A százlábú
Társas kapcsolatok ápolása
A Napsugár csoportba elérkezett a ,,Társas kapcsolatok”-hónapja. Minden tevékenységünket áthatotta a párban, mikro csoportban való tevékenységek sorozata. Még tudatosabban törekedtünk a közösségben zajló folyamatok, a társas kapcsolatok és a közös tevékenységek kibontakoztatására. Társas lények vagyunk, alapvető szükségletünk, hogy kapcsolódjunk, beszélgessünk, barátságot kössünk egymással. A közös munka, az együtt játszás és a komplex tevékenységek is az együvé tartozás érzését erősíthették, a lényeg, hogy a tevékenykedtetés sokszínű, változatos legyen számukra.
A gyerekek körbe ülve, barátság szívecskét nyújtottak át egymásnak, közben megkérdezte, hogy érzi magát kis társa, s a játék végén elmondták, hogy miért is ajándékozták tovább a szívecskét. Közben megemlítettük azok nevét akik nem voltak jelen, miért is hiányoznak, mi lehet velük?!
A szívecske az oviban marad, ezért egy hazavihető tárgyat, dolgot is készítettünk egymásnak, mégpedig barátság karkötőt. A kis szívószál karkötők nagy –nagy izgalommal készültek, melyet a barátjuknak át is adtak, s közben elmondták, hogy milyen szép és jó tulajdonságokkal rendelkeznek. A közösségi életet a kapcsolatok szélesítésével alakítottuk, mely a szocializáció szempontjából is kiemelt jelentőségű.
A fecske és a szalmaszál című mesét báboztam el számukra, mely nagy sikert aratott. Az élettelen bábu megelevenedett, élni kezdett, s ez a csoda újra és újra átélhető volt a történet alatt többször is. Azon túl beszédkedvük is megnőtt. Megbeszéltük, átbeszéltük a gyerekekkel, hogy kik a barátaik és mit is jelent számukra a barátság, segítőkészség.
Legkedvesebb barátaim címmel rajzot készítettek. Örömmel mutogatták társaiknak az elkészült produktumokat.
Meleg fészek relaxációra ” indultunk” a szőnyegen kispárnákra ülve, mintha mi is a fészekben ülnénk! Jó puha, meleg, kényelmes volt …szinte eltudtak volna aludni annyira élvezték. Becsukták szemeiket pár pillanatra, volt aki átnyúlt a másik gyerekhez és megsimogatta. A pihentető relaxálás után az – „Eresz alól fecske fia”… énekes mondókát elmutogattuk, nyújtózkodtunk megmozgattuk a végtagjainkat egy kicsit. Máris felébredtek a „kis fiókák”. Jó hangulatban teltek el a társas kapcsolatok napjai, bizalommal, megértéssel fordultak és fordulnak egymáshoz.
Boldogságóráink célja olyan lehetőséget, utat mutatni a gyermekeknek, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, problémával, képesek legyenek érzelmeiket kifejezni.
Lezárásként: ”Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” dalt hallgattuk meg, mozgással kísérve.
Az órát a szél hangját utánzó relaxációval kezdtük. Ezt követően arról beszéltünk, hogy milyen tulajdonságai vannak egy barátnak. Az osztályban csak egy gyermek volt, aki csalódott a barátjában, így az ő történetének megismerésén keresztül okultunk. Barátsághoz kapcsolódó jelenetek szoborrá alakítása könnyűnek tűnt, viszont a megfejtések kitalálása már alaposan megdolgoztatta őket.
Egymás mélyebb megismerése játékosan történt, adott tulajdonságokhoz kellett aláírásokat gyűjteni. Nagyon lelkesen oldották meg a feladatot, még az a kisgyermek is átmenet nélkül bevonódott, aki egyébként nehezebben motiválható.
A Távíró oszlop című játék szintén nagy sikert aratott. Az igen egyszerű feladat nagyobb odafigyelést igényelt, mint ahogy azt először hitték.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, illetve becsatlakoztunk az éneklésbe.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
November hónapban a barátságról, a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. A hónap dalát: Ha boldog vagy mutasd meg énekeltük, barátságláncot ragasztottunk. Szituációs játékokat játszottunk bábokkal, együtt építettünk, amiben közösen gyönyörködtünk. A zárókörben pókhálót készítettünk fonalból ami az összetartozást fejezte ki.
A boldogságóra után a gyerekek baráti kapcsolatai szorosabbak lettek. Kedvesebbek, megértőbbek voltak egymással. Nagyon jól érezték magukat, szerették a dalt az egész napjukat a boldogság járta át.
A boldogságóra után a gyerekek baráti kapcsolatai szorosabbak lettek. Kedvesebbek, megértőbbek voltak egymással. Nagyon jól érezték magukat, szerették a dalt az egész napjukat a boldogság járta át.
A relaxációt az évszak időjárásához illesztve terveztem – a szél hangját utánoztuk először egy-, majd több szólamban. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy milyen a jó barát: a kulcsszavakat felírtam a táblára. Arról is beszélgettünk, hogy volt-e olyan, aki már csalódott a barátjában, mást várt, mint amit kapott. Néhányan elmondták a történetüket, nagyon tanulságos volt mindenki számára. A szoborjáték során baráti kapcsolatokat mutattak egy-egy mozdulattal, a többieknek ki kellett találniuk – nehezebb volt, mint először hitték volna.
A következő feladat egy állításlista volt, a gyerekeknek aláírásokat kellett gyűjteni, így minél jobban megismerhették egymás olyan oldalát, amelyek a hétköznapok során kevésbé kerülnek elő. Ez a feladat olyan energiákat mozgosított, hatalmas bevetéssel oldották meg a feladatot.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, annyira tettszett nekik, végül egy felvétel is készült róla.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
Nemcsak az emberek, hanem az állatok is hűséges társaink a mindennapokban. A gyerekek fotókat készítettek a kedvenc állataikról, és ezekből készítettünk egy közös tablót.