A barátság fogalma nem ismeretlen senki számára. Minden gyereknek van barátja, bár van olyan is, aki szinte egész nap egyedül játszik, de ismerik egymást, megvigasztalják, ha valaki sír, vagy rossz kedve van. próbálják felvidítani egymást. Mi is az empatikus viselkedésre sarkalljuk őket, elfogadásra, szeretetre, megbocsátásra és az intim kapcsolatok ápolására. Azt erősítjük bennük, hogy jobb együtt, mint egyedül a világban, van aki segítsen, ha bajban vagyunk, van kire számítani. A boldog emberek jobban tudnak társas kapcsolatokat alakítani, mint a zsémbes, gonosz emberek, akik mindig valami hibát keresnek a másik emberben.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban is folytattuk a boldogságtémák feldolgozását. Sokszor meghallgattuk a hónap dalát, melyet el is játszottunk. Kipróbáltunk különböző közösségi kapcsolaterősítő játékokat. Köztük volt a százlábú ölelése, a fagyott babzsák játék, a papírhajó üzenetküldése. Harmadik évfolyamra már jól ismerik egymást a tanulók, mégis a játékok során sok hasznos információ, érzés jött elő a gyermekekben. Megerősítettük a baráti kapcsolatokat. A végén madarat hajtogattunk és közös erővel röptettük meg őket. Hasznos volt e téma is a számunkra.
Az első osztályos gyerekek nagyon igénylik, hogy társuk legyen minden cselekedetükben. A beszélgetés alkalmával elmesélték, kik állnak hozzájuk a legközelebb, mely tevékenységüket kivel végzik. A rajzukon ezek a tevékenységek láthatóak.
Ebben a hónapban a barátságról beszélgettünk nagyon sokat. A gyerekek kedvence Bartos Erika Bogyó és Babóca című mesesorozata. Így ehhez a témához is az egyik meséjét , A barátság címűt választottam.
A mese után megbeszéltük kinek ki a barátja,? Miért szeret vele lenni? Milyen mókás dolgokat szoktak csinálni Együtt? stb. Az egyik kisfiú(aki sajátos nevelés igényű) anyukája bevezetett nálunk egy szokást. Sok-sok öleléssel búcsúzkodnak távozáskor a gyerekektől. Ez annyira megtetszett a csoportnak, hogy érkezéskor és távozáskor is megölelik egymást és minket felnőtteket is. A köszöntésnek ez a formája nem volt jellemző a csoportunkra, sőt maga a köszönés is gyakran elmaradt a gyerekek mentalitásától és a szülői szokásoktól függően. A gyerekek visszajelzéseiből azt veszem észre, hogy csupán ennek a kis gesztusnak is mekkora jelentősége van a csoportkohézió szempontjából. Sokan számolnak be arról, hogy nagyon szeretnek óvodába járni. A szülők is gyakran úgy hozzák be a gyerekeket, hogy alig várják az óvodát. A hétfői napok kedvenc mondata a gyerekektől számomra: „Óvó néni úgy hiányoztam neked”.
A lemezt mindennap hallgatjuk a gyerekek kívánságának tükrében.
Kértem a gyerekeket, hogy szabadidejükben rajzolják le magukat és a barátaikat. Ennek a kérésnek páran eleget is tettek. Képeket erről még sajnos nem tudtam készíteni, mert hirtelen lebetegedtem. Így egy korábbi képet szeretnék felrakni az igazi boldogság jegyében.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A boldogságórák több éve kipróbált és szeretett feladatainak felhasználásával tevékenykedtünk együtt. A helyi nevelési programunk testünk tematikus tervéhez is nagyon jól illeszkedik a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez a játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb, de nagyon szívesen játszották. A hónap feladatának a Mint hal a vízben kép elkészítését választottuk. Ezt jól előkészítette és kiegészítette az ismert Süni irigy lesz és Kormos István A fecske meg a szalmaszál című mesék és a feldolgozásuk.