A foglalkozás elején néhányszor meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című dalát. Erre táncolunk is együtt.
Ezután megnéztük A fecske és a szalmaszál című mesét. Beszélgettünk a gyerekekkel a mese tartalmáról, tanulságáról. Megbeszéltük, hogy miért könnyebb együtt és milyen jó érzés segíteni. Elmesélték a gyerekek, hogy ők miben szoktak otthon segíteni a szüleiknek.
Ezután fecske fészket készítettünk papírtányérból és színes papírokból.
Társas kapcsolatok ápolása
Az etika óránk témájához kapcsolódva novemberben megtartottuk a következő boldogság óránkat. Tánccal indítottuk a foglalkozást, majd az igazi barátságról, barátokról, társas kapcsolatokról beszélgettünk. Nem maradt el a rejtvényfejtés, a társak, segítők, gondviselők elhelyezése a körökben. Összegeztük a társas kapcsolatok pozitív hatásait. Végül szituációs játékokkal zártuk le témánkat. Ismét nagyon élvezték a gyerekek a boldogság órára fordított időt.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A társas kapcsolatokat nagyon fontosnak tartják a gyerekek. A foglalkozások minden pillanatát élvezték, éppen ezért a százlábú c. feladaton kívűl az együtt könnyebb c. feladatot is megoldottuk.
Az osztályon belül játékon keresztül alkalmaztuk a társas kapcsolatok ápolását, az emberi kapcsolatok fontosságát és azok fenntartását.
A kis állatokkal foglalkozó témát választottunk. Sok vidám és szívhez szóló történetet osztottak meg egymással a gyerekek. A képek között van több saját állat fotó is és olyan is, amilyet szeretnének.
A hónap feladatát meseírás által valósítottuk meg. Az előadáshoz bábokat is készítettünk, amivel visszaidéztük az alsó tagozatos emlékeinket is.
A mesénk:
A barátságfüzet rejtélye
Nyúl Bercinek, a baromfiudvar bölcsének, volt egy kockás jegyzetfüzete. Apró nyuszi korától jegyzetelte le ebbe az irkába a baromfiudvar lakóinak nevét, s legfontosabb adatait. Mindent tudott ez a varázslatos kockás füzet: hány gyermeke született Kocáné asszonynak, hányas lába van a Kis Bikának, hány tojáson ül a Tyúkanyó, szóval minden adat benne volt a lakóhelyéről és a baráti köréről. Egy reggel azonban ez az ismerettár úgy eltűnt, mintha nem is létezett volna.
Gondolkodóba esett Nyúl Berci:
– Vajon ki lophatta el a füzetet? Kinek volt rá szüksége, hogy az adatok alapján barátokat keressen magának?
Körbejárta a baromfiudvarban lakó barátait, végigkérdezgette őket, nem látták-e a kockás jegyzetfüzetét?. A legtöbb szárnyas tanácstalanul tárta szét szárnyait, a patások meg tétován kaparták a földet, de senki nem tudott segíteni az egyre elkeseredettebb kakasnak. Végül az udvar végében lakó Macska Rezsőhöz kopogtatott be,- akivel nem volt igazán jóban – , aki ravaszul hunyorgott és így felelt a feltett kérdésre:
– Nem láttam a kockás füzetedet, nyaú, nyaú, de kérdezd meg Menyét Menyust, aki tegnap este 16 tojást lovasított meg Tyúkanyó fészkéből! Egy barátot kereset, s egyből 16 lett neki! Biztosan ő vette magához a te jegyzetfüzetedet is! Neki nincsenek barátai! Neki lehet rá szüksége, hogy így találjon rájuk!
Nyúl Berci sejtette, hogy rátalált a tettesre, de biztos akart lenni a dolgában:
– Mit gondolsz Rezső, – faggatta a cicát – nem lehet a tehén a tettes, a tolvaj? Mégis többet tud a szokásaimról, mint Menyét Menyus! Aki közel áll hozzám, az gyakran jobban ismer, mint én, saját magamat!
– Nem – rázta a fejét a macska -, ő éppen a jászol előtt állva fogyasztotta az esti megérdemelt szénaadagját, s amúgy sincsen olyan hely az istállójában, ahová el lehet rejteni a kockás barátságfüzetedet.
– És te mióta vagy ilyen jól értesült, kedves Macska Rezső? – ráncolta össze homlokát Berci.
– Ó, én már születésemtől fogva ilyen okos vagyok! Mese is szól rólam, a legokosabb macskáról! – felelt az egyre jobban elvörösödő arcú Rezső. Megpróbálta lesimítani domborodó tejestáljának a fedelét, amelyből kockás, szamárfüles lapok kandikáltak elő a túrórudis papírok közül.
Berci nem nyugodott addig, amíg a cica be nem vallotta tettét, s vissza nem adta az adatbankot, azaz a jegyzetfüzetet. Amint magához ölelte füzetét, elviharzott vele a nyúlólba. Itt pedig belejegyezte lúdtollal és nyomtatott nagybetűkkel, hogy Macska Rezsővel résen kell lenni, mert hajlamos a csenésre, no meg a füllentésre! Igaz barát nem lopja meg, no meg nem is csapja be a pajtását!
Igaz volt vagy sem? Bárki megtudhatja és a tanulságot levonhatja: Ne mondj valótlant és ne nyúlj a máséhoz! Barátokat személyes kapcsolat által szerezz, ne jegyzetek és más jellemzése alapján!
Az e havi boldogság témát a barátság héthez igazítottuk. Hiszen mint mindenkinek, az ovisoknak is fontos a társakkal való kapcsolat, a barátkozás. A hét kezdetén a barátságról beszélgettünk, kinek miért fontos, és hogy van-e legjobb barátjuk. A nem beszélő gyerekek egy-egy öleléssel fejezték ki szeretetüket egymás, illetve a felnőttek iránt. Fejlesztéseink során nagy hangsúlyt fektetünk a társas kapcsolatok alakítására is, és a feladatok által minden területhez tudtunk valamit kapcsolni ebben a témában is. A boldogságlétránkon ismét feljebb léptünk egy fokot, és egyel közelebb kerültünk a mesebeli kastélyunkba való jutáshoz. A kastélyt a gyerekekkel közösen készítettük még szeptemberben és minden hónapban izgatottan várják a gyerekek, hogy feljebb léphessünk. A „Mint hal a vízben” projekthez a gyerekek csapatmunkában készítették el a kis akváriumokat, melyet büszkén tettünk ki a faliújságra. Kormos István meséje rendkívül tanulságos volt, hiszen ha összefogunk, együtt sikerülhet. Talán a legnépszerűbb játék mégis a „Meleg fészek relaxáció” volt. A gyerekek kedvenc kispárnájukkal feküdtek a szőnyegen és a csoportot átjárta a csend és nyugalom néhány percig. Volt, aki nem szívesen kelt fel a végén egy fárasztó reggel után. Kíváncsian várjuk a következő izgalmas játékokat és feladatokat.
Ez a tevékenység, még közelebb hozta egymáshoz a társakat, új barátságok alakultak ki a játék és a tevékenységek hatására.
Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő c. meséjének elmondása.
A beszélgetések alakalmával szívesen nyilvánultak meg, bátran mondták el érzéseiket, a megoldásra irányuló válaszaikat. Kérdéseinkkel arra motiváltuk a gyermekeket, hogy meg tudják fogalmazni társaikhoz fűződő érzéseiket és el tudjanak vonatkoztatni a tárgyi dolgoktól. (Mostanában többször elhangzik ez a mondat a csoportunkban: nem leszek a barátod, mert nem adod ide az autódat…) Szeretnénk ezen változtatni. El szeretnénk érni, hogy értékként kezeljék pl. a segítségnyújtást, simogatást, együtt tevékenykedést.
Barátságkarkötő készítése színes fonalból, fonással, gyöngyfűzéssel, majd átadása a legjobb barátomnak. (Csoportok közötti barátnak is adható a karkötő)
Barátság kiszínező feladattal – mint egy szociometriai vizsgálattal – le tudjuk mérni, hogy ki a központi személyiség és ki a peremhelyzetű gyermek a csoportban, illetve, hogy mennyi játszócsoport van jelenleg a Tulipán csoportban.
Azért szeretlek, mert… játékban a peremhelyzetű gyermekek közül választottuk ki a kör közepébe ülő játékost, hogy ezzel is felfedeztessük és erősítsük pozitív tulajdonságait, önbizalmát. A többiek pedig egymás számára közvetítettek, még fel nem fedezett jó tulajdonságokat.
Ez a hónap lehetőséget biztosított arra, hogy óvodai szinten is erősítsük atársas kapcsolatok alakulását, még így a járványhelyzet idején is.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
A november hónapban a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk a boldogságórákon. Az osztályommal a fenti idézetet beszéltük meg csapatokban, illetve minden csoport kapott egy képet, amelyről el kellett mondaniuk az érzéseiket pár perc alatt.
Később ezekhez illusztrációt készítettek. Egyúttal azokat a vállalásaikat is végig gondolták, amelyeket 1 hónappal ezelőtt írtak meg, és amelyekkel osztálytársaiknak segíthettek az általuk választott formában. A diákok megfogalmazták – többek között azt –, hogy az ember társas lény és ezért alapvetően szüksége van arra, hogy ne magányosan éljen, hanem legyenek bizalomteli kapcsolatai. A havi témához kapcsolódóan disputanapot szerveztünk iskolánk 8. és 10. osztályos érdeklődő tanulóinak az osztályfőnökük segítségével, így egész nap csapatban dolgoztak, együtt voltak. Az érdeklődő diákoknak is lehetőségük volt ezt megtekinteni, ismerkedtek, találtak olyan közös pontot, melyre a későbbiekben alapozhatják a közös érdeklődésen alapuló kapcsolataikat.