Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az ember, társas lény. Az életünk minden szakaszában szükségünk van barátokra, olyan személyekre, akik meghallgatnak. Természetesen ez kölcsönös gesztus, ha a barátainknak van szüksége lelki támaszra, akkor számíthatnak ránk. Megvitattuk a gyerekekkel, hogy minden kapcsolat hordoz magában pozitív és negatív vonásokat.
Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogságóra program harmadik hónapjának témája még közelebb hozta a tanulókat egymáshoz. A vidám, jókedvű és összeszokott kis csapat lelkesen készítette el a – Vigyázunk egymásra plakátot, s ezután motiváltan vágtak bele a „Piros gombolyag, merre mész?” játékba. A barátság pókhálónk nagyon sűrű lett a játék végére, ami hűen tükrözi a gyerekek közötti jó viszonyt.
A zene összehoz!
– Pont jókor jössz, mert ez a nap legjobb része.
– Melyik az a rész?
– Az, amikor te meg én MI leszünk. – Micimackó
Boldogságóránkat Bagdi Bella – Jól érzem magam Boogie-jával indítjuk, hogy felrázzuk kissé magunkat a szürke novemberi napon.
Beszélgetünk a barátainkról, társainkról, arról, hogy miért jó és fontos az, hogy vannak ők nekünk. Szóba kerül az is, hogy előfordul gyakran, hogy veszekedünk, elhangzik az a nem kedvelt mondat, hogy: “Nem leszel a barátom!”, és közösen megoldásokat keresünk arra, hogy hogyan lehetne megjavítani az elromlott barátságokat. A baratságjavító varázsgépre terelem a beszélgetést, és közös munkával nekilátunk megépíteni azt. Ha készen van, eldöntjük, hogy azok a gyerekek, akik a gép belsejében vannak kezet foghatnak, kezet rázhatnak, vagy megölelhetik egymást annak jeléül, hogy ők immár jóbarátok lettek.
Majd minden gyerek kiválaszt egy hangszert (mivel ez a heti témánk az óvodában), és szerenádot ad egyik – számára kedves – csoporttársának.
Délelőtti boldogságóránk végén meghallgatjuk a hónap dalát: Ha boldog vagy, mutasd meg!, és bátran kijelentjük, hogy: A zene összehoz!
A délutáni pihenő előtt pedig mesevetítésre, közös baráti mozidélutánra kerül sor az Országos Rajzfilmünnep 2022. november 18-20. jóvoltából, melynek tematikája az idén 65 éves Pannónia Filmstúdió valamint Jankovics Marcell animációs filmes életművének bemutatása.
A nap végén minden gyermek hazaviszi Családi kapcsolatok novemberi naptárat.
Baráti öleléssel,
a bárkalakók és az óvónők: Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
A hónap témáját beszélgetés, mozgás, tánc, mesehallgatás által ismerte meg a kis csapatunk. Élvezték, hogy egymásra figyelnek, megoszthatják egymással a tánc, a mozgás örömét. A mese, a hónap dala csak élvezetesebbé tették a boldogságóránkat!
Rövid bevezető után négy játék segítségével beszélgettünk az önismeret, a barátság fontosságáról.
1. Tükörjáték
2. Szerethető vagyok
3. Tégy egy lépést felém
4 Tőlem neked – jó kívánságok megfogalmazása
A foglalkozás végén azt is megbeszéltük, hogy ki az, aki valami újat megtudott valamelyik osztálytársáról, valamint, hogy a kihúzott jókívánságot mennyire érzik találónak, időszerűnek.
Zárásként meghallgattunk egy dalt a barátságról.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témát dolgoztuk ki a gyermekekkel. Mind az öt csoportban más és más módszereket, illetve technikákat alkalmaztak a kolléganőim az adott téma kidolgozásában. Minden csoportban a gyerekek meghallgatták a hónap dalát, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek, illetve a hónap meséjével is megismerkedtek a gyerekek, Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő. A mese meghallgatása után átbeszéltük a kérdéseket, a harkályjátékot is eljátszottuk a gyerekekkel. A pillangó csoport gyermekei készítettek egy szívet, amiben lerajzolták a barátaikat. A katica csoportban a munkafüzetből dolgozott, ők hálásak a meglévő barátaikért, minden gyermek a színezőre rajzolta a barátok jeleit. A mókus csoport gyermekei barátság virágot készített, a virág szirmai szimbolizálta a barátokat. A maci csoport gyermekei úgy zárták a témát, hogy a gyerekek átölelhették a csoportban a legjobb barátjukat. A süni csoport gyermekei barátságláncot készítettek, majd szóban átbeszélték óvó nénivel kinek ki a barátja a csoportban, és ki miért választott. Ebben a hónapban arra törekedtünk, hogy a gyerekek megértsék, hogy milyen fontosak a barátok.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témát dolgoztuk ki a gyermekekkel. Mind az öt csoportban más és más módszereket, illetve technikákat alkalmaztak a kolléganőim az adott téma kidolgozásában. Minden csoportban a gyerekek meghallgatták a hónap dalát, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek, illetve a hónap meséjével is megismerkedtek a gyerekek, Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő. A mese meghallgatása után átbeszéltük a kérdéseket, a harkályjátékot is eljátszottuk a gyerekekkel. A pillangó csoport gyermekei készítettek egy szívet, amiben lerajzolták a barátaikat. A katica csoportban a munkafüzetből dolgozott, ők hálásak a meglévő barátaikért, minden gyermek a színezőre rajzolta a barátok jeleit. A mókus csoport gyermekei barátság virágot készített, a virág szirmai szimbolizálta a barátokat. A maci csoport gyermekei úgy zárták a témát, hogy a gyerekek átölelhették a csoportban a legjobb barátjukat. A süni csoport gyermekei barátságláncot készítettek, majd szóban átbeszélték óvó nénivel kinek ki a barátja a csoportban, és ki miért választott. Ebben a hónapban arra törekedtünk, hogy a gyerekek megértsék, hogy milyen fontosak a barátok.
Csoportunkban a pozitív érzelmek előhívását gyakran a zene és a tánc segíti. Ebben a hónapban a „Jól érzem magam boogie” serkentette a gyerekeket a jó hangulatra. Mindenki a barátját választotta a páros táncra. Az őszi hangulatú közös képeket is párban készítették a barátok.
A barátság és a családi kapcsolatok lényegét és fontosságát a „Bogyó és Babóca – Barátság” c. mese megtekintése és meghallgatása után is megbeszéltük.
„Hogy mi jellemző a jó barátokra, és mit csinálhatnak együtt?” – kérdésekre válaszoltak helyesen a gyerekek, amihez a „barátság” színezők adtak egy kis segítséget.
Bár elsősök,nagyon jól egymásra tudtak hangolódni a tükörjátékban. Több órán keresztül foglalkoztunk a témával és nagyon magukévá tették. Az Öreg néne őzikéjét diavetítőn keresztül néztük és itt ki tudtunk térni az idősekkel való kapcsolattartás fontosságára is. A ” Tégy egy lépést felém” című játék nagyon közösségformáló.
A boldogságóránk témája a társas kapcsolatok gyakorlása volt. Az órát a bingó játékkal kezdtük: kerestük a közös pontokat, a csoporthoz tartozás kapcsolódásait. Utána kipróbáltuk a letye-petye-lepetyét is. Megbeszéltük, hogy mi a feladat lényege a mindennapi életben is: lehet jó, de akár nagyon rossz hatással is egy-egy ember életére. Aztán a szeretet nyelv matricánkat is elkészítettük. Megbeszéltük csoportonként, hogy milyen nehézségeik voltak már ebből kifolyólag, és mire tekintenek majd másként a jövőben.