A téma közel áll tanítványaimhoz. Élvezték a játékokat. A százlábú megalkotása ügyesen ment. Jól alkalmazkodtak egymáshoz. Igyekeztek figyelni egymásra. A „Fagyott babzsák” játék tetszett nekik a legjobban. Annak ellenére, hogy ez a feladat volt számukra a legnehezebb. A társamnak való segítségnyújtás szépen kijött e feladat kapcsán is. „Pöttömke piros vitorlása” játék során is ügyeskedtek. Nagyon élvezték a barátsághajó hajtogatását. Ennek ellenére nem sikerült elsőre mindenkinek. Az osztályban szövődött barátságok jól kijött a játék során. A beszélgetés során teljesedett ki igazán, hogy érezték magukat a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Néha annyi pont elég, hogy ott vagyunk a másikért” (Fatima)
A „mi gyöngysorunk” 3. gyöngyszemét fűztük fel közösen a novemberi Boldogságóránkon. Boldogságfitnesszel és hálavonatozással hangolódtunk rá a témára. A Bunny new girl című rövid kisfilm nagyon jó beszélgetés indítónak bizonyult. Megállapítottuk, hogy társas kapcsolatainkat nagy mértékben befolyásolja, hogy mennyire vagyunk képesek kötődni, bízni a másikban. A másikba vetett bizalom pedig összefügg a magunkba vetett bizalommal. Mi a 4. b összetartozunk: vannak közös meséink, dalaink, mondókáink, szeretetgombócunk, játékaink, élményeink, és Boldog Pozitív Bocskaisok pólónk (amibe még most nőttünk bele első óta). Barátságpókhálót készítettünk fonal és kedves megerősítő mondatok segítségével. A Fagyhalál és a Színcápa játék kedvencünk lett, nagyon sokat nevettünk a Tedd meg! és az Így csináld! kártyák(Pozitivity társasjáték) feladatain. Technika órán elkészültek a madársárkányaink, rákerültek a személyreszóló pozitív megerősítések, és mindegyik gazdára talált. A gyerekek nevető szemekkel adták át egymásnak. Fatima Ott leszek, ha fúj a szél című dalára együtt táncoltunk. A százlábú megalkotása is sikerült, mert MI EGY JÓ CSAPAT VAGYUNK!!!
„Te a bátor vagy, és olykor vakmerő. Én meg elkaplak, mert szárnyunk úgyse nő.” (Fatima)
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját az ajánlott mese (A fecske meg a szalmaszál ) feldolgozásával kezdtük. A mese után megbeszéltük, hogy van olyan helyzet, amit egyedül nem vagyunk képesek megoldani, ezért segítséget kell kérni. Példákat hoztunk az óvodai életből. Elképzeltük, hogy mi is kismadarak vagyunk, akik egy fészekben csücsülnek. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy kit engednének be a fészkükbe. Kivétel nélkül mindenki a barátját nevezte meg. Csoportunkban sok kialakuló barátság van, melyet mi felnőttek is támogatunk. Például étkezéskor egymás mellett ülhetnek, vagy alváskor a barátok ágyát egymás mellé tesszük. Egyre többször érkeznek a gyerekek az óvodába kis ajándékokkal, melyet a barátaiknak hoznak. Ezek rajzok, vagy finom falatok. Természetesen ezeket is támogatjuk. A szülők is partnereink ebben. Többször mesélik a gyerekek, hogy óvoda után elmentek egymáshoz játszani. Lassan három éve alkotnak ezek a gyerekek egy óvodai csoportot. Társas kapcsolataik egyértelmű fejlődést mutatnak. Csoportunk neve Halacska, ezért a választható feladat, Mint a hal a vízben egyértelmű volt számomra. Az őszi kirándulás alkalmával rengeteg levelet gyűjtöttünk. Minden kisgyerek ragasztott egy halat, így alakult ki a mi halrajunk. Megbeszéltük barkácsolás közben, hogy együtt a halacskák is erősebbek, ezért úsznak együtt. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy kezdetű dalát. A barátsághőmérőt már tavaly elkészítettük, ha szükség van rá használjuk.
A relaxációs gyakorlat után, a hónap dalára ” Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” mozogtunk.
A szőnyegen körbe ülve „Kis barátom, hogy vagy?” játékot játszottuk. Elbáboztam ” A róka és a libák” c. mesét, majd megismerkedtünk az összetartózás, a barátság jelentésével.
A foglalkozás végén mindenki tetszés szerint elhelyezte a kirakó táblára az elkészített liba bábját.
Minden gyerek választott egy kis libát és gágogva helyezték el egymás mellett őket szimbólizálva az összetartózás erejét.
A foglalkozást a Szép nap c. dalra baráti öleléssel zártuk.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
A téma feldolgozását az Összetartozunk c. kisfilm megtekintésével kezdtük.
Megbeszéltük a filmben látottakat:
Hogyan nevetgéltek először mindannyian a fura új lányon?
Hogyan álltak később a „nyuszilány” mellé ?
Hogyan lett a fura, a „sorból kilógóból” osztályTÁRS, igazi csapattag?!
Hogyan maradt magára végül az őt bántó fiú?
Tökéletesen megértették a film mondanivalóját.
Mi azt szoktuk mondani, hogy egy család vagyunk, akik-mint a testvérek is néha-összevitatkozhatunk, de védjük – óvjuk egymást, kiállunk egymásért, segítjük egymást.
A mindennapjainkat is áthatja az együtt munkálkodás, a közös játék.
Jó csapat vagyunk!
Ezt bizonyítják a képek, ahogyan vidáman, nevetve a százlábút megalkották!!!!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Megfogalmaztuk mit is jelent ez. Megismerkedtünk a téma meséjével. Valamint elkészítettük közösen a csoportunk halraját. Közösen, társakként sodródunk tovább a csoportba és az életbe.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A társas kapcsolataink mélységét, a kötelékek erősségét, lazaságát a kérdőív elkészítése és kiértékelése segítségével vizsgálgattuk, s rájöttünk, minden kis kapcsolat örömünket, boldogságunkat, és boldogulásunkat szolgálja, ha ápoljuk, figyelmet fordítunk rájuk. A kisfilmek flvillanyozóan hatottak a gyerekekre, s azonna vágyat éreztek a repülő madarak elkészítéséhez, a minél előbbi együttes röptetésükhöz. Ehhez a témához óvodásokat is hívtunk vendégségbe, s kacagva rohantak a folyosón, hogy minél magasabbra emelkedjena madárkájuk.
A százlábú elkészítése némi nehézséget okozott, hiszen ki kellett tapasztalniuk a gyerekeknek, hogyan is lehet eredményesen kivitelezni a feladatot. Egy-két próbálkozásnál jókat vigyorogva a földön hevertek, de ez csak a további próbálkozáshoz adott újabb lendületet. Ennél a témnál a bizalomró is beszélgettünk, hiszen ez a produkció e nélkül nem jöhetett volna létre.
Összetartozunk
A társas kapcsolatok gyakorlása boldogságórát már nagyon várták tanítványaim. Az osztályba járó gyerekek mindig figyelnek egymásra, jó közösség vagyunk, ezért nagy érdeklődéssel figyelték a „Bunny New Girl, azaz nyuszi új lány” rövidfilmet. Ezután beszéltünk az összetartozás fontosságáról, és arról, hogy kapcsolatainkban mennyire fontos az egymáshoz való kötődés és bizalom. Bizalomra épült a százlábú elnevezésű játék is, nagyon ügyesen megoldották a tanulók a feladatot. Ezt követően gyönyörű természetfilmeket tekintettünk meg arról, hogy az állatoknak is együtt könnyebb, ezért sokszor mozognak csoportban. Hajtogattunk madarat papírból, majd megreptettük őket. Próbáltunk együtt és egyszerre mozogni, mint az állatvilágban. Ezután egy vidám feladat következett a fagyott babzsák, amit nagyon élveztek a gyerekek. Végül felolvastam a tanulóknak a pöttömke piros vitorlásról egy mesét, megbeszéltük a történetet, majd a gyerekek hajtogattak egy vitorlást, amire üzenetet írtak barátjuknak. Zárásként elénekeltük a hónap dalát, amire közösen mozogtak a gyerekek. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.