A novemberi feladatot is nagy lelkesedéssel csinálták végig a gyerekek.:))
Társas kapcsolatok ápolása
Talán az egyik legnagyobb boldogságot okozó foglalkozás volt ez az eddigiek közül. A barátok közel állnak a gyerekekhez, megértették a témát és örömmel vettek részt benne. Készültek barátságujjlenyomatok, elmondtuk, hogy mit szeretünk a másikban, hogyan tudjuk felvidítani, ha valaki szomorú. A hónap dala mellett a Pajtikám gyere velem táncolni éneket énekeltük és táncoltuk. A téma továbbadása is nagyon pozitívan érintett. Ötletes családfákat hoztak vissza az oviba a gyerekek, amiket otthon szüleikkel együtt készítettek el. Buzgón mesélték társaiknak, hogy kiket láthatnak a képeken.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás elején az összetartozásról, a közösségről beszélgettünk. Arról, mit jelent a gyerekek számára az osztályközösség. Arra is néztünk példát, hogy az állatvilágban, hogyan valósul meg az összetartozás. A Halraj,
a Seregélyek tánca és a Darvak, ludak röpülése c. filmet néztük meg.
Lazításképpen megmentették egymást a gyerekek a Fagyott babzsák játékkal.
Mesehallgatás következett, ahol a Pöttömke piros vitorlása c. mese alapján az egyén és a közösség kapcsolatáról beszélgettünk. Elmondták véleményüket Pöttömkéről, ötleteket adtak, hogyan cselekedhetett volna másképpen.
Zárásképpen papírhajót hajtogattunk, amit nagy élvezettel csinálták a gyerekek.
Az óra / foglalkozás menete
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: „Repül a karom”
körben, zenére: „Zöld erdőben”
2. Vershallgatás: Kiss Ottó – Végtelen”
Barátságfonal szövése – fonalgombolyag átadása a barátunknak:
Miért ő a barátod? Mit szeretsz benne?
3. Téma feldolgozása
Mese: A repülő teknős
Mese hívóképének megnézése
a. Boldog Dóra babát a megszőtt pókhálóra helyezem.
Közös mese hívó vers: „Kerek erdő kalandra hív…”
b. Beszélgető kör a mesével kapcsolatban
– Honnan lehet tudni, hogy a teknős és a hattyúk barátok?
– Hogyan segítik egymást a barátok a mesében?
c. Rajzold le – Te milyen állat lennél? És a barátaid?
Milyen tulajdonságai vannak azoknak az állatoknak, akiket rajzoltál?
Közös kép készítése csomagolópapírra!
4. Átvezetés:
a. Barátságlánc készítése zenére: GryllusVilmos: A teknős
b. Barátságlánc felragasztása a közös kép köré.
5. Foglalkozás lezárása:
a. Bagdi Bella: Repülj velem
A gyerekek Zöldben járnak („ÍGY TEDD RÁ” térforma.). Zeneszóra a gyerekek szabadon, kedvük szerint táncolnak.
A zene végén a kép körül ülve szeretet üzenetet adnak egymásnak.
A kiscsoportos gyerekek már kiismerték magukat a csoportszobában, tudják minek hol van a helye. Már abban is tudnak egyezkedni egymással, hogy kivel és hol játsszanak. Elkezdődött a baráti kötődések szerveződése.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok
A novemberi hónapban még mindig sokat betegeskedtek a gyermekek ezért sajnos késve tudtam megtartani a foglalkozást, de annál nagyobb örömmel.
Megbeszéltük, hogy miért is van szükség társakra, miért, ha barátaink vannak. Relaxációs gyakorlatokkal folytattuk, majd Bagdi Bella cd-én lévő zenére táncoltunk. A gyermekek ezt nagyon szeretik is felszabadulnak tőle. Elbáboztam a Süni irigy lesz c. mesét, amit nagy odafigyeléssel hallgattak a gyermekek. Majd játékos feladatokkal próbáltam szemléltetni a témakört. Készítettünk zsenilia drótból egyforma színű barátságkarkötőket. Társas tornát csináltunk, amit a pároknak teljesítenie kellett. Megrajzoltuk közösen a barátság láncot, ahol mindenki saját magát rajzolta meg, majd felragasztottuk egy kartonra őket.
Úgy gondolom a gyermekek nagyon jól megértették mi is a lényege ennek a témakörnek.
A nap indításaként kismadárként összehúzódtunk a kis székeken , beszéltünk madárnyelven, próbálgattuk a szárnycsapkodásokat, hívtuk kétségbeesetten anyukánkat hangos csipogással. Megbeszéltük, hogy milyen jó ha van valaki, aki meghallja, hogy hívjuk és segítségünkre siet. Majd elringatózva a fészkünkön meghallgattuk „A fecske meg a szalmaszál” mesét. Nagyon tetszett a gyerekeknek, megfogalmazták, miként került bajba a fecskefióka, kik segítettek neki.
Újabb játék következett, amikor a gyerekek elmesélték, hogy otthon kivel osztoznak a fészken, és kit vinnének haza a csoportból. Észrevették azt is a felsorolásból, hogy van olyan társuk, akit többen is hazavinnének, de akad olyan is, akit senki nem vinne haza szívesen. Érdekes volt hallgatni a gyerekeket, hogyan magyarázzák választásaikat.
A hónap dalát mindig szívesen hallgatjuk, most már ismerősként a gyerekek kérésére is.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
A társas kapcsolatok óráin belül sok mindent megbeszélnünk. Például hogyan oldhatnánk meg a csoporton belül egymás elfogadását. Tetszett a film a gyerekeknek. Mi a százlábút próbáltuk meg. Vidámra sikerült. (Sajnos hiába vártuk a társak gyógyulását, így csak 6-an tudtuk kipróbálni.) Ebben a hónapban tettünk egy nagy sétát is kipróbálva a hosszú úton az egymáshoz való viszonyulást. Jól éreztük magunkat ismét! Közösen építettük meg egy hozzánk hasonló falu makettjét.
Novemberi boldogságóra feladatként az együtt könnyebb témát választottuk. Megtekintettük az állatvilág jelentős közösségeit és megbeszéltük, hogy miért élnek, élünk közösségekben.
A gyakorlati feladat mindenkinek nagy örömet okozott. A szünetben is röptettük a mi kis madárseregünket!
A szokásos évi kirándulásunkon voltunk a csoporttal.
Nagyon jól sikerült,a gyerekek nagyon élvezték,hiszen az idő is nagyszerű volt.
Fedfedezték a csigát a fűben, a bodobács bogarakat, kisebb siklót is láttunk.
Egy kis elemorzsiát is ettünk a padon pihenésképpen.
A társas kapcsolatok erősítését szolgálja nagy mértékben a kirándulás.