Megbeszéltük, hogy miért jó együtt lenni. Mozgás alapú relaxációk közül a ,,rongybabagyakorlatot” végeztük. Elénekeltük a hónap dalát. Elkészítették csoportos munkában a keresztrejtvényt, majd meghallgatták a mesét( A róka és a farkas a lakodalomban). Beszélgettünk arról, hogy milyen értékes tulajdonságok vannak, majd mindenki kitöltötte a munkafüzet erre vonatkozó feladatát. Párokban a ,,Szoborpark” feladatot játszottuk el. Óra végén meditációs gyakorlatot végeztünk.
Társas kapcsolatok ápolása
NOVEMBER: A társas kapcsolatok hónapja
Társas lények vagyunk. Az egyik alapszükségletünk, hogy szeretve érezzük magunkat és tartozzunk valahová, valakihez. Az, hogy kielégül-e ez az alapvető szükségletünk, hatással van a fizikai és mentális egészségünkre, de még az élettartamunkat is befolyásolja.
Miért is olyan fontosak a társas kapcsolatok?
A kutatások szerint a társas érintkezés hiánya nagyobb hátrányt jelent az egészségre nézve, mint az elhízás, a dohányzás vagy a magas vérnyomás. A társas kapcsolatok erősítik az immunrendszerünket, ellenállóbbakká válunk a vírusokkal, fertőzésekkel szemben, gyorsabban felépülünk egy betegségből, és még a várható élettartamot is növeli. Azoknál az embereknél, akik erős kapcsolódást élnek meg másokhoz, kisebb arányban fordul elő szorongás és depresszió. Ráadásul a kutatások azt is kimutatták, hogy ezek az emberek magasabb önértékeléssel rendelkeznek, empatikusabbak, könnyebben megbíznak másokban, együttműködőbbek, és ezáltal mások is bizalommal és együttműködéssel fordulnak feléjük. Így egy pozitív visszacsatolási hurok alakul ki. A társas összekapcsolódás tehát jelentősen hozzájárul az emocionális és fizikai jóllétünkhöz.
A társas kapcsolatok témát sok oldalról és sok alkalommal érintettük, mert ez az iskolai közösségünket leginkább érintő , nagyon meghatározó téma.
1.A hónap elején a beszélgetéseink középpontjában a legkisebb közösség, a család állt.
Megbeszéltük kik a közvetlen családtagjaink, kik a szűkebb rokonaink. Milyen közös tevékenységeket végzünk velük. Milyenek a hétköznapjaink, a hétvégék, s az ünnepek .Mi köt össze minket?
Sokat rajzoltak a beszélgetések alatt a gyerekek a családjukról.
Kiemeltük a testvérek fontos szerepét az életünkben , milyen közös élmények fűznek össze, mennyire jó ha van testvérünk,…
Mélyen megérintettek a gyerekek mondatai:
„ ha nem lenne tesóm,nem örülnék”
„nem tudnék kivel játszani”
„nem focizna velem senki”
„nekem nincs tesóm,de van unokatesóm,aki ugyanolyan édes”
„tesó nélkül nem tudnék élni”,…
A SZERETET nagyon fontos szó volt a hónapban ,mely folyton napirenden volt, hisz ez az alapja a kapcsolatainknak.
Mindenszentek ünnepe alkalmával megemlékeztünk elhunyt szeretteinkről, sok kedves , régi történetet meséltek a gyermekek. Öröm volt hallani a sok szép emléket a dédikről. Felemelő érzés volt.
Feldolgoztuk Móra Ferenc: Nagyapó c. történetét, melynek a legfőbb mondanivalója a szeretet és a tisztelet.
2.Ezután következett a TÁRSAINK téma. Megtanultuk Bagdi Bella: Jobb veled a világ! -dalát, melyet a hónap során rengetegszer elénekeltük. Kedvencük lett ez az ének és a mondanivalója.
Átadtuk egymásnak a JOBB VELED A VILÁG! -piros szívet és megöleltük egymást. Volt, aki otthonra is vitt belőle, mert a szülők voltak a legelső gondolataik, akikkel jobb a világ.
Megbeszéltük: az „egy mindenkiért, mindenki egyért” mondást , melyet mi magunk is vallunk, s próbálunk így élni, valódi, szerető közösségként.
Technika órán megterveztük a saját boldog városunkat, makettet építettek a gyerekek. Ki kivel lakna szomszédságban ,közel a másikhoz. Ezt nagyon élvezték a gyerekek.
Természetesen sokat beszélgettünk a konfliktusokról, a mindennapi problémák kezeléséről, azok megoldásáról. Még ezeket is megjelenítettük rajzokban.
Írás órán büszkén leírtuk a már megtanult nagybetűkkel a társaink nevét. Ezt nagyon élvezik a gyerekek, ahogy a barátaik neve lassan mind felkerül a táblára.
Amennyi időt csak tudtunk, tudatosan a közös játéra szenteltünk ebben a hónapban. Ebéd után sokat építettek, színeztek ,gyurmáztak, társasoztak a gyerekek egymással, ami e legtöbb örömet okozta a hónapban .Sőt, még hó is esett, így hóembert is tudtak építeni nagy örömükre. Valódi boldog percek voltak ezek.
Feldíszítettük közösen adventra az osztályt, napokig izgalommal készült a termünk, a szülők is betársultak ebbe. Nagy öröm a végeredmény mindig.
Természetesen folyamatosan ünnepeljük a születésnapokat is énekkel, süteménnyel ,kisebb meglepi rajzokkal.
3.A társas kapcsolatokban természetesen magunkról is szót ejtettünk. A világnézetünkről ,az érzéseinkről, hogy mennyi mindent befolyásolhatunk. Próbáljuk TUDATOSAN KERESNI A JÓT. Ez a legfontosabb nézőpontunk immár 2 éve.
Sokat foglalkoztunk az egész hónapban a társas kapcsolatainkkal, minden perce nagyon hasznos volt, fontos és megszívlelendő. Sok örömet okoztak mindannyiunknak , én is sok pozitív töltést, szeretetet kapok a gyerekektől- ezek az órák igazán hasznosak a lelkünknek.
Novemberben figyelmünket a bennünket körülvevő emberekre irányítottuk. Összegyűjtöttük a jó barát ismérveit, mesén keresztül, közmondások értelmezése által megosztottuk egymással elképzeléseinket a barátságról. Beszélgettünk a családunkról, annak tagjainak értékes tulajdonságairól. Közösségünk bemutatására szituációs játékokat játszottunk és osztályfüzért készítettünk. Mindeközben megértettük, hogy a társas kapcsolataink boldogságot, erőt, támaszt akkor nyújtanak, ha azokat ápoljuk, azokkal folyamatosan törődünk.
Nap, nap fényes nap, társas kapcsolatok sokfélesége, tudatos kapcsolat-ápolás; segítség probléma esetén; család és egyéb közösség, LELKI BÉKE, A BOLDOGSÁG alapja;a dal éneklése-elsajátítása, ” kisbarátom hogy vagy?”-játék; barátságlánc KÉSZÍTÉSE; mese és feldolgozása; a barátság jele- színezés.
Barátság füzért készítettek a gyerekek színes papírból. Pozitív tulajdonságokat gyűjtöttünk,amik egy jó barátságot jellemeznek, ráírtuk a füzérre.
A társas kapcsolatok a mai informatikai világban egyre kevesebb szerepet kapnak. Inkább a telefonnal töltik az idejüket, vagy a padban ülve, egymás mellet is azt nyomkodják. Úgy érzik akkor is egymás társaságát élvezik, amikor a padon ülve chatelnek. Nem tartják kirívó esetnek. Ugyanakkor szeretnek egymással beszélgetni, nagyokat nevetni. Nem okoz nehézséget nekik csatornát váltani, egymás társaságát keresni, „jót mulatni”. Csapatban is szeretnek együtt lenni, egymást segíteni, így sikeresen szerepeltek több iskolaiprogramon is.
A barátság jelei a mindennapi kapcsolatainkban életünkön végig kísérnek. A jó barátok semmivel nem helyettesíthetőek. Az óvodában tapasztalhatják meg először a gyerekek, hogyan kell egymáshoz alkalmazkodni, egymást elfogadni, szeretni és megérteni, segíteni vagy éppen védeni.
A barátságról kis dalokat énekeltünk, és hangszeren próbáltuk kísérni a gyerekekkel közösen. Végül a boldogságvárhoz vezető harmadik lépcsőfokra felragasztottuk a barátság jelét. Mindenki táncolhatott a legjobb barátjával a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalra.
Iskolatáska-mentes nap
2024. november 22-én a Diákönkormányzat és a Boldogságórás csapatunk szervezésében iskolánkban táskamentes napot tartottunk.
Lényege: a diákok, illetve a tanárok NEM a táskában hozták felszerelésüket, de az aznapi felszerelést mindenkinek kötelessége volt magával hozni!
Az ötletnek csak a képzelet szabhatott határt. Kreatívabbnál kreatívabb elképzelésekkel vártuk a tanulókat és felnőtteket.
A legötletesebb, legkreatívabb és legviccesebb megoldásokat iskolánk Diákönkormányzata díjazni is fogja.
Jelige: Így tegyél mosolygóssá egy sötét, esős napot! 🙂
Iskolatáska-mentes nap
2024. november 22-én a Diákönkormányzat és a Boldogságórás csapatunk szervezésében iskolánkban táskamentes napot tartottunk.
Lényege: a diákok, illetve a tanárok NEM a táskában hozták felszerelésüket, de az aznapi felszerelést mindenkinek kötelessége volt magával hozni!
Az ötletnek csak a képzelet szabhatott határt. Kreatívabbnál kreatívabb elképzelésekkel vártuk a tanulókat és felnőtteket.
A legötletesebb, legkreatívabb és legviccesebb megoldásokat iskolánk Diákönkormányzata díjazni is fogja.
Jelige: Így tegyél mosolygóssá egy sötét, esős napot! 🙂
Iskolatáska-mentes nap
2024. november 22-én a Diákönkormányzat és a Boldogságórás csapatunk szervezésében iskolánkban táskamentes napot tartottunk.
Lényege: a diákok, illetve a tanárok NEM a táskában hozták felszerelésüket, de az aznapi felszerelést mindenkinek kötelessége volt magával hozni!
Az ötletnek csak a képzelet szabhatott határt. Kreatívabbnál kreatívabb elképzelésekkel vártuk a tanulókat és felnőtteket.
A legötletesebb, legkreatívabb és legviccesebb megoldásokat iskolánk Diákönkormányzata díjazni is fogja.
Jelige: Így tegyél mosolygóssá egy sötét, esős napot! 🙂