A kapcsolatok sok mindenre hasznosak!
Társas kapcsolatok ápolása
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
2020. november
A család témakörben kézenfekvőnek tűnt, hogy a társas kapcsolatokról beszélgessünk, hiszen a 3-4 éves gyermekeknek elsősorban a család jelenti a szoros társas kapcsolatot. Olyan mesét kerestem, ahol a családi gondoskodás, az összeveszés és kibékülés is megjelenik, és a végén minden jóra fordul. Így esett a választás Döbrentey Ildikó: Csigacsalád című meséjére.
Csigákat rajzoltunk kemény kartonra: kisebbeket, nagyobbakat, vicceseket és komolyabbakat is. Miután kivágtuk a formákat, fehér mágnes-táblánál meséltem el a mesét, közben táblafilccel kiegészítettem a képet.
Ezen a héten többször is elmeséltem a mesét, mert úgy éreztem, szükségük van a gyerekeknek erre. És valóban, a hét vége felé megérett bennük a történet annyira, hogy beszélgettünk is róla.
A mese szereplőit több szempont szerint is csoportosítottuk, és beszélgettünk az eseményekről:
Kik tartoznak a Csigacsaládba?
Miért adtak salátalevelet a tücsöknek, a nyuszinak és a kismadárnak?
Miért haragudott meg a forgószél? Igaza volt?
Kik segítettek a bajba jutott kiscsigának? Miért segítettek?
Hány salátalevelet csomagolt Csigamama? Miért?
Szépen megjelent az a motívum is, hogy lehet hibázni, ki is lehet javítani és bocsánatot lehet nyerni; egyúttal a közösségben való viselkedési normák is szóba kerülhettek. Pontosan tudták a gyerekek, hogy csúfolódni nem illik, és, hogy a forgószél jogosan haragudott meg.
A beszélgetésekből egyértelműen kiderült, hogy a gyerekek pontosan tudják, hogy annak, aki bajban van, segíteni kell, ahogyan a Csigacsalád segített a három vándoron, amikor éhesek voltak. Azt is értették, hogy a három vándor miért sietett a kicsi csiga segítségére…
Harmadik témánk a Társas kapcsolatok.
Kis csoportunk harmadik hónapja telt el. Kialakultak már barátságok, tudják, hogy ők a Katica csoport óvodásai, ismerik csoporttársaik nevét, jelét. Hiányzó, beteg társaikat már hiányolják, emlegetik, kérdezik mikor jönnek újra óvodába.
A foglalkozásra kis kivágott, papíremberkét kapott mindenki, amit kedvére kiszínezhetett, vagy arcot rajzolhatott neki, majd amikor elkészültek, megkértem őket, hogy tegyék a szőnyegre középre.
megmondom őszintén, hogy rendkívül meglepő volt, hogy maguktól alakították ki a kört, sőt, ha nem fogta két emberke a kezét, valaki mindig megigazította. Azt hiszem ennek jelentése van:)
Az osztály feladata volt, hogy egymást jellemezzék egy -egy mondatban, és fűzzék ezt verssé.
Novemberben a témához kapcsolódóan csapatmunkában készült el a közös plakát, amely a barátság fontosságáról szól.
Vegyes csoport lévén mindennap adódnak olyan helyzetek, ahol a nagyobbak segítségére lehetnek a kisebbeknek. Ezeket a segítségeket öleléssel hálálják meg egymásnak.
A diákok számára az volt a feladat, hogy írjanak minden osztálytársuknak 1-1 pozitív gondolatot, olyan tulajdonságot, amiért szeretik és fontosnak tartják a kapcsolatukat.
Mielőtt hozzáfogtak volna egy – egy jó tulajdonság, számukra kedves történet leírásába, arról beszélgettünk, h az életünket mennyi kapcsolat hálózza be, és ez a hálózat óvja meg őket, teszi nyitottabbá, közvetlenebbé, bátrabbá.
A rendelkezésre álló idő eltelte után nagy lelkesedéssel olvasták a kedves gondolatokat a diákok, és még azt is igyekeztek kideríteni, hogy ki, melyiket írhatta,valamint felelevenítették az elmúlt évek kedves emlékeit is.