Hogyan érzed magad kis barátom? ez a kérdés nagyon sokszor elhangzott a Boldogság óra alatt és azt követően. Kedvesen beszéltek egymással a gyerekek, érdeklődve kérdezgették egymást, miért érzed jól vagy rosszul magad? Nagyon tetszett a gyerekeknek ennek a témának a sokoldalú játékos megközelítése. Szép mozdulatokkal táncoltak a hallott dalocskára. Vidáman játszottunk együtt, meghallgattuk süni, maci és a nyuszi történetét. Majd mindenki gondolkodóba esve mesélte saját kis történeteit, ő miért volt valaha irigy. Eljátszottuk két báb történetét-improvizálva saját kitalált mesénket ( a szamár és a bari ). Sok okos ötletet tudtak mondani, hogyan tudnák megvigasztalni a sírós barit, ha ők éppen a szamár bőrébe bújhatnának. Végezetül nagyon ügyesen kooperatív munkaként csoportokban elkészítették saját kis őszi képüket. Mindenki hozzátette amit szeretett volna, kinek milyen élménye volt az ősz során.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi téma aktuális volt a csoportunkban, mert éppen olyan időszakban vannak a gyerekek, amikor kezdenek elmélyülni a baráti kapcsolatok. Egyre több tartós barátság figyelhető meg, illetve az ellenkezője is, amikor hangot adnak a „nem barátságnak”. Szerettem volna velük megértetni a boldogságórákon keresztül a társas kapcsolatok fontosságát és azt, hogy nem csak egy valakinek lehetünk egyidőben a barátja, hanem egyszerre lehet több barátunk is akár. Hiszen attól is lehetünk boldogok, ha a barátinkkal lehetünk.
A relaxációt a Márton naphoz kapcsolódva a Totyog a liba, nagy a galiba játékkal kezdtünk, libasorban körbetyogotuk a csoportszobát. Majd légzőgyakorlatként kifújtuk a haragunkat, mint a cica. Az első játékos feladatunk a „Kis barátom, hogy vagy? ” volt, körben ülve mindenki megkérdezte a mellette ülő társát, hogy hogy érzi magát. Türelmesen végighallgatták egymást. Volt, aki azt válaszolta, hogy boldog, vidám, hogy itt lehet az óvodában, de olyan is volt, aki elmondta, hogy nem érzi jól magát, mert még nem gyógyult meg.
Majd megérkezett Boldog Dóra, elmondtuk a Boldogságmodókát és elmeséltem nekik a Tavaszi ébresztő című mesét a barátságról. A végén elképzeltük csukott szemmel a barlangot, ahol a hangya mászik rajtunk, simogatja a szél az arcunkat. Utána a „Szomorú Szilárd – Boldog Blanka” játék során egymást vidították fel a gyerekek, öleléssel, simogatással, puszival. A játék végén pedig a hónap dalára táncoltunk.
Másnap elkészítettük a Barátságláncot. Bábok segítségével elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét és megbeszéltük, hogy mi az az irigység, hogy viselkedik az, aki irigy és hogy a barátoknak nem szabad irigynek lenni. Utána csapatokat alakítottunk és a „Fogjunk össze, építsünk együtt” játék során közös várépítés volt a feladat. Nagyon szépen meglehetett figyelni, ahogy összedolgoztak, megosztották a szerepeket. Volt, aki adogatta a kockát, volt, aki „kisfőnök” volt, a többiek pedig hallgattak rá. Nem minden csapattagnak sikerült egyből ráéreznie a lényegre, hogy együtt, közösen próbálják meg a várat megépíteni, de a végére csak sikerült és nagyon tetszett nekik ez a csapatmunka.
Végül elkészítettük a barátságfonal segítségével a barátsághálónkat, amit utána egy tablón is ábrázoltam nekik. Jól látható, hogy ki-kivel szövi a barátságot. Megbeszéltük, hogy a fonál könnyen elszakadhat, ezért kell jól bánni és vigyázni a barátinkra.
Zárásként pedig felkerült a harmadik lépcsőfokra is a jel a Boldogságvárunkon.
Nagyon jó volt a téma, sok új tulajdonságot fedeztünk fel, úgy magukban mint egymásban is. Nagyon szép gyermekkori emlékeket idéztünk fel, lerajzoltuk, megosztottuk egymással. A boldogságóra napot közösen egy lámpás kis körmenettel zártuk, nagyon sikeres volt!!!
Nagyon jó volt a téma, sok új tulajdonságot fedeztünk fel, úgy magukban mint egymásban is. Nagyon szép gyermekkori emlékeket idéztünk fel, lerajzoltuk, megosztottuk egymással. A boldogságóra napot közösen egy lámpás kis körmenettel zártuk, nagyon sikeres volt!!!
Beszélgetőkör: ki a legjobb barátod a Süni csoportban? Miért? Nagycsoportosok vagyunk. Ők már meg tudják fogalmazni ( segítünk egymásnak, tudunk együtt játszani, közösen építünk várat…). Kedvenc Játék választása után, postás játék. Meglepetést szerzünk a barátunknak. A kedvenc játékot odaajándékozzuk a legjobb barátunknak. Smile átadásával fogadja a kedves ajándékot. Miután az összes játék gazdára talált, népmese bábozással: Kutya, macska barátsága, problémahelyzetet oldottunk meg. Mese befejezése másképp: Mit lehetett volna tenni, hogy ne vesszenek össze? Megerősítésképpen szívecske színező cicával, kutyával. Kislányok: Meghívják a kisegeret ebédre, hogy ne rágcsáljon össze mindent. Hogy érzed magad? Barátokkal együtt páros torna gyakorlatok (végig fogjuk egymás kezét barátokként). A vidám hangulatú torna befejezését követően, zenére is mozgunk, „Bagdy Bella: Jól érzem magam”, tovább erősödnek a baráti kapcsolatok, a zenei utasításokat követve mozgunk.
A barátásg a legnagyobb kincs. A gyerekekkel társas kapcsolataikat beszéltük meg a foglalkozás során. Nagyon élvezték a tevékenységet.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A mai Boldogságóra a társas kapcsolatokról szólt. Meditáltunk, majd a Szeretetnyelv teszt kitöltésével kiderült, hogy a Minőségi idő és az Elismerés a legfontosabbak az osztályban. Ezekben a témákban mindenki saját matricát készített.