A társas kapcsolatok témakör kapcsán mind az asszociációs játék (Mi jut eszedbe a képről? Hogyan kapcsolódhat ehhez a témához? Ez a kép azóta a faliújságunkat díszíti), mind a történet feldolgozása (bátran beismertük, hogy igen, van amikor inkább mindannyian vadászok vagyunk), valamint az éhkör létrehozása tudott hatni rájuk. Kedvencem az énkör kapcsán, hogy meg tudták fogalmazni azt, hogy például, ha kevesebbet veszekednének egymással, akkor mindenkinél van olyan, aki beljebb kerülhetne a körben, tehát közelebbi kapcsolatot is ki tudnának alakítani.
Az állatok, a hozzájuk fűződő kapcsolatunk a mi osztályunkban kiemelt szerepet tölt be, így egyértelmű volt, hogy ebből is készítünk egy tablót, amely szintén már tantermi dekorációként van jelen a mindennapokban. Már előzetesen lehetett gyűjtögetni képeket, vagy a saját állatainkról behozni fotókat. Közösen tervezte meg, hogy melyik állat hova kerül, és a tabló is hol foglal helyet a teremben.
Társas kapcsolatok ápolása
A téma feldolgozásához az alábbi feladatot használtuk:
1. Társas kapcsolataim
Egy A/4-es lapot osztottak fel a tanulók tetszőlegesen több részre! Végiggondoltág, hogy kikkel milyen tevékenység közben érzik jól magukat (például barátok, családtagok, csapattagok). Lerajzolták, leírták a lapra ezeket az életképeket, feltöltötték a google classromba, ahol tanulmányozhatták egymás társas kapcsolataik sokszínűségét !
A “Napimádás” relaxációs gyakorlat után a gyermekeknek a heti témához kapcsolódóan elmeséltem a Csigacsalád című meséjét. Megbeszéltük, hogy a mese baráti és családi kapcsolatokról szól. A gyerekek megfogalmazták, hogy a családot és a barátokat is a szeretet köti össze, valamint, hogy miért jó az, ha vannak barátaink: „mindig számíthatunk a barátainkra, játszhatunk, beszélgethetünk velük, megoszthatjuk velük örömünket, bánatunkat”. Ezt követően csoportokat alakítottak a gyerekek, mindenki a barátaival építethetett. Nagyon figyeltek arra, hogy senki ne maradjon egyedül. Amikor elkészültek körbejártuk és megcsodáltuk az alkotásokat. Majd kiszínezték, hogy mit gondolnak a barátságról, végül lerajzolták a barátaikat. A téma lezárásaként közösen énekeltünk és mozogtunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalára. A szomszéd csoportot is áthívtuk, hogy ők is érezzék a barátság erejét, velük is elénekelt5ük a dalt.
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
A gyerekekkel megtanultuk a fészekrakó fogócskát, ami nagyon tetszett mindenkinek. A csoport társas kapcsolatai már nagyrészt kialakultak nagycsoport elejére, az új gyerekek is jól beilleszkedtek. Mindenkinek vannak barátai, akivel szívesen alakított fészket, és fogadta be a kis madárkát. Együttműködő kis közösséggé alakultunk az évek alatt, ezért ezeket a társas játékokat szívesen játsszák, mindenki mindenkivel barátkozik.
Megbeszéltük a gyerekekkel a társas kapcsolat jelentését. Kielemeztük kikkel állunk kapcsolatban a mindennapok során. Melyek a közelebbi és távolabbi kötődéseink. Ennek tükröződéseként készítettünk egy osztályhálót. Kis pókok szimbolizálják a gyerekeket és a velük kapcsolatban lévő személyeket. A háló központi része a közelebbi kapcsolatot jelenti, a külső része pedig a távolabbiakat. Ezen kívül mindenki készített egy saját családhálót, mely az ő egyéni kapcsolatait mutatja. A gyerekek jól megértették, hogy itt mindenkinek másként alakul a hálója. Pl. a nevelőotthonos gyermekeknek egész más a háló eltrendezése mint a többieknek. Illetve azt is hangsúlyoztuk, ha bárhol megsérül egy kapcsolat, azt az egész háló érzékeli. Ezért fontos ápolni a kapcsolatainkat, hogy ép maradjon a HÁLÓNK! Szituációs játékokkal gyakoroltuk, hogyan lehet a kapcsolatainkat ápolni. Ezeket folyamatosan felszínen tartjuk, beszélgetünk róla, ötletet adunk egymásnak.
Megbeszéltük a gyerekekkel a társas kapcsolat jelentését. Kielemeztük kikkel állunk kapcsolatban a mindennapok során. Melyek a közelebbi és távolabbi kötődéseink. Ennek tükröződéseként készítettünk egy osztályhálót. Kis pókok szimbolizálják a gyerekeket és a velük kapcsolatban lévő személyeket. A háló központi része a közelebbi kapcsolatot jelenti, a külső része pedig a távolabbiakat. Ezen kívül mindenki készített egy saját családhálót, mely az ő egyéni kapcsolatait mutatja. A gyerekek jól megértették, hogy itt mindenkinek másként alakul a hálója. Pl. a nevelőotthonos gyermekeknek egész más a háló eltrendezése mint a többieknek. Illetve azt is hangsúlyoztuk, ha bárhol megsérül egy kapcsolat, azt az egész háló érzékeli. Ezért fontos ápolni a kapcsolatainkat, hogy ép maradjon a HÁLÓNK! Szituációs játékokkal gyakoroltuk, hogyan lehet a kapcsolatainkat ápolni. Ezeket folyamatosan felszínen tartjuk, beszélgetünk róla, ötletet adunk egymásnak.
Megbeszéltük a gyerekekkel a társas kapcsolat jelentését. Kielemeztük kikkel állunk kapcsolatban a mindennapok során. Melyek a közelebbi és távolabbi kötődéseink. Ennek tükröződéseként készítettünk egy osztályhálót. Kis pókok szimbolizálják a gyerekeket és a velük kapcsolatban lévő személyeket. A háló központi része a közelebbi kapcsolatot jelenti, a külső része pedig a távolabbiakat. Ezen kívül mindenki készített egy saját családhálót, mely az ő egyéni kapcsolatait mutatja. A gyerekek jól megértették, hogy itt mindenkinek másként alakul a hálója. Pl. a nevelőotthonos gyermekeknek egész más a háló eltrendezése mint a többieknek. Illetve azt is hangsúlyoztuk, ha bárhol megsérül egy kapcsolat, azt az egész háló érzékeli. Ezért fontos ápolni a kapcsolatainkat, hogy ép maradjon a HÁLÓNK! Szituációs játékokkal gyakoroltuk, hogyan lehet a kapcsolatainkat ápolni. Ezeket folyamatosan felszínen tartjuk, beszélgetünk róla, ötletet adunk egymásnak.
Megbeszéltük a gyerekekkel a társas kapcsolat jelentését. Kielemeztük kikkel állunk kapcsolatban a mindennapok során. Melyek a közelebbi és távolabbi kötődéseink. Ennek tükröződéseként készítettünk egy osztályhálót. Kis pókok szimbolizálják a gyerekeket és a velük kapcsolatban lévő személyeket. A háló központi része a közelebbi kapcsolatot jelenti, a külső része pedig a távolabbiakat. Ezen kívül mindenki készített egy saját családhálót, mely az ő egyéni kapcsolatait mutatja. A gyerekek jól megértették, hogy itt mindenkinek másként alakul a hálója. Pl. a nevelőotthonos gyermekeknek egész más a háló eltrendezése mint a többieknek. Illetve azt is hangsúlyoztuk, ha bárhol megsérül egy kapcsolat, azt az egész háló érzékeli. Ezért fontos ápolni a kapcsolatainkat, hogy ép maradjon a HÁLÓNK! Szituációs játékokkal gyakoroltuk, hogyan lehet a kapcsolatainkat ápolni. Ezeket folyamatosan felszínen tartjuk, beszélgetünk róla, ötletet adunk egymásnak.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra program 3. hónapja a társas kapcsolatok ápolása. Talán az idén is ez a legfontosabb feladatunká vált. A vírus miatti elszigetelődés már az óvodában is érzékelhető. Ezért különösen fontos volt, hogy erre különleges figyelmet fordítsunk. Elmeséltük a gyermekeknek a mesét, a hónap során többször is. Kiemeltük, hogy milyen fontosak a baráti kapcsolatok. Fűztünk barátság karkötőt, amit a gyermekek nagy örömmel viseltek. A hiányzó gyermekeknek levelet írtunk, amire lerajzoltuk, hogy miket csinálunk az óvodában.Körjátékokat játszottunk, párválasztósokat. Halacskákat díszítettünk, majd közös akváriumba helyeztük őket. Barátságos történeteket találtunk ki, ahol a barátok közösen játszottak, énekeltek, táncoltak. Nagyon kedves történetek alakultak ki. Mi felnőttek is nagyon élveztük ezeket a helyzeteket.
A nagycsoportos óvodások általában már kialakult társas pozícióval rendelkeznek csoportban. Vannak állandó játszótársaik és meghatározott szerepük a játékban. Többnyire ugyanazzal állnak párba, ugyanahhoz az asztalhoz ülnek, kiválasztott helyükhöz is ragaszkodnak akár az étkezésnél, akár az alvásnál. Így van ez a mi csoportunkban is, vannak vezéregyéniségek és vannak sajnos olyanok is akik a periférián helyezkednek el. Mindkét jellem szerepe viszonylag állandó. Vannak ugyanis olyan gyermekek, akik nehezebben teremtenek kapcsolatot, vagy valamely tulajdonságuk miatt újra és újra a társak által kiszorított helyzetekbe kerülnek. Ezen a foglalkozáson próbáltam egy kicsit a perem helyzetű gyermekeket is jobban bevonni a csoportos, társsal való játékba. Beszélgettünk arról, hogy ki hogyan érzi magát a csoportban. Kinek ki a barátja? Hogyan lettek barátok? Van e esetleg olyan akitől fél valamiért? Mondjanak jó és rossz tulajdonságokat a barátjaikról.
A heti témánk az érzékszervek voltak, nagyon jól tudtam társítani a Boldog óra foglalkozással. Játszottunk tapintásos játékot, bekötött szemmel – Ismerd fel a társadat tapintás útján – (meg kellett érinteni az arcát, letapogatni és kitalálni, hogy ki ül a széken).
A másik játékunk a bizalom séta volt – 2 gyermek közül az egyikőjüknek be van kötve a szeme, a másik pedig különböző akadályokon vezeti végig a társát.
Az utolsó játékunk, pedig a Mit rajzoltam a hátadra? – az egyik gyermek rajzol a társa hátára, és neki lisztbe le kell rajzolni, azt amit érzéklet a hátán.
Mindegyik játék nagy sikert aratott, egész héten kérték, hogy hagy játszhassák újra ezeket a játékokat.
Ebben az életkorban már nagy jelentősége van a baráti kapcsolatoknak, hiszen a társas közegben szerzett tapasztalatok hozzájárulnak a személyiség, a szociális érzékenység és a gondolkodás fejlődéshez is. Amint állandó társakra tesznek szert, lehetőségük van szerep-és szabályjátékok játszására.Közben fokozatosan alakul empátiás készségük és képesek lesznek alkalmazkodni, sorukat kivárni, késleltetni saját igényeiket. Megtapasztalják, hogyan lehet bekapcsolódni a közös játékba és hogyan lehet leszerelni a dominanciára törő társakat. Bízom benne, hogy ez a Boldog foglalkozás hozzájárult a már meglévő baráti kapcsolatok elmélyítéséhez és elősegítette az új kapcsolatok kialakulását.