Társas kapcsolatok
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra: A társas kapcsolatok
Feladat: Szeretetnyelv matrica
Ráhangolódásként az önbizalomfejlesztő relaxációval kezdtünk. Sok gyermeknek ez teljesen új és szokatlan feladat volt. Mivel be kellett csukniuk a szemüket ezért én, mint külső szemlélő alaposan meg tudtam figyelni a reakciójukat. Voltak, akik passzívan ellenálltak, ők voltak kisebbségben, voltak, akik kihasználták az időt, hogy fejüket a padra lehajtva szunyókáljanak, ők voltak kezdetben többségben. Olyanok is akadtak, akik feszülten figyelve arra koncentráltak, hogy minden utasítást pontosan végrehajtsanak. Ahogy haladtunk az időben, azt vettem észre, hogy a „szunyókálók” is a feladat utasításainak megfelelően feszítették és lazították az izmaikat, s a vége felé önmaguk számára is észrevétlen végezték a gyakorlatot. Összességében tetszett nekik a feladat. Kérték, hogy máskor is legyen ilyen.
A megfelelő szó című történet feldolgozásával folytattuk az órát. Arra a kérdésre, hogy milyen legszebb é legértékesebb szerveket vihetett a szolga az uralkodónak a következő válaszok születtek:
– máj, mert az a kiválasztás szerve, szétválogatja a jót és a rosszat
– agy, mert minden ott (fejben) dől el
– szív, mert az az egész test motorja
– üres kézzel ment vissza, mert a lélek, kézzel megfoghatatlan
Arra a kérdésre, hogy a legcsúnyább, legszörnyűbb szervnek mit vitt a szolga a legtöbben a gyomor, végbél szerveket tippelték.
Összegzésként közösen megállapították, hogy ez egy tanulságos történet, s a szolga indoklásával teljes mértékben egyetértettek.
Az órát a Szeretetnyelv-teszttel folytattuk. Persze eleinte poénkodtak, hogy tollal vagy ceruzával kell-e kitölteni, kapunk-e rá jegyet, fel kell-e írni a nevüket. De ahogy a válaszokon keztdtek el gondolkodni, fokozatosan, mindenki magába fordulva, elcsendesült, s a végére izgatottan várták a kiértékelést. Az azonos szeretetnyelvhez tartozók egy-egy csoportba összeültek, s arról beszélgettek, hogy:
• Mennyire volt új ez az információ számukra?
• Miben mutatkozik meg ez náluk?
• Milyen nehézségeik voltak már ebből kifolyólag nekik?
• Van-e olyan dolog, amire rájöttek a tesztből és másként tekintenek majd bizonyos dolgokra?
Végezetül a szeretetnyelvükhöz illeszkedő matricát készítettek.
A boldogsàgóra foglalkozáson most a baràti kapcsolatokról volt szó. Kik a baràtaink,miért a baràtaink. Pozitiv tulajdonságok felsorolása, kinek mi a fontos a barátsàgban. Van aki a külső jellemzők alaojàn válaasztjnaa barátját. Pl. ,,,,,A szép ruhája miatt, a hosszú haja miatt stb. Igyekeztem rávezetni őket,hogy az a helyes ,ha a barátainkat a jó tulajdonságok , a személyisége alapján vàlasztjuk,mert jól érezzük magunkat vele, tudunk együtt játszani, egy az érdeklődési körünk, pl.mindketten szeretjük a focit és benne vagyunk az ovis csapatban.
Közösen épitettek a baráti párok, ketten- hárman együtt.
Ezután a lányoknak elmeséltem a Süniről szóló mesét. Megbeszéltük mi a lényege,miről szól. Ezután baráti hőmérőket színeztek a gyerekek a barátaiknak ,és azoknak is ,akik még nem a barátjuk.
A végén Sünivel kapcsolatos feladatlapokat csináltunk, meg kiegészítettük baràtsàg, ” pozitív” motívumokkal.
A társas kapcsolatokat játékokkal és közös tervezéssel, rajzolással erősítettük. Nagyon szerették a Tükörjátékot. Sikerült kidomborítani mindenki jótulajdonságait, amiért kedveljük őt. Majd csapatokban az elromlott barátságok megjavítására terveztek gépeket, melyeket egymásnak bemutattak, és kiállítást szerveztünk belőle.
A társas kapcsolatok alakításának témakörét Tüdőtakarítás relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután halakká változtunk. Én voltam a vezérhal, szorosan kellett követniük a mozgásomat a csoportszobában, hogy igazi halraj legyünk, hogy így megmeneküljünk a ragadozó halak elől. A témafeldolgozás Bartos Erika: Bogyó és Babóca: Barátság című meséje alapján történt. A mese elhangzása után arról beszélgettünk, hogy kinek van barátja, kivel szeret játszani és csak egy barátja lehet valakinek, vagy több is?
Ezután mindenki erdei állattá változott, és benépesítettük a meseerdőt (Állatok az erdőben játék.) Amikor visszaváltoztunk, mindenki megkereste a barátját, játszópajtását, és az Elvesztettem zsebkendőmet… kezdetű népdalra páros táncot jártunk. A foglalkozás lezárásaként mindenki elmutogatta, hogy érzi magát. (Hogy vagy? Mutasd meg?)
A barátságokat megjavítani képes varázsgépet nem a foglalkozáson, hanem játékidőben építettek azok, akik valamin összevesztek, és elhangzott a „Nem is leszek a barátod!” – mondat. A Varázsgép megépítése közben persze mindig ki is békültek…
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A társas kapcsolatok és a barátság témához a gyerekek életkorukhoz képest meglepően éretten álltak hozzá, nagyon okos meglátásaik voltak a témával kapcsolatban. A Bogyó és Babóca Barátság című meséjét érdeklődve hallgatták, tetszett neki a történet. A mese után lelkesen fogtak hozzá a „Varázsgép” megépítéséhez, hogy a megromlott kapcsolatokat mindenki helyre tudja állítani.
A róka és a farkas című mese feldolgozása kapcsán beszélgettünk az igaz barátságról. Beszélgettünk a környezetünkben élő értékes emberekről, akikkel kapcsolatban vagyunk, és hogy ez miért fontos az életünkben.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Erre a feladatra igen nagy szükségünk volt. Azt érzem, hogy nagyon nehezen rázódik össze a csoportom, ezért ezek a boldogság órák nagyon sokat segítenek nekünk az összekovácsolódásban is. Lelkesen kezdtünk neki a játéknak, bár eleinte döcögve ment. Ahogy ráéreztek az „ízére”, jobban figyeltek egymásra egyre pontosabban tudták követi egymást. Jó móka volt s közben fejlődött az egymásra figyelésük, a problémamegoldó gondolkodásuk.
A novemberi témánk megvalósítását összekötöttük az óvoda Márton napi rendezvényével. Nemcsak a gyermek-gyermek, hanem a gyermek-szülő kapcsolatát is próbáltuk erősíteni. Sokféle libás játékot játszottunk, amikbe a szülőket is bevontuk. Nagy örömünkre aktívan vettek részt a tevékenységekben. A gyermekeknek legjobban a Ki libámat elviszi kezdetű dalocska tetszett, mert a végén bárkit megölelhettek. Vidáman telt a délelőtt, mindenki nagyon jól érezte magát a közös tevékenységek során.
A novemberi Boldogságóra témája a társas kapcsolatok ápolása volt. E témán belül mi a legtöbbet a barátságról és annak fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek elmondták, hogy nagyon fontos számukra a barátság, hiszen az igaz barát segít a bajban, együtt örül velünk, ha boldogok vagyunk, és közös programokat szervezhetünk vele, mert hasonló dolgok érdeklik őt is.
A foglalkozás során főleg olyan játékokat játszottunk, amellyel még jobban megismerhettük egymást. Kedvencünk volt a „Tükörjáték” és a „Tőlem neked” A közös játék során új ismeretekkel, hasznos tapasztalatokkal gazdagodtunk. Végül a harmadikosok lerajzolták egyetlen rajzlapon saját magukat, a barátaikat és azt is, ami közös bennük. Nagyon tanulságos volt.
A harmadik Boldogságóra is jókedvűen és felszabadultan telt el.