Amellett, hogy elsősorban jól szórakoztunk sok nehézségbe is ütközünk. A mozdulatok utánzása nem okozott nagy problémát, de az arcokon lejátszódó érzelmek annál inkább. Gyakorolni fogjuk még. 😊
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóránk e havi témája : a társas kapcsolatok ápolása volt.
A társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jólétünk szempontjából igen fontos, hiszen a legtöbb boldogság a szeretettel teli emberi kapcsolatokból fakad.A boldog emberek tudnak csak igazán szoros baráti kapcsolatokat ápolni egymással.
Boldogságóránkat lazító relaxációval kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jó c.dalát.,majd légzőgyakorlatokat végeztünk.
Elmeséltem a gyerekeknek a Süni irigy lesz című mesét. A mesehallgatást követően megbeszéltük a gyerekekkel,hogy milyen fontos a barátság és azt, hogy sosem szabad irigynek lennünk egymáshoz.
Zenére utánzó mozgásos játékot játszottunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalára, melyet nagyon kedveltek a gyerekek és később is játszottuk egy-egy nap folyamán. Futó mozgásos játékban zenére különböző utasításra pozitív érzelmeket kellett kifejezni párokban a gyerekeknek.
Szituációs játékban megismerték Boldog Blankát és Szomorú Szilárdot, melyben helyesen megkülönböztették az emojikat. Többször játszottunk ön és társismereti játékokat, melynek célja a pozitív társkapcsolat és barátságok elmélyítése.
Kiszínezték saját papíremberkéjüket, melyet barátjaik mellé helyeztünk az öltözőnk ajtajára.
Vándorsimivel eljátszottuk a Kis barátom ,hogy vagy? c. feladatot. Nagyon kedvesen adták át a melette ülő szomszédjuknak a arc simogatást, melynek során bővültek pozitív érzelmeik .
Összeségében elmondható, hogy mivel kiscsoportos óvodások vagyunk a mostani boldogságóránk témájának feldolgozásával még tudatosabbá tehettük a gyermekek társas kapcsolatainak ápolását.
Novemberi Boldogságóránk témája a társas kapcsolatok ápolása volt.
Tevékenységünket zenés relaxációval kezdtük. Ezt követően az Öreg néne őzikéje mesét hallgathatták meg a gyermekek diavetítésben. A mese után beszélgetünk a mese üzenetéről, az emberi kapcsolatainkról, a családról, a barátok fontosságáról.
Ezután olyan játék részeseivé váltunk, ahol elsődleges szerep jutott az egymásra való odafigyelésnek – kicsit viccesen, bohókásan , ám annál nagyobb figyelemmel, szeretettel. Pl.: Közelítős játék, melynek vége nagy öleléssel zárult.
Jókívánságokat is írhattak a gyerekek színes papírokra,melyeket egy üvegbe gyűjtöttünk össze. Kört alkotva,az üveget körbeadva, mindenki húzhatott magának egy jókívánságot.
Ezt az üveget a mindennapokban is használjuk, reggelente egy -egy jókívánsággal indítjuk a napot.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Ebben a hónapban a gyerekekkel a társas kapcsolatok (baráti, családi, rokoni…) fontosságáról, ápolásáról beszélgettünk,- ki hogyan éli meg-hiszen mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük. Megállapítottuk, hogy ezek a személyes kapcsolatok nagyon fontosak a hétköznapi tevékenységeink elvégzésében, valamint hozzájárulnak test-lelki-szellemi jólétünkhöz, boldogságunk fokozásához, ezáltal nem vagyunk magányosak. Az együtt eltöltött minőségi idő felbecsülhetetlen jelentőséggel bír a mai rohanó, felgyorsult világunkban. Felhívtam a gyerekek figyelmét arra is, hogy nem a közösségi oldalakon szerzett nagyszabású ismerős lesz a boldogságforrásuk. Minél boldogabb valaki, annál valószínűbb, hogy értékes, biztos, szoros baráti köre van, és hogy van kihez fordulnia, ha valami problémája adódik. Észrevették, hogy amikor a társas támogatás során megosztjuk másokkal aggodalmainkat, csökkenhet bennünk a feszültség, és segítséget ad ahhoz, hogy nekilássunk a probléma megoldásához. Legtöbbet a jó baráti kapcsolatokról , jellemző jegyeikről esett szó, hiszen a mai modern életünkben nagy szükségük van a stresszt űző, energiát adó, örömszerző hatására.
A témakörhöz az alábbi feladatokat végeztük el:
• Ellazulni jaj, de jó!- relaxáció
• Tégy egy lépést felém!
• Öreg néne őzikéje c. mese megtekintése, beszélgetés
• Gyógyító üzenetek írása a szereplőknek csoportmunkában
• Tőlem Neked!-jókívánságok írása
• Szerethető vagyok
• Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek! c. dal éneklése koreográfiára
A gyerekekkel Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával indítottuk az órát. 13 hét iskola után nagyon jól jött ez a feladat, hogy egy kicsit lazítsunk. Majd Öreg néne őzikéjének története jött elő újra, valahogyan ez a történet végig kísért minket itt az iskolában. Szívesen foglalkoztak a gyerekek újra ezzel a történettel. A Tégy egy lépést felém játék során a gyerekek új információkat tudtak meg egymásról. A tükörjáték feladatot nagyon élvezték a gyerekek, Több kört is kellett játszanunk.
A gyerekekkel Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával indítottuk az órát. 13 hét iskola után nagyon jól jött ez a feladat, hogy egy kicsit lazítsunk. Majd Öreg néne őzikéjének története jött elő újra, valahogyan ez a történet végig kísért minket itt az iskolában. Szívesen foglalkoztak a gyerekek újra ezzel a történettel. A Tégy egy lépést felém játék során a gyerekek új információkat tudtak meg egymásról. A tükörjáték feladatot nagyon élvezték a gyerekek, Több kört is kellett játszanunk.
A gyerekekkel Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával indítottuk az órát. 13 hét iskola után nagyon jól jött ez a feladat, hogy egy kicsit lazítsunk. Majd Öreg néne őzikéjének története jött elő újra, valahogyan ez a történet végig kísért minket itt az iskolában. Szívesen foglalkoztak a gyerekek újra ezzel a történettel. A Tégy egy lépést felém játék során a gyerekek új információkat tudtak meg egymásról. A tükörjáték feladatot nagyon élvezték a gyerekek, Több kört is kellett játszanunk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A téma feldolgozását ráhangolódással kezdtük. Hogy vagy ma? feladatot megoldottuk a gyerekekkel. Gyűjtöttünk tulajdonságokat is a diákokról. Meghallgattuk Halász Judit: Mindenki másképp egyforma című dalát.
Majd elolvastuk Lupsánné Kovács Eta: Barátság című versét. Megbeszéltük a vers mondanivalóját, a szereplőket. Elkészítettük a szereplőket és eljátszottuk a verset.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A téma feldolgozását ráhangolódással kezdtük. Hogy vagy ma? feladatot megoldottuk a gyerekekkel. Gyűjtöttünk tulajdonságokat is a diákokról. Meghallgattuk Halász Judit: Mindenki másképp egyforma című dalát.
Majd elolvastuk Lupsánné Kovács Eta: Barátság című versét. Megbeszéltük a vers mondanivalóját, a szereplőket. Elkészítettük a szereplőket és eljátszottuk a verset.
Egy teljes hetet a társas kapcsolatok témára építettem, valamint a hónapban többször is utaltunk a barátok, a kapcsolatok fontosságára.
A „Ha boldog vagy…” kezdetű zenét bekapcsoltam a gyerekeknek. Nagyon hamar odajöttek a szőnyegre táncolni, eljátszották a dalt. Amikor vége lett, újra kérték. A táncolás után relaxációs gyakorlat következett (Dagasztás.). Körbeálltunk, menetirányba fordultunk, mindenki a másik hátát masszírozta, simogatta, „pizzát sütöttünk”. „Teszünk bele lisztet. Most meggyúrjuk, most kinyújtjuk, teszünk rá szalámit, sajtot, stb. betesszük a sütőbe.” Majd leültünk a szőnyegre, és „megettük a pizzánkat”. Utána beszélgettünk. Egymást kérdezték, hogy vagy? Megbeszéltük kinek ki a legjobb barátja, miért szereti őt. Sokféle külső-, belső tulajdonságot, közös játékot említettek. Mindenki sorra került, volt akit többször is választottak. Ezt követően barátságláncot készítettünk. Mindenki kidíszítette a saját kis emberkéjét, közepére a jelét rajzolta, majd felragasztottuk egy nagy kerek papírra. A barátok lehettek egymás mellett. Nagyon élvezték ezt a feladatot. Majd Boldog Dóra érkezett hozzájuk a versikével. Elmeséltem nekik a „Tavaszi ébresztő” című mesét. A gyerekek figyelmesen hallgatták, majd a végén ők kezdeményezték a beszélgetést a szereplőkről, a mesében történtekről, amit nagy örömmel fogadtam. Majd elővettem a vidám-szomorú bábokat, és a már ismert szituációs játékot játszottuk el. (valaki szomorú, hogyan tudnád felvidítani?). Ezután felajánlottam nekik, hogy elkészíthetik a barátság-virágukat, középre a saját jelük kerüljön, és annyi szirom legyen a virágon, ahány barátjuk van, a szirmokban a jelekkel. Mindenki örömmel kezdett neki a feladatnak. Volt olyan gyermek, akinek egy szirom került a virágra, volt akinek tíz. Közben folyamatosan beszélgettem velük. Megbeszéltük, hogy miért jó, ha egy barátja van, vagy ha több. Valaki pedig még Boldog Dóra jelét is lerajzolta (mosolygós arc), ő is a barátja, mondta. Ezek a virágok egy nagy csokrot alkottak (felragasztottuk egy kartonra). A barátság jelképének kiszínezése, és a harmadik lépcsőfokra való felragasztása után lehetőséget biztosítottam a „barátaim” című kép kiszínezésére, valamint barátságvirág készítésére. Néhány gyermek a saját csoportjába járó barátnak adta a virágot, többen pedig átvitték másik óvodai csoportba. Örömmel tapasztaltam, hogy a virágok színezésénél mindenki mondogatta, hogy kinek fogja adni, már konkrét elképzelésük volt. A délelőtt nagyon jó hangulatban telt, a gyermekek alig várták minden játékban hogy sorra kerüljenek. A hét másik napján lerajzolták a legjobb barátjukat. A gyermekek boldogok voltak amikor kitettük a falra a barátságláncot, a barátságvirágokból készült csokrot, majd másnap „A legjobb barátom” című rajzot. Az óvodában dolgozó felnőtteknek örömmel meséltek a játékokról, mutatták az elkészült munkájukat.