A novemberi boldogságórák alkalmával osztályunkkal megtekintettük az összetartozásról szóló rövidfilmet és megbeszéltük a gyerekekkel a látottakat. Az idei tanévben hozzánk is érkezett új tanuló így saját tapasztalatainkat is felelevenítve emlékeztünk vissza az első napokra. Befogadó, kedves, őszinte, barátságos, nyitott gyerkőceink közé könnyen beilleszkedik bárki. 😊
Az online oktatási segédanyagot felhasználva megalkottuk a 4.a százlábúját. Az osztály minden tagja bekapcsolódott a játékba egymást megtartva, egymás testi épségét szem előtt tartva. Sok nevetés, vidám pillanat közepette külön lány és fiú százlábú is született. A csoportos feladatot páros munka követett a Sziámi játékkal. 👯♂️👯♀️
Megnéztük a javasolt természetfilmeket, melyekben az állatok (halak, seregélyek, darvak, ludak…) csoportokban mozognak a sikeres célba érés vagy a túlélés érdekében. Együtt könnyebb! Eljátszottuk a Pingvin a jéghegyen játékot.🐧 A gyerkőcök voltak a vízben úszó jéghegyek, fejükön a babzsákok a pingvinek, akik egyensúlyoznak, hogy ne csússzanak be a ragadozók közé. Ha belepottyantak a „vízbe” egymást segítve tudtak újra kimászni.
Hajtogattunk barátság csónakot, amelyekkel pozitív üzeneteket küldtünk a barátainknak. Közben megvitattuk, hogy milyen egy jó barát. ⛵
Megtanultuk a munkafüzet nyelvtörőit, valamint meghallgattuk a hónap dalát: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. Az órákon végeztünk mozgásalapú relaxációs gyakorlatokat is: „ Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” „Irkafirka”. Alkottunk távíróoszlopot, ahol a gyerekek két csoportban egymás hátára kedves ábrákat rajzoltak ujjukkal és ezt az üzenetet adták tovább az elsők felé. A játékot több változatban is játszottuk: szavak, majd mondatok súgásával is.
Az órák lezárásaként meditáltunk a gyerekekkel, ezzel elmélyítettük a társas kapcsolataink fontosságát. Tanulóink nagyon megszerették a meditációt és a boldogságórákat. 😍
Társas kapcsolatok ápolása
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban 2 új gyermek is érkezett az osztályunkba. Így különösen fontos feladatunk volt a társas kapcsolatok ápolása. Segítettük az új gyermekek beilleszkedését, ami nem volt problémamentes. Kicsit félve mondtam el a feladatot, hogy alkossunk százlábút, hisz a kivitelezés egymás bizalmára épült. Nem titkoltam a gyerekek előtt, hogy vannak aggályaim, mivel az utóbbi időben kiéleződtek a csúfolódások, sőt néha verekedésig fajult a helyzet. De végül nagyon jókedvűen, egymást biztatva álltak szorosan egymás mögé. Tetszett nekik a feladat. A fagyott babzsák elnevezésű játék alatt is jól érezték magukat.( Olyan jó volt, nézni őket, hogy még fotózni is elfelejtettem!) Nem volt olyan gyerek, akinek ne segítettek volna ” felolvadni”. Ebből arra következtettem, hogy a konfliktusok elsimultak, senki között nincs tartós harag.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban 2 új gyermek is érkezett az osztályunkba. Így különösen fontos feladatunk volt a társas kapcsolatok ápolása. Segítettük az új gyermekek beilleszkedését, ami nem volt problémamentes. Kicsit félve mondtam el a feladatot, hogy alkossunk százlábút, hisz a kivitelezés egymás bizalmára épült. Nem titkoltam a gyerekek előtt, hogy vannak aggályaim, mivel az utóbbi időben kiéleződtek a csúfolódások, sőt néha verekedésig fajult a helyzet. De végül nagyon jókedvűen, egymást biztatva álltak szorosan egymás mögé. Tetszett nekik a feladat. A fagyott babzsák elnevezésű játék alatt is jól érezték magukat.( Olyan jó volt, nézni őket, hogy még fotózni is elfelejtettem!) Nem volt olyan gyerek, akinek ne segítettek volna ” felolvadni”. Ebből arra következtettem, hogy a konfliktusok elsimultak, senki között nincs tartós harag.
„Egy nap barátok nélkül olyan, mint a bödön egy csepp méz nélkül.”
A hónap mottójának a fenti idézetet választottam A. A. Milne Micimackó című regényéből.
2021 novembere jó lehetőségeket kínált az osztályközösségünk megerősítésére. November 11-én a Márton-napi felvonuláson teljes létszámmal jelen tudtunk lenni a tanítványaimmal és a szüleikkel, vagy nagyszülőikkel. Erre az eseményre az iskolában készítettünk lámpásokat és egyéb dekorációkat, beszélgettünk az egymásra való odafigyelés és segítségnyújtás fontosságáról, melyben Márton püspök példát mutatott nekünk.
A testnevelés órán nagy sikert aratott a Fagyott babzsák című játék.
November végén részt vettünk Taksonyban egy falukerülő túrán is, mely jó alkalmat teremtett a kötetlen együttlétre. Számomra is nagyon fontosak ezek a találkozások, mert a szülőkkel való beszélgetés során a gyermekeket is egyre jobban megismerem.
A mai napon a hónap zárásaként elkészítettük a barátság-karkötőinket, melyeket nem csak párban, de 3-4-5 fős csapatokban fonták nagy lelkesedéssel a gyerekek, így ez a nap is harmóniában telt azzal együtt is, hogy közben a tanulásról sem feledkeztünk meg.
Szívélyes üdvözlettel. Áncsánné Hegedüs Andrea
Taksony, 2021. 11. 30.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A játék során nehéz volt összehangolni a gyerekeknek az együttes mozgást, mindig volt, aki lemaradt a mozdulattal. Bár csak részben sikerült a feladatot megoldani, de olyan nevetés, kacagás, vidámság kerekedett belőle, hogy feledtette a kudarcot. Így is nagyon jól érezték magukat a gyerekek!
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Köszönjük a remek feladatokat. Nagyon viccesnek találtuk a százlábús játékot. Sokat nevettünk, és jó kis izomlázunk is lett, mire sikerült. Kishajókat hajtogattunk, majd versenyt rendeztünk „hajófújásból”. A történethez kapcsolódó élőképeket örömmel valósítottuk meg.
A csoport túl van a beszoktatási időszakon, mindenki megtalálta a helyét a közösségben, a nagyok baráti kapcsolatai újraéledtek a hosszú szünet után, a kisebbek pedig most alakítják a kapcsolataikat. A Boldogságóra tevékenységei során a gyerekek örömmel fordultak egymás felé, a hónap dala nagyon kedvelt lett, naponta többször is meghallgattuk, táncoltunk rá, énekeltük, sokszor még a szabad játék során is ezt dúdolták a gyerekek. Játszottunk barátságvonat, vándorsimogató, nyuszi pajtás drámajátékot, emellett elkészítettük a barátság jelképet, közben beszélgettünk, kinek ki a barátja, mit szeret benne. A nagyok a színezés során meg is jelölték, ki a legfontosabb számukra a csoportban. A Boldogságóra foglalkozás lehetőséget adott a szociometriai felmérésre is. A kialakult kép megerősítette a mi meglátásainkat is, rávilágított arra, hogy a csoportban melyik kisgyerek az, aki esetleg a társas kapcsolatok alakításában bátorítást igényel. Boldog Dóra meséje tanulságul szolgált a gyerekeknek a barátság lényegéről, a segítségadás fontosságáról, az őszinte egymás felé fordulásról. Az ünnepvárás során a kapcsolatok ápolása még nagyobb mértékben előtérbe kerül, igyekszünk minden kisgyermek számára érzelmi biztonságot nyújtó légkört biztosítani a mostani nehéz helyzetben is.
Intézményi hagyományaink szerint az énekkar, a néptánc és a zeneiskola átszövi a diákok mindennapjait. A tanórák, a délutáni foglalkozások és a szakköri munka egyik eredménye, hogy tanulóink együtt töltik mindennapjaikat, s ennek köszönhetően rengeteg közös élményük van. A nyári táborainkban, a szabadidőben együtt töltött idő barátságokat, társas kapcsolatokat teremt.
Sokat gondolkodtam azon, hogy ezt a témát hogyan „tálaljam” a gyerekek elé, hiszen annyira nyilvánvaló, hogy közösségben élünk, vannak baarátaink, de hogy ez miért fontos, azt bizony nehéz szavakkal. megfogalmazni.. Kedves könyvem a Kis Herceg sietett a segítségemre. Bár a történet inkább a felnőtt korosztálynak szól, mégis úgy éreztem,a gyerekek nyelvén előadott mondanivalóját meg fogják érteni.
És igazam lett. Megérintette őket az amit a Kisfiúa rózsáért tett: hogy óvta, védte, ápolgatta, figyelt rá, az idejét áldozta azért hogy a rózsa újra szépségében pompázzon.
Mint ahogy nekünk kell tenni a barátainkért, akik olyan sokszínűek, mint a rózsák amiket a gyerekek színeztek.
A vírus miatt sajnod csak ilyen kevesen voltunk.
A novemberi hónap a társas kapcsolatokról szólt. A téma feldolgozása során mély beszélgetések alakultak ki. Számomra különösen emlékezetes marad a kalózhajós játék. Minden tanuló, olyan részévé vált a hajónak, amely kiválóan tükrözi az osztályközösségben játszott szerepét. A tanév elején elvégzett szociometria felmérés eredménye gyakorlatilag teljesen egybevág a játék folyamán vállalt szerepekkel.
November hónapban megérkeztek a rendelt játékok és kártyák nagy örömmel próbáltuk ki azokat. Egyik péntek délután osztálybulit tartottunk, amelyen közösségépítő játékokat játszottunk. Remélem, hiszem, hogy ezáltal sikerült közelebb kerülniük egymáshoz. A másik mélyebb megismerése pedig erősítette egymás elfogadását, tiszteletét.