A gyermeki társas kapcsolatok alakulása-, alakítása egy nagyon érdekes, egyénre szabott, és egyéntől függő dolog. Néha jó az, ha egyedül játszik a gyermek, de a társakkal való közös tevékenykedés tartalmasabb játéktevékenységet, és csodálatos végeredményt tud produkálni. Mindenki hozzátesz egy kicsit a játékhoz, vagy éppen elvesz belőle, de a végeredmény igazi csapatmunkát tükröz. Novemberi hónapunknak ez volt a fő témaköre.
Társas kapcsolatok ápolása
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ezen a foglalkozáson megbeszéltük ,hogy milyen a jó barát.Baráti kapcsolatokat alakítunk,ápolunk,egy jó közösség szeretnénk lenni.
Egy bizalommal teli mély barátság minden embert boldoggá, stabilabb személyiséggé kovácsol.
Novemberre már kialakultak vagy megerősödtek az előző nevelési évben köttetett barátságok. A gyerekekkel sokat beszéltünk, erről a témáról. Megbeszéltük kinek ki és miért a barátja. Mit szeret benne? Milyen közös kedvenc játékaik vannak? Szoktak-e óvodán kívül találkozni? Milyen érzés az, ha nem jön óvodába a barátjuk? Vannak-e olyan gyerekek, akik többen barátok? Szoktak–e veszekedni? Hogyan békülnek ki? stb.
A süni irigy lesz mesét elbáboztuk, majd a hét folyamán többször a gyerekek is elmesélték bábokkal. A mesét átbeszéltük, milyen az igazi barátság.
Mindenkinek az volt a feladata, hogy rajzolja le egy szív formájában, hogyan látja a barátját. Színesnek, egyszínűnek, kicsinek nagynak stb? Majd köré festettünk egy hatalmas szívet a csoportunkat jelképezve.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ezen a foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy milyen a jó barát. A tenyerüket körbe rajzolva, ujjukba és tenyerükbe írták, hogy milyennek gondolják ők a számukra jó barátot.
A tervezetben megjelenő mondókát (Ici pici pókocska hosszú hálót sző) a gyerekek már jól ismerik, és nagyon szeretik. Úgy gondoltam, hogy jó relaxációs gyakorlat lehet a társas kapcsolatnál, ha egymás hátára rajzolják a mondókát. Ez erősíti a gyerekekben az egymáshoz való pozitív viszonyulást. Tekintettel voltam az életkorukra, ezért választottam egy állatos mesét, amit egy plüss mackó segítségével meséltem el. A barátság virágot készítettek színes papírból. A gyerekek választották ki, hogy milyen színű virágot szeretnének a kis barátjuknak adni. Úgy gondolom, hogy a személyes ajándék nagy jelentőséggel bír egyébként is, ebben a korban pedig főleg. A virágok elkészülte után segítettem megfogalmazni a gyerekeknek, hogy miért a kiválasztott kispajtásnak szeretnék adni.
Miért van szükség társakra? Erre a mondatra kerestünk választ az osztállyal. A gyerekek közül sok csak a beszélgetés folyamán jött rá, mennyire is fontos a családtagok mellett a barátok jelenléte, támogatása. Sokuk még el sem gondolkodott ezen. A beszélgetés után készíthettek barátaiknak egy kis köszönő kártyát, melyet ki is színezhettek mielőtt odaadták.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
November témája. : Társas kapcsolatok
A gyermekek hallhatták a mackó ebresztő c. mesét, amelyben az állatok a születésnapjat ünneplő medvének kedveskednek.
Társkapcsolati játékokat játszottunk, barátság kezet nyújtottunk és készített is akinek volt kedve. Gyűjtöttünk sok kezet, ölelést és bíztató szavakat. A témát a mindennapokba beépítve igyekeztem megmutatni, de volt olyan is amikor tudatosítottuk az ismereteket. A fényképek ekkor készültek- sajnos voltak hiányzók. Természetesen később az ő játekukba, mindennapi kis óvodai életében is megjelentek az előbb említett témák.
” ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…”
Mindenki nagyon élvezte a játékot. A nehézséget a gyerekek elmondása szerint az jelentette, hogy gyors volt a társ mozgása. Arra a kérdésre, hogy mi volt jobb: tükörnek lenni vagy mozgónak, többen válaszolták, hogy tükörnek. Nem neki kellett kitalálni, hogy mit csináljanak.
A társas kapcsolatok ápolása, a szociális készségek fejlesztése folyamatos feladat. Sokat beszélgetünk a gyerekekkel, játékos feladatokon keresztül is segítjük a gyerekek közötti kommunikációt és a problémák kezelését. Ennél a feladatnál a hasonlóságokról és a különbségek tiszteletéről is beszélgettünk.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Órákon, szabadidőben és délutáni foglalkozásokon szeretnek a gyerekek együtt, csoportokban dolgozni. Közösen megbeszélik a munka menetét, kinek mi a feladata. Kisebb összezördülések előfordulhatnak.