Embertársaink mellett nagyon fontos az állatokkal való kapcsolat is. Általában minden gyereknek van valamilyen háziállata, a köztük kialakult viszony bensőséges.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekek nehezen értelmezték a társas kapcsolatok fogalmát, de miután tisztáztuk, könnyebben lerajzolták azt.
Fejlesztendő készségek, képességek: Rendezés, olvasás, koncentráció, figyelem, emlékezet, szociális készségek, társas kapcsolatok fejlesztése, önálló gondolkodás, kommunikációs készségek fejlesztése, íráskészség, kritikai gondolkodás, önértékelés, anyanyelvi készség fejlesztése szóban és írásban, szókincsfejlesztés
Tanítandó ismeretek, elérendő tudásszint: Tájékozódás a termékelőállításban, a kenyérsütés kapcsán.
Az óra didaktikai feladatai: Érdeklődés felkeltése, motiváció fenntartása, aktivizálás, ismeretek elmélyítése, szintetizálás, visszacsatolás, összefoglalás, értékelés, fokozatosság, rendszerezés, differenciálás, általánosítás és konkretizálás
Nevelési cél: Kritikai gondolkodás a szövegfeldolgozásával.
Tanulás tanítása: szöveg feldolgozását segítő ábra bemutatása.
Társas kapcsolatok fejlesztése, empátia, a társ segítése, elfogadás fejlesztése mivel az órán többször párban dolgoznak a tanulók.
Az órán az új ismeretek feldolgozása mellett a társas kapcsolatok fejlesztése történt változatos módon. Az órán többször párban dolgoztak a tanulók, amivel egymás elfogadása volt a célom. Igyekeztem olyan párokat alakítani, hogy különböző képességűek alkossanak egy párt, hiszen a másik elfogadása, segítése hasznos lehet.
Az óra elején a zenehallgatás megteremtette az óra hangulatát. Utána az új ismeretek feldolgozása következett, ezzel a szövegértésüket, szókincsüket fejlesztettem.
Időrendbe kellett rakni a receptet párban. Ügyeltem arra, hogy a párok mindkét tagja egyenlően dolgozzon, egymást segítve gondolkodjon. Nagyon fontos az SNI – s tanulók egymás iránti érzékenysége. Ezért is igyekszem minél többször hangsúlyozni nekik, hogy ők is értékesek, nem csak ép társaik. Ha hisznek önmagukban, akkor ők is képesek bármire.
A kovászkészítés közben a mese elolvasása jó hangulatot teremtett. A tanulók csendben dolgoztak, hogy hallhassák közben a mesét.
Az óra végén értékelhették a párok egymás és saját munkájukat, órai szerepüket.
Nagyon fontosnak tartom, hogy minden óra végén megtesszük ezt, így fejlődik önértékelésük, önképük, kritikai gondolkodásuk.
Az elkészült kovászt pedig a szakiskolai Pék osztálynak vittük le a Tanműhelybe, hogy ők használhassák fel péksütemény készítésekor. Így láthatták, hogy milyen hasznos dolgot készítettünk, melyet más osztály is fel tud használni másik órán.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Ebben a hónapban sajnos nagyon sok kis betegünk volt. Így voltak akik, nem tudtak a százlábú része lenni, de, ha mindenki itt lesz az iskolában megcsináljuk a nagy százlábúnkat. Nagyon óvatosak voltak. A feladat nagyon tetszett, sokat nevetgéltek közben, aztán helyet cseréltek és akkor már biztosabban merték a feladatot megoldani. Majd hajókat is hajtogattunk egymásnak és úgy eveztünk, hogy mindenkihez érkezzen egy csónak.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Ebben a hónapban sajnos nagyon sok kis betegünk volt. Így voltak akik, nem tudtak a százlábú része lenni, de, ha mindenki itt lesz az iskolában megcsináljuk a nagy százlábúnkat. Nagyon óvatosak voltak. A feladat nagyon tetszett, sokat nevetgéltek közben, aztán helyet cseréltek és akkor már biztosabban merték a feladatot megoldani. Majd hajókat is hajtogattunk egymásnak és úgy eveztünk, hogy mindenkihez érkezzen egy csónak.
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2021. november 12.
Résztvevők: 1. osztály, 4. osztály
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás az elsősöknél. A téma bevezető beszélgetése nagyon motiválóan hatott a gyerekekre, hiszen a „Mi alapján választasz barátot?” szempontjait próbáltuk közösen összegyűjteni, melyben nagyon aktívan közreműködtek. Mesét (A róka és a farkas) olvastam fel, majd megbeszéltük a szereplők tulajdonságai alapján a történéseket, s tanulságot fogalmaztunk meg. Lerajzolták a tanulók a barátaikat, s közben a hónap dalát hallgattuk. A fagyott babzsák játékot is kipróbáltam velük. Nagyon megkedvelték, s azóta testnevelés órákon is szívesen játsszuk. A negyedikesekkel már rutinból megy a társaskapcsolatok téma, hiszen velük már sokszor beszélgettünk erről. Nagyon szeretik, szinte ez az a téma, ami legjobban megnyitja tanítványaimat. Tudják, hogyan cselekedjenek, hogy mindenkinek jó legyen. Ha épp konfliktus van, tudják mindig megbeszéljük. Fontos, hogy társas kapcsolataink minőségiek legyenek, s ezért bizony tenni kell. A tanulók számukra értékes ember tulajdonságait írták fel egy lapra (név nélkül), s jó érzés töltött el , amikor a számukra fontos emberek közé soroltak engem is. A fagyott babzsák játéka negyedik évfolyamon is sikert aratott. Nagy élvezettel játszották a gyerekek. Játék közben a hónap dalát hallgattuk . Az óra vége meditációval zárult. A hónap témája erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
Társas kapcsolatok
Hónapról hónapra várjuk a soron következő boldogságóra témáját. Novemberben a társas kapcsolatok témakörével foglalkoztunk.
Jól tudjuk, hogy kiemelten fontosak az emberi kapcsolataink. Társakra, barátokra nagy szükségünk van, mert nélkülük boldogtalanok, magányosak volnánk.
Mindezen ismeretek birtokában készültem a téma feldolgozására. Igyekeztem olyan pozitív légkört megteremteni, amelyben megtapasztalhatták a„Szükségünk van egymásra” fontosságát.
Repül a karom kezdetű relaxációs gyakorlattal indítottam a tevékenységet. A hónap dalával folytattuk, /Ha boldog vagy kezdetű/ mely a gyerekek nagy kedvence. Majd egy kis beszélgetést kezdeményeztem a barátságról, társak fontosságáról, hogy könnyebben hangolódjanak a témára. Megnevezték barátaikat, kikkel szívesen játszanak, és akire számíthatnak, ha szomorúak. A beszélgető kör után a Fecske meg a szalmaszál című mese meghallgatása következett. /A mese mondanivalója, üzenete egyértelműen rávilágít a társak fontosságára, azok szeretetére./ Majd ajánlást tettem a madárfészek elkészítésére, amit nagy lelkesedéssel fogadtak. A szükséges hozzávalókat ők maguk gyűjtögették az udvari élet során. /faágak, levelek, fű…/ Megbeszéltük, hogy a kis fészek otthont, melegséget ad a fiókáknak ugyanúgy, mint nekik a saját családjuk és otthonuk. Mindkét esetben biztonságot és védelmet jelent. Kiemeltük a madárkák támasznyújtó segítségét. A mese feldolgozását dramatizálással is segítettem. A meleg fészek relaxációval zártuk le ezen a napon a foglalkozást.
Más napokon a fészekfogó játékot többször is kérték. (testnevelés foglalkozáson, játékidőben)
Hogy minél több oldalról világítsuk meg a témát, a halacskás feladatban is kiemeltük a közösség fontosságát. Szükségünk van egymásra, hogy egymást tudjuk segíteni.
Csoportom nagy lelkesedéssel vett részt a különböző feladatokban. Úgy érzem kitűzött céljaimat sikerült megvalósítanom.
Ebben a hónapban egy új osztálytárs érkezett hozzánk. Ez még aktuálisabbá tette a hónap témáját.
Mindamellett, hogy ebben a hónapban is folytatódott iskolai szinten, hogy minden osztályból kiválasztjuk a hónap tanulóját, mi is sok érdekes dolgot csináltunk a gyerekekkel. Mivel már 3. osztályosok, sokkal inkább lehet velük már akár írásos munkákat is készíteni.
Megcsináltuk a Bolb-fa tesztet, melyek eredménye igen csak érdekesnek bizonyult.
Csapatépítős játékokat játszottunk, hogy az új gyermek minél hamarabb be tudjon illeszkedni, és mi is megismerhessük őt.