A hónap témáját az ajánlott mese (A fecske meg a szalmaszál ) feldolgozásával kezdtük. A mese után megbeszéltük, hogy van olyan helyzet, amit egyedül nem vagyunk képesek megoldani, ezért segítséget kell kérni. Példákat hoztunk az óvodai életből. Elképzeltük, hogy mi is kismadarak vagyunk, akik egy fészekben csücsülnek. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy kit engednének be a fészkükbe. Kivétel nélkül mindenki a barátját nevezte meg. Csoportunkban sok kialakuló barátság van, melyet mi felnőttek is támogatunk. Például étkezéskor egymás mellett ülhetnek, vagy alváskor a barátok ágyát egymás mellé tesszük. Egyre többször érkeznek a gyerekek az óvodába kis ajándékokkal, melyet a barátaiknak hoznak. Ezek rajzok, vagy finom falatok. Természetesen ezeket is támogatjuk. A szülők is partnereink ebben. Többször mesélik a gyerekek, hogy óvoda után elmentek egymáshoz játszani. Lassan három éve alkotnak ezek a gyerekek egy óvodai csoportot. Társas kapcsolataik egyértelmű fejlődést mutatnak. Csoportunk neve Halacska, ezért a választható feladat, Mint a hal a vízben egyértelmű volt számomra. Az őszi kirándulás alkalmával rengeteg levelet gyűjtöttünk. Minden kisgyerek ragasztott egy halat, így alakult ki a mi halrajunk. Megbeszéltük barkácsolás közben, hogy együtt a halacskák is erősebbek, ezért úsznak együtt. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy kezdetű dalát. A barátsághőmérőt már tavaly elkészítettük, ha szükség van rá használjuk.
Társas kapcsolatok ápolása
A relaxációs gyakorlat után, a hónap dalára ” Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” mozogtunk.
A szőnyegen körbe ülve „Kis barátom, hogy vagy?” játékot játszottuk. Elbáboztam ” A róka és a libák” c. mesét, majd megismerkedtünk az összetartózás, a barátság jelentésével.
A foglalkozás végén mindenki tetszés szerint elhelyezte a kirakó táblára az elkészített liba bábját.
Minden gyerek választott egy kis libát és gágogva helyezték el egymás mellett őket szimbólizálva az összetartózás erejét.
A foglalkozást a Szép nap c. dalra baráti öleléssel zártuk.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
A téma feldolgozását az Összetartozunk c. kisfilm megtekintésével kezdtük.
Megbeszéltük a filmben látottakat:
Hogyan nevetgéltek először mindannyian a fura új lányon?
Hogyan álltak később a „nyuszilány” mellé ?
Hogyan lett a fura, a „sorból kilógóból” osztályTÁRS, igazi csapattag?!
Hogyan maradt magára végül az őt bántó fiú?
Tökéletesen megértették a film mondanivalóját.
Mi azt szoktuk mondani, hogy egy család vagyunk, akik-mint a testvérek is néha-összevitatkozhatunk, de védjük – óvjuk egymást, kiállunk egymásért, segítjük egymást.
A mindennapjainkat is áthatja az együtt munkálkodás, a közös játék.
Jó csapat vagyunk!
Ezt bizonyítják a képek, ahogyan vidáman, nevetve a százlábút megalkották!!!!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Megfogalmaztuk mit is jelent ez. Megismerkedtünk a téma meséjével. Valamint elkészítettük közösen a csoportunk halraját. Közösen, társakként sodródunk tovább a csoportba és az életbe.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A társas kapcsolataink mélységét, a kötelékek erősségét, lazaságát a kérdőív elkészítése és kiértékelése segítségével vizsgálgattuk, s rájöttünk, minden kis kapcsolat örömünket, boldogságunkat, és boldogulásunkat szolgálja, ha ápoljuk, figyelmet fordítunk rájuk. A kisfilmek flvillanyozóan hatottak a gyerekekre, s azonna vágyat éreztek a repülő madarak elkészítéséhez, a minél előbbi együttes röptetésükhöz. Ehhez a témához óvodásokat is hívtunk vendégségbe, s kacagva rohantak a folyosón, hogy minél magasabbra emelkedjena madárkájuk.
A százlábú elkészítése némi nehézséget okozott, hiszen ki kellett tapasztalniuk a gyerekeknek, hogyan is lehet eredményesen kivitelezni a feladatot. Egy-két próbálkozásnál jókat vigyorogva a földön hevertek, de ez csak a további próbálkozáshoz adott újabb lendületet. Ennél a témnál a bizalomró is beszélgettünk, hiszen ez a produkció e nélkül nem jöhetett volna létre.
Összetartozunk
A társas kapcsolatok gyakorlása boldogságórát már nagyon várták tanítványaim. Az osztályba járó gyerekek mindig figyelnek egymásra, jó közösség vagyunk, ezért nagy érdeklődéssel figyelték a „Bunny New Girl, azaz nyuszi új lány” rövidfilmet. Ezután beszéltünk az összetartozás fontosságáról, és arról, hogy kapcsolatainkban mennyire fontos az egymáshoz való kötődés és bizalom. Bizalomra épült a százlábú elnevezésű játék is, nagyon ügyesen megoldották a tanulók a feladatot. Ezt követően gyönyörű természetfilmeket tekintettünk meg arról, hogy az állatoknak is együtt könnyebb, ezért sokszor mozognak csoportban. Hajtogattunk madarat papírból, majd megreptettük őket. Próbáltunk együtt és egyszerre mozogni, mint az állatvilágban. Ezután egy vidám feladat következett a fagyott babzsák, amit nagyon élveztek a gyerekek. Végül felolvastam a tanulóknak a pöttömke piros vitorlásról egy mesét, megbeszéltük a történetet, majd a gyerekek hajtogattak egy vitorlást, amire üzenetet írtak barátjuknak. Zárásként elénekeltük a hónap dalát, amire közösen mozogtak a gyerekek. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.
Reggel mikor mindenki megérkezett, szokásunkhoz híven megbeszéltük ki milyen kedvel jött óvodába. A gyerekek maguk választották ki a hangulatukat kifejező arcocskát és tették jeleik mellé a mágneses táblára.
A relaxáció továbbra is nagy kedvenc, a csoport összes tagja kívülről tudja már a dalt hozzá.
Katica Klára mesére hívogatója után elmeséltem a gyerekeknek az Örömvár című könyvből a Baráti segítség című mesét, majd meg is beszéltük a történetet. A 4-5 éves gyerekek életkorukat meghazudtolva fogalmazták meg a barátság fogalmát. Megbeszéltük miért jó, ha van barátunk, ki az igaz barát? Mindenki megölelhette barátját. És játszottunk „Sziámi ikrek”-et, melynél a megadott jelre összeérintették különböző testrészeiket. Jó móka volt!
Az általunk választott idézetek tükrözik, mennyire fontos társaink lehetnek házi kedvenceink.