Az 1/9.D osztályban novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Óraindító beszélgetéssel kezdtünk, ahol körüljártuk, hogy miért is fontosak számunkra a társak, mi szükséges ahhoz, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki, illetve a már kialakult társas kapcsolatokat hogyan lehet fenntartani. A társas kapcsolatok kialakulásához szükségesnek ítélték a tanulók a szimpátiát, a vagányságot, a beszédet, a szemkontaktust, és hogy saját magukat adják, míg a fenntartásához többek között az együtt töltött időt, a kölcsönös vonzerőt, a kitartást, magabiztosságot, az összetartást, érdeklődést, együttműködést, törődést és a türelmet tartották a legfontosabb tulajdonságoknak.
A feladatok közül a „Csoportcímer”-t választottuk. Az osztály tanulóit 4 fős csoportokra osztottam, majd kiscsoportokban készítették el a címereket. Az elkészült rajzokat egymásnak bemutatták, és röviden megfogalmazták a jelentését. A képek megjelenítik a társas, illetve a párkapcsolatok, a család, a barátok, a törődés, a magyar identitás, kommunikáció, az odafigyelés, nyitottság fontosságát.
Társas kapcsolatok ápolása
A 9.A osztályban novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Óraindító beszélgetéssel kezdtünk, ahol körüljártuk, hogy miért is fontosak számunkra a társak, mi szükséges ahhoz, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki, illetve a már kialakult társas kapcsolatokat hogyan lehet fenntartani. A társas kapcsolatok kialakulásához szükségesnek ítélték a tanulók a szimpátiát, a közvetlenséget, a közös célokat és érdeklődést, míg a fenntartásához többek között a figyelmet, megértést, az együtt töltött időt, a szeretet kimutatását, humort, törődést és a türelmet tartották a legfontosabb tulajdonságoknak.
A feladatok közül a „Csoportcímer”-t választottuk. Mivel az osztály informatikus tanulókból áll, többen kérték, hogy a címert számítógépen szerkeszthessék meg. A képek megjelenítik a társas, illetve a párkapcsolatok, a kommunikáció, az odafigyelés, a nyugalom, a vidámság fontosságát.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A társas kapcsolatokról szóló foglalkozáson baráti páros pacsival köszöntöttük egymást, elénekeltük Bellával a Pozitív mondókát, majd felültünk a vonatra, és együtt indultunk el a Boldogság várába. Miközben az alagúton áthaladtunk mindenki elmondta, ma miért hálás.
Megbeszéltük, miért fontos, hogy mindenkinek legyen barátja, majd Borcsa boszi üstjébe beledobtuk a jó barát tulajdonságait, és a Keverem, kavarom játékkal megfőztük a barátság varázsitalát, amit el is fogyasztottunk. A tündérek új mesét hoztak a csúnya kislányról, amiből kiderült, hogy milyen jó érzés egy közösséghez tartozni, és milyen jó szeretet adni és kapni.
Megállapítottuk, hogy vigyáznunk kell magunkra, és egymásra, mert lehet, hogy a külsőnk nem mindig a legszebb, de belül mindannyian szépek vagyunk. Megölelgettük egymást.
Felköszöntöttük Lottit, aki aznap lett 7 éves, és nagyon boldog volt, hogy pont aznap volt boldogságóránk.
Elmondtuk, hogy miért jó, hogy mi egész nap együtt lehetünk, ki miért szerethető, mire vigyázzunk, hogy mindenki jól érezhesse magát.
A közös játék mindig nagy örömet okoz a gyerekeknek. A tükörjátékot az udvaron játszottuk sokat nevetve, de kedvenc körjátékunk a Daniéknál a legények is sorra került. A szülőknek mindig teszek fel képeket a facebook csoportunkba, hogy kicsit ők is részesévé válhassanak a boldogságórák örömének.
A barátság jelét közösen feltettük a vár 3. lépcsőjére.
A novemberi boldogságóra témája a társas kapcsolatok, az ember mint társas lény, volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számukra a társaság, a barátok és a család. Megfogalmazták, hogy kiben milyen pozitív érzéseket kelt a társasági élet, a barátság. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Zárásként, a 2/B csoport tanulói, kerestek az interneten idézeteket a barátságról, társas kapcsolatról és ráírták a saját kapcsolati hálójukra.
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A gyerekek a barátságjavító varázsgép feladatot választották. A képen egy robot látható, melyen minden fontos alkatrészt megneveznek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A téma a gyerekekhez nagyon közel állt. Mivel több éve együtt járnak, így állandó baráti kapcsolataik vannak. Természetesen ezek a kapcsolatok nem mindig zökkenőmentesek, ezért is készítettük el a „Barátság javító gépet”. A gyerekek felismerik a társas kapcsolatok jelentőségét életükben. Meg fogalmazták, hogy azért jó óvodába járni, „mert van kivel játszani” és a barátok segítik egymást! Reméljük köttettek olyan baráti kapcsolataik, amik egy életen át kitartanak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A téma a gyerekekhez nagyon közel állt. Mivel több éve együtt járnak, így állandó baráti kapcsolataik vannak. Természetesen ezek a kapcsolatok nem mindig zökkenőmentesek, ezért is készítettük el a „Barátság javító gépet”. A gyerekek felismerik a társas kapcsolatok jelentőségét életükben. Meg fogalmazták, hogy azért jó óvodába járni, „mert van kivel játszani” és a barátok segítik egymást! Reméljük köttettek olyan baráti kapcsolataik, amik egy életen át kitartanak.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A zenehallgatás,mese felolvasása megtörtént .Figyelmesen hallgatták a gyerekek, nagyon sok élményeket elmondtak azzal kapcsolatban, hogy miért is jó, ha barátok vesznek körül bennünket. Mindenki gyurmából megmintázta a barátját, barátnőjét. Aranyos alkotások születtek, vidáman telt el ez a tevékenység is!
Boldogságóra – Társas kapcsolatok ápolása
A témakört két foglalkozás (osztályfőnöki óra) keretén belül jártuk körbe. A 2 foglalkozás menete a következő volt:
1. Foglalkozás – Mennyire ismeritek egymást?
• Bevezető –ún. molekulajáték
Meghatározott szempontok szerint kellett a gyerekeknek (akik mint atomok mozogtak a teremben) molekulákká csoportosulniuk. Az atomok mozgását befolyásolta, hogy a teremben éppen hány fok van (ezt én mindig én adtam meg, minél alacsonyabb volt a hőfok, annál lassabban kellett mozogni, magas hőmérsékleten már szaladgálni kellett).
Meghatározott szempontok: pl. 4 atomos molekulák jöjjenek létre azokból az atomokból, akiknek van/ nincs testvére, vagy 3 atomos molekulák jöjjenek létre azokból az atomokból, akik autóbusszal/ autóval/ gyalog járnak iskolába. Akinek nem sikerült a tapsolással jelzett időre molekulába rendeződnie, az leguggolt, leült, majd megnéztük, tudtak-e volna molekulatársakat keresni a többi guggoló atom közül.
• Fő rész – Mennyire ismeritek egymást?
A gyerekek egy általam előre elkészített táblázatot kaptak kézhez: a táblázat 25 cellából áll, minden cellában 1-1 állítás olvasható (pl. Könnyen barátkozik., Kényelmes, kicsit álmodozó fajta., Rendszeresen sportol.)
1. lépés – eldönteni önmagukról, mely állítások igazak rájuk, és azt x-szel jelölni.
2. lépés – a lehető legtöbb cellába beírni 1-1 olyan osztálytárs keresztnevét, akire szerintük igaz az állítás. Egy osztálytárs neve lehetőség szerint csak egyszer szerepeljen.
(megjegyzés: a cellákba szándékosan olyan állításokat igyekeztem írni, melyekről tudtam, hogy valakire igazak)
3. lépés – a gyerekek egyesével beszámoltak magukról: 5 állítást felolvastak, ami igaz rájuk. Közben a társaik a saját lapjukon pipálták a helyes találatokat az adott osztálytársról. (megjegyzés: akinél a Minyon plüssfigura volt, azé a szó. Ezt a szabályt mindenki szépen be is tartotta.)
4. lépés – minden beszélőnek valaki a csapatból feltehetett 1 kérdést – ez vonatkozhatott az elhangzottakra vagy egy másik állításra is a lapról.
• Lezárás – Kinek van a legtöbb találata?
A gyerekek megszámolták, hány esetben sikerült 1-1 osztálytársuk nevét a rá igaz állításhoz beírniuk. Így az is kiderült, mennyire ismerik egymást.
2. Foglalkozás – Mit jelent számodra a barátság?
• Bevezető – ún. „mexikói eső” játék
A tanulók velem együtt körben álltak és követték az utasításaimat, mozdulataimat (én kezdtem a mozdulatsort). A tanulók mindig azt tették, amit a tőlük balra álló tett. A mozgás sorrendje a következő volt:
1. Dörzsöld össze a két tenyered először lassan, majd erősebben!
2. Csattintgass az ujjaiddal!
3. Dobolj mindkét kezeddel a combodon!
4. A combodon dobolás mellett dobogj mindkét lábaddal is!
5. Visszafelé ismételd a mozdulatokat (először csak a lábadon dobolj, csettintgess, majd a tenyeredet dörzsöld össze)!
8. Elállt az eső, kisütött a nap!
A játék célja: koncentrálni a mellettük állóra, pontosan követni a mozdulatait, azaz FIGYELNI A MÁSIKRA.
• Fő rész – Beszélgetés a barátságról
Elolvastam a Boldogságóra kézikönyv 107. oldalán található görög mesét a barátságról. Megbeszéltük, miről is szólt a történet, mi a tanulsága. Majd a „jó barát” fogalmát jártuk körül, megvitattuk, mitől válik baráttá valaki, s mit kell tennie, hogy megtartsa a baráti „státuszát”.
Ezután a gyerekek elkészítették saját „barátságtenyerüket” (Adj egy barátságötöst- Boldogságóra kézikönyv 108.o.). Míg rajzoltak, nyírtak, ragasztottak, meghallgattuk Koncz Zsuzsa A barátság c. dalát.
• Lezárás – Kiállítás a kész munkákból
Az elkészült „barátságtenyerek” felkerültek az osztályban lévő ruhásszekrények ajtajára, a boldogság puzzle-k alá.
A novembert azzal kezdtük, hogy ismét elkészítettük az iskolai faliújságot, amelyen a társas kapcsolatok fontosságára hívtuk fel a figyelmet. Boldog osztály révén ezt a számunkra kedves feladatot egész évben vállaltuk, mert azt szeretnénk, ha mások is kedvet kapnának és lehetőség szerint bekapcsolódnának a programba. A boldogságórák sok vidámságot és jókedvet csempésznek a mindennapjainkba és ezt szeretnénk másoknak is megmutatni. A jövő héten egy szereplésre is készülünk, intézményünk névadójának: Illyés Gyulánénak, Flóra néninek születésnapján és EGYMI-vé válásunk alkalmából mi pont a Boldogságóra programot fogjuk bemutatni az intézmény diákjainak, pedagógusainak és a meghívott vendégeknek. Erre a nagy eseményre is izgatottan készülünk, melyre én egy verset írtam, a gyerekekkel pedig egy közös tánccal készülünk Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára. A próbák is remek alkalmat teremtenek a társas kapcsolatok ápolására, az egymásra való odafigyelésre. Jól haladunk és határozottan azt mondhatom, hogy mi egy „állati” jó csapat vagyunk, ezért is választottuk a megvalósítandó feladatok közül a plakátkészítést.