Ebben a hónapban a tolerancia világnapjához kapcsolódva igyekeztünk a társas kapcsolataink javítását célzó gyakorlatokat végezni.
Az ajánlott játékok közük többet is kipróbáltunk: remek „barátságjavító robotok” születtek a páros rajzokon, sokat beszélgettünk közben a minket körülvevő világról, ideértve a családot, barátokat, ismerősöket is.
A munkafüzet feladatait is szívesen dolgozták fel a gyerekek, érdekes felismerések kísérték például a „Mennyire ismeritek egymást” feladatot: kiderült lehet közös pont a „palacsintasütés” is.
Az eddigiektől eltérően nem az óra végén meditáltunk, hanem az óra elején Mirk Zsófia: Önbizalom fejlesztő relaxáció gyerekeknek című gyakorlatával. Nagyon szerették a gyerekek, elmondásuk szerint többen otthon is használják.
Igazán vicces jeleneteknek lehettünk tanúi a „Sziámi” és a „Tükörjáték” közben, ahol „tapsmérővel” értékelték egymást. A legnagyobb nevetés a „Letye-petye-lepetye” játék végeredményét követte, melyet azóta emlegetünk egy-egy konfliktus rendezése során, ily módon ez is beépül a mindennapjainkba.
A programot az idei évben kezdtük, de már most is jól látszik: szuper hatásai vannak a gyerekek problémamegoldó-képességére, konfliktuskezelési technikájukra, illetve mindannyiuk személyiségfejlődésére. Köszönjük a remekül kidolgozott programot és a segédanyagokat!
Társas kapcsolatok ápolása
A barátság
Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra.
Lehetnek életre szóló barátságok, lehetnek futó ismeretségek, mind valami jó céllal, valami tanulsággal vannak jelen az életünkben.
Az óvodában is megvannak a legjobb barátok, akik jóban és rosszban együtt vannak, de néha a barátok közt is felüti fejét a rivalizàlàs . A mi csoportunkban aktuális téma, hiszen konfliktus helyzetben azzal büntetik egymást a gyerekek, hogy : ,,Nem is vagy a barátom” . Célunk megértetni, hogy a barát az mindig barát, a barátságnak ki kell àllnia a hullàmfölgyeket is. Az igaz barátság nem alapulhat feltételeken ,hogy akkor szeretlek HA…. Semmilyen emberi kapcsolat alapja nem lehet feltételhez kötött, az igaz emberi kapcsolatok feltételnélküliségen, elfogadàson alapszanak. Úgy szeretem a másikat ahogy van, jó és rossz szokàsaival együtt, minden hibàjàval együtt. Hisz senki sincs hiba nélkül.
A szeretet nem kérkedik, nem irigykedik, nem kívánja a maga hasznát, gondolom ismerős Bibliai részlet.
A Bogyó és Baboca A barátság című mesét meghallgatva a kandallonk előtt, megtudtunk, hogy a barátságban osztozni is tudni kell, osztozni egymás örömében, bánatában, de akár tárgyi dolgokat is megosztani egymással.
A Süni csoport alapmottoja, hogy mi mind barátok vagyunk, mindenkit szeretünk és elfogadunk, ahogy van.
Megbeszéltük, mit jelent a társas intelligencia, milyen elemei vannak. Majd kitöltötték Gary Chapman szeretetnyelv-tesztjét. Az ő szeretetnyelvük szerinti matricát terveztek, mellyel tudatosíthatják társaik felé, mi a fontos számukra.
Az órát Bagdi Bella, Ellazulni jaj de jó! című dalával indítottuk. Kívülről figyeltem a tanulókat, akik mély beleéléssel követték a lazító feladatokat. Beszélgettünk róla: Mit éreztél? Emlékek jöttek fel, melyek fájó/kedves együttesen is szerepelt, célok jelentek meg a gondolatokban, mely az állatok felé vitte. Jellemükből jőve pedig volt, aki mélázott, kalandozott.
Tégy egy lépést felém! című játékunk során többnyire nem meglepő dolgok derültek ki a tanulókról. Az autista fiú esetében jött: féltek éjszaka?- és ő előre lépett, ami váratlanul ért.
Tükör játékot játszottunk, sok vidám és tanulságos pillanatot szerezve. Párokban, egyesével volt a játék. Mindenki volt mindkét szerepben, mindig mással. Megfigyelhető volt, ki az, aki nagyon figyel a másik minden mozdulatára, ki az, aki nehezen követi le a másikat.
Meghallgatták diafilmről az Öreg néne őzikéje című verses mesét, melyet ismertek és nagyon szeretnek. Üzeneteket továbbítottak az őzikének, Őz anyónak, Cili cicának és Bodri kutyának. Benne volt a hála, a pozitív tulajdonságok, a gyógyító üzenetek.
Jó kívánság üzeneteket olvastunk fel: Teréz anya – Az élet himnusza, A lélek útja – Minden emberi kapcsolatnak oka és célja van, Lippai Marianna – Tudod, minek van értelme?. Kívánságra írtunk képeslapot olyan társunknak, akik tavaly elment tőlünk. A lapon:
Kedves Andi!
Nagyon hiányzol! Jó lenne veled újra találkozni, beszélgetni, nevetni.
Jó érzés, hogy ez nekik fontos, ezt ők akarják.
Bizalom játékot játszottunk, nem volt könnyű feladat, hogy szavakkal irányítsák társukat, inkább az érintést, a kar vezetését tudták alkalmazni.
A hónap dalával zártuk a napot, mely táncra hívta őket.
A pletykát választottam az óra témájának. Sajnos nagyon sokszor tapasztalom, hogy a gyerekek verbálisan bántják egymást, csúfolódnak, kritizálnak, egymás hibáit felnagyítják és gúnyolódnak vele. Ez a sértettnek nagyon rosszul esik, hiszen a kimondott szónak nagyon nagy súlya van…
Az órát a „Letye, petye, lepetye” játékkal indítottuk, mindig más tanuló indította a súgdolózást. Mire körbeért a kitalált információ, addigra teljesen más tartalom született. Mivel ezek csak kitalált mondatok voltak, jót nevettünk a kiindulási és a legutolsó hallott szöveget összehasonlítva. Annyira élvezték ezt a gyerekek, hogy mindenki szeretett volna kezdő ember lenni. Mikor végeztünk, körbeültünk és megbeszéltük, hogy miért veszélyes az, ha csak hallott információkból tájékozódunk, vagy ezek által vonunk le következtetéseket. Mert általában az koránt sem úgy van, mint ahogy azt mások elmondják valakiről, és máris kialakul egy előítélet, egy rossz érzés bennünk. Összeszedtük az okokat, hogy miért pletykálkodnak az emberek: unalomból, irigységből, gonoszságból, féltékenységből, utálatból, kisebbrendűség-érzetből, rossz hírnév keltésből.
Rájöttünk arra, hogy ezek a rossz dolgok a magabiztosság hiányából adódnak; ‘ha én nem vagyok olyan jó és szép és okos és sikeres, akkor a másik se legyen jobb nálam!’
Próbáltunk megoldást találni arra, hogy lehetne ezt a pletykálkodó magatartást elkerülni, nem bedőlni a szóbeszédnek, nem bántani a másikat. A gyerekek felsorolták, hogy lehet ennek elejét venni: ha hallunk valamilyen falsnak tűnő információt, menjünk oda és őszintén kérdezzünk rá az érintettől. Adjunk esélyt a tisztázásra! Ne higgyünk el mindent, próbáljunk meg elhatárolódni a gonoszságoktól! S legfőképp: ne terjesszük tovább a pletykát, akadjon el nálunk a történet! Beszéltünk arról is, kihez fordulhatnak segítségért, ha bármilyen szóbeszéd vagy szóbeli bántalmazás áldozatai lesznek. Szülőtől, felnőttől, tanártól, rokontól bátran kérjenek segítséget. Egy kívülálló lehet, hogy könnyebben fog tudni segíteni. A lényeg: ne hagyjuk annyiban a dolgot! Ezek után a tanulók megpróbálták rajz útján megfogalmazni, hogy mit értenek pletyka alatt. Nagyon beszédes rajzok születtek! 🙂
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ezt a foglalkozást most a tornateremben tartottuk meg, ahol olyan játékos feladatokat végeztek a gyerkek , melyek erősítették a társaikkal való kapcsolattartást.Cél volt még, hogy jobban megismerjék egymást, bízzanak egymásban, és ha szükséges segítsék ki a másik társukat a bajban.
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
A megfelelő szó történet közös feldolgozása után a szavak ereje páros feladatot oldották meg a gyerekek. Majd egyénileg kitöltötték Gary Chapman szeretetnyelv-tesztjét, amely során kiderült, hogy az osztály 2/3-a a minőségi idő csoporthoz tartozik. Végül elkészítették a szeretetnyelvükhöz illeszkedő matricát.
Elkészítettük a „barátság-reparátor” gépet, melyet mindenki ki is próbált.
Tevékenység közben a hónap dalát hallgattuk.
Választottunk állat-barátokat a bábok közül, akikkel közösen ki is próbáltuk a barátság-gépet, majd pedig mindenki elmondta az állat-barátjáról mindazt, amit tud róla, vagy fontosnak tart, hogy elmondja. (pl. mit eszik, hol lakik, mik a külső-belső tulajdonságai, miért választotta éppen őt, barátjául? stb.)