A téma feldolgozását mesével indítottuk. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő- című mesével. A mesét követően beszélgettünk annak tartalmáról, az állatok egymáshoz való viszonyáról. Kérdéseket fogalmaztam meg azzal kapcsolatban, hogy miért jó, ha az embernek vannak barátai? Mit tudnak nekünk adni a barátok? A délelőtti játék időben építettek a gyerekek barátság kertet. Papír téglából építkeztek, majd műanyag állatokkal népesítették be azt. Gumi lapokból kivágott csíkokra rajzoltak, alkottak és ezek lettek a barátság karkötők, melyet aznap viseltek a gyerekek. Minden gyermek adott egy barátjának karkötőt, én pedig arra figyeltem, hogy mindenkinek adjon valaki, senki ne kerüljön kellemetlen helyzetbe.
Társas kapcsolatok ápolása
A téma feldolgozását mesével indítottuk. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő- című mesével. A mesét követően beszélgettünk annak tartalmáról, az állatok egymáshoz való viszonyáról. Kérdéseket fogalmaztam meg azzal kapcsolatban, hogy miért jó, ha az embernek vannak barátai? Mit tudnak nekünk adni a barátok? A délelőtti játék időben építettek a gyerekek barátság kertet. Papír téglából építkeztek, majd műanyag állatokkal népesítették be azt. Gumi lapokból kivágott csíkokra rajzoltak, alkottak és ezek lettek a barátság karkötők, melyet aznap viseltek a gyerekek. Minden gyermek adott egy barátjának karkötőt, én pedig arra figyeltem, hogy mindenkinek adjon valaki, senki ne kerüljön kellemetlen helyzetbe.
Maci csoport
Nagyon aktuális volt a téma. A járvány helyzet és a megelőző intézkedések miatt folyamatosan kis létszámmal működnek a csoportok. A gyerekek megtapasztalják, hogy nincs a barátjuk, így kénytelenek mások felé is nyitni, kapcsolatot kialakítani, alkalmazkodni esetleg olyan társukhoz akivel eddig kevésbé barátkoztak.
Eljátszottuk a fészek fogót, majd lepihentünk a fészkünkbe egy kis relaxácós zene hallgatása mellett.
Elkészítették a gyerekek a halacskáikat, majd montázst készítve elkészült a halrajunk.
Óvodánkat felújították, ezért a hónap elején költöztünk az ideiglenes oviból vissza a szép, korszerű óvodánkba. Volt néhány gyermek, aki huzamosabb ideig hiányzott, így most éppen aktuális lett a társas kapcsolatok gyakorlása- témakör. A gyermekek újra örültek egymásnak, öröm volt látni, hogy milyen könnyem vették fel újra a barátság fonalát.
Új Boldog Dóra bábbal vezettem be a mesét, A fecske és a szalmaszál meséjét. Egy fecske ujjbábbal, és „dalos hengerrel ” meséltem el a mesét, de a gyerekeknek hosszú volt, nehezen tudták a cselekményét követni, a mese utáni beszélgetéskor nehezen tudták feleleveníteni, kik is segítettek a fecskének.
Egy másik alkalommal is beterveztem a mesét, ezúttal a youtube-n néztük meg a filmet, így már érdekesebb volt a gyerekeknek, több mozzanatát vissza tudták idézni, megbeszéltük, kik segítettek a fecskének.
Tapasztalataim szerint a csoportomba járó gyermekek szívesen segítenek egymásnak, nekünk felnőtteknek is, társaikkal elfogadóak, és ezt a szemléletet közvetítjük a csoportban is, és az egész óvodánkban is.
A mozgásfejlesztő foglalkozásba építettem be a fészekfoglaló játékot, nagyon tetszett a gyerekeknek. Befogadták a fiókákat, megmentették a sas elől. Szívesen veszik az újdonságokat, a játékot, minden mozgásos tevékenységet. A szabály ismertetése után szükség volt a direkt irányításomra, hogy gördülékenyen menjen a játék. Kérték, hogy játsszuk máskor is. A foglalkozás végi levezető játék a „Mókusok ki a házból!” című átalakított változata volt, a babzsák házak most madárfészkek voltak, így kapcsolódtunk a hónap, és az előző játék témájához.
Óvodánkat felújították, ezért a hónap elején költöztünk az ideiglenes oviból vissza a szép, korszerű óvodánkba. Volt néhány gyermek, aki huzamosabb ideig hiányzott, így most éppen aktuális lett a társas kapcsolatok gyakorlása- témakör. A gyermekek újra örültek egymásnak, öröm volt látni, hogy milyen könnyem vették fel újra a barátság fonalát.
Új Boldog Dóra bábbal vezettem be a mesét, A fecske és a szalmaszál meséjét. Egy fecske ujjbábbal, és „dalos hengerrel ” meséltem el a mesét, de a gyerekeknek hosszú volt, nehezen tudták a cselekményét követni, a mese utáni beszélgetéskor nehezen tudták feleleveníteni, kik is segítettek a fecskének.
Egy másik alkalommal is beterveztem a mesét, ezúttal a youtube-n néztük meg a filmet, így már érdekesebb volt a gyerekeknek, több mozzanatát vissza tudták idézni, megbeszéltük, kik segítettek a fecskének.
Tapasztalataim szerint a csoportomba járó gyermekek szívesen segítenek egymásnak, nekünk felnőtteknek is, társaikkal elfogadóak, és ezt a szemléletet közvetítjük a csoportban is, és az egész óvodánkban is.
A mozgásfejlesztő foglalkozásba építettem be a fészekfoglaló játékot, nagyon tetszett a gyerekeknek. Befogadták a fiókákat, megmentették a sas elől. Szívesen veszik az újdonságokat, a játékot, minden mozgásos tevékenységet. A szabály ismertetése után szükség volt a direkt irányításomra, hogy gördülékenyen menjen a játék. Kérték, hogy játsszuk máskor is. A foglalkozás végi levezető játék a „Mókusok ki a házból!” című átalakított változata volt, a babzsák házak most madárfészkek voltak, így kapcsolódtunk a hónap, és az előző játék témájához.
A tanulók azokat az élethelyzeteket rajzolták le, amelyekben jól érzik magukat – sportolás közben, barátokkal iskolai szünetekben, különböző iskolán kívüli tevékenységeken.
A boldogságóra foglalkozást az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” mozgásos játékkal kezdtük, majd elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét, melyet bábokkal jelenítettem meg. A látottakat, hallottakat megbeszéltük: mi az az irigység és mennyivel fontosabb a barátság ápolása. Ezt követően a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot kezdeményeztem. Beszélgettünk a szomorúságról és a boldogságról, melyeket szomorú és mosolygó arcú képekkel illusztráltam. Majd mindkét arcot eljátszottuk, mimikával, testtartással. Beszélgettünk arról, hogy miként lehet megvigasztalni valakit, ha szomorú: öleléssel, simogatással, együtt játszással. Ezt követően pedig a korábban felhelyezett Barátsághőmérőt mutattam meg a gyerekeknek. Először a hőmérő tulajdonságairól beszélgettünk, mit jelez a hideg és a meleg, és ezek miként hatnak a hangulatunkra, melyet a mellettük lévő arcocskák is szimbolizálnak. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ezt a hőmérőt akkor fogjuk ezentúl használni, hogyha konfliktus történik a csoportban, azaz ha összevesznek egymással, vagy megbántják a társukat, itt a barátsághőmérőnél békülhetnek ki. Ehhez tanultunk egy békülő mondókát, melyet kézfogással és öleléssel zárnak.
Végül a Meleg fészek relaxáció következett. Mindenki kapott egy párnát és elképzeltük, hogy kismadarak vagyunk, akik a hideg tél elől elbújnak a melegen kibélelt fészekbe. Összegömbölyödve belefeküdtünk és „aludtunk”. Éreztük, hogy lengedezik a szél és ringatja a faágat, amin a fészkünk van. Majd lassan ébredezni kezdtünk, kinyújtózkodtunk, megmozgattuk a szárnyainkat, fejünket, nyakunkat és kirepültünk. A zárókörben pedig a családi fészekről beszélgettünk, hogy az otthoni „fészekben” kik élnek és szeretnek bennünket, amitől boldogok lehetünk.
A társas kapcsolatok témakört két tanítási órán dolgoztuk fel.
Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük: Arcizomlazítás játékosan.
Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, táncoltak is rá. Utána átbeszéltük a barátság, szeretet, társas kapcsolatok elméleti hátterét.
Megoldottuk A szív szava rejtvényt. Mesehallgatás során Patrice Karst: „A láthatatlan fonal” meséjét hallgattuk meg. Ezalatt többen színeztek: „Jobb veled a világ!”. Az első órát meditációval zártuk.
A második óra elején ismét beszélgettünk, színezték a színezőt a gyerekek. Elkészítettük a tablót, ezen a „láthatatlan fonalat” láthatóvá tettük az egyes csoportok között (szűk család, tágabb család, barátok, osztálytársak, szomszédok stb). Majd összegyűjtöttük a számukra fontos egyének legértékesebb tulajdonságait (anya, apa, legjobb barát).
A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. A második órát is meditációval zártuk.