Ebben a hónapban sokat használtuk a társasjátékot. Nagyon nehéz volt a pandémiás időszakban. Sokan nem is mertek egymáshoz közeledni, nekünk ez sem volt akadály. Mindenki felszabadult volt ettől, és persze egészségesek s maradtunk egytől egyig.
Társas kapcsolatok ápolása
November – Kapcsolatok ápolása
Éppen kapcsolódott az erkölcstan órához a téma (A családon kívüli közösségek, csoportok. Beilleszkedés a csoportba. Egymás segítése, közös tevékenységek.). Én térképet készítettünk, ahol én állok a középpontban és egyre nagyobb körök vesznek körül, ahová a barátaim kerülnek. Akiket közelebb érzünk magunkhoz, azok kerültek hozzánk legközelebb. Ez után kiválasztottuk a legjobb barátunkat és leírtuk, hogy ő milyen, én milyen vagyok, és megkerestük a közös tulajdonságainkat is.
A társasjátékokat – amint a neve mutatja – mindig többen játszák, miközben mindenki észrevétlen jókedvűvé válik. Elkészítettük a saját társasjátékunkat.
Bevezetésként, az ennek a témának a dalát inditottam el – Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek- és ismerkedtünk vele. Nagyon figyeltek és tetszett nekik.
Majd eljátszottuk a ,,kis barátom, hogy vagy” játékot.
Utána körbe leültünk és a téma feldolgozásához elolvastam nekik a ,, Tavaszi ébresztőt ” c. mesét a könyvből.
A végén pedig a munkafüzetből kiválasztott feladatot csinálták meg.
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke- „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”.
Ezt követően Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával ismerkedtünk, énekelgettük.
A téma bevezetéseként a Kis barátom, hogy vagy? nevű játékkal kezdtünk, majd szituációs játékot játszottunk.
A téma feldolgozásaként a bábjátékot választottam, mert ekkorra a gyerekek különösen érdeklődni kezdtek a szabad játék során is a bábozás iránt. Nagyon tetszett a gyerekeknek a barátságkarkötő készítése, mely az alkotás közben és az átadáskor is nagy izgalmat váltott ki belőlük.
Lezárásként színeztünk és „Azt szeretem benned, hogy…” kezdetű pókhálós játékot játszottunk.
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Rászoruló családoknak gyűjtöttünk.
A családra és a barátokra mindig számíthatunk, megoszthatjuk velük örömeinket, segítenek a sikerek elérésében és a nehézségek megoldásában.
Beszédes József Általános Iskola
A barátokkal töltött idő fontosságát kellett átgondolniuk a gyerekeknek és megfogalmazni, hogy miért jó a barátokkal lenni.
Óvodánk kiscsoportjában a társas kapcsolatok a beszoktatás alatt-után szépen kezdtek alakulni. Magát a beszoktatást is nagy mértékben befolyásolja, segíti a társas kapcsolatok, baráti kapcsolatok megléte. A beszoktatás alatt igyekeztünk ezeket a baráti kapcsolatokat maximálisan támogatni, elősegíteni, illetve – ha a helyzet úgy kívánta, – helyes irányba terelni.
Mind minden kapcsolatnak, így a társas kapcsolatoknak is az érzelem a mozgatórugója. Ebben a korban emiatt elég gyakori a váltakozás a barátok szemlyét tekintve. A mi részünk, feladatunk, hogy ezeket a baráti, vagy társas kapcsolatokat erősítsük, például különböző játékok együttjátszásával:
– Közös építés: kockából közös kuckó építése
– Szőnyegen körbeülve: gurítsd a labdát a barátodnak
– Van mellettem egy üres hely, üljön mellém….!
A mindennapi közös mesehallgatás, éneklés, körjátékozás, beszélgetés mind-mind a közösségformáló erővel bír és az összetartozást segítik elő.
A gyermekeink szeretnek óvodába járni, minden nap örömmel jönnek, ittlétük alatt jól érzik magukat. Megérkezvén az óvodába örömmel várják egymást, számon tartják, keresik a hiányzókat. Mindennap megbeszéljük, hogy ki, miért hiányzik, így gondolunk azokra, akik épp nincsenek „velünk”. A távollét után, amikor ismét találkoznak egymással, a gyermekek arcán sugárzik az együttlét öröme.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A társas kapcsolatok ápolásában sajnos eléggé közbe szól a járvány. Igyekszünk a legtöbbet kihozni a személyes kapcsolatok alapvető fontosságáról, hiszen ez nagyon nagy szerepet játszik, hogy boldogok legyünk. A gyermekekkel körbe leültünk a szőnyegre és eljátszottuk a „kis barátom, hogy vagy?” játékot. Nagyon jól érezte magát az egész csoport, sok napon keresztül a legkedveltebb játékok közé tartozott. Barátságláncot készítettünk, amihez minden kisgyermek egy előre kivágott sablonra lerajzolhatta magát. Ezután a körbeállás következett, amit a barátok összeállása előzött meg. A baráti társaságok pillanatok alatt kialakultak, inkább az okozta a „problémát”, hogy sok gyermek, több gyermeknek akarta fogni a kezét, mint kettő. Persze aztán gördülékenyen beálltunk egy nagy közös körbe, összeragasztottuk a rajzolt sablonokat, így elkészült a csoport barátságlánca. A csoportba járó kislányok nagyon kedvelt tevékenysége, amikor barátságkarkötőt készítenek a társaiknak. Nálunk ez már egy régebben kialakult dolog. Nagycsoportra nem csak a kislányok, hanem a fiúk is kapnak olykor-olykor egy karkötőt. A harmadik lépcsőfokra felraktuk a barátság jelét és a gyerekek jeleit, így megint egy lépcsővel közelebb vagyunk a boldogsághoz.