A novemberi boldogságóránkat relaxációval kezdtük. Az „Almát szedj, ügyesedj.. alatt jót nyújtozkodtunk és ellazultunk.
Ezekután a jókedvünket megalapoztuk a Jól érzem magam… c dalra való táncolással, mozgással, vidámsággal.
A Bogyó és Babóca: Barátság meséjét meghallgatva megpróbáltuk kideríteni, hogy kinek is lehetett igaza a mesében. Vajon Bogyó vagy Babóca cselekedete lehetett helyes. Közösen nagyon ügyesen rájöttek a gyerekek a mesefeldolgozás során az igazságra. S még tanácsot is fogalmaztunk meg a két jóbarát ill. a kiskukac számára.
Beszélgettünk arról, hogy mi emberek, társas lények vagyunk és ahhoz hogy fejlődjünk közösségre, társas kapcsolatokra van szükségünk. Az életünk nagy részét közösségben töltjük.
A barátság oltalmaz bennünket a magánytól. Szükségünk van egymásra, a pozitivitásra. A legfőbb eszközünk ebben: a szeretet.
Az állatok az erdőben c. játék során minden kisgyermek valamilyen kisállattá változott és a varázserdőben így ment keresztül.
A meleg fészek játékunk során lecsendesedtünk, nagyon bensőséges hangulat alakult ki. Az utasításokat követve átéltük, hogy milyen is egy meleg puha fészekben madárkának lenni, a lágy szellő ringató ölelésében várni és megtalálni madáranyukánkat.
A zárókörben beszélgettünk arról, hogy ki kivel lenne egy fészekben és hogy mit is tehetünk azért, hogy jó lehessen a fészekben lakni.
A boldogságóránk végén a barátságkarkötőket helyeztük el egymás kezén.
Társas kapcsolatok ápolása
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozását követően a barátságban lévő gyerekek alkottak 1-1 csoportot. Nagy rajzlapon illusztrálták, hogy miért barátok, milyen tulajdonságokat szeretnek egymásban, és ők maguk milyen tulajdonsággal rendelkeznek, miért fontos a barátság.
Azt kértem a gyerekektől,hogy olyan párt válasszanak maguknak,akivel régen barátok voltak. Nagyon tetszett nekik a feladat,hogy egy olyan varázsgépet kell alkotniuk,ami képes megjavítani az elromlott barátságukat.Használati utasítást is írtak,melyek kreatívak,viccesek voltak.Öröm volt látni,ahogy közösen dolgoztak és közben valóban „megjavult” a kapcsolat közöttük. 🙂
Az 1/9.D osztályban novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Óraindító beszélgetéssel kezdtünk, ahol körüljártuk, hogy miért is fontosak számunkra a társak, mi szükséges ahhoz, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki, illetve a már kialakult társas kapcsolatokat hogyan lehet fenntartani. A társas kapcsolatok kialakulásához szükségesnek ítélték a tanulók a szimpátiát, a vagányságot, a beszédet, a szemkontaktust, és hogy saját magukat adják, míg a fenntartásához többek között az együtt töltött időt, a kölcsönös vonzerőt, a kitartást, magabiztosságot, az összetartást, érdeklődést, együttműködést, törődést és a türelmet tartották a legfontosabb tulajdonságoknak.
A feladatok közül a „Csoportcímer”-t választottuk. Az osztály tanulóit 4 fős csoportokra osztottam, majd kiscsoportokban készítették el a címereket. Az elkészült rajzokat egymásnak bemutatták, és röviden megfogalmazták a jelentését. A képek megjelenítik a társas, illetve a párkapcsolatok, a család, a barátok, a törődés, a magyar identitás, kommunikáció, az odafigyelés, nyitottság fontosságát.
A 9.A osztályban novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Óraindító beszélgetéssel kezdtünk, ahol körüljártuk, hogy miért is fontosak számunkra a társak, mi szükséges ahhoz, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki, illetve a már kialakult társas kapcsolatokat hogyan lehet fenntartani. A társas kapcsolatok kialakulásához szükségesnek ítélték a tanulók a szimpátiát, a közvetlenséget, a közös célokat és érdeklődést, míg a fenntartásához többek között a figyelmet, megértést, az együtt töltött időt, a szeretet kimutatását, humort, törődést és a türelmet tartották a legfontosabb tulajdonságoknak.
A feladatok közül a „Csoportcímer”-t választottuk. Mivel az osztály informatikus tanulókból áll, többen kérték, hogy a címert számítógépen szerkeszthessék meg. A képek megjelenítik a társas, illetve a párkapcsolatok, a kommunikáció, az odafigyelés, a nyugalom, a vidámság fontosságát.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A társas kapcsolatokról szóló foglalkozáson baráti páros pacsival köszöntöttük egymást, elénekeltük Bellával a Pozitív mondókát, majd felültünk a vonatra, és együtt indultunk el a Boldogság várába. Miközben az alagúton áthaladtunk mindenki elmondta, ma miért hálás.
Megbeszéltük, miért fontos, hogy mindenkinek legyen barátja, majd Borcsa boszi üstjébe beledobtuk a jó barát tulajdonságait, és a Keverem, kavarom játékkal megfőztük a barátság varázsitalát, amit el is fogyasztottunk. A tündérek új mesét hoztak a csúnya kislányról, amiből kiderült, hogy milyen jó érzés egy közösséghez tartozni, és milyen jó szeretet adni és kapni.
Megállapítottuk, hogy vigyáznunk kell magunkra, és egymásra, mert lehet, hogy a külsőnk nem mindig a legszebb, de belül mindannyian szépek vagyunk. Megölelgettük egymást.
Felköszöntöttük Lottit, aki aznap lett 7 éves, és nagyon boldog volt, hogy pont aznap volt boldogságóránk.
Elmondtuk, hogy miért jó, hogy mi egész nap együtt lehetünk, ki miért szerethető, mire vigyázzunk, hogy mindenki jól érezhesse magát.
A közös játék mindig nagy örömet okoz a gyerekeknek. A tükörjátékot az udvaron játszottuk sokat nevetve, de kedvenc körjátékunk a Daniéknál a legények is sorra került. A szülőknek mindig teszek fel képeket a facebook csoportunkba, hogy kicsit ők is részesévé válhassanak a boldogságórák örömének.
A barátság jelét közösen feltettük a vár 3. lépcsőjére.
A novemberi boldogságóra témája a társas kapcsolatok, az ember mint társas lény, volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számukra a társaság, a barátok és a család. Megfogalmazták, hogy kiben milyen pozitív érzéseket kelt a társasági élet, a barátság. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Zárásként, a 2/B csoport tanulói, kerestek az interneten idézeteket a barátságról, társas kapcsolatról és ráírták a saját kapcsolati hálójukra.
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A gyerekek a barátságjavító varázsgép feladatot választották. A képen egy robot látható, melyen minden fontos alkatrészt megneveznek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A téma a gyerekekhez nagyon közel állt. Mivel több éve együtt járnak, így állandó baráti kapcsolataik vannak. Természetesen ezek a kapcsolatok nem mindig zökkenőmentesek, ezért is készítettük el a „Barátság javító gépet”. A gyerekek felismerik a társas kapcsolatok jelentőségét életükben. Meg fogalmazták, hogy azért jó óvodába járni, „mert van kivel játszani” és a barátok segítik egymást! Reméljük köttettek olyan baráti kapcsolataik, amik egy életen át kitartanak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A téma a gyerekekhez nagyon közel állt. Mivel több éve együtt járnak, így állandó baráti kapcsolataik vannak. Természetesen ezek a kapcsolatok nem mindig zökkenőmentesek, ezért is készítettük el a „Barátság javító gépet”. A gyerekek felismerik a társas kapcsolatok jelentőségét életükben. Meg fogalmazták, hogy azért jó óvodába járni, „mert van kivel játszani” és a barátok segítik egymást! Reméljük köttettek olyan baráti kapcsolataik, amik egy életen át kitartanak.