Minden közösség életében fontos szerepet töltenek be a társas kapcsolatok és azok ápolása, megteremtése. Az osztályközösségben mindenki kapcsolatban áll mindenkivel, de ennek ellenére nem mindig egyszerű felismerni azt, hogy kihez fordulhatok, ha segítségre van szükségem, kivel tudok biztosan jót játszani és ki az, akivel beszélgethetek. A tanulók ezért azt a feladatot kapták, hogy olyan tanulónak adják tovább a fonalat, aki nem tartozik kimondottan a barátaik közé, de volt olyan helyzet, amikor számíthattak rá. Meglepően sok ilyet tudtak felidézni, jó volt hallani, ahogy megköszönik egymásnak a látszólag jelentéktelen apróságokat. A foglalkozás végére egy igazán szövevényes pókháló alakult ki, ami olyan kapcsolatokra is rávilágított, amit sokszor nem is veszünk észre.
Társas kapcsolatok ápolása
Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kapcsolatok az osztályban – barátságok – kapcsolatok a szabadidőben – sporttársi kapcsolatok
A társas kapcsolatok fontossága, ápolása a havi témánk.
Megtapasztalták a gyerekek a különféle kezdeményezések során milyen jó csapatban társakkal együtt élményeket megélni, társainkat támogatva, segítve boldog emberré válni.
A társas kapcsolatok témakörben elsősorban a barátsággal, az igazi barátokkal foglalkoztunk. Relaxációs gyakorlatot végeztünk (irka-firka). Meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megcsináltuk a munkafüzetben lévő keresztrejtvényt. Beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Összegyűjtöttük a jó barát tulajdonságait. Játszottuk a „Kiről van szó?” című játékot, majd elolvastuk A farkas és a róka a lakodalomban című történetet, ami kapcsán megbeszéltük, hogy hogyan nem szabad viselkedni a társainkkal, barátainkkal.
A társas kapcsolatok témakörben elsősorban a barátsággal, az igazi barátokkal foglalkoztunk. Relaxációs gyakorlatot végeztünk (irka-firka). Meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megcsináltuk a munkafüzetben lévő keresztrejtvényt. Beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Összegyűjtöttük a jó barát tulajdonságait. Játszottuk a „Kiről van szó?” című játékot, majd elolvastuk A farkas és a róka a lakodalomban című történetet, ami kapcsán megbeszéltük, hogy hogyan nem szabad viselkedni a társainkkal, barátainkkal.
Októberben lehetőségünk volt még egy közös kirándulásra a Vadasparkban,amely jó lehetőséget biztosított a társas kapcsolatok erősítésére.
Székely József Református általános Iskola
Boldogság óra
Az óra anyaga: A társas kapcsolatok ápolása
Az óra menete:
Jelentés
1’
Ráhangolódás:
Táblakép: A társas kapcsolatok ápolása
-Kinek mit jelent a társas kapcsolat? Milyen társas kapcsolatok léteznek?
4’
Frontális osztálymunka
Az óra anyaga: A társas kapcsolatok ápolása
1.,
Youtube videó megtekintése:
(Mit gondolnak a gyerekek a barátságról?)
Feladat:
Jegyzeteld ki, hogy milyen értékeket neveznek meg az alábbi kérdésekre a gyerekek a videóban.
– Szerinted mit jelent a barátság?
– Mit jelent az, hogy valaki népszerű?
– Honnan tudod, hogy valaki a barátod?
– Létezik örök barátság?
A hallottak megbeszélése. Az értékek változása életünk során. Mi volt a fontos kisebb korban? Mi a fontos most?
2.,
Kulcs a barátsághoz- mi a jó barátság kulcsa?
Plakát készítése
Minden tanuló kap papír alapú kulcsokat, melyre a számukra lefontosabb értékeket írják fel.
A kulcsokat közösen ragasszuk fel a plakátra, és kitesszük a faliújságra.
20’
Egyéni munka
10’
Frontális osztálymunka
8’
Egyéni munka
Frontális osztálymunka
Az óra értékelése
Az órán tanúsított magatartás és szorgalom értékelése
2’
Székely József Református általános Iskola
Boldogság óra
Az óra anyaga: A társas kapcsolatok ápolása
Az óra menete:
Jelentés
1’
Ráhangolódás:
Táblakép: A társas kapcsolatok ápolása
-Kinek mit jelent a társas kapcsolat? Milyen társas kapcsolatok léteznek?
4’
Frontális osztálymunka
Az óra anyaga: A társas kapcsolatok ápolása
1.,
Youtube videó megtekintése:
(Mit gondolnak a gyerekek a barátságról?)
Feladat:
Jegyzeteld ki, hogy milyen értékeket neveznek meg az alábbi kérdésekre a gyerekek a videóban.
– Szerinted mit jelent a barátság?
– Mit jelent az, hogy valaki népszerű?
– Honnan tudod, hogy valaki a barátod?
– Létezik örök barátság?
A hallottak megbeszélése. Az értékek változása életünk során. Mi volt a fontos kisebb korban? Mi a fontos most?
2.,
Kulcs a barátsághoz- mi a jó barátság kulcsa?
Plakát készítése
Minden tanuló kap papír alapú kulcsokat, melyre a számukra lefontosabb értékeket írják fel.
A kulcsokat közösen ragasszuk fel a plakátra, és kitesszük a faliújságra.
20’
Egyéni munka
10’
Frontális osztálymunka
8’
Egyéni munka
Frontális osztálymunka
Az óra értékelése
Az órán tanúsított magatartás és szorgalom értékelése
2’
1. Légzéses relaxáció ülve
2. A közösség ereje: egy előre kinyomtatott „iskolai motivációs poszter” alapján beszélgetés az osztályközösségről. A gyerekek elmondják, hogy a poszteren lévő kijelentésekből mit éreznek saját erősségüknek, és mik azok a pontok, ahol odafigyelésre lenne szükség.
3. Játékos rajzos feladat: a gyerekek egymás hátára rajzolnak az ujjukkal egy előre megadott egyszerű ábrát, a társuk pedig egy papírlapra rajzolja le, amit a hátán érez. Végül összevetjük a két ábrát.
4. Activity társasjáték
5. Zenés relaxáció