Beszélgetéssel kezdtük a téma feldolgozását,majd a medvéről szóló mesét hallgatták meg a gyerekek.Sok jó gondolatot osztottak meg a kis ovisok a barátság címszó alatt,noha még sokan a testvérüket vagy a szüleiket titulálták barátnak. Mindenki rajzolt a csoportban egy kis társának,akit ő barátjának gondolt és egy nagy öleléssel kísérve át is adta neki. Következő nap hallgatta meg a csoportunk a téma zenéjét.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörön belül a nagyobbakkal a fecske meg a szalmaszál című mesét dolgoztuk fel. Mindkét nagycsoport ehhez kapcsolódva dolgozta fel a témát. Meghallgattuk a mesét s közösen játszottunk, majd fészket készítettünk a fázós kismadaraknak, vagy a libáknak. A kisebbek számára a ” mint hal a vízben” játék okozott óriási örömet. De nagyon élvezték a gyerekek azt a játékot is amikor egy egy szeretetmozdulatot adhattak át annak a társuknak akit szeretnek.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörön belül a nagyobbakkal a fecske meg a szalmaszál című mesét dolgoztuk fel. Mindkét nagycsoport ehhez kapcsolódva dolgozta fel a témát. Meghallgattuk a mesét s közösen játszottunk, majd fészket készítettünk a fázós kismadaraknak, vagy a libáknak. A kisebbek számára a ” mint hal a vízben” játék okozott óriási örömet. De nagyon élvezték a gyerekek azt a játékot is amikor egy egy szeretetmozdulatot adhattak át annak a társuknak akit szeretnek.
A játék, kézműves foglalkozás és dalolás közé csempésztem be Lupsánné Kovács Eta Barátság című versét. Drámaeszközökkel dolgoztuk fel, hogyan viszonyulnak egymáshoz a vers szereplői: a borsószemek, a mászemek, a diócskák és a manó. Aztán rajz kiegészítéssel mutatták meg a gyerekek, hogy még mit tudnak ebben a témában elképzelni. Közben megtanultuk a hónap dalát.
Egy közös program sok esetben segít a társas kapcsolatok erősítésében és építésében.Más szemszögből látjuk egymást.Cél, hogy erősödjön a feladattudat, az önbecsülés és a mások elfogadása. Ismerje fel saját erősségeit. Legyen tisztában a baráti kapcsolatok jellemzőivel. Tudatosodjon az őszinteség és az önfeltárás szerepe a baráti kapcsolatok kialakításában. Ismerje és alkalmazza az érzelmeket kifejező szavakat. Legyen képes az érzelmi kommunikációra.Jó úton járunk!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosok foglalkozását a „Puha meleg, felengedek …” kezdetű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd mindenki párt választott magának és a varázsragasztóval adott helyen összeragadva kellett zenére bejárni a csoportszobát – többszöri párcserével és más-más testrész megnevezésével játszottuk.
Ezután simogató folyosót alkottak a párok, ahol egyesével áthaladva minden gyermek sok gyengéd, kedves simogatást kapott.
A beszélgetés során felidéztük, hogy miért jó ,hogy van barátjuk, mit szoktak együtt csinálni, mit szeretnek benne a legjobban, mit tesznek ők a barátjukért.
Ezután barátságkertet készítettünk: mindenki kapott egy virágformát, aminek a közepébe berajzolta a jelét, majd annyi szirmot színezhettek ki, ahány barátjuk van. a kivágott virágokból kertet készítettünk,amit a folyosón helyeztünk el.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap elején a Márton napi ünnepkörrel foglalkoztunk a „Mint hal a vízben” c. feladatot kicsit átalakítottam. Az okos libák c. verses mesét készültünk előadni a szülőknek (sajnos addigra karanténba került a csoport). A mese megtanulása, többszöri eljátszása után beszélgettünk arról, miért könnyebb, ha összefogunk, mit tudunk együtt elérni.
A második foglalkozáson a relaxációs gyakorlat után az Aranytarajas kiskakas c. mesével folytattuk. Beszélgettünk arról, hogyan tudnak egymásnak segíteni a barátok, mit jelent a megbocsátás.
Ezután barátságkarkötőt készítettünk, amit kedvükre díszíthettek.
A barátságkarkötő átadásakor elmondták, miért szeretik a barátjukat.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
A „Társas kapcsolataim” című fejezetet rajzban dolgoztuk fel tanítványaimmal. Egy A3-as lapot 3 részre osztottunk, és rajzban fejezte ki minden gyerek, hogy milyen kapcsolatot ápol a családjával, a barátaival illetve az osztálytársaival. A képkollázs elkészültével elmesélték a tanulók, hogy mit szerettek volna elmondani a képek segítségével, majd megállapítások születtek arra vonatkozóan, hogy melyik a legerősebb kapcsolat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóra témája, a társas kapcsolatok feldolgozása nagyon kedves volt a gyerekek számára. Az állatos játékok, a mozgás, a mesehallgatás közel áll az óvodás gyerekekhez, általuk kíváncsiak, érdeklődők lesznek. A felajánlott tevékenységek segítettek abban, hogy a foglalkozás során motiváltak, aktívak, jókedvűek legyenek. Örömmel készítették el a halrajt, ezzel nemcsak az egymáshoz való tartozást, kötődést kívántuk hangsúlyozni, hanem az egymással való törődést, együttműködést, a társas kapcsolatok fontosságát igyekeztünk erősíteni.
Téma: Társas kapcsolatok
Van olyan kisgyermek a csoportunkban, aki nehezen teremt kapcsolatot, vagy valamilyen tulajdonsága miatt kiszorított helyzetbe kerül. Éppen ezért próbáltam a peremhelyzetben lévő gyerekeket is jobban bevonni a társakkal való játékba. Beszélgettünk arról, hogy ki hogyan érzi magát a csoportban. Kinek ki a barátja? Miért szeret vele játszani? Barátság láncot alkottunk a szőnyegen kézfogással, majd ennek megfelelően felragasztották egymás mellé a saját magukról alkotott képüket. Bízom benne, hogy a foglalkozás elmélyíti a már meglévő baráti kapcsolatukat és új barátságok kialakulását is elősegítette!