A hónap során elvégzett feladatok:
November a barátság, a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Ennek megfelelően sokat beszélgettünk az egymásra való odafigyelésről, empátiáról, összetartozásról, figyelmességről és alkalmazkodásról, amik nélkül normális emberi kapcsolatok nem léteznek, nem létezhetnek. Az egymás közötti kommunikáció mindig köszönéssel, köszöntéssel és ismerkedéssel kezdődik. Ez a tanév számomra is az első osztályosaimmal való nagy találkozással indult, aminek kapcsán az augusztusi gólyatáborunkban ismerkedési tablót alkottunk, „De jó, hogy itt vagy!” felirattal és kedves arcú napocskával. Minden gyerek színes papírból vágott ki magának sablon segítségével egy kis ingecskét, amire rárajzolták az óvodai jelüket majd felakasztották sorban egymás mellé, egy csomagolópapírra felrajzolt szárító kötélre. Ezzel az összetartozásunkat és a jövőbeli együtt működésünket pecsételtük meg. Ez a tablókép lett később a szülői csoportunk profilképe is.
Barátság-hajókat is hajtogattunk színes papírból, amire szívecskék kerültek díszítőelemként. Mindenki annyi kisszívet rajzolt a saját hajójára, ahány barátot szerzett szeptember óta az iskolában. Rajzolás, színezés közben arról beszélgettünk, hogy mit jelent az igaz barátság, ki az igazi jóbarát.
Abban is egyet értettünk, hogy az emberek nem csak egymással, hanem állatokkal, kis kedvenceikkel is ápolhatnak mély, baráti, szeretetteljes kapcsolatot. Sőt, kisállatot tartani csak úgy érdemes, ha családtagként, hű barátként tekintünk rájuk és ennek megfelelően gondozzuk, szeretjük őket, játszunk, foglalkozunk velük. Megnéztük a segédanyagokban található kisfilmeket is a halraj mozgásáról, a seregélyek táncáról és a vadludak repüléséről. Ez az összetartás, az összefogás és együttműködés, egymásra való odafigyelés fontosságáról győzött meg bennünket. A „szúrós tüskéjű” sünről szóló kisfilm pedig a kis süni főszereplésével arra mutatott irányt, hogy társas kapcsolatainkban természetesen vannak, akadhatnak problémák, de ezek mindig megoldhatók jó ötletekkel, közös találmányokkal, a gondok megbeszélésével. Tehát ahhoz, hogy soha ne maradjon „tüske” bennünk megbántás, megbántottság esetén, fontos az együttműködés és az egymáshoz való alkalmazkodás segítségével az okok feltárása, megbeszélése, a bocsánatkérés és a megoldásra való közös, célirányos törekvés.
Mindkét csoportommal elkészítettük a „repülő madárkákat” is színes papírból az elküldött videó alapján, amiknek az iskola udvarán történő reptetése nagy örömöt jelentett kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
Iskolai szinten részt vettünk a „TeSzedd!” elnevezésű, országosan meghirdetett szemétgyűjtési akcióban is, amiben minden osztály lelkesen teljesített, bizonyítva ez által, hogy a csoportokban működő baráti összefogás, együtt működés segítségével egy közösség csodákra képes.
Minden évben, novemberben barátság-karkötőket is készítünk, ez idén is megvalósult. Mindenki lelkesen kötözte a színes fonalakat társai csuklójára, szabályos versengés alakult ki köztük, hogy kinek sikerül többet gyűjtenie a barátoktól. A „barátság-séta” is hagyomány már nálunk, így idén is útra keltünk és szép időben, friss levegőn, hegyeken, dombokon át sétálva, közös élményeket gyűjtögetve gyönyörködtünk lakóhelyünk szépségében.
Foglalkozásainkon rengeteget játszottunk is, nagy kedvenc lett a „fagyott babzsák” és a „százlábú”, amik az általános kedvcsinálás mellett arra is tanítottak, hogy a játékokban is figyelnünk kell egymásra, sőt cselekedeteinktől, mozdulatainktól függ a játék sikeressége, eredményessége is. Ezt a róluk készült fényképek is igazolják.
Több alkalommal is örömmel hallgattuk, énekeltük, elmutogattuk, eltáncoltuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dalát, ami vidámságot, örömöt és boldogságot varázsolt mindannyiunk szívébe, lelkébe minden találkozásunk alkalmával.
Társas kapcsolatok ápolása
A „mi csoportunk”
A barátságvirág elkészítésénél a barátok szirmai a tenyérnyomattal és jellel ellátva egymás mellett helyezkednek el, majd csatlakoznak a Csiga-biga csoport közös barátságvirágához.
Így alkotunk egy közösséget, a baráti kapcsolatok építik fel az egységet.
A Katica csoportban a szeretetvirágcsokrát alkották meg a gyerekek. Tenyérnyomattal egy szívet formáltak, amelyben egy csokorvirág található. A szirmok és a levelek a csoportban lévő baráti kapcsolatokat jelképezik. Gyermekeink örömmel készítették a barátságcsokrot, amely által szorosabb kapcsolat alakult ki a közösségben.
A „mi csoportunk”
A barátságvirág elkészítésénél a barátok szirmai a tenyérnyomattal és jellel ellátva egymás mellett helyezkednek el, majd csatlakoznak a Csiga-biga csoport közös barátságvirágához.
Így alkotunk egy közösséget, a baráti kapcsolatok építik fel az egységet.
A Katica csoportban a szeretetvirágcsokrát alkották meg a gyerekek. Tenyérnyomattal egy szívet formáltak, amelyben egy csokorvirág található. A szirmok és a levelek a csoportban lévő baráti kapcsolatokat jelképezik. Gyermekeink örömmel készítették a barátságcsokrot, amely által szorosabb kapcsolat alakult ki a közösségben.
Nyitott, barátságos kis csapat, akik szeretnék, ha az iskolában csak Boldogságóra lenne, minden nap minden órában. Elevenek, mozgékonyak, így a kistornaterem a legjobb helyszíne a programnak.
A relaxáció is aktív volt, a szél hangját utánoztuk kórusban. Utána meghallgatták A róka és a farkas lakodalomban című mesét – ez alapján beszélgettünk a barátságról, annak jó oldaláról és nehezebb pillanatairól.
A körjáték a pozitív kapcsolatokról szólt – meglepődtem, hogy nem ismerték eddig a Körben áll egy kislányka kezdetű dalt és hozzá kapcsolódó játékot. Ezt követően a Távíróoszlop játék következett, nagyon tettszett nekik, könnyen ráhangolódtak, tettszett nekik nagyon.
Az órát a hónap dalának meghallgatásával és eljátszásával fejeztük be.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A társas kapcsolatok hónapjában több órán keresztül dolgoztuk fel a témát a csoporttal. Az utolsó órát szántuk a kreatív tevékenységre, és készítettünk el egy montázst a hosszútávú kapcsolatokhoz elengedhetetlen fogalmak megjelenítésével egy zsírpapíron. Miután elkészült a produktum, a záró körkérdésre adott válaszok között többeknél megjelent az a gondolat, hogy élvezték a rajzolást, hajtogatást, ragasztgatást, melyre nem igazán van lehetőségük középiskolai tanulmányaik során. Az utolsó hozzászólás a következő volt: ” jó volt ez az óra, mert emlékeztetett a szeretteimre, hogy milyen jó, hogy vannak nekem, és igazán hálás vagyok ezért”.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A társas kapcsolatok hónapjában több órán keresztül dolgoztuk fel a témát a csoporttal. Az utolsó órát szántuk a kreatív tevékenységre, és készítettünk el egy montázst a hosszútávú kapcsolatokhoz elengedhetetlen fogalmak megjelenítésével egy zsírpapíron. Miután elkészült a produktum, a záró körkérdésre adott válaszok között többeknél megjelent az a gondolat, hogy élvezték a rajzolást, hajtogatást, ragasztgatást, melyre nem igazán van lehetőségük középiskolai tanulmányaik során. Az utolsó hozzászólás a következő volt: ” jó volt ez az óra, mert emlékeztetett a szeretteimre, hogy milyen jó, hogy vannak nekem, és igazán hálás vagyok ezért”.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása volt a témánk. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban, hogy milyen nagy szükség van az emberek életében a közösség ápolására. A foglalkozást kezdő énekléssel indítottuk Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. Elkészítettük közösen a barátságláncot. Megismerték a Tavaszi ébresztő című mesét, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Közösen színeztünk, építettünk, szituációs játékot játszottunk, barátságkarkötőt készítettünk. A célom az volt, hogy elmélyítsem a gyerekekben a barátság érzését. Azt gondolom, hogy ez sikerült is. A gyerekek jó hangulatban voltak a foglalkozások idején és az azt következő időszakban is.
Az osztály már nagyon várta a Boldogságórát – hetek óta kérdezgették, mikor lesz végre ez az óra…
A Fúj a szél… – relaxációval kezdtük a mai órát. Ezt követően beszélgettünk a barátságról, a barátok jellemzőiről – felírtuk a kulcsszavakat a táblára. Beszélgettünk arról is, hogy mit várnak el egy jó baráttól, illetve csalódtak-e már és viszont. Szoborjátékot játszottunk, baráti kapcsolatokat jelenítettek meg és találtak ki.
Egymás szélesebb körű megismerését segítette az aláírás gyűjtésére fókuszáló játék. Nagyon lelkesek voltak, hatalmas energiákat mozgattak meg, kérdezték egymást. Vidámságot hozott az osztályba a gyakorlat.
Jól érezték magukat a Távíróoszlop című játék során is, kiderült, hogy nem lehet felszínesen részt venni a feladatban, mert egyszerűsége csak látszat.
A hónap dalával zártuk az órát – jókedvet, vidámságot és lelkesedést vittek magukkal.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
Megváltozott világunkban az óvodai társas kapcsolatok felértékelődnek, hiszen vannak gyermekek akik nem is találkoznak máshol hasonló korú gyermekekkel. Azért is fontos, hogy a gyermekeknél jól alapozódjanak meg, a társasa kapcsolatok alakítása, mert az óvoda az a színtér az ahol először kerülnek kapcsolatba kortársaikkal. A gyermekek szeretik társaikat, érdeklődnek irántuk, a nagyobbaknál már szoros baráti kapcsolatok is kialakultak.
Az első két kép – mondhatni- klasszikus . Egyértelműen fejezi ki az eszmét , a gondolatokat. A másik három hogy kerül ide ? Az üzenetük aktuálisan mai ! Ezek is társas kapcsolatok.