A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.
Társas kapcsolatok ápolása
A november hónap egyrészt jó lehetőséget adott arra, hogy azok számára kedveskedjünk, akikkel jelenleg nem tarthatjuk személyesen a kapcsolatainkat. Többek között a helyi Idősek Klubja szépkorúinak írtunk leveleket, akikkel heti szintű kapcsolatban álltunk. Valamint a tanév elején távozott tőlünk egy nevelt kislány, aki közkedvelt volt az osztályban. A boldogságóra adta témát kihasználva, megfogalmaztuk számára érzéseinket, gondolatainkat, amit egy szép levél formájában megírtunk és elküldtünk számára.
Másrészt megerősítettük azokat a jó dolgokat, ami egy összetartó, egymást segítő közösséggé varázsol bennünket. Ezeket a pozitív gondolatokat fel is írtuk cédulákra, majd a terem falaira kiragasztgattuk.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk a gyerekekkel. A jelenlegi pandémiás helyzetben ez a téma különösen hasznosnak bizonyult. Az órák első részében nagy hangsúlyt kapott a társaság, a közösség értelmezése. Volt szó családról, óvodáról, iskoláról, barátokról, majd bővítettük a halmazokat. A kis csoportoktól eljutottunk a nagyobbakig, természetesen az ezekhez kapcsolódó érzelmi kötődésekről is beszéltünk, pl.: a családhoz képest milyennek számít egy iskolai/munkahelyi közösség vagy kirándulások, nyaralások, játszótéri alkalmak esetén az új ismeretségek mennyire meghatározóak lehetnek életünkben. Megvitattuk miért is vágyunk mások társaságára és miért tesz jót egészségünknek, lelkiállapotunknak, ha körülvesznek minket szeretteink, barátaink, osztálytársaink és miért klassz, ha új embereket ismerhetünk meg.
Az órák további részét egyéni – és páros játékokkal színesítettük, végül elkészítettük a mi kis világunkat. A gyerekek rajzokon mutatták be, hogy szabadidejüket kivel és mivel töltik szívesen. A Megértés erdejében csigakereső túra és levélkupac buli volt, a nagy beszélgetések a Bizalom ösvényén történtek, a Barátság dombon fogócskáztak, amely alkalmas volt még futóversenyekhez, szoborjátékhoz és nyomozós játékhoz. Piknikezni és kirándulni a Töprengő tisztásra mentünk. Az elmaradhatatlan focizás pedig a Foci réten zajlott. Végezetül a fáradt vándorok megpihenhettek a Kedves pataknál.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk a gyerekekkel. A jelenlegi pandémiás helyzetben ez a téma különösen hasznosnak bizonyult. Az órák első részében nagy hangsúlyt kapott a társaság, a közösség értelmezése. Volt szó családról, óvodáról, iskoláról, barátokról, majd bővítettük a halmazokat. A kis csoportoktól eljutottunk a nagyobbakig, természetesen az ezekhez kapcsolódó érzelmi kötődésekről is beszéltünk, pl.: a családhoz képest milyennek számít egy iskolai/munkahelyi közösség vagy kirándulások, nyaralások, játszótéri alkalmak esetén az új ismeretségek mennyire meghatározóak lehetnek életünkben. Megvitattuk miért is vágyunk mások társaságára és miért tesz jót egészségünknek, lelkiállapotunknak, ha körülvesznek minket szeretteink, barátaink, osztálytársaink és miért klassz, ha új embereket ismerhetünk meg.
Az órák további részét egyéni – és páros játékokkal színesítettük, végül elkészítettük a mi kis világunkat. A gyerekek rajzokon mutatták be, hogy szabadidejüket kivel és mivel töltik szívesen. A Megértés erdejében csigakereső túra és levélkupac buli volt, a nagy beszélgetések a Bizalom ösvényén történtek, a Barátság dombon fogócskáztak, amely alkalmas volt még futóversenyekhez, szoborjátékhoz és nyomozós játékhoz. Piknikezni és kirándulni a Töprengő tisztásra mentünk. Az elmaradhatatlan focizás pedig a Foci réten zajlott. Végezetül a fáradt vándorok megpihenhettek a Kedves pataknál.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
Ebben a témahónapban a társas kapcsolatok két formáját tárgyaljuk, a személyes barátságok és a csoporthoz tartozás kérdéskörét. A kettő természetesen a valóságban összefonódik, a baráti kör tagjai közt rokonszenvek, kifejezetten bizonyos személyekhez főződő barátságok alakulnak, sokszor a barátainkból alakulnak csoportok.Olyan viselkedési helyzetet alakítottunk ki, mely lehetővé teszi a gyerekek megosztási viselkedésének. A csoportok fejlesztő hatással voltak a gyerek személyiségük elmélyítéseben. Segítette az énkép elmélyítését,érzelmi támogatást biztosított társas helyzetekben, lehetőséget kaptak csoportos helyzetek szereplésében, az együttműködés jótékony hatásainak megéléséhez.az időjárás is nekünk kedvezett így sikerült iskolánk udvarán együtt lennünk. A gyerekek nagyon élvezték a visszajelzéseik alapján.
A társas kapcsolatok hónapját a mindig is jelenlévő szeretet ereje hatotta át. Új baráti kapcsolatok alakulnak, meglévők erősődnek, de a kis közösségünk minden tagja kedveli egymást. Valamennyien igyekeznek betartani a társas együttélés szabályait! Féltve öletük át egymást, bíztatóan néztünk egymás szemébe! A barátságláncot nagy odafigyeléssel készítettük el!
Zenére elindultunk a Kerekerdőbe, ahol hangjátékokat játszottunk.
A Boldogságmondókára megkerestük és megöleltük a barátunkat.
A Süni irigy lesz interaktív bábjátékot mindenki érdeklődve figyelte.
A bábjáték után, egy beszélgető kör keretében felelevenítettük a történteket és mindenki elmondhatta véleményét a történtekről.
A nagyobbak szívesen eljátszották a mesét kisebb társaiknak.
A téma kapcsán páros gyakorlatokat játszottunk, kiemeltük az együttjátszás örömét, a baráti kapcsolatok fontosságát.
Elindítottunk egy postásjátékot, – Küldj levelet a barátodnak!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A csöpp háromévesek közösségé formálása szeptemberben a beszoktatással kezdődik, és mindennap teszünk érte.
Az együtt játszás – építés, kirakózás, gyurmázás – során kialakul a közösségi kapcsolat, megérzik, megtapasztalják a közösség erejét. Szívesen és minimális konfliktussal játszanak együtt, természetesen már látjuk, hogyan alakulnak a baráti kapcsolatok, vannak dominánsabb, és elfogadóbb gyerekek, de szépen formálódik, alakul a közösségünk. Gyakran játszunk kooperatív játékokat, sokat mesélünk, és nagyon kedvelik a pozitív dalokat, mondókákat.
Az új osztálytársak érkezésével, új barátságok születtek.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Meghallgattuk a hónap dalát, majd a pozitív gyerek vagyok kártyát húztunk és megbeszéltük a rajta lévő üzeneteket. Ezután játszottunk, és a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Végül mindenki önarcképet készített és elkészítettük osztályunk kedvességnapját.