A társas kapcsolatok alakulását a már ismert mesén kívűl egy kis fenyős történeten keresztül is megbeszéltük, melyben menedéket, eleséget és közös lakhelyet találtak a kis állatok. Nagyon tetszett a gyerekeknek az a magatartás, ahogy a kis fenyő befogadta az állatokat. Ők is elmesélték, miért is jó, hogy baráti kapcsolatok alakulnak ki, elmesélték, kinek ki a barátja és miért szeret vele játszani.
Társas kapcsolatok ápolása
Egymás képének, jelének megmutatása után, barátkozós, kedveskedős táncot lejtettek gyermekeink.
„….- Barátokat keresek. Mit jelent az, hogy „megszelídíteni?”
Olyasmi, amit nagyon is elfelejtettek – mondta a róka.
-Azt jelenti: kapcsolatokat teremteni.”
/ Saint- Exupéry/
Exupéry Kis Herceg című művéből idézett gondolattokkal kezdtük novemberi témánkat. Beszélgető kört alakítottunk, ahol megbeszéltük kinek, mit jelent ez az idézet, illetve ki mit ért a társas kapcsolatokon. Többen azt mondták, hogy a legkönnyebb dolog a világon barátokat találni, egy kislány szembeszállt ezzel a gondolattal, Ő azt mondta: „ Igazi barátot nagyon nehéz találni, aki őszinte és ha baj van sem hagy cserben!” Egy kisebb vita alakult ki a barát fogalmáról is, de a beszélgetés végére eljutottunk odáig, hogy a jó kapcsolatokért sokat kell tenni és néha áldozatokat kell hoznunk. Ezek után közös tulajdonságok (őszinte, önzetlen, jó szívű, segítőkész) alapján párokat alkottunk. A párok kölönböző feladatokat végeztek:volt aki az interneten keresett képeket, barátságra keresett szinonímákat, volt olyan páros, akikkel szituációkat játszottunk szituációs kártyák segítségével ( jó és rossz kapcsolatok témakörben).
Sajnos a tervezett 4 perces játékot már nem tudtuk kipróbálni a megbetegedések miatt, de szabadidős tevékenységek során már alig várjuk, hogy kipróbáljuk.
Jobb velünk a világ!
„….- Barátokat keresek. Mit jelent az, hogy „megszelídíteni?”
Olyasmi, amit nagyon is elfelejtettek – mondta a róka.
-Azt jelenti: kapcsolatokat teremteni.”
/ Saint- Exupéry/
Exupéry Kis Herceg című művéből idézett gondolattokkal kezdtük novemberi témánkat. Beszélgető kört alakítottunk, ahol megbeszéltük kinek, mit jelent ez az idézet, illetve ki mit ért a társas kapcsolatokon. Többen azt mondták, hogy a legkönnyebb dolog a világon barátokat találni, egy kislány szembeszállt ezzel a gondolattal, Ő azt mondta: „ Igazi barátot nagyon nehéz találni, aki őszinte és ha baj van sem hagy cserben!” Egy kisebb vita alakult ki a barát fogalmáról is, de a beszélgetés végére eljutottunk odáig, hogy a jó kapcsolatokért sokat kell tenni és néha áldozatokat kell hoznunk. Ezek után közös tulajdonságok (őszinte, önzetlen, jó szívű, segítőkész) alapján párokat alkottunk. A párok kölönböző feladatokat végeztek:volt aki az interneten keresett képeket, barátságra keresett szinonímákat, volt olyan páros, akikkel szituációkat játszottunk szituációs kártyák segítségével ( jó és rossz kapcsolatok témakörben).
Sajnos a tervezett 4 perces játékot már nem tudtuk kipróbálni a megbetegedések miatt, de szabadidős tevékenységek során már alig várjuk, hogy kipróbáljuk.
Jobb velünk a világ!
Novemberi téma a társas kapcsolatok ápolása volt. Ehhez a témához jól kapcsolható volt a család témakör, hiszen a baráti kapcsolatok mellett, a családon belüli kötődések is a téma részét képezi. Relaxációs gyakorlatnak az „én hangom kezdetű gyakorlatot választottam. Elkészítettük a gyerekekkel a barátság láncot, amihez fiú-lány figurákat színeztek ki. A hónap dalát a Bagdi Bella cd-ről Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek nagyon szerették. A héten minden nap kérték, hogy hallgassuk meg és ennek a szövege és dallama is gyorsan a fülükbe „mászott”. Miközben hallgattuk és kísértük a mozgásokkal, valóban felszabadult, boldog gyerekeket láttam. Katica csoport lévén egy plüss katicát adtunk körbe a téma bevezetéseképp a kisbarátom hogy vagy játéknál. Ezt a játékot kiegészítettük egy másik alkalommal, amikor azt mondták a mellette ülőnek, hogy azt szeretem benned, hogy…. Természetesen első mondatot én kezdtem, hogy megérték a feladatot. beszélgettünk arról, hogy hogyan viselkedünk a barátainkkal, családtagjainkkal. Sokan nincsenek tisztában a közvetlen rokoni szálakkal (szülők, testvérek) és barátaikat, távolabbi rokonaikat is testvérüknek nevezik. Így miután beszélgettünk róla, elkészítették a szülői házat (előre kinyomtatott ház forma), melynek ablakaiba berajzolták a közvetlen családot. Szerettem volna velük elkészíteni a szociometriát is, de sajnos betegség miatt nagyon lecsökkent a gyereklétszám.
A gyerekek a mese meghallgatása után, összeszedték azokat a személyeket az életükben, akik: Gondoskodnak róluk, közös a hobbijuk és akinek elmondják a titkaikat. Majd felraktuk a Boldogságóra falra, úgy hogy kapcsolódjanak egymáshoz
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztályos tanulóinak fontos a társaskapcsolatok kialakítása, ápolása, dédelgetése. A társaskapcsolatok „Univerzumában” megtaláljuk a gyerekek számára fontos személyeket a szülőtől a barátokon keresztül a szomszédokig.
Az osztályban igazán mély barátságok szövődtek ez alatt a pár év alatt. Minden nap bizonyítják ezt, de ezen az órán elkészítették a legjobb barátjuknak a “barátság rajzot”. A hónap dalának meghallgatása után elővették a “Barátságtelefont” és hívtuk a barátunkat. Az órát tánccal zártuk.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Beszélgettünk a jó barát jellemzőiről az ajánlott mese kapcsán. Összegyűjtöttük, elhelyeztük a társas kapcsolatainkat a sablonban. Megismerték a társas kapcsolatok előnyeit. Szituációs gyakorlat során párosították a helyzethez illő udvarias mondatokat. Meghallgatták a hónap dalát, végül meditáltunk.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Irodalom órán a ballada témakörében kalandozva kerestünk témát saját ballada írására. Így alkottuk meg közös projektünket Ballada az erdőért címmel. Hiszen az „erdőlakók” nagyon sokszor kerülnek drámai helyzetbe napjainkban, mivel nem tekintjük társainknak őket. Így értelmeztük újra a társas kapcsolatok témakört ebben a tanévben.