Novemberben a gyerekekkel arról beszélgettünk hogy miért fontosak a társas kapcsolataink. Tudatosítottuk, hogy a társas kapcsolataink folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. Képeket gyűjtöttünk a közös élményeinkről. Faliújságot is készítettünk, ahová azokat a képeket tettük fel, ahol a legjobban érezték magukat együtt a gyerekek. Beszélgettünk arról, hogy a problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel. A szív szava keresztrejtvény segítségével megtudtuk a varázsszót-SZERETLEK, melynek kimondása minden szívet megnyit. A gyerekeknek elmeséltem az Öreg néne őzikéje című mesét, majd beszélgettünk arról mit érezhetett a Gida, Öreg néne. A gyerekek elmondták, hogy ők hogyan tudtak volna segíteni a Gidának. A foglalkozás végén jókívánságokat írtunk egymásnak -Tőlem Neked-amivel egymás napját tették még szebbé a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
November 18. 4. o.
Társas kapcsolatok
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Pöttömke piros vitorlása c.mese szereplőivel. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az órámnak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben és remekül dolgoztak. A fagyott babzsák, a százlábú és a tükörjáték feladatot oldottuk meg. Meditációval zártuk az órát.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Minden boldogságóra témát szeretek, de a novemberi társas kapcsolatok témát különösen jól át lehet adni az óvodás korosztálynak. Számukra egyébként is nagyon fontos szerepet játszanak a barátok, az ovis társak, nagyon érzelem vezérelt korosztály. Bevezetésként közösen relaxáltunk a könyvben található relaxációval. Beszélgettünk mit jelent a kapcsolat, kikkel van napi szinten kapcsolatuk? Kérdeztem szeretnek e a családjukkal, barátaikkal lenni, ilyenkor boldognak érzik e magukat. Ahhoz, hogy egymás között jól érezzük magunkat azért csakis saját magunk tudunk tenni. Kőrben ülve a szőnyegen körbekérdeztük egymást: Kis barátom, hogy vagy? Utána folytattuk ezt az összekapcsolódós játékot, ölelést adtunk kőrbe, simogatást, üveggolyót. Cél volt az egymásra figyelés, figyelj akkor is mikor adod, és várd, figyelj akkor is mikor kapod a másiktól az ölelést, simogatást…stb. Meghallgattuk Bagdi Bellától a hónap dalát, táncoltak rá, valamint a jól érzem magam boogie-t is eltáncolták közösen. Csapatmunkával folytattuk, őszi képet kellett csinálniuk közösen. 2 csapat gyurmából, 1 csapat ceruzával, 1 pedig zsírkrétával dolgozott. Arra kértem őket, hogy beszéljék meg, ki mit fog készíteni, közösen, egymásra odafigyelve, csapatban dolgozzanak, tegyék félre most az egyéni dolgokat. Így közös erővel, nagyobb konfliktusok és összeveszések nélkül nagyon szép alkotások születtek. A hét utolsó napján tornán is páros gyakorlatok (pl. talicskázás) voltak, itt is figyelni kellett a másikra. Megtanulták, hogy ők a felelősek a kapcsolataik alakításáért, szeretve lenni jó, hogy a másiknak és saját maguknak is milyen jól esik, mikor odafigyelnek rá, ez hozzátesz a boldogságukhoz. És remélem ez a jó közösséghez tartozó érzés nem csak a boldogságórákon marad így.
A gyerekek a kapcsolatok fontosságáról tanakodtak és elkészítették a baratság kezüket. A kéz 5 db. gondolatot tartalmaz, amelyek a gyerekek számára fontosak a barátság megélésében.
Az óra elején a kapcsolatainkról beszélgettünk. Összegyűjtöttük, mennyi-féle kapcsolatrendszerben működünk, aztán kiválaszthatták, melyikre szavaznak, most ezek közül melyiket tarják a legjobban működőnek?
Utána elmondhatták, szerintük mitől jó egy barát? Egész szép dolgokat hoztak össze, ahhoz képest, hogy nagyon csúnyán tudnak néha egymással viselkedni.
Ezután elolvastam nekik a könyvben lévő történetet Szókratésztől.
A végén kiosztottuk a teszteket az 5 szeretetnyelvről. Nagyon élvezték, bár a kitöltése nem volt annyira egyszerű, de egyáltalán nem ismerték még ezt a megközelítést!
Egészébe véve nagyon jól lehetett velük dolgozni, hónapról-hónapra okosabban reagálnak, aminek különösen örülök.
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja a Boldogságóra programban. Erről a témáról tartottak órákat a 2.a osztályosok Keskeny Miklósné Timi néni osztályfőnök vezetésével. Relaxáltak, sokat beszélgettek arról, hogy milyen a jó barátság. Le is rajzolták, hogy mit tartanak fontosnak a társas kapcsolatokról, a barátságról, az egymás megértésének, elfogadásának fontosságáról. A foglalkozások végén a gyerekek párban olyan gépet terveztek, ami megjavítja az elromlott barátságot.
Hat éve alkotunk egy közösséget az osztálytársakkal. Közösségünkben a kapcsolataink még jobbak lehetnek, ha jobban megismerjük egymást. Felfedeztük, hogy sok közös is van bennünk.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Együtt játszani és beszélgetni jó…
Miért is fontos a barátság? Ezt a témát beszéltük meg harmadikosainkkal.