A gyerekek kis mókuskákat játszottak, akiknek otthonukat a karikák jelentették. Minden hazatéréskor elegendő helyet kellett szorítani mindenki számára. Tüneményes volt látni, hogy ha valaki először ki is maradt, mindenki örömmel jelentkezett a befogadására.
Társas kapcsolatok ápolása
A barátságról és szeretetről beszélgetve készítettünk illatós só-liszt gyurmát barátainknak, családunknak.
A novemberi hónap sajnos érdekesen alakult az óvodában és a csoportba. A sorozatos megbetegedés miatt sajnos zárva is voltunk , és a kialakult helyzet által kevesen küldték be gyermekeiket. Az időszak viszont kedvezett a beszélgetésre, a gyermekek hiányolták társaikat így jó téma volt a társas kapcsolatok erősítése. A napjainkat azzal kezdtük, hogy megbeszéltük ki hiányzik és mikor jön legközelebb. Amikor jött mit játszott szívesen és kivel, mivel várjuk vissza. A megtanult mondókákat és verseket hogyan fogjuk nekik ismételni, rajzoltunk minden hiányzó gyermeknek és szeretet üzeneteket fogalmaztunk meg számukra, hogy érezzék amikor visszatérnek, hogy mennyire hiányoztak.
A csoport létszám csökkenése ellenére úgy érzem sikerült a társas kapcsolatok erősítése, és szeretettel várjuk/ várják vissza a gyermekek hiányzó társukat.
A novemberi Boldogságóra a társas kapcsolatokról, a barátságról szólt. Relaxáció után, körben ülve mindenki elmondta a mellette ülőnek, miért szereti. Meghallgattunk egy csodás mesét a barátságról, és mindenki elkészíthette barátságvirágát a legjobb barátai segítségével. Barátságláncot alkottunk, melyet jól látható helyre, a folyosóra is kihelyeztünk. Az alkotás zenehallgatással, énekléssel, csodás, vidám hangulatban telt. A végén a gyermekek hazavihették a kiszínezett barátság jelüket, majd egy közös jelet felhelyeztünk a harmadik lépcsőre, ezzel még közelebb kerülve a Boldogság Várához.
A társas kapcsolatok alakítását kiemelten fontosnak tartjuk, mivel a gyermekek hosszú ideig otthon tartózkodtak a vírus helyzet miatt. Talán még nehezebb a feladatunk mint bármikor. A gyerekek számára igyekeztem olyan szabály illetve szerepjátékokat választani, melyek formálják közösségünket.
Novemberben a boldogságóra programjának a fő témája a „Társas kapcsolatok ápolása”.
Ezekben a napokban, hetekben, hónapban fontosnak tartottuk, és megmutattuk a gyerekeknek milyen fontos az egymásra való odafigyelés. Rámutattunk arra is, hogy a legapróbb cselekedetek, tettek is mennyire örömet tudnak szerezni. Tudjanak egymásnak örülni, meglátni a másikban a jót, és értékelni azt, hogy „barátomnak” nevezhetnek. Különböző építő jellegű gyakorlatokat, feladatokat végeztünk el:
Jó hírem van
Barátomnak tekintelek, mert: érdekes válaszokat produkáltak a gyerekek pl.: jó az illatod; benne vagy mindenben; szeretlek; hiányzol, ha nem vagy itt stb.
Barátsághőmérő készítése
Barátság szív
Később a gyerekek megajándékozták egymást a kidíszített szívecskékkel, hiszen barátokra mindenkinek szüksége van. Nagy örömmel fogadták a Barátság táncot ahol is különböző képen, módon üdvözölték egymást.
Záró körként megkérdeztük a gyerekeket, hogy szerintük mi a jó és szép a barátságban? A válaszok elgondolkodtatóak: nem vagyok egyedül; mindig van kivel veszekednem; szeretem, ha megölelnek. A foglalkozásunkat „Miro Jarostól- Barátok”- című zenés személyiségfejlesztő gyerekdal éneklésével és eltáncolásával zártuk.
Nagy örömmel töltött el minket, hogy a gyerekek a családi körbe is beszélgettek a szüleikkel a barátságról.
Mit tegyek, hogy jobb legyen? Mire kell figyelnem? Miben kell változnom? Ilyen és még hasonló kérdésekre kerestük a választ ezen az órán a társas kapcsolatok javítása érdekében. A viselkedési szabályok mellé felkerültek a barátság emblémái, melyek tükrözik az összetartozást, az egymás iránti felelősséget. Újra indítottuk az „Angyal” játékot, mely során még jobban odafigyelnek egymásra a gyerekek és jótékony manókká válhatnak!
A hónap első Boldogságóráját vidáman, a hónap dalának eléneklésével és eljátszásával nyitottuk meg. Mivel már harmadikosok vagyunk, úgy éreztem, nagyobb hangsúlyt fektetek az téma elméleti hátterére is. Ezért a „Társas kapcsolatok ápolása” témakört elméleti alapon is megközelítettük. Beszélgettünk arról, milyen társas közegben élünk, miért fontos társas kapcsolatok kialakítására, fenntartására törekedni és azokat ápolni, milyen hatással vannak személyiségfejlődésünkre, hogyan hathat boldogságunkra, mi a boldog kapcsolat alapja.
Majd egy páros játékkal folytattuk az órát. A legkedvesebb osztálytárssal kellett úgy rajzolni, hogy amit a pár egyik tagja rajzolt a társ hátára helyezett rajzlapra, a társnak azt kellett lerajzolni egy másik lapra. A végén, a rajzokat összehasonlítva, lett nagy móka, kacagás!
A Boldogság-füzetbe megnyitottuk a hónap oldalát. Tanulóim lerajzolhatták vagy leírhatták, számukra melyek a legfontosabb társas kapcsolatok, megfogalmazhatták ide illő gondolataikat.
Ebben a hónapban is találtam olyan kisfilmet, ami a témánkhoz jól kapcsolódott. Az „Érvényesítés” című kisfilm (https://www.youtube.com/watch?v=ACBYwER_-Ho) megtekintése után beszélgettünk a „mosoly erejéről”, arról, mekkora értéke van az elismerésnek, a pozitív megerősítésnek, a kedves szónak a társas kapcsolatokban.
Ehhez kapcsolódóan készítettünk egy „Üzenő-falat”. Mindenkinek volt egy lapja, ezekre ragaszthatták egymásnak a szívből jövő kis üzeneteiket. Nagy sikere volt. Hónap végére megteltek a lapok. Egész hónapban izgatottan lesték, olvasták a lapjukra kerülő újabb és újabb titkos üzeneteket.
November hónapban magyar irodalom órákon éppen Meseországban jártunk, a meséket dolgoztuk fel. Így egy kicsit összekapcsolva a Boldogságóra témájával, az olvasott mesékben az emberi kapcsolatokat is meg tudtuk vizsgálni, ide illő közmondásokat gyűjtöttünk.
A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.
A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.