Az 5 szeretetnyelvvel megismerkedtünk, mindenki saját magáról tesztet töltött ki. Ezek alapján csoportban, párban, egyénileg mindenki elkészítette a saját jelvényét.
Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogságórámra újra ellátogatott Boldog Dóra, miután a szélcsengő megszólalt. A gyermekek nagyon várták már őt, kedvesen köszöntötték. A Társas kapcsolatok ápolása boldogságórámat egy mentálhigiénés játékkal (Rég játszottunk egymással) indítottam el. Fonott kosárban laminált piros szíveket helyeztem el, majd ebből minden gyermek húzhatott egyet. A szívet oda kellett adniuk egy másik gyermeknek, és egy jó tulajdonságot kellett mondaniuk a gyermek neve elé. Például: Azért szeretlek, mert jóságos vagy hozzám Panna.
Többen voltak a gyermekek közül, akik a szív átadása után meg is ölelték egymást. A relaxációs gyakorlatban a jóga gyakorlat elemeit is el tudták mélyíteni magukban, melyet átéléssel végeztek.
„Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt énekeltük és mutogattuk el közösen, a hónap során többször kérték még ezt a dalt a gyermekek, kedvencükké vált. Bábjátékként a Süni irigy lesz című mesét meséltem el a gyermekeknek. A feltett kérdéseimre életkorukhoz képest nagyon okos válaszokat mondtak. A Héterdő és időjárás masszázs mentálhigiénés kapcsolatépítő, kapcsolaterősítő játékokat játszottuk el a gyermekekkel, mellyel a társas kapcsolatok erősítése volt a célom. A gyermekek elkészítették a barátság ujjlenyomatukat, többen le tudták már rajzolni a barátnak az óvodai jelét is.
A szülőknek tovább adtam ezt a témát úgy, hogy otthon készíteniük kellett a gyermekekkel közösen egy családfát. Pozitív jelzéssel voltak felém a szülők ezzel a projekt munkával kapcsolatban. Műveiket nagyon kreatívan, részletgazdagon valósítottak meg, melyekről fényképet is készítettem. Az óvodában a kihelyezett faliújságra tettem ki az elkészült munkákat, hogy az óvodába járó gyermekek, szülők, dolgozók egyaránt megcsodálhassák. A fényképek magukért beszélnek.
Ezekkel az elvégzett feladatokkal a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára léphettünk.
A mese olvasása után megbeszéltük a hallottakat. Beszélgettünk a barátság fontosságáról. Mi kell a jó baráti viszony kialakításához?
Rajz készitése.
Dátum: 2022.11.23
A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Totyog a liba, nagy a galiba”.
Körbe állunk a szőnyegen és egyhelyben bemutatjuk, hogyan totyog a liba. Miután mindenki bemutatta, körbe megyünk totyogó liba járással és közben utánozzuk a liba hangját.
A relaxációs gyakorlat után az asztalhoz ülünk és mindenki kap egy, már előre elkészített malackafigurát (papírból), amelyet mindenki kiszínezhet, megrajzolhat olyanra, amilyenre szeretne.
Ha mindenki elkészült a megépítjük a három házikót. A gyerekek beöltöznek malackáknak és indulhat a mese dramatizálása. A mesével kifejezzük a jó testvéri kapcsolatot, a segítségnyújtást, hogyan tudunk együt élni közösségben.
Miután dramatizáltuk a mesét mindenki kap egy karkötőt, amely a kis csapatunk barátságát- összetartását fogja jellemezni.
Végezetül pedig meghallgatjuk „Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem” dalát.
Eljátszottuk a párunk mozdulatait. Illetve illusztráció készült az ajánlott meséhez.
Novemberben a gyerekekkel arról beszélgettünk hogy miért fontosak a társas kapcsolataink. Tudatosítottuk, hogy a társas kapcsolataink folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. Képeket gyűjtöttünk a közös élményeinkről. Faliújságot is készítettünk, ahová azokat a képeket tettük fel, ahol a legjobban érezték magukat együtt a gyerekek. Beszélgettünk arról, hogy a problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel. A szív szava keresztrejtvény segítségével megtudtuk a varázsszót-SZERETLEK, melynek kimondása minden szívet megnyit. A gyerekeknek elmeséltem az Öreg néne őzikéje című mesét, majd beszélgettünk arról mit érezhetett a Gida, Öreg néne. A gyerekek elmondták, hogy ők hogyan tudtak volna segíteni a Gidának. A foglalkozás végén jókívánságokat írtunk egymásnak -Tőlem Neked-amivel egymás napját tették még szebbé a gyerekek.
November 18. 4. o.
Társas kapcsolatok
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Pöttömke piros vitorlása c.mese szereplőivel. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az órámnak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben és remekül dolgoztak. A fagyott babzsák, a százlábú és a tükörjáték feladatot oldottuk meg. Meditációval zártuk az órát.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Minden boldogságóra témát szeretek, de a novemberi társas kapcsolatok témát különösen jól át lehet adni az óvodás korosztálynak. Számukra egyébként is nagyon fontos szerepet játszanak a barátok, az ovis társak, nagyon érzelem vezérelt korosztály. Bevezetésként közösen relaxáltunk a könyvben található relaxációval. Beszélgettünk mit jelent a kapcsolat, kikkel van napi szinten kapcsolatuk? Kérdeztem szeretnek e a családjukkal, barátaikkal lenni, ilyenkor boldognak érzik e magukat. Ahhoz, hogy egymás között jól érezzük magunkat azért csakis saját magunk tudunk tenni. Kőrben ülve a szőnyegen körbekérdeztük egymást: Kis barátom, hogy vagy? Utána folytattuk ezt az összekapcsolódós játékot, ölelést adtunk kőrbe, simogatást, üveggolyót. Cél volt az egymásra figyelés, figyelj akkor is mikor adod, és várd, figyelj akkor is mikor kapod a másiktól az ölelést, simogatást…stb. Meghallgattuk Bagdi Bellától a hónap dalát, táncoltak rá, valamint a jól érzem magam boogie-t is eltáncolták közösen. Csapatmunkával folytattuk, őszi képet kellett csinálniuk közösen. 2 csapat gyurmából, 1 csapat ceruzával, 1 pedig zsírkrétával dolgozott. Arra kértem őket, hogy beszéljék meg, ki mit fog készíteni, közösen, egymásra odafigyelve, csapatban dolgozzanak, tegyék félre most az egyéni dolgokat. Így közös erővel, nagyobb konfliktusok és összeveszések nélkül nagyon szép alkotások születtek. A hét utolsó napján tornán is páros gyakorlatok (pl. talicskázás) voltak, itt is figyelni kellett a másikra. Megtanulták, hogy ők a felelősek a kapcsolataik alakításáért, szeretve lenni jó, hogy a másiknak és saját maguknak is milyen jól esik, mikor odafigyelnek rá, ez hozzátesz a boldogságukhoz. És remélem ez a jó közösséghez tartozó érzés nem csak a boldogságórákon marad így.
A gyerekek a kapcsolatok fontosságáról tanakodtak és elkészítették a baratság kezüket. A kéz 5 db. gondolatot tartalmaz, amelyek a gyerekek számára fontosak a barátság megélésében.