A társas kapcsolatok ápolása életünk meghatározó feladata, hiszen e nélkül egy idő után magányosnak, és elszigeteltnek éreznénk magunkat. A közösen eltöltött idő, a barátokkal együtt megélt kellemes élmények egészségünket is pozitívan befolyásolják. A kapcsolataink egyfajta védőburkot is jelentenek számunkra. Megtartó erőt, védőhálót, akár jó, akár rossz dolgokról legyen is szó, amivel szembe kell néznünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A társas kapcsolatok témát úgy dolgoztuk fel, hogy fokozódjon a pozitív összetartozás érzése a csoportban. Nem könnyű a helyzetünk, mivel 16 fiú és 9 lány között nehéz az egyensúlyt megteremteni. Sokat beszélgettünk egymás elfogadásáról, tiszteletéről, a viselkedés szabályairól. A gyerekek megnevezték barátaikat, a Liba napunkon mindenki a legjobb barátjának készített mécsest.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekeknek a kapott lapot tetszés szerint kellett felosztani aszerint, hogy kikkel milyen tevékenység közben érzik jól magukat. Érdekes munkák születtek…
Társas kapcsolatok –Barátság – Megbeszéltük mit jelent a barátság szó. Ki lehet a barátunk? Bemutattuk a legjobb barátunkat – pozitív tulajdonságainak gyűjtése. A témát a Zene világnapjával is összehangoltuk, énekeltünk, jól éreztük magunkat, együtt, barátainkkal.
Beszélgettünk embertársainkhoz, családtagokhoz, barátokhoz füződő kapcsolatainkról. Ki is az igazi barát? Mi a közös bennünk osztálytársakkal. Közös tulajdonságok, érdeklődés keresése osztálytársainkkal. Milyen sok a közös bennünk, sokszor nem is gondoltuk volna…
Közös programokat szerveztünk, ellátogattunk a közeli városba, Halloween partit rendeztünk. Együtt voltunk, megismertük jobban egymást.
A társas kapcsolatok ápolása egész tanév során kiemelt feladatunk. Figyelünk egymásra, segítjük a másikat, megvígasztaljuk, ha éppen arra van szüksége, vagy együtt örülünk mások sikereinek, ötös dolgozatoknak, kiváló feleleteknek, kiemelkedő sportteljesítményeknek. Közös csapatépítő és önismereti játékokat játszva mindig kicsit közelebb kerül a nagydumás csapat egymáshoz, így az ötödik osztály végére egy remek csapattá kovácsolódunk.
Boldogságóra – TÁRSAS KAPCSOLATOK
Foglalkozásunkat a gyermekek által jól ismert „Ha boldog vagy mutatsd meg mindenkinek” című dallal kezdtük, melyet mozgással kísértünk. Ezt a dalt nagyon szeretik a gyermekek, boldogan és hangosan éneklik is.
A téma bevezetésére a munkafüzet 47. oldalán található figurát alakítottam át egy kicsit. Készítettem lány és fiú figurát. Minden gyermek kapott egy fénymásolt alakot, amit tetszőlegesen kiszínezhetett.
A téma feldolgozását a „Mese a magányos csigáról, aki boldog akart lenni” című mesével kezdtük. A mese után a bartáságról, annak fontosságáról beszélgettünk. Minden gyermek kapott egy, a jelével ellátott virágbelsőt. Az asztalra különböző színű virágszirmokat tettem le. Megkértem a gyermekeket, hogy annyi szirmot vegyenek el, ahány barátjuk van. Segítettem nekik a szirmokra rárajzolni a barátok jelét vagy éppen ráírnia nevét (ha pl nem a mi ovisunkról volt szó). Mindenki megragasztotta a saját barátságvirágát. Külön öröm volt számomra, hogy a másik két csoportból is említettek egy-két barátot.
A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a társas kapcsolatok jelét, majd felragasztottuk a megfelelő lépcsőfokra.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (november) – A társas kapcsolatok ápolása
„Ez az érdekes a barátságban. Nem tudod, minek, de tudod, hogy kellesz.” /Tom Ryan/
Az ember társas lény, ezért szüksége van a közösségre, a kortárs kapcsolatokra.A személyes kapcsolatok hozzájárulnak testi, lelki, és szellemi jólétünkhöz. A boldog embernek sok energiát kell fektetnie a társas kapcsolataiba, ami az egészség és a lelki jólét szempontjából elengedhetetlen. November végén, már készülve az ünnepekre, közösen az osztállyal mézeskalácsot sütöttünk.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Társas kapcsolatok témakörünkhöz érve meghallgattuk a hónap dalát,majd eljátszottuk a Fagyott babzsák játékot,mely nagyon jó hangulatot keltett az osztályteremben.Az osztály elcsendesítésére Pöttömke piros vitorlása című mesét hallgattuk meg,majd megbeszéltük kérdések alapján. A százlábúnk elkészítéséhez bevontuk iskolánk apraját nagyját, így többszöri próbálkozásra bár, de végül sikerült iskolánk százlábúját megalkotnunk!
Mindenkinek van, aki igazán fontos neki a csoportban. Nem találja úgy a helyét a csoportban, ha a barát, barátnő, társ épp nincs óvodában. Jól tudják a gyerekek, hogy a társ örömet, boldogságot hoz az életükbe.