Társas kapcsolatainkat nagyban befolyásolja, mennyire vagyunk képesek kötődni és bízni a másikban.
Ezt jelképezi a Százlábú feladat, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben a koronavírus okozta megbetegedések miatt sajnos óvodánkban hosszabb ideig rendkívüli szünetet rendeltek el. A Boldogságórák megvalósítását , a szülők bevonásával, online formában valósítottam meg. A gyermekcsoport zárt facebook oldalán először egy rövid tájékoztatót osztottam meg a szülőknek, a Társas kapcsolatok boldogságfokozó hatásáról, szerepéről. Ezt követően egy feladatbankot állítottam össze a téma feldolgozásához.
Feladatok:
1. Nézegessenek családi fotókat. Beszélgessenek a gyerekekkel a családtagokról. Arról , miért fontos a család( szeretet, összetartozás, számíthatunk egymásra, gondoskodás…stb)
2. Nézzék meg közösen Bogyó és Babóca barátság című meséjét. https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
A mese után beszélgessenek a barátságról. A gyermeknek ki a barátja? Mit szoktak együtt csinálni? Miért fontos a barátság? Mi lenne velünk barátok nélkül?
3. A gyermek készítsen rajzot : rajzolja le a legjobb barátját, vagy rajzoljon a barátjának valami szépet-írhatnak rá üzenetet is.
4. Lehetőség szerint színezhetnek is ( melléklet a barátság színező)
5. Hallgassák szeretettel a hónap dalát: Bagdi Bella : Ha boldog
vagy…https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs
A Rózsa csoportban , 2021. szeptemberétől tartok Boldogságórákat. A szülők bevonás a megvalósításba, még kezdeti szakaszban van. Örömmel tölt el, hogy ennek ellenére, voltak akik csatlakoztak a megvalósításhoz.
Bízom benne, hogy decemberben újra együtt lehetünk!
Novemberben , a koronavírus okozta megbetegedések miatt , sajnos több héten keresztül a rendkívüli szünet volt az óvodánkban. A Boldogságóráknak ebben a nehéz időszakban azt gondolom, még nagyobb létjogosultsága van. Ezért gondoltam azt, hogy most az aktuális témánkat, a szülők bevonásával , online valósítom meg.
A gyermekcsoport zárt facebook oldalán először egy rövid tájékoztatót osztottam meg a szülőkkel a Társas kapcsolatok boldogságfokozó szerepéről. Aztán egy feladatbankot állítottam össze amelyikből szabadon választhattak, a téma feldolgozását illetően.
A feladatok:
1.Nézegessenek családi fotókat. Beszélgessenek a gyerekekkel a családtagokról. Arról , miért fontos a család( szeretet, összetartozás, számíthatunk egymásra, gondoskodás…stb)
2. Nézzék meg közösen Bogyó és Babóca barátság című meséjét. https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
A mese után beszélgessenek a barátságról. A gyermeknek ki a barátja? Mit szoktak együtt csinálni? Miért fontos a barátság? Mi lenne velünk barátok nélkül?
3. A gyermek készítsen rajzot : rajzolja le a legjobb barátját, vagy rajzoljon a barátjának valami szépet-írhatnak rá üzenetet.
Lehetőség szerint színezhetnek is .( melléklet a barátság színező)
4.Hallgassák szeretettel a hónap dalát: Bagdi Bella : Ha boldog vagy…https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs
A tevékenységekről lehetőség szerint készítsenek fotókat.
A Rózsa csoportban , 2021. szeptemberétől tartok Boldogságórákat. A szülők bevonás a megvalósításba, még kezdeti szakaszban van. Örömmel tölt el, hogy ennek ellenére, voltak akik csatlakoztak a megvalósításhoz.
Bízom benne, hogy decemberben újra , közösen , együtt lehetünk!
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A társas kapcsolatok ápolása nagyon fontos volt nekünk ebben a hónapban. Sajnos a karantén és az online oktatás sem került el minket. Szerencsére a gyerekek így is megtalálták a módját a kapcsolatok ápolására.
A videók jó célt szolgáltak a digitális oktatás során.
Naplót írtak, melyik nap hogyan tartották családtagjaikkal, barátaikkal a kapcsolataikat.
Egy héten 2-3-szor a Pozitivity játékkal is tudtunk játszani reggel tanulás előtt. Nagyon tetszik a lurkóknak a játék.
Mint hal a vízben – A társas kapcsolatok ápolása
A téma feldolgozását a „Meleg fészek” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Kormos István A fecske meg a szalmaszál meséjét Pogány Judit előadásában. A mese után beszélgettünk a családról, arról, hogy ki-miben szokott odahaza segíteni, kinek milyen feladatai vannak. Beszélgettünk óvodai csoportunkról is: ki-kivel szeret játszani, ki miben segített társának, vagy a kisebbeknek. Eljátszottuk a Fészekfogó játékot is, de egy kicsit másképpen. Vegyes csoport révén – sok a kiscsoportos korú gyermek -, számukra a játékszabály megértése, betartása nehézséget okozott így inkább Ölelő-fogót játszottunk.
A feladatok közül a Mint a hal a vízben feladatot választottam, melynek megvalósítása lehetővé tette, hogy minden kisgyermek életkorának megfelelő szinten valósítsa meg a feladatot: A kicsik akváriumi halacskákat razolhattak, színezhettek, míg a nagyok barkácsolással alkváriumot építettek.
Iskolánkban ebben a hónapban a társas kapcsolatok témában az 5. osztályosok munkáival mutatkozunk be. Az osztályfőnök rajztanárként a színkört választotta, de most a színeknek nem volt jelentősége csak a koncentrikus köröknek. A kör középpontjába mindenki saját magát írta bele. Majd a belső körbe azoknak a neve került, akik érzelmileg a legközelebb állnak a gyerekekhez. A következő körbe azokat írták, akikkel szintén jó kapcsolatot ápolnak vagy napi szinten találkoznak. Végül a külső körbe azokat a személyeket írták a felsős diákok, akikkel csak köszönőviszonyban állnak, de érzelmileg nem annyira kötődnek az adott személyekhez. A mellékelt listáról kérdések hangzottak el Kinga néni részéről. Pl. Válassz ki a körödről valakit, akivel őszinte szoktál lenni. Ki az a körbe írt személyek közül, aki segítőkész veled. A gyerekek szívesen és örömmel válaszoltak a feltett kérdésekre. A beszélgetés során megtudták, hogy ki kiben bízik, kivel oszt meg szívesen titkokat, ki az akik a legközelebb állnak hozzá, akár az osztálytársak közül is. Egy olvasmánnyal zárult a beszélgetés: Görög mese a barátságról. Őszinte beszélgetés jellemezte az osztály és osztályfőnök közös témafeldolgozását.
Az órát ráhangoló játékokkal és énekléssel kezdtük. Ezt követően a Pozitivity társasjáték kártyáiból húzhatott egyet mindenki, majd többféle társasjátékot kipróbálhattak együtt. A foglalkozást meditációval zártuk.
A méhecske csoport (nagycsoport) harmadik boldogságóra foglalkozás témája a társas kapcsolatok volt. A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük, mindenki elmondhatta, hogy mit is gondol arról, hogy neki mi az elképzelése a társas kapcsolatokról. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy mit gondolnak mit jelent az, ha azt mondjuk, hogy meleg otthon. A téma megértéséhez elolvastam Aranyosi Ervin: Meleg otthon című versét. Megbeszéltük, hogy a melegség nem feltétlen azt jelenti, hogy meleg van a szobában ( bár voltak többen akik arra gondoltak) A továbbiakban inkább a csoporton belüli társas kapcsolatokról volt szó A BARÁTSÁGRÓL. A foglalkozás bevezetése kapcsán a gyerekekkel meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon jó ráhangolódás volt a téma megbeszélésére. A foglalkozás alkalmával meglátogatott minket Boldog Dóra is, és közösen elmeséltük a medve történetét, akinek nagyon sok barátja volt az erdei állatok körében, de csak egy volt a mesében, aki tényleg figyelt a barátjára, és tudta hogy hogyan tud neki igazán segíteni. A gyerekek nagy, nagy szeretettel fogadták Boldog Dórát, aki ott is maradt velünk a csoportban. A mese megérintette a gyerekeket, mely egy jó kiindulási alap volt a barátság fogalmának a megismerésére, gyakorlására. A mese meghallgatása után beszélgettünk, hogy mit gondolnak a meséről. Milyen állatok szerepeltek a mesében, és milyen barátai voltak a medvének. Nagyon ügyesen fogalmazták meg a gondolataikat. A foglalkozás további részében elkészítettük a gyerekek boldogság könyvecskéjét. A könyvben elkészítették a saját boldogságvirágukat, és kiválaszthatták, hogy számukra milyenek a jó barátok, és hogyan viselkednek egymással. „A JÓ BARÁTOK MINIDIG SEGÍTENEK EGYMÁSNAK, SEGÍTŐKÉSZEK, MEGHALLGATJÁK EGYMÁST”
Jó móka volt egymás segítése, ha leesett egy-egy babzsák. És még nagyobbakat kacagtunk, miközben „egymásra támaszkodtunk” szükség esetén. 🙂
Csoportokban olyan plakátokat készítettünk, amelyek a közösségünket prezentálják.