A zenehallgatás,mese felolvasása megtörtént .Figyelmesen hallgatták a gyerekek, nagyon sok élményeket elmondtak azzal kapcsolatban, hogy miért is jó, ha barátok vesznek körül bennünket. Mindenki gyurmából megmintázta a barátját, barátnőjét. Aranyos alkotások születtek, vidáman telt el ez a tevékenység is!
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra – Társas kapcsolatok ápolása
A témakört két foglalkozás (osztályfőnöki óra) keretén belül jártuk körbe. A 2 foglalkozás menete a következő volt:
1. Foglalkozás – Mennyire ismeritek egymást?
• Bevezető –ún. molekulajáték
Meghatározott szempontok szerint kellett a gyerekeknek (akik mint atomok mozogtak a teremben) molekulákká csoportosulniuk. Az atomok mozgását befolyásolta, hogy a teremben éppen hány fok van (ezt én mindig én adtam meg, minél alacsonyabb volt a hőfok, annál lassabban kellett mozogni, magas hőmérsékleten már szaladgálni kellett).
Meghatározott szempontok: pl. 4 atomos molekulák jöjjenek létre azokból az atomokból, akiknek van/ nincs testvére, vagy 3 atomos molekulák jöjjenek létre azokból az atomokból, akik autóbusszal/ autóval/ gyalog járnak iskolába. Akinek nem sikerült a tapsolással jelzett időre molekulába rendeződnie, az leguggolt, leült, majd megnéztük, tudtak-e volna molekulatársakat keresni a többi guggoló atom közül.
• Fő rész – Mennyire ismeritek egymást?
A gyerekek egy általam előre elkészített táblázatot kaptak kézhez: a táblázat 25 cellából áll, minden cellában 1-1 állítás olvasható (pl. Könnyen barátkozik., Kényelmes, kicsit álmodozó fajta., Rendszeresen sportol.)
1. lépés – eldönteni önmagukról, mely állítások igazak rájuk, és azt x-szel jelölni.
2. lépés – a lehető legtöbb cellába beírni 1-1 olyan osztálytárs keresztnevét, akire szerintük igaz az állítás. Egy osztálytárs neve lehetőség szerint csak egyszer szerepeljen.
(megjegyzés: a cellákba szándékosan olyan állításokat igyekeztem írni, melyekről tudtam, hogy valakire igazak)
3. lépés – a gyerekek egyesével beszámoltak magukról: 5 állítást felolvastak, ami igaz rájuk. Közben a társaik a saját lapjukon pipálták a helyes találatokat az adott osztálytársról. (megjegyzés: akinél a Minyon plüssfigura volt, azé a szó. Ezt a szabályt mindenki szépen be is tartotta.)
4. lépés – minden beszélőnek valaki a csapatból feltehetett 1 kérdést – ez vonatkozhatott az elhangzottakra vagy egy másik állításra is a lapról.
• Lezárás – Kinek van a legtöbb találata?
A gyerekek megszámolták, hány esetben sikerült 1-1 osztálytársuk nevét a rá igaz állításhoz beírniuk. Így az is kiderült, mennyire ismerik egymást.
2. Foglalkozás – Mit jelent számodra a barátság?
• Bevezető – ún. „mexikói eső” játék
A tanulók velem együtt körben álltak és követték az utasításaimat, mozdulataimat (én kezdtem a mozdulatsort). A tanulók mindig azt tették, amit a tőlük balra álló tett. A mozgás sorrendje a következő volt:
1. Dörzsöld össze a két tenyered először lassan, majd erősebben!
2. Csattintgass az ujjaiddal!
3. Dobolj mindkét kezeddel a combodon!
4. A combodon dobolás mellett dobogj mindkét lábaddal is!
5. Visszafelé ismételd a mozdulatokat (először csak a lábadon dobolj, csettintgess, majd a tenyeredet dörzsöld össze)!
8. Elállt az eső, kisütött a nap!
A játék célja: koncentrálni a mellettük állóra, pontosan követni a mozdulatait, azaz FIGYELNI A MÁSIKRA.
• Fő rész – Beszélgetés a barátságról
Elolvastam a Boldogságóra kézikönyv 107. oldalán található görög mesét a barátságról. Megbeszéltük, miről is szólt a történet, mi a tanulsága. Majd a „jó barát” fogalmát jártuk körül, megvitattuk, mitől válik baráttá valaki, s mit kell tennie, hogy megtartsa a baráti „státuszát”.
Ezután a gyerekek elkészítették saját „barátságtenyerüket” (Adj egy barátságötöst- Boldogságóra kézikönyv 108.o.). Míg rajzoltak, nyírtak, ragasztottak, meghallgattuk Koncz Zsuzsa A barátság c. dalát.
• Lezárás – Kiállítás a kész munkákból
Az elkészült „barátságtenyerek” felkerültek az osztályban lévő ruhásszekrények ajtajára, a boldogság puzzle-k alá.
A novembert azzal kezdtük, hogy ismét elkészítettük az iskolai faliújságot, amelyen a társas kapcsolatok fontosságára hívtuk fel a figyelmet. Boldog osztály révén ezt a számunkra kedves feladatot egész évben vállaltuk, mert azt szeretnénk, ha mások is kedvet kapnának és lehetőség szerint bekapcsolódnának a programba. A boldogságórák sok vidámságot és jókedvet csempésznek a mindennapjainkba és ezt szeretnénk másoknak is megmutatni. A jövő héten egy szereplésre is készülünk, intézményünk névadójának: Illyés Gyulánénak, Flóra néninek születésnapján és EGYMI-vé válásunk alkalmából mi pont a Boldogságóra programot fogjuk bemutatni az intézmény diákjainak, pedagógusainak és a meghívott vendégeknek. Erre a nagy eseményre is izgatottan készülünk, melyre én egy verset írtam, a gyerekekkel pedig egy közös tánccal készülünk Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára. A próbák is remek alkalmat teremtenek a társas kapcsolatok ápolására, az egymásra való odafigyelésre. Jól haladunk és határozottan azt mondhatom, hogy mi egy „állati” jó csapat vagyunk, ezért is választottuk a megvalósítandó feladatok közül a plakátkészítést.
A társas kapcsolatok ápolása, fenntartása rendkívül fontos az ember életében és úgy gondolom ezt már gyermekkortól kezdve meg kell alapozni, át kell adni a gyermekeknek hogyan tudnak kialakítani és fenntartani kapcsolatokat. Ebben a hónapban a témakörön belül számos lehetőség kínálkozott, mellyel a legjobban tudtam a gyermekeket ösztönözni és motiválni. Az irigy süni történetén keresztül megérthették, hogy mennyire fontos a barátság és milyen apróságnak tűnő dolgokkal tudjuk megbántani társainkat. A tanulságokat nagyon jól le tudták vonni és gyönyörű mondatokba foglalva mesélték el saját tapasztalataikat és meglátásaikat. Csoport szinten is szerettem volna a nagyobb összedolgozásra sarkallni őket, ezért fonalas játékot is játszottunk, aminek az volt a legnagyobb nehézsége, hogy 15 gyermeknek kellett megegyeznie a következő lépésekben, hogy kiszabaduljanak ebből az összegabalyodott állapotból. Robotos játékot is játszottunk, aminek a lényege, hogy van egy irányító és egy robot. A robot telje mértékben függ az irányítójától, minden utasítását teljesítenie kell. Ehhez is hatalmas összedolgozásra volt szükség, amit a gyermekek nagyon ügyesen megoldottak és szépen támogatták egymást. Mivel a kislányok nagyon szeretnek rajzolni, alkotni, ezért őket jól be tudtam vonni a barátság karkötő és virág elkészítésébe. Nagyon aranyosak voltak, mert igyekeztek minél több szirmot rajzolni a virágra, hogy mindenki ráférjen. A kisfiúkat az építés kötötte le jobba, ezért megragadva ezt a lehetőséget adtam nekik egy közös „projektet”, amit csak úgy tudtak véghez vinni, ha mindenki egyenlően kiveszi a részét a feladatokból. Gyönyörű szép építmény született ebből, amivel nagyon nagy boldogsággal játszottak. Novemberben a témának köszönhetően lehetőségünk volt jobban szeretni egymást, amiért nagyon hálás vagyok!
A társas kapcsolatok ápolása, fenntartása rendkívül fontos az ember életében és úgy gondolom ezt már gyermekkortól kezdve meg kell alapozni, át kell adni a gyermekeknek hogyan tudnak kialakítani és fenntartani kapcsolatokat. Ebben a hónapban a témakörön belül számos lehetőség kínálkozott, mellyel a legjobban tudtam a gyermekeket ösztönözni és motiválni. Az irigy süni történetén keresztül megérthették, hogy mennyire fontos a barátság és milyen apróságnak tűnő dolgokkal tudjuk megbántani társainkat. A tanulságokat nagyon jól le tudták vonni és gyönyörű mondatokba foglalva mesélték el saját tapasztalataikat és meglátásaikat. Csoport szinten is szerettem volna a nagyobb összedolgozásra sarkallni őket, ezért fonalas játékot is játszottunk, aminek az volt a legnagyobb nehézsége, hogy 15 gyermeknek kellett megegyeznie a következő lépésekben, hogy kiszabaduljanak ebből az összegabalyodott állapotból. Robotos játékot is játszottunk, aminek a lényege, hogy van egy irányító és egy robot. A robot telje mértékben függ az irányítójától, minden utasítását teljesítenie kell. Ehhez is hatalmas összedolgozásra volt szükség, amit a gyermekek nagyon ügyesen megoldottak és szépen támogatták egymást. Mivel a kislányok nagyon szeretnek rajzolni, alkotni, ezért őket jól be tudtam vonni a barátság karkötő és virág elkészítésébe. Nagyon aranyosak voltak, mert igyekeztek minél több szirmot rajzolni a virágra, hogy mindenki ráférjen. A kisfiúkat az építés kötötte le jobba, ezért megragadva ezt a lehetőséget adtam nekik egy közös „projektet”, amit csak úgy tudtak véghez vinni, ha mindenki egyenlően kiveszi a részét a feladatokból. Gyönyörű szép építmény született ebből, amivel nagyon nagy boldogsággal játszottak. Novemberben a témának köszönhetően lehetőségünk volt jobban szeretni egymást, amiért nagyon hálás vagyok!
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Jómadarkák Boldogságórája a 2.c osztályban
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Jómadarkák Boldogságórája a 2.c osztályban
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Jómadarkák Boldogságórája a 2.c osztályban
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Jómadarkák Boldogságórája a 2.c osztályban
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Jómadarkák Boldogságórája a 2.c osztályban