Ebben a tanévben Berg Judit: Rumini című művét olvassuk el. Papírcsónakokat hajtogattunk, melyeket a Szélkirálynő köré rendeztünk. Egy csapat vagyunk, minden kis csónak ugyanabban az irányban halad előre. Ugyanazon a tengeren hajózunk a helyes irányba. Időközben ha valamelyik csónak eltér a többitől, segítségére sietünk. Ilyen gondolatokkal díszítették a gyerekek a csónakjaikat.
Társas kapcsolatok ápolása
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A novemberi hónap a társas kapcsolataink körül forgott. Elkészítettük a társas kapcsolataink fáját. Nagyon sokat beszélgettünk arról is, hogy milyen fontos, hogy ápoljuk, gondozzuk ezeket a kapcsolatokat. Kipróbáltuk a fagyott babzsák és a százlábú játékot is, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A nyuszi új lány kisfilm után nagyon jó kis beszélgetés kerekedett ki. Idén hozzánk is érkezett egy új kisfiú, aki elég nehezen tud a közösségbe beilleszkedni, de ez a kisfilm jó kis érzékenyítés volt.:-) A gyerekek másként álltak az új kisfiúhoz, sokkal elfogadóbbak lettek.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az egymás iránti érdeklődés felkeltése, a társas kapcsolatok kialakítása és erősítése a kicsiknél a különböző játéktevékenységeken keresztül a legkönnyebb. A csoportban olyan elfogadó, szeretetteljes légkört alakítottunk ki, amely hozzásegíti a gyerekeket a biztonságérzetük megteremtéséhez, így egymás iránti nyitottságuk, kíváncsiságuk felkeltéséhez. Örömmel sütnek, főznek, építkeznek, kirakóznak egymással. De énekelni, mesét hallgatni, együtt mozogni, sétálni és kirándulni is nagyon szeretnek. Reggelente örömmel köszöntik egymást, hiányzás esetén, keresik társaikat, és a betegek is szeretnének minél előbb újból oviba jönni. Számomra ez jelenti azt, hogy kötődnek egymáshoz, szeretnek együtt lenni, amit igyekszünk tovább erősíteni.
A társas kapcsolatok témakörhöz kapcsolódóan a gyerekekkel megnéztük az iskolánk közelében található közösségi komposztálót, amely Miskolcon elsőként, novemberben készült el. Beszélgettünk a komposztáló használatáról, hasznosságáról, arról mi a jelentősége a társadalmi összefogásnak. Ennek kapcsán szót ejtettünk lokális és globális emberi csoportokról, arról, mi mindent tehet az egyén a közösségekért, amikhez tartozik. Nem hiányozhatott a móka sem, az óra második felében bizalomjátékokkal szórakoztattuk magunkat.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Novemberi hónap témáknak megfelelően a gyermekek ápolják a kapcsolataikat közös játékokkal.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A társas kapcsolatok és az ehhez kapcsolódó téma alk legközelebb a kisgyermekekhez.
Nagyon kedvelt téma volt a csoportunkban is. Elkészítettük fonással a barátság karkötőt és mindenki oda ajándékozhatta legjobb barátjának.
A barátságról tablót ragasztottunk és barátság pókhálót „szőttünk”
ahol elárulták a gyerekek, hogy, kihez kötődnek a legjobban a csoportban.
Sok színes eseménnyel egészítettük ki ezt a sokoldalú témát.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A társas kapcsolatok és az ehhez kapcsolódó téma alk legközelebb a kisgyermekekhez.
Nagyon kedvelt téma volt a csoportunkban is. Elkészítettük fonással a barátság karkötőt és mindenki oda ajándékozhatta legjobb barátjának.
A barátságról tablót ragasztottunk és barátság pókhálót „szőttünk”
ahol elárulták a gyerekek, hogy, kihez kötődnek a legjobban a csoportban.
Sok színes eseménnyel egészítettük ki ezt a sokoldalú témát.
Az osztályunkban több jó baráti kapcsolat van 2-2 gyerek és kisebb csoportokon belül is. A téma érdekli a gyerekeket, szívesen vettek részt a beszélgetésekben. Szeretnek alkotni – ezért választottam a rajzos megoldást.
A hónap témájával kapcsolatban több verset és olvasmányt is elolvastunk, a témát ezeken keresztül alaposan körbejártuk. Fekete István Tüskevár c. regényéből Tutajos és Bütyök barátsága nagyon meghatotta a gyerekeket. Sokat beszélgettünk arról miért is van mindenkinek szüksége barátokra, társakra. Összegyűjtöttük közösen, mitől működik egy barátság- a szeretet, odafigyelés, bizalom, megértés, támogatás, elfogadás, tisztelet, titoktartás fogalmakat beszéltük át. Ebben a hónapban megpróbáltunk még jobban figyelni egymásra, olyan tevékenységeket választani, amiben együttműködésre egymás segítésére van szükség. Próbáltam bennük tudatosítani, hogy ez a kis közösség, amiben vannak milyen fontos, és minden egyén külön-külön is fontos. Ha szeretettel, barátsággal fordulnak egymás felé boldogabbak lesznek együtt a mindennapok.
Többször meghallgattuk a hónap dalát. A hónap vége felé közeledve, gyakran emlegettük a közelgő Mikulás ünnepét. Mindenki várja a Mikulást, ezért az osztály közösen megfogalmazott egy levelet a Mikulásnak, amit együtt eljuttattunk a Mikulás postaládájába. A gyerekek együtt verset is írtak, amit majd az iskolai Mikulás -ünnepélyen közösen előadnak.
Mikulás
Télapó itt van, megjött a szánnal
hozta a sok ajándékot a batyujában.
Reméljük, hogy hoztál sok jót
cukrot, diót, mogyorót.
Minden házba bekopogtat
ajándékot hozva,
szeretettel várjuk
minden karácsonyra.
Megkínálunk tejjel
és még sok jóval,
érezd magad otthon,
mint a saját házadban.
Egy kémény sem kormos,
örülünk, hogy látunk
örül az egész világ
hogy találkozunk.
Pihenj meg itt nálunk
hellyel kínálunk,
jövőre is nagy- nagy
szeretettel várunk.