Boldogságóra program
November
Téma: A Társas kapcsolatok gyakorlása
6.c osztály
A társas intelligencia segít bennünket abban, hogy jól értelmezzük a különböző élethelyzeteket és mintegy „olvasni” tudjunk az emberekben, illetve hamar felmérjük a társas életben bekövetkező apró és ki nem mondott dolgokat. Az empátia, vagyis a beleérzés képessége abban segít, hogy mások érzéseit átérezzük, mely szintén fontos összetevője a társas intelligenciának.
A 6.c osztály tanulói csoportmunka keretében Letye-petye-lepetye – címmel plakátokat készítettek. A gyerekek feladata az volt, hogy gondolják át, mi is történik akkor, ha pletyka kering valakiről. Mi játszódik le abban, aki pletykál, aki hallgatja és akiről pletykálnak. Nyelvet, fület, pálcikaembert rajzoltak, vagy éppen ragasztottak. Az elkészült plakátokról, kreatív alkotásokról fotók készültek.
Társas kapcsolatok ápolása
A témát beszélgető kör keretén belül kezdtük részletesen feldolgozni. A relaxációs gyakorlatok közül a „Hintaszék” gyakorlatot húztuk elő a tarsolyunkból. A gyakorlat nehézségéből adódó egyensúly elvesztések, vicessé tették a szituációt, mely az örömteli hangulatot meg is teremtette. Ezt fokozva énekeltük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Barátság karkötőinket kiosztottuk egymás között és meg is indokoltuk kit miért tartunk barátunknak, milyen érzéseket táplálunk egymás irányába. Süni írigy lesz babjatékkal folytattuk a tevékenységet, s a végén a mese szereplőinek viselkedéséről beszélgettünk. Mindenki kiszinezték önmagát jelképezô figuràjat, melyet összeragasztva kihelyeztünk a csoport szekrényére, jelképezve a baratság jelét is. A munkafüzet játékos feladatain keresztül még jobban elmélyülhettek a témát illetően. Közös énekkel zártuk a foglalkozást.
A témát beszélgető kör keretén belül kezdtük részletesen feldolgozni. A relaxációs gyakorlatok közül a „Hintaszék” gyakorlatot húztuk elő a tarsolyunkból. A gyakorlat nehézségéből adódó egyensúly elvesztések, vicessé tették a szituációt, mely az örömteli hangulatot meg is teremtette. Ezt fokozva énekeltük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Barátság karkötőinket kiosztottuk egymás között és meg is indokoltuk kit miért tartunk barátunknak, milyen érzéseket táplálunk egymás irányába. Süni írigy lesz babjatékkal folytattuk a tevékenységet, s a végén a mese szereplőinek viselkedéséről beszélgettünk. Mindenki kiszinezték önmagát jelképezô figuràjat, melyet összeragasztva kihelyeztünk a csoport szekrényére, jelképezve a baratság jelét is. A munkafüzet játékos feladatain keresztül még jobban elmélyülhettek a témát illetően. Közös énekkel zártuk a foglalkozást.
A témát beszélgető kör keretén belül kezdtük részletesen feldolgozni. A relaxációs gyakorlatok közül a „Hintaszék” gyakorlatot húztuk elő a tarsolyunkból. A gyakorlat nehézségéből adódó egyensúly elvesztések, vicessé tették a szituációt, mely az örömteli hangulatot meg is teremtette. Ezt fokozva énekeltük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Barátság karkötőinket kiosztottuk egymás között és meg is indokoltuk kit miért tartunk barátunknak, milyen érzéseket táplálunk egymás irányába. Süni írigy lesz babjatékkal folytattuk a tevékenységet, s a végén a mese szereplőinek viselkedéséről beszélgettünk. Mindenki kiszinezték önmagát jelképezô figuràjat, melyet összeragasztva kihelyeztünk a csoport szekrényére, jelképezve a baratság jelét is. A munkafüzet játékos feladatain keresztül még jobban elmélyülhettek a témát illetően. Közös énekkel zártuk a foglalkozást.
A témát beszélgető kör keretén belül kezdtük részletesen feldolgozni. A relaxációs gyakorlatok közül a „Hintaszék” gyakorlatot húztuk elő a tarsolyunkból. A gyakorlat nehézségéből adódó egyensúly elvesztések, vicessé tették a szituációt, mely az örömteli hangulatot meg is teremtette. Ezt fokozva énekeltük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Barátság karkötőinket kiosztottuk egymás között és meg is indokoltuk kit miért tartunk barátunknak, milyen érzéseket táplálunk egymás irányába. Süni írigy lesz babjatékkal folytattuk a tevékenységet, s a végén a mese szereplőinek viselkedéséről beszélgettünk. Mindenki kiszinezték önmagát jelképezô figuràjat, melyet összeragasztva kihelyeztünk a csoport szekrényére, jelképezve a baratság jelét is. A munkafüzet játékos feladatain keresztül még jobban elmélyülhettek a témát illetően. Közös énekkel zártuk a foglalkozást.
Ebben a hónapban 3 órát foglalkoztunk ezzel a témával. Megbeszéltük, kit miért szeretünk, ki mit szeret önmagában, illetve lazultunk, elcsendesedtünk.
A társas kapcsolatok anyagot két tanítási órán dolgoztuk fel.
Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük:” Rongybabává válok, csak pihenni vágyok…”
Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, táncoltak is rá. Utána átbeszéltük a barátság, szeretet, társas kapcsolatok elméleti hátterét. Mesehallgatás során Lázár Ervin: „A fába szorult hernyócska” meséjét hallgattuk meg. Ezután megbeszéltük a mese tanulságát. Újra meghallgattuk a hónap dalát, ezalatt többen színeztek egy képet, amin gyerekek futkároztak a réten. Az első órát meditációval zártuk.
A második óra elején ismét beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Betűkből szavakat raktak ki (szeretet, kedves, barátság). Befejeztük a munkafüzet mondatait: „Ki vesz téged körül?” Idézetek gyűjtöttünk a körülöttük lévő „társakról” (anya, apa, testvér, nagyszülők, tanító, stb.) Akikről nem találtunk idézetet, azokról a gyerekek írtak (unokatesók, keresztszülők, ismerősök, szomszédok stb.) Elkészítettük a tablót,az idézeteket, a kör közepén lévő „én” köré raktuk (szűk család, tágabb család, barátok, osztálytársak, szomszédok stb).
A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. Mindenki lehetett szeretetgombócban töltelék. A második órát is meditációval zártuk.
A társas kapcsolatok témájának megfelelően ebben a hónapban a baráti és családi kapcsolatokat jártuk körbe. A közös beszélgetéseket közös játékkal indítottuk, mint pl.: a „Hogy vagy kis barátom”, „Azért szeretlek mert…”, majd Bartos Erika: Bogyó és Babóca Barátság című mesének az elmesélése következett. A történet elmesélése után megbeszéltük miért fontos a barátság. Ezt követően elkészítették a gyerekek a varázsgépet, amely megjavítja a megromlott barátságot, kapcsolatokat. A tevékenységben sok gyerek aktívan részt vett, jó volt látni, hogy összedolgoznak, közösen gondolkoznak, terveznek a közös cél érdekében. Valamint csoportunkban már bevált szokás, hogy konfliktus feloldására békítő mondókát mondunk, amely így hangzik: „Béke, béke, barátság. Összeveszni szamárság.” Általában a mondóka végére a gyerekek feszültsége oldódik és mosoly látható az arcukon. A témához kapcsolódóan barátságkarkötőt is készítettünk, melyen büszkén viseltek a gyerekek napokon keresztül.