A téma feldolgozásához Szókratész meséjét választottam. A történetet feldolgoztuk, elemeztük. Vizuális megjelenítésre a „Barátságötös” megjelenítését választottam. Eleinte nehezebben ment megfogalmazni, hogy mi a legfontosabb dolog, amitől jó barátok lehetünk. Pontosabban az első három után kicsit megakadtak, majd némi rávezetés után sikerült mindenkinek az összes ujjra íni.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi boldogságóráink első foglalkozásán megbeszéltük milyen fontos és számunkra érdekes programok várhatóak:
– Iskolai erőszak és zaklatás elleni világnap (november első csütörtökje) : részt vettünk az országos programban: piros lapot mutattunk fel, közös fotó is készült.
STOP! Bántalmazás beszélgetésindító példakártyák segítségével: Megbeszéltük miért tartjuk fontosnak, hogy megállítsuk a „bántalmazásokat”!
– November 11.-én iskolai delegáltként részt vettem a Díjátadó ünnepségen, átvettem az Oklevelet, melyet szeretettel fogadtak az intézményben, tapasztalataimat/élményeimet megosztottam a gyerekekkel és az érdeklődő kollégákkal is.
– November 13. –án A kedvesség világnapja alkalmából játszottunk Kedves szavak kosara játékot, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.
– Beszélgettünk a kapcsolatrendszereinkről, kinek mit jelentenek a barátok, miért fontos hogy „jó emberekkel” vegyük körbe magunkat és mit kell tennünk kapcsolataink, barátságaink ápolása érdekében.
Gyűjtöttünk barátság-ujjlenyomatokat és vicces ábrákat készítettünk belőle.
Meghallgattuk Bagdi Bellától: Ha boldog vagy c. dalt
Játszottunk: Kis barátom, hogy vagy?- játékot is
Mindfulness technika gyakorlása: Barátságos tekintet párban, majd párcsere. Mindenki mindenkivel volt egyszer párban, majd megbeszéltük a tapasztalatokat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A feladatot nagyon jól be tudtuk illeszteni az ősz témakörébe több tantárgyból. Az erősségfánkat a gyerekek saját kezük lenyomatából készítettük el, befestették a tenyerüket és az osztályterem ajtajára nyomták. Az osztálylétszámból adódóan tényleg egy fa rajzolata bontakozott ki a munka során. Ezután pozitív tulajdonságokat gyűjtöttünk, amiket felírtam a táblára. Próbálták átgondolni, hogy egyénileg melyik jellemző saját magukra. Színes faleveleket vágtak ki 5 különböző színből, amire az 5 pozitív tulajdonság került. Ezután táblagyurma segítségével felragasztották a leveleket tenyérlenyomatuk köré. Csodás őszi lombkorona lett belőle. Erősségeik különböző színekben pompáztak a terem ajtaján, ahogy a teremben a sok tanuló színes egyénisége is.
Ebben a hónapban a Kf. 9–10. osztállyal a támogató kapcsolatok témáját jártuk körül – és mondhatjuk, hogy a lehető legjobbkor. Az utóbbi hetekben ugyanis egyik fiú tanulónkat erősen foglalkoztatja a szerelem, így a hormonok néha nagyobb lendületet vesznek, mint a józan ész. Ennek következtében előfordult pár frusztrált, időnként agresszív megnyilvánulás is – néha éppen azok felé, akiket amúgy kedvel. Volt jó pár pillanatunk, amire igaz, hogy: „Szeretlek is, meg nem is… én se tudom!”
Éppen ezért különösen fontos volt most ráirányítani a figyelmet arra, hogy ő a saját társas kapcsolatainak felelős alakítója. A jó kapcsolat nem hullik csak úgy az ölünkbe: odafigyelés, kedvesség, türelem és közös szándék kell hozzá. Ahogy a segédanyag is hangsúlyozza, a konfliktusok nem ellenségek – csak feladatok, amelyeket meg lehet oldani.
Ebben az életkorban pedig minden az érzelmek felismerésén és kezelésén áll vagy bukik. Ezért foglalkoztunk sokat azzal, hogy ki, hol és hogyan tölt be támogató szerepet az életükben. A hónap végén ezt közösen meg is jelenítettük – és bizony születtek nagy, meglepett kiáltások: „Jéé, nekem ennyi ember segít?”
Sokan most szembesültek vele először, mennyi szeretet és támogatás veszi őket körül nap mint nap.
Összességében egy tanulságos és nagyon is életközeli hónap áll mögöttünk – ahol a szerelem hullámzásai és a barátság biztos pontjai fontos leckékké váltak, még ha az út végére nem is értünk el.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Mi összetartozunk: vannak közös meséink, dalaink, mondókáink, szeretetgombócunk, játékaink, élményeink, és emlékeink.
A „mi gyöngysorunk” 3. gyöngyszemét fűztük fel közösen a novemberi Boldogságóránkon. Boldogságfitnesszel, hálavonatozással, meditációval és nyugilégzéssel hangolódtunk rá a témára. A Pörgess!-Mesélj! kerék forgatásával fontos kérdésekre kerestük a választ: Hogyan választasz barátot? Milyen lenne barátok nélkül?… Kisbarátom hogy vagy… játék után néztük meg Vámos Robi Virágmese a szeretetről című rövid meséjét, ami nagyon jó beszélgetés indítónak bizonyult. A ládikánkból most Szívmanó kártyák kerültek elő, amik segítettek azonosítani érzelmeinket. A Fagyhalál játék hamar a kedvencünk lett, nagyon sokat nevettünk. Ebben a játékban megtapasztaltuk, hogy pont olyan jó érzés segíteni valakinek, mint segítséget kapni valakitől.
A barátság olyan, mint egy fa. Nem nő meg egyik napról a másikra, de minden apró gesztus — egy mosoly, egy közös játék, egy bocsánatkérés — új levelet hajt rajta.
Fontos, hogy a gyerekek megtapasztalják a kapcsolódás erejét.
A barátság segíti az érzelmi fejlődést, tanít az empátiára, az együttműködésre, és megtanítja, hogy lehetünk különbözőek, mégis kapcsolódhatunk egymáshoz.
A BARÁTSÁGFA alkalmas arra, hogy a gyerekek láthatóvá tegyék kapcsolataikat: beírhatnak minden levélbe egy barátot, akit szeretnek.
Minden levél egy kapcsolat, amit érdemes ápolni.
Elkészítettük a Szent Márton napi jócselekedetek lámpásait is: a gyerekek apró lángocskákra írták fel azokat a jócselekedeteket, amiket napjaik során végrehajtottak. Ezeket a lángokat ragasztották fel a lámpásukra, ezáltal láthatóvá vált, milyen fényt gyújtottak jóságukkal.
A havi témát több tanítási órán dolgoztuk fel. Az első foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”. Megbeszéltük az elméleti hátteret, közösen összeszedtük, milyen társas kapcsolataik vannak. Aztán elkészítették a családfájukat, berajzolták a szülőket, nagyszülőket. Kiszínezték a képet, és lerajzolták az egyik kedves, a családdal közös élményüket. Közben többször meghallgattuk a hónap dalát. Az első foglalkozást meditációval zártuk.
A második foglalkozás elején újra meghallgattuk a hónap dalát, táncoltak is rá. Majd következett a mesehallgatás. A Nyuszicsalád aludni megy című mesét olvastam fel nekik. Megbeszéltük, hogy a történet hogyan kapcsolódik a hónap témájához. Mivel szerettek volna még táncolni, újra meghallgattuk a hónap dalát, befejezték még a színezést is. Ezt a foglalkozást is meditációval zártuk.
Technika órán a hónap témájához kapcsolódóan gyurmából megformázták saját magukat és a legjobb barátjukat. Közben hallgattuk a hónap és az előző hónapok dalait. Formára vágták a családfájukat, és felragasztották a tablóra. Ezután átbeszéltük, hogy ki melyik családtagjára hasonlít leginkább. Óra végén mindenki elmondta, mit visz magával a foglalkozásokon elhangzottakból.
A kapcsolatok ápolása témától kicsit tartottam, mivel a kényesebb témák közé tartozik. Az oztályom nagyon együttműködő volt. Nehézséget jelentett az egyik feladatnál, hogy a fogalmakat nehezen tudták összegyűjteni, hogy melyek a legfontosabbak egy barátságban, ehhez kis segítségre volt szükségük. Nagyon örültek, amikor mindenki kézfejét (az ujjakban a fogalmakkal) felragasztottam egy plakátra, majd közösen elhelyeztük az osztályunk egy központi helyére. Boldogan fotózkodtak alatta, jó kis nap volt együtt.
A barátság nagyon fontos az életünkben, mert egy jó barát mellett biztonságban és jól érezzük magunkat.Egy igaz barátság alapja a bizalom, merünk egymásnak elmondani dolgokat és tudjuk, hogy nem árul el minket.
Fontos az egymásra való figyelés, kedvesség is.
Fontos,hogy egy húron pendüljünk 🙂 -hangzottal el ezek a mondatok és szavak az osztályban lévő barátságról.
Az osztály Kedvenc feladata az Adj egy barátságötöst! 🙂
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
I. Relaxációs gyakorlat. – Égig érő fa vagyok
II. „Kedves szavak kosara” játék: sorban húzzanak kártyát, felolvasom nekik a szót, mondjanak ezzel valakinek valamilyen kedves mondatot!
Csak a barátainkhoz vagyunk kedvesek?
Mit jelent a barátság?
III. „Barátság vonat” játék
Vonatot alakítunk, a csoportszobában haladunk, amikor „állomáshoz érünk”, az az utas szállhat le, akire igaz:
Nézzetek körbe ilyenkor, és jegyezzétek meg, kivel együtt szálltatok le!
– szeret rajzolni
– akinek van testvére
– aki szokott néha sírni
– aki fél a póktól
– aki jobban szeret legózni, mint rajzolni
– aki semmilyen gyümölcsöt nem szeret
– aki szereti a fagylaltot
Ki tudná elmondani a barátjáról ezek alapján, hogy milyen, mit tudott meg róla? Melyik állomáson szálltatok le együtt? – Ez közös bennetek!
IV. Szív puzzle színezése.
Kiválasztott szív rész kiszínezése, felragasztása egy papírra. Kiállítás.
Nézzük meg, milyen sokszínűek a puzzle darabok, ahogyan mi magunk is! És lám, együtt milyen szép dolgokra vagyunk képesek!
V. Mozgás Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalára
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
I. Relaxációs gyakorlat: Égig érő fa vagyok …könyv 37.old./5
II. „Kis barátom hogy vagy?” Játék
Szomorú/vidám stb. arc választása (festett kő)– Röviden mondd el, ma mitől vagy jókedvű/szomorú stb. ? Utána nézz a mellett jobbra ülőre, és tedd fel a kérdést!
III. Beszélgetés:
Mit jelent a barátság?
Mitől lesz valaki jó barát?
Csak a barátainkat szeretjük, csak velük vagyunk kedvesek?
V. Keress egy barátot játék
Állj valakivel párba!
Nézzetek egymásra barátságosan, mosolyogjatok egymásra. Figyeld meg milyen érzés, ha valaki csak rád figyel!
Keress új barátot!
Barátságos masszírozás. (Pizzasütő párban)
Keress új barátot!
Érintsétek meg egymást valahol, itt fogtok összeragadni, így sétáljatok a csoportszobában!
Most hogy mindenkivel jól összebarátkoztatok, jöhet egy kis közös játék!
VI. Mit jelent a csapatmunka? Egy csapatban lenni?
Pizzasütő játék csapatban.
Játsszunk most egy másik csapatjátékot!
„Add előre „ játék
Két csapat alakítása:
Kislabda/plüss előre adása állva, majd széken ülve!
Szék alatt előre gurítva/adogatva.
Oldalt előre nyújtva.
VI. Bátorító tenyér – alkotó tevékenység
Tenyér körbe rajzolása, kivágása.
Rajzolj bele valami szépet, valami bátorítót, amitől azt gondolod, hogy felvidulhat az, aki látja!