A Boldogság óra keretében beszélgettünk a társas kapcsolatoktól. Mennyire vagyunk képesek bízni a másik emberben? Milyen mértékben kötődünk társainkhoz? Milyen kötődéseink lehetnek? Készítettünk plakátokat. Kedvenc társaink az állatok kerültek fel a plakátokra.
Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogság óra keretében beszélgettünk a társas kapcsolatoktól. Mennyire vagyunk képesek bízni a másik emberben? Milyen mértékben kötődünk társainkhoz? Milyen kötődéseink lehetnek? Készítettünk plakátokat. Kedvenc társaink az állatok kerültek fel a plakátokra.
A Boldogság óra keretében beszélgettünk a társas kapcsolatoktól. Mennyire vagyunk képesek bízni a másik emberben? Milyen mértékben kötődünk társainkhoz? Milyen kötődéseink lehetnek? Készítettünk plakátokat. Kedvenc társaink az állatok kerültek fel a plakátokra.
Októberben a barátságról beszélgettünk kis óvodásainkal. A nagycsoportos gyerekek már szépen tudnak összedolgozni, ezért szerencsére nem volt nehéz megérteniük ezt a témát.
Mivel az óvodában Márton napra készülődtünk, így a hozzá fűződő mesékkel hangolódtunk rá a társas kapcsolatokra. Megbeszéltük, hogy miért jó egymás megsegítése, és miért is jó az, ha a barátainkkal együtt tudunk építeni, vagy alkotni valami szépet. Kis óvodásaink az udvaron szorgosan összeszedték a leveleket, hogy azután együtt mókázhassanak benne. Később a rajzasztalnál, és az építőkockákkal bontakoztatták ki tehetségüket. Nagyon solat nevettünk, és játszottunk együtt.
A hónap feladatai közül most a százlábút választottuk kis csapatommal.
Mivel ez a hónapunk a betegség jegyében telt sok hiányzóval az előző osztályom kis diákjai segítettek nekünk a kivitelezésben, ami igen vidám hangulatban telt.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak. A gyerekekkel a Bunny c. kisfilmet megnézve, rögtön rájöttünk, mennyire is fontos, hogy jól, kedvesen bánjunk embertársainkkal, társainkkal. Nem csúfolhatjuk azért, mert szemüveges, esetleg hallókészüléket hord, vagy más egyéb külső különbözősége van. Úgy kell elfogadnunk, ahogy van az a személy és támogatnunk, bátorítanunk kell abban, hogy magabiztosan, önbecsüléssel, bátran viselje ezt a megkülönböztető jelet.
A százlábú játék némi kihívás volt számunkra, megbízni a másikban, hogy megtart. Többedik próbálkozásra már könnyen ment, és a gyerekek megértették a feladat lényegét is.
Az állat összetartását bemutató rövid kisfilmeket a gyerekek ámulattal nézték, csodálták, mennyire összetartóak az állatok is. Ezt követően elkészítettük repülő madarainkkat, melyek remekül repültek és sok közös, örömteli pillanatot hoztak az osztályba.
Az e havi boldogságóra témája a társas kapcsolatok voltak. Csoportunk a második tanévet kezdte együtt, így már alakulóban vannak baráti kapcsolatok, együtt játszó kis közösségek.
A téma bevezetését, relaxációs gyakorlattal kezdtük, mely során megtapasztalhatták a gyermekek, milyen jó érzés egymás kedves megérintése.
Csoportunkban fontos feladatunk a közösségi érzés erősítése, a társas kapcsolatok erősítése, ezért a hét folyamán még kiemeltebb figyelmet fordítottunk az egymásra való odafigyelésre, a kapcsolatok ápolására, az együtt töltött idő fontosságára.
A téma feldolgozása során különböző közös tevékenységeket szerveztünk, minden nap meghitt beszélgetések során jártuk körül a témát. Mindenki elmondta ki a barátja, mi az, amit szeret benne.
A „Hogy vagy kedves barátom” játékkal, érdeklődtünk egymás iránt, mely a gyermekeknek nagyon tetszett.
Mozgásos játékok játszásával Fészekfogó, Ragacsjáték mélyítettük az egymás iránti tolerancia, az egymásra való odafigyelés készségét.
A gyermekeknek bábjelenet játszásával mutattam be, milyen érzés, ha valakit kiközösítenek a játékból, a jelenet mondani valóját közösen megbeszéltük. Ezután minden gyerek figyelt arra, hogy mindenki bekapcsolódhasson az egyes játéktevékenységekbe.
Közösen elkészítettük a csoportunk „Barátságláncát”, mindenki kiszínezte a barátját és együtt felragasztottuk a láncunkra. Tudjuk, ha ránézünk, hogy a Nyitnikék csoportba jó barátok járnak.
Közös tánccal, párválasztós játékkal csuda jó hangulatban telt a hetünk. A Szervusz kedves barátom…, Az elvesztettem zsebkendőmet… című dalos játékok nagy sikert arattak. A játékok közben, észrevétlenül végül olyan párok is kialakultak, akik egyébként ritkán játszanak együtt.
A hét slágere Bagdi Bella: Ha boldog vagy című száma lett. A gyermekek önfeledten táncoltak rá, nagyon tetszett nekik.
Mindenki készített képeket magáról a kedvenc állatával, és azokból készítettünk montázst
Mindenki készített képeket magáról a kedvenc állatával, és azokból készítettünk montázst
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban nehézségekbe ütközött a program megvalósítása, mert nagyon sok volt a beteg gyermek, és az osztály egy része karanténba került. Így a társas kapcsolatok gyakorlása című témakört személyesen 4 gyermekkel tudtuk elvégezni. A gyerekek a kialakult helyzet miatt nagyon izgatottak voltak, minden nem hagyományos feladatot fokozott izgalommal fogadtak. A foglalkozás elején a ráhangolódásban igaz- hamis játékot játszottunk babzsákok segítségével. Otthoni házi feladat keretében pedig különböző anyagokat kellett gyűjteni a mezítlábas lépegetőhöz. Ezt a feladatot a gyerekek nagyon várták, tetszett is. A következő napon megalkottuk a mezítlábas lépegetőt. Jókedvűen vették birtokba a játékot, a segítségadást gyakorolni kellett előtte, mert nem tudtak használható segítséget adni egymásnak. Nehezítette a játékot, hogy kötelező a maszk használata, amit tetéztünk a szem bekötésével. A gyerekek nem láttak, a levegővétel is nehezített volt, és a feladat is nagy figyelmet kívánt. Ez olyan nem várt állapotot idézett elő a gyerekeknél, ami kisebb balesethez vezetett a játék során (orrvérzés egy összefejelés miatt). A állapotok rendezése után megbeszéltük a tanulságokat.