A Társas kapcsolatok ápolását rendhagyó megközelítéssel dolgoztuk fel. A szükségünk van egymásra és az együtt többre megyünkből kiindulva tartottunk egy Stikeez börzét tartottunk. A végén mindenkinek meg lettek a hiányzó figurái aki listával érkezett és elégedett volt. Az is kapott figurát ajándékba aki nem gyűjtötte.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra – November: Társas kapcsolatok gyakorlása
Felvezetésként a szőnyegen körben ülve halk, lazító zenét hallgattunk. Ennek hatására mélyebb hangvételű beszélgetést tudtam kezdeményezni a gyermekekkel. Miért is vágyunk mások társaságára? Miért fokozza a boldogságérzetünket mások társasága? Elsősorban a gyermeki kapcsolatokat hozták fel, mint vágyat a társaság gyanánt. Eszükbe sem jutott, hogy akár szülőkkel, testvérekkel, közelebbi rokonokkal, nagyszülőkkel is lehet „társaságot” alkotni. Egyértelműen a gyermekcsoportunkra gondoltak, mivel ezen belül képesek a saját érzéseiket (bánatukat, örömüket, vágyaikat, feszültségüket) elmondani, megélni. A süni irigy lesz című mese meghallgatása után a gyermekek többsége még jobban megerősödött abban, hogy milyen jó, hogy vannak barátaik. Az együttlét öröme, a közös boldogság jobban összekovácsolja őket, mélyebb érzések jöhetnek elő belőlük.
Lezárásként ismét bekapcsoltam a magnót és halk, lazító zene közben körben ülve tenyérrel simogatták egymás hátát, ezzel is éreztetve, erősítve az összetartozás és együttlét örömének érzését.
A 3. osztályban
A téma bevezetését zenehallgatással indítottam, majd a társas kapcsolatok felvezetésére érzékenyító kisfilmeket vetítettem a gyerekeknek az elfogadásról, a bizalomról, a közösség erejéről, a baráti kapcsolatokról, a szeretetről. Az elemző beszélgetésben aktívak voltak a tanulók. Megosztották egymással gondolataikat.
A „barátság hét” 2. rajzóráján megerősítő tevékenységként libás lámpást rajzoltak az elsősöknek.
Az 1. osztályban
A kicsik kiválasztották a számukra legkedvesebb rajzot, színezték és kiegészítették saját ötleteikkel. Meghajtogatták a lámpaformát, megragasztották és örömmel vitték a kész alkotásokat a nagyobb társaiknak. A zsibongóban készült képek is tükrözik a támogató, motiváló légkört.
Zárásként a két korcsoport együtt hallgatott meditációs zenét.
Az egyik fő célom az volt, hogy a két osztály tagjai ismerjék meg jobban egymást. Alakuljanak új barátságok, erősödjenek a régi kapcsolatok.
A harmadik foglalkozás Márton hetére esett, ezért úgy gondoltam a társasa kapcsolatok fontosságát Szent Márton történetén keresztül vezetem be. Elmeséltem nekik Szent Márton történetét és felhívtam figyelmüket a közösség összetartó erejére. Együtt kukoricát morzsoltunk, és különféle ludas memória-és puzzle játékokat játszottunk. A Hatan vannak a mi ludaink című dalos játékot is eljátszottuk közösen, majd libás képeket lehetett ragasztani.
Az órát már nagyon várták a gyerekek, egyre többször állítottak meg a folyósón – Mikor jössz boldogságórát tartani? …
A ráhangolódás már a relaxáció eddig tanult – most egyben alkalmazott módszerével kezdődött – ráadásként csukott szemmel. Tapasztalat, hogy a bizalmat azért még egy kicsit gyakorolni szükséges…
Ezt követően beszélgettünk arról, hogy ki milyen hangulatú környezetben él, milyenek a szomszédok – jó és rossz tapasztalatok egyaránt voltak. Ezután felolvastam a Milyenek nálatok az emberek? című történetet. Az óra végén mindenkinek kiosztottam – kértem, hogy vigyék haza, a karácsonyi kis motívumokat kiszínezve még a szüleiket is megajándékozhatják vele.
A következő feladat ráhangolása már nagy izgalmat váltott ki – mindenki felírta a nevét egy papírlapra, összegyűjtve egy sapkában kihúztak egy nevet. Kiosztottam a kivágott papírszívet, melyben több kisebb szív is volt. Arra kértem őket, hogy a kihúzott nevű gyermekről írjanak pozitív tulajdonságokat a szívekbe, annyit, amennyi eszükbe jut. Nem az a lényeg, hogy mindegyik szívbe írjanak, hanem az, hogy tényleg jellemző legyen rá. Elmélyült munkát követően kértem, hogy színezzék, díszítsék ki – közben a hónap dalát többször meghallgatták. Miután mindenki elkészült jött az átadás. Az osztály előtt állt mindkét gyermek, hangosan felolvasva a tulajdonságokat – átadva, átvéve. Nagyon hangulatosra sikerült. A végén kértem őket, hogy a kis titkos kincses ládájukba helyezzék el – később, ha úgy érzik, hogy szükségük van rá, vegyék elő és olvassák el – mint egy kis erőforrást.
Az óra végén meghallgattuk közösen a hónap dalát – ami most már többedszerre ismerős volt számukra.
Miután elköszöntünk egymástól az egyik kislányhoz odamentem, mert nagyon szomorú volt és sírdogált. Megkérdeztem tőle, hogy mi történt – mondta, hogy kidobja a szívet, mert azt írták rá neki egyik tulajdonságként, hogy „fura” – a tanító nénivel közösen beszélgettünk vele arról, hogy a kisfiú nem tudta megfogalmazni azt, hogy ő más mint a többi, azt hogy ő különleges. Erre a kis szemeit tágra nyitotta és elkezdett gondolkodni azon, hogy ez mit is jelenthet. Végül elfogadta, hogy ő tényleg egy kicsit más, mint a többi lány.
Az órát már nagyon várták a gyerekek, egyre többször állítottak meg a folyósón – Mikor jössz boldogságórát tartani? …
A ráhangolódás már a relaxáció eddig tanult – most egyben alkalmazott módszerével kezdődött – ráadásként csukott szemmel. Tapasztalat, hogy a bizalmat azért még egy kicsit gyakorolni szükséges…
Ezt követően beszélgettünk arról, hogy ki milyen hangulatú környezetben él, milyenek a szomszédok – jó és rossz tapasztalatok egyaránt voltak. Ezután felolvastam a Milyenek nálatok az emberek? című történetet. Az óra végén mindenkinek kiosztottam – kértem, hogy vigyék haza, a karácsonyi kis motívumokat kiszínezve még a szüleiket is megajándékozhatják vele.
A következő feladat ráhangolása már nagy izgalmat váltott ki – mindenki felírta a nevét egy papírlapra, összegyűjtve egy sapkában kihúztak egy nevet. Kiosztottam a kivágott papírszívet, melyben több kisebb szív is volt. Arra kértem őket, hogy a kihúzott nevű gyermekről írjanak pozitív tulajdonságokat a szívekbe, annyit, amennyi eszükbe jut. Nem az a lényeg, hogy mindegyik szívbe írjanak, hanem az, hogy tényleg jellemző legyen rá. Elmélyült munkát követően kértem, hogy színezzék, díszítsék ki – közben a hónap dalát többször meghallgatták. Miután mindenki elkészült jött az átadás. Az osztály előtt állt mindkét gyermek, hangosan felolvasva a tulajdonságokat – átadva, átvéve. Nagyon hangulatosra sikerült. A végén kértem őket, hogy a kis titkos kincses ládájukba helyezzék el – később, ha úgy érzik, hogy szükségük van rá, vegyék elő és olvassák el – mint egy kis erőforrást.
Az óra végén meghallgattuk közösen a hónap dalát – ami most már többedszerre ismerős volt számukra.
A Társas kapcsolatok ápolása projektként valósult meg. Az év vége egyben számadás, köszönet, hála, a pozitív kapcsolatok megerősítése. Minden gyermek vagy a mentorának vagy a nevelőjének porcelánfestékkel egyedi bögrét készített – nagy odafigyeléssel és szeretettel készültek a személyre szóló darabok kis jókívánságokkal, szívekkel. A hosszú távú felhasználhatósága miatt kiégettük őket, majd dekoratív ajándéktasakba kerültek kis üzenetekkel. Ezeket a gyermekotthon gyermekkarácsonyán adták át kis műsoruk előadását követően. (Sajnos az összes ekkor készült fényképünknek nyoma veszett a telefonról.)
Fontos, hogy megéljék a gyermekek, nemcsak elvárjuk azt, hogy kapjunk – ezt ugyebár számos alkalommal megélik helyzetükből adódóan – az adás is legalább annyira fontos. A Szekszárdi Mentálhigiénés Műhely által szervezett Élő Szeretet Embertársainknak című programhoz csatlakoztunk, ahol kis műsorunkat a Garay téren előadtuk – nagyon izgultunk, eljutunk-e oda, lesz-e lehetőségünk megmutatkozni, mivel a fellépő gyermekeink fele karanténba került a kijelölt időpontban. Végül négy gyermekkel és két segítővel nekivágtunk – nagy sikerrel teljesítettük ezt a projektet. Megható volt, hogy a Szekszárdi I. Béla Gimnázium diákjai cipősdobozokban gyűjtött ajándékokat a gyermekotthon gyermekeinek. Mindenki adott is és kapott is – az egyensúly létrejött ismételten.
Szerettük ezt a programelemet nagyon…
Az idén a társas kapcsolatok közül a barátságot emeltük ki nagyobb hangsúllyal.
Beszélgetéseink során felmerültek a következő kérdések: Hogyan ápoljuk a barátságot?
Miért lehet a boldogság forrása a barátság? Nehéz időszakban hogyan segíthet a barátunk? Hogyan fejezhetjük ki szeretetünket? Melyek a jó barátság jellemzői?
Találtam egy ideillő verset Aranyosi Ervintől A barátság címmel. Megbeszéltük a vers sorai mit mondanak számunkra. Tanulóim összehasonlíthatták, hogy az ő barátságaikban mennyire igazak a vers sorai. Ebben a hónapban együtt tanultuk ezt a verset.
„Összetartozunk”
Megnéztük a hónap feladatai között ajánlott kisfilmet: Bunny New Girl.
Beszélgettünk az összetartozás fontosságáról, az elfogadásról. És mivel egy kis mókáért nem kell a szomszédba mennünk, mi is megkerestük, hogy mit vállalnánk be. Először egyforma manósapkákat húztunk a fejünkre, úgy fényképeztük le magunkat. Majd, mint a kisfilmben, mi is bekentük a szánkat, (de a „könnyebb eltávolítás” kedvéért 😊) csokoládéval.
„Százlábú”
Eljátszottuk a „Százlábú” játékot is. Természetesen újabb nagy nevetések közepette. Elkészült a kép! Ezt is bevállaltuk!
„Együtt könnyebb!”
Megnéztük a gyerekekkel az ajánlott gyönyörű természetfilmeket, amely lenyűgözte őket. Evvel kapcsolatban is beszélgettünk az összetartozás, az együttműködés, a csapatszellem fontosságáról.
Madarakat hajtogattunk. Ráírtuk azokat a szavakat, amelyek a jó barátság, közösség kulcsszavai: bizalom, féltés, elfogadás, szeretet, titoktartás, őszinteség, kitartás, kedvesség, jószívűség, önzetlenség… Így röptettük a madarainkat.
„Barátság-karkötő”
Fonalból „Barátság-karkötőt” készítettünk egymásnak.
„Barátság-sziget”
Egy hétig digitális oktatáson voltunk. Ezalatt kértem a fiúkat, tervezzenek egy Barátság- járművet, amivel eljuthatunk Barátság-szigetre. A lányokat pedig arra, hogy készítsenek Barátság-szívet vagy Barátság-medált a barátnőjüknek. Mikor visszamehettünk az iskolába, a lányok félbevágták, vagy elnegyedelték a szíveket, és átadták egymásnak barátságuk jelképeként. A fiúk pedig bemutatták, milyen járműveket alkottak.
„A hónap meséje”
Osztályomnak a Mese a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák című mesét választottam erre a hónapra a témához kapcsolódóan. A mese segíthet abban, hogy mindenkiben igyekezzünk felfedezni, hogy mi rejtőzik a tüskék alatt.
A novemberi boldogságóra anyaga a társas kapcsolatokról szólt.
1. Relaxációs gyakorlat: Meleg fészek
2. Zenehallgatás: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg! (részlet)
3. Mint hal a vízben! – együttmozgás, mint egy halraj (én voltam a vezérhal, hozzám kellett igazodniuk)
4. Közös tánc – körtánc (Hopp, Juliska, hopp Mariska… dalra)
5. Kis barátom, hogy vagy? – beszélgető-kör – ez nehezen ment még, nem minden gyermek tudta elmondani, megfogalmazni, hogyan érzi magát.
6. Süni irigy lesz (bábjáték) – ezt nagyon élvezték, és utána meg is tudták fogalmazni, miért viselkedett csúnyán a süni.
7. Záró-kör: Kiket szeretsz? Kik a barátaid? Hogyan viselkedsz velük?