A madárkák elkészültek, és készen állnak a repülésre.
Én pedig várom, hogy a betegség miatt hiányzó gyerekek visszajöjjenek az iskolába, hogy ezt mindannyian együtt tudjuk megtenni.
Társas kapcsolatok ápolása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Osztályunk a Noszlopy-nap keretében lelkesen kapcsolódott be a sorversenyekbe.
A csapatmunka nagyon jól működött a gyerekek között. A tanulók segítették és buzdították egymást a közös cél érdekében.
Ebben a tanévben indítottuk a programot az osztállyal.Nagyon motiváltak a témában.Az éves program ismertetés után osztályfőnöki, etika és vizuális kultúra közös projektjeként valósítottuk meg a havi célokat.
A diákok örültek az új projektnek és külön örömükre szolgált, hogy a művészeti nevelés tantárgyat is össze lehetett kötni az erkölcstannal. A rajz órai térábrázolást kötöttk össze a hála témával. A használt színek, az igényesség is jelzik a diákok elkötelezettségét. Elmondták a beszélgetések során, hogy kinek és miért lehetnek hálásak. Közben szólt a zene és rajzoltak.
Téma: A társas kapcsolatok ápolása
Az óra cél- és feladatrendszere: Tiszteletadás, egymás iránti kölcsönös bizalom, segítő támogatás erősítése.
Tantárgyi koncentráció: magyar nyelv és irodalom, etika, történelem, ének-zene, vizuális kultúra
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
Dátum: 2021.11.18.
I. Az órai légkör megalapozása (5’)
CD: Bagdi Bella: Jobb veled a világ (közös éneklés)
II. A téma bevezetése (10’)
Képelemzések csoportmunkában (társasági fotók)
Milyen érzést váltanak ki a képek? Miért?
Milyen címet adnál nekik?
III. Feldolgozás (20’)
– Mi jut eszedbe az alábbi idézetről?
Mindenki húzzon egyet?
– Mennyire ismeritek egymást? tkv. 102-103.o.
– Történet alkotása (láncfeladat: mindenki bővíti 2-2 mondattal!)
A fiú magányos volt…-
IV. Összefoglalás (5’)
V. Házi feladat: Fogalmazás vagy rajz: Szükségünk van egymásra! (3’)
VI. Az órai munka értékelése
Elkészített minden tanuló egy puzzle elemet, kedvenc színeiket vagy őket jellemző rajzokat használva. Ebből állt össze a faliújságunkat díszítő csodaszép közös kirakónk.
A járványhelyzetben nagyon nehéz a társas kapcsolatok ápolása, hiszen sok tiltást kell betartani, ami megnehezíti a pozitív viszonyulást másokhoz. Ennek ellenére- a lehetőségekhez mérten, és az előírások betartásával- igyekeztünk közös programot szervezni. Márton-nap kapcsán vetélkedőn erősítették egymást diákjaink, ill. osztálybulit is rendeztünk. Mókás játékokat játszottunk, vidámkodtunk.
November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt.
Szombathelyen igazi kultusza van Márton püspök legendájának, a Márton-napi szokások felelevenítésének, így ez a mi óvodánkban is hagyományos projekt november első heteiben.
A Boldogságóra program havi témáját is ehhez kapcsoltam a gyerekeknek!
Már jól ismerik a püspök történetét, így a beszélgető-kör az ő jóságáról, segítőkészségéről, szerénységéről, az emberekkel való viszonyáról szólt. Beszélgettünk a róla szóló legendák nyomán arról, hogy milyen jó, ha az ember közelében vannak kedves, jóságos, segítőkész társak.
Beszélgettünk a család fontosságáról, a családtagok feladatairól, szerepeiről, az óvodai mindennapok „társairól”, a barátságról.
Többször eljátszottuk a „Barátságlánc” játékot, aminek az a lényege, hogy egy kisgyerek mondott pár dolgot az ő egyik barátjáról és az illetőnek fel kellett ismernie önmagát a tulajdonságok alapján. Ha felismerte, megfogta a társa kezét, és ő mondta a jelzőket a következő kisgyerekről. Érdekes volt azt megfigyelni, hogy egy kedvelt kisgyermek, akinek sok barátja van, kit választott „leg”-nek, illetve, ha valakinek a legjobb barátja már benn állt a láncban és neki a többi kisgyerek közül kellett választania. Ezekben az esetekben a gyerekek igyekeztek egymást kedvesen jellemezni, mindenkit bevenni a barátságláncba.
A játék után fiú és lány papírbabák színezésével mindenki elkészítette saját magát az aznapi öltözete alapján, és fel is ragasztottuk a barátságláncot a csoportszobába.
A foglalkozás zárásaként az „Egy barátság története” című mesét meséltem el a gyerekeknek.
A következő napon ezzel a mesével szerettem volna indítani a második foglalkozást, de sajnos a koronavírus egyik napról a másikra elérte az egész óvodát, és 2 hétre be kellett zárnunk a karantén miatt.
Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam tovább vinni ezt a témát, mert a gyerekekhez nagyon közel álló rész ez, hiszen a mindennapjaik meghatározó része a felnőtt és gyermek kapcsolataik.
A karantén ideje alatt a szülői csoportban online ovi formájában közre adtam a mesét, illetve a Boldogságóra munkafüzetben lévő feladatokat. Több visszajelzés is érkezett arról, hogy a gyerekek ezeket elvégezték otthon, szüleiket, testvéreiket is bevonva a színezésbe, rajzolásba!
A kis gyerekeknek tetszett a százlábú feladat. Kicsit nehezen, sok nevetéssel, de egymásra tudtak hangolódni és sikerült megalkotni az osztály „százlábúját”.