Mozgásos versenyt szerveztünk az oviban, mely által erősítettük társas kapcsolatainkat és a csapatszellem fontosságát.
Társas kapcsolatok ápolása
Százhalombattai Eötvös Loránd Általános Iskola
Ebben az évben még jobban figyelünk egymásra és segítjük a másikat.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanulók ezen a foglalkozáson szabadon választhattak játékokat. A csoportok megtanulták, hogy hogyan kell szabályok keretei között, alkalmazkodva egymáshoz, önfeledten játszani.
A társas kapcsolatok ápolása, fenntartása nem egy könnyű feladat manapság. Tanuljuk, segítsük egymást ebben az időszakban is méginkább, hogy fennmaradjanak kapcsolataink, megmaradjanak barátaink, akikre nagy szükségünk van az on-line térben is, hiszen az ember társas lény.
Elsőseimmel a társas kapcsolatok három területét jártuk körbe egy-egy mese feldolgozásával: barátság, segítőkészség, bizalom.
Első alkalommal beszéltünk a barátságról, annak fontosságáról igaz/érdek barátságról valamint az életre szóló barátságról. Meghallgattuk a Róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd a megbeszélés után azt a feladatot kapták a gyermekek, hogy fejezzék be a mesét úgy, hogy az igaz barátság tükröződjön a rajzukról.
A következő alkalommal párhuzamot vontunk az igaz barátság és a szeretet között. Meghallgattuk Szent Erzsébet legendáját, majd beszéltünk a segítségnyújtásról, az „adás” öröméről. Jó kapni, de ugyanakkor jó adni is. Ennek a megtapasztalására kapták azt a feladatot, hogy egyik kedvenc játékukat, tárgyukat ajándékozzák el (testvérnek, szülőnek…)! A visszajelzésekből kiderült, hogy a legtöbb gyermeknek sikerült teljesíteni ezt a kérést, és boldoggá tette őket az, hogy aki kapta „ajándékukat” nagyon örvendett.
Végül a bizalom témával kapcsolatosan feldolgoztuk A kutya-macska barátság című mesét. A következő kérdésekre kerestük a választ: Mi a bizalom? Kiben bízhatok? Mit jelent „elveszti a bizalmát” kifejezés?
A következtetéseket közösen vontuk le a gyermekekkel: Nagy szükségünk van egymásra, egymás támogatására, segítségére, de mindez semmit sem ér az egymásba vetett bizalom nélkül. Hiszen nagyon ügyesen megküzdenek az on-line tanulás adta nehézségekkel, bizunk egymásban, egymást segítve tanév végére sikerül megtanulniuk írni – olvasni. Ebben az évben nekünk ez a „legmagasabb lépcsőfok”, de a boldogságórák segítenek abban, hogy pozítívan viszonyuljunk mindennapi feladatainkhoz.
A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Idén a csoportunk összetételében változás történt, mivel a nagyok szeptembertől iskolába mentek, így a helyükre új gyermekek érkeztek. Örömmel mondhatjuk el, hogy a csoportunkban senki sem helyezkedett el a peremhelyzeten és legalább egy kölcsönös baráti kapcsolata volt. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
Elvégzett tevékenységek:
1. Relaxációs gyakorlatok: Arcizom lazítás játékosan, Az én hangom…..
2. Bábelőadás: Süni irigy lesz…..
3. Szituációs játékok a barátság, szeretet és az irigység témákban
4. Vuk csoport Boldogságvárának elkészítése
5. Zenére: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek tánc, párválasztós játék
6. Barátságlánc készítése rajzolás, manuális tevékenység
November
Társas kapcsolatok ápolása
A gyermekekkel a barátság fontosságáról beszélgettünk. Minden gyermek barátságkarkötőt adott át a kiválasztott barátjának. Megfogalmazták miért adták ennek a gyermeknek. Nagyon fontos számukra a barátság, mert a boldogságérzetüket növeli. a szeretet, az együttjátszás öröme is megfogalmazodott bennük. Nagy öröm volt számukra, hogy minden gyermek kapott karkötőt.
Nálunk az óvodában az újévet a gyerekekkel két különlegesebb foglalkozással kezdtük, ugyan ezek nem szerepeltek a választható témakörök között, mégis úgy gondolom ezek is valamilyen formában, kicsit másképp, de kapcsolódnak a témához.
A 3. témakörhöz kapcsolódóan tartottunk foglalkozást (legyen mákod jövőre is)
A jelenlegi helyzet miatt, azaz a covid-19 miatt, az óvodánkban nincs lehetőség a sütésre. Viszont mi is sok szerencsét és boldog újévet kívántunk egymásnak. A szeretet lángjának átadásával, mely során minden kisgyerek egy társának átadta a szeretet lángját, és hozzá elmondta az ő jó kívánságait a társának.
Egy másik feladatot is csináltunk a gyerekekkel. Kis zászlókkal díszítettük fel a termünket, melyen kis lóherék vannak, ezzel a csoportnak szerencsét hozva az évre.
Nagyon sok jó hírt mondtak a gyerekek! Elkezdtük a ládika készítését egy karton dobozból, rajzokkal borítottuk be a külsejét… Néhány nap múlva az egyik kisgyerek ezzel a gyönyörű, szintén papírból készült, de ” mívesen” kidolgozott ládikával jelent meg, az anyukájával közösen készítették! Még nagyobb lendülettel figyeltünk a jó hírekre, és arra is, hogy ezeket tudassuk egymással!
Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI
Milyen a jó barát?
Szólások és közmondások a barátságról.
„A kör közepén” feladat közös feldolgozása.
Ajándék szavak barátomnak és ajándék kártya készítése.
A vírushelyzet miatt olyan köszöntési, üdvözlési formákat találtak ki a gyerekek, amikkel még ebben a helyzetben is ki tudják fejezni, hogy mennyire örülnek, hogy találkozhatnak egymással.
A koreográfiákat kis csoportokban vagy párokban találták ki, volt olyan, hogy zenét is választottak az üdvözlésükhöz a gyerekek.