Minden boldogságóra témát szeretek, de a novemberi társas kapcsolatok témát különösen jól át lehet adni az óvodás korosztálynak. Számukra egyébként is nagyon fontos szerepet játszanak a barátok, az ovis társak, nagyon érzelem vezérelt korosztály. Bevezetésként közösen relaxáltunk a könyvben található relaxációval. Beszélgettünk mit jelent a kapcsolat, kikkel van napi szinten kapcsolatuk? Kérdeztem szeretnek e a családjukkal, barátaikkal lenni, ilyenkor boldognak érzik e magukat. Ahhoz, hogy egymás között jól érezzük magunkat azért csakis saját magunk tudunk tenni. Kőrben ülve a szőnyegen körbekérdeztük egymást: Kis barátom, hogy vagy? Utána folytattuk ezt az összekapcsolódós játékot, ölelést adtunk kőrbe, simogatást, üveggolyót. Cél volt az egymásra figyelés, figyelj akkor is mikor adod, és várd, figyelj akkor is mikor kapod a másiktól az ölelést, simogatást…stb. Meghallgattuk Bagdi Bellától a hónap dalát, táncoltak rá, valamint a jól érzem magam boogie-t is eltáncolták közösen. Csapatmunkával folytattuk, őszi képet kellett csinálniuk közösen. 2 csapat gyurmából, 1 csapat ceruzával, 1 pedig zsírkrétával dolgozott. Arra kértem őket, hogy beszéljék meg, ki mit fog készíteni, közösen, egymásra odafigyelve, csapatban dolgozzanak, tegyék félre most az egyéni dolgokat. Így közös erővel, nagyobb konfliktusok és összeveszések nélkül nagyon szép alkotások születtek. A hét utolsó napján tornán is páros gyakorlatok (pl. talicskázás) voltak, itt is figyelni kellett a másikra. Megtanulták, hogy ők a felelősek a kapcsolataik alakításáért, szeretve lenni jó, hogy a másiknak és saját maguknak is milyen jól esik, mikor odafigyelnek rá, ez hozzátesz a boldogságukhoz. És remélem ez a jó közösséghez tartozó érzés nem csak a boldogságórákon marad így.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekek a kapcsolatok fontosságáról tanakodtak és elkészítették a baratság kezüket. A kéz 5 db. gondolatot tartalmaz, amelyek a gyerekek számára fontosak a barátság megélésében.
Az óra elején a kapcsolatainkról beszélgettünk. Összegyűjtöttük, mennyi-féle kapcsolatrendszerben működünk, aztán kiválaszthatták, melyikre szavaznak, most ezek közül melyiket tarják a legjobban működőnek?
Utána elmondhatták, szerintük mitől jó egy barát? Egész szép dolgokat hoztak össze, ahhoz képest, hogy nagyon csúnyán tudnak néha egymással viselkedni.
Ezután elolvastam nekik a könyvben lévő történetet Szókratésztől.
A végén kiosztottuk a teszteket az 5 szeretetnyelvről. Nagyon élvezték, bár a kitöltése nem volt annyira egyszerű, de egyáltalán nem ismerték még ezt a megközelítést!
Egészébe véve nagyon jól lehetett velük dolgozni, hónapról-hónapra okosabban reagálnak, aminek különösen örülök.
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja a Boldogságóra programban. Erről a témáról tartottak órákat a 2.a osztályosok Keskeny Miklósné Timi néni osztályfőnök vezetésével. Relaxáltak, sokat beszélgettek arról, hogy milyen a jó barátság. Le is rajzolták, hogy mit tartanak fontosnak a társas kapcsolatokról, a barátságról, az egymás megértésének, elfogadásának fontosságáról. A foglalkozások végén a gyerekek párban olyan gépet terveztek, ami megjavítja az elromlott barátságot.
Hat éve alkotunk egy közösséget az osztálytársakkal. Közösségünkben a kapcsolataink még jobbak lehetnek, ha jobban megismerjük egymást. Felfedeztük, hogy sok közös is van bennünk.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Együtt játszani és beszélgetni jó…
Miért is fontos a barátság? Ezt a témát beszéltük meg harmadikosainkkal.
Ezen a héten Ga- liba projektben voltunk a gyerekekkel.
Szent Márton legendáját megismerve libás- párválasztós játékokat játszottunk.
Így összhangba tudtam hozni a társas kapcsolatokkal.
Átbeszéltük, hogy mi a barátság, kit éreznek maguknak barátnak a csoportból.
Beszélgettünk arról, hogy milyen tulajdonságok jellemzik a barátságokat, hogy azonos lelkületű emberek, gyerekek lesznek egymás barátai.
Játszottunk:
– Társkereső játékot adott tulajdonságok alapján.
Ebben a játékban kiütközött az is, hogy aki nem tartozik egyik tulajdonságba se, az bizony a körön kívül marad.
A gyerekek nagyon ügyesen észrevették, hogy ha egy kispajtásuk kimaradt, és jó szívvel hívták be magukhoz a körbe. Szinte mindenki tudta arra a kérdésemre a választ, hogy hogyan érezheti magát az, akinek nincs barátja?
– Ölelős fogót: egy öleléssel kellett felszabadítani, azt a kispajtást, akit a fogó megfogott.
A foglalkozást egy „Barátságlevél” elkészítésével zártuk. Minden kisgyereknek a jelét ráragasztottam egy levél formára.
Megbeszéltük, hogy a csoportban ki- kinek a barátja, és annak a jele került fel a saját jelével ellátott levélre.
Novemberi témánk a társas kapcsolatok.
Szeretetnyelv tesztet töltöttünk ki. Az eredmény: a tanulók 95 % – ának a minőségi idő a legfontosabb, 5 % – nak pedig a szívességek.
Talán nem meglepő, hogy a mai rohanó világban, a felgyorsult élettempó mellett a szeretteinkkel eltöltött minőségi időt értékeljük leginkább. Az idő a fontosság, a szeretet fokmérője. Ne fukarkodjunk vele!