A társas kapcsolatok, különösen óvodás korban nagyon fontosak a gyerekek életében, hiszen szinte az egész napot az óvodában, egy zárt közösségben töltik. Ilyenkor az óvodapedagógusnak fontos odafigyelni minden egyes gyerekre. Már az óvodába érkezés első pillanatai meghatározóak, mindenkit szeretettel köszöntünk, barátok fogadják az érkező gyerekeket. A tevékenységek, játékok során hamar kirajzolódnak a baráti körök. S bár vannak „vándorlások” , azért már kis csoportban is alakulhatnak ki szoros barátságok. A gyerekekkel beszélgetések, drámajátékok során tudatosítjuk a barátság fontosságát, hogyan kell ápolni, alkalmazzuk a türelem, megbocsájtás gyakorlatát. Elkészítettük a barátságláncunkat, illetve a barátság virágokat, ahol a szorosabb baráti kapcsolatok figyelhetőek meg.
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A novemberi hónap témája nagyon közel állt a gyerekekhez. Szívesen és nagy lelkesedéssel osztották meg gondolataikat egymással. Többféle kapcsolatrendszerről beszéltünk, de közülük a baráti és a családi kapcsolatok lettek a leghangsúlyosabbak. Tudják, hogy ezek a kapcsolatok folyamatos törődést, ápolást igényelnek és hogy időnkénti konfliktusok, problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel, megbeszéléssel. Ügyesen soroltak olyan szavakat, amelyek a jó és igaz baráttal kapcsolatos elvárásaikat mutatja. Összegyűjtötték a társas kapcsolatok pozitív hatásait is. A boldogságórákon a segédanyag ajánlásai közül az alábbi feladatokat végeztük el:
1. Fagyott babzsák
2. Pöttömke piros vitorlása
3. Barátság papírhajók hajtogatása színes papírból
4. Összetartozunk
5. Százlábú
6. Együtt könnyebb (röpülő madár készítése papírból)
Az órák végén mindig elénekeltük koreográfiával kísérve Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt is.
1.Boldog Dóra csengővel
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat
4.Kis barátom, hogy vagy? (játék)
5.Süni irígy lesz c. mese lejátszása plüssel
6.Barátságlánc készült
7.Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek(zenére tánc)
Társas kapcsolatok a témája a boldpgságóránknak.
Relaxálással kezdtünk. Meghallgattuk a hónap dalát:Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutatsd meg mindenkinek, a Világomban minden rendben van c. CD-ről. Gyakran beszélgettünk arról, hogy miért jó az hogy vannak társaik. Pl.: Van kivel játszani. Segítünk egymásnak. Tudunk körjátékozni.
Otthon: Van családunk, szeretnek bennünket, mindent megtesznek értünk, mindent megvesznek.
Olyan játékokat választottunk, melyet párosan kell játszani:1, Húzz, húzz engemet!… 2, Te és én mi ketten!…3, Szervusz kedves barátom!..
A fészekfogó játékot gyorsan megismerték, nagyon élvezték.Akinek háttal állt a kismadár az már azonnal futott is tovább, menekült a másik fészekbe,hogy a sas el ne kapja. Hangosan biztatták egymást.
Örülnek, hogy vannak társaik, barátaik.
Az óra elején beszélgettünk arról, hogy milyen fontosak az emberek számára a kapcsolatok, milyen fajta kapcsolatok lehetnek, és melyik miről szól. Nagyon jó kis beszélgetés keveredett a témával kapcsolatban, sok mondanivalójuk, mesélnivaalójuk akadt. Utána megnéztük az állatos videókat, amit szájtátva, csodálattal figyeltek. Játszottunk Fagyos b abzsákos játékot is, amit biztosan a tarsolyomban fogok tartani az elkövetkezendő évekre is. Nagyon jól szórakoztunk.
Boldogságóránk újabb témájával foglalkoztunk. A baráti, társas kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben, ezek már most a középső csoportos gyerekeknél megfigyelhető. Amint belépnek a csoportba. keresik a barátaikat és ez jó motiváció volt a foglalkozásuknak. A relaxációs gyakorlat nagyon tetszett a gyerekeknek, majd mesével folytattuk, ami nagyon megérintette őket és másnap is odafigyeltek arra, hogy a behozott játékaikat megmutatták egymásnak. Az egyik kisfiú mindenkinek matricát hozott, amiből mindenki választhatott. Nagyon jó érzéssel töltött el. Kreatívkodtunk is, elkészítettünk mi is a baráti kapcsolatok ápolása lapunkat, játszottunk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékot. A boldogságóránkat a ” Boldog vagy …” énekkel zártuk. A dalt minden délelőtt kérték a gyerekek, hogy indítsam el.
A téma bevezetése:
Bizalom játék
A bizalom olyan döntés, amelyet a maguknak a gyermekeknek kell meghozniuk. Hozzáállásuk a tevékenységekhez meghatározzák viselkedésüket. Ha a gyerekek segítőkészek egymással, a félelemük, szorongásuk csökken.
A téma feldolgozása mesével:
Gál László-Hitka Viktória: Játékeső
A téma zárása: Mese kitalálása közösen
A nevetés az érzelmi kapcsolatokat erősíti, „cinkosokká” teszi őket, biztosítja a jó légkört csoportunkban. A MI közösségi érzése megerősödik a gyermekekben.