Társas kapcsolatok és boldogság
1. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás feszült, szenvedéssel teli időkben.
2. Kutatások bizonyítják, hogy nincs jobb megküzdési mechanizmus, mint megbízni egy hozzánk közel álló emberben, és megosztani vele gondjainkat.
3. Egészségesebbek, és tovább élnek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk.
4. Legtöbben emberi kapcsolatainkban érezzük át a szeretet érzését és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk.
5. A legfőbb amire szükségünk van, az a szeretet.
6. Szükségünk van egymásra: egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennénk képesek.
Társas kapcsolatok ápolása
A koronavírus megjelenése nagyban megváltoztatta a közösségi életünk. Így aztán ezek a másodikos gyerekek nem is nagyon tudtak mit kezdeni azzal a kérdésemmel, hogy nekik mit jelent az, hogy társaság. Melyek azok a társas kapcsolatok, aminek részesei vagyunk/lehetünk? Felépítettük a család intézményétől kezdve, óvodáig, iskoláig, barátokig, sporttársakig. Elkészültek a szeretet házai, minden résztvevő kiszínezte a saját otthonát. Megbeszéltük, hogy a szeretet- egyben a bizalom háza is, és azokat az embereket, élőlényeket, akik fontosak számukra, akiket szívesen látnak az otthonukban, ábrázolják a képen. Kevés munka született, de nagy igyekezettel. Az egyik kisfiúnak bizonyára elfáradtak az ujjacskái, mert azt mondta, hogy az ő szerettei most éppen alszanak, ezért nem rajzolta le őket. 😊
„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.”
Gabriel García Márquez
A bevezető és ráhangolódás után a „Süni irigy lesz” cimű mesét meséltem el a gyerekeknek. Amit utána közösen eljátszottunk. Sajnos a járvány helyzet a mi csoportunkat is elérte így kevés gyermek volt aki részt vett ebben a tevékenységben. A mese és a játék után készítettünk Mézi babát (mert közeledik a karácsony). Nagyon szép alkotások születtek. Körbe raktuk az elkészült Méziket és megbeszéltük , hogy a mi kis közösségünk milyen nagyszerü kis Mézi csoportot készített, amik külön-külön is szépek de így együtt sokkal erőssebbek. Több gyerek emlékezett a mesében szereplő sünire, hogy egyedül milyen rossz lehetett neki, de amikor a társaik befogadták mennyire jól érezte magát közöttük.
Szerintem a gyerekek megértették a társaskapcsolat lényegét, a társak támasznyújtását, a baráti kapcsolatok fontosságát.
A novemberi hónapban a meglévő barátságok ápolására és újak kialakítására fektettük a hangsúlyt. Igyekeztünk olyan játékokkal, és egyéb feladatokkal kedveskedni a gyerekeknek, amiben fontos a közösség összetartó ereje. A heti mesénk a Bartos Erika által írt Bogyó és Babóca mesesorozatának Barátság című története volt. A mesét a hét végére már a gyerekek mesélték. Elkészítettük a barátságláncot is, ahol a gyerekek saját képmásukat színezték ki, és ragasztották kartonra, úgy, hogy mindenki képmása a számára legkedvesebb barátja mellé került. Ezt előtte el is játszottuk, kört alakítottunk és megkértem a gyerekeket, hogy mindenki a legjobb barátja mellé álljon. Elmondható, hogy a csoportban egy két mélyebb barátság van, a többieknél inkább alkalom szüli a barátságokat. Mikor épp ki mivel szeretne játszani. Szívesen hívják unatkozó társaikat játékba, erre meg is szoktuk kérni a gyerekeket. A héten meglepetés ajándékot is készítettünk egymásnak. A gyerekek jeleit egy kosárba tettük, melyből mindenki kihúzott valakit, akinek egy rajzzal, vagy más saját kezűleg készített meglepetéssel kedveskedett. Ezeket a meglepetés ajándékokat egy barátságos beszélgető kör végén adták át egymásnak a gyerekek.
A relaxációs gyakorlatok után meghallgattuk a hónap dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”. A dalban lévő mozgássor nagyon tetszett a csoportnak. Ezután körbe leültek a gyerekek, majd a kezemben levő papír szívecskét odaadtam a mellettem levőnek, akitől megkérdeztem: „Kis barátom, hogy vagy?”. A gyerekek eleinte félénken válaszoltak a kérdésre, majd egyre inkább belejöttek a válaszadásba, mikor a kezükbe került a kivágott szív. Ezután került sor a barátságvirág elkészítésére. A színes szirmokba mindenki belerajzolta a barátja jelét. Nyolc sziromlevél mutatja a kölcsönös barátságokat. A gyerekek meghallgatták a Tavaszi ébresztő mesét, ezután elkészítették a csoport összetartozását jelképező barátságláncot.
A novemberi hónap igencsak változatosra sikerült abban a tekintetben, hogy hol én voltam betegszabadságon, hol pedig a csoportom nagy része. Ennek ellenére, még ha kevesen is voltunk sikerült megvalósítanunk a Boldogságórát.
A ráhangolódás zenehallgatással kezdődött, majd a társas kapcsolatok felvezetésére érzékenyító kisfilmeket vetítettem a gyerekeknek elfogadásról, és befogadásról, közösség erejéről, a baráti és egyéb kapcsolatokról. Ezekről beszélgettünk.
A gyerekek nagyon aktívak voltak, szívesen bekapcsolódtak a tevékenységbe.
Az egyik fő célom az volt, hogy az osztály tagjai ismerjék meg jobban egymást. Ezért elkészítettük a munkafüzetben található ismerkedős feladatot, ami kapcsán olyan osztálytársatt kellett keresni, akire az adott állítás igaz. Jót beszélgettek. Úgy gondolom, hogy szükségük van ezekre az alkalmakra. A jelenlegi helyzetben még inkább felértékelődött a társas kapcsolatok fontossága. Házi feladatként hála levelet kellett írniuk valakinek, akinek hálásak, majd át is kellett adniuk. Szívet melengető volt számomra, hogy én is kaptam levelet.
Szerettünk volna tenni valamit a közösségért, ezért részt vettünk az iskola dekorálásában. Egy téli kis házikó renoválását vállaltuk. 🙂
Zárásként meditációs zenét hallgattunk.