A gyerekek meghallgatták Lukács Elvíra : A barátság útja című mesét, majd beszélgettünk a meséről a barátaikról, kapcsolataikról. Közösen elmondtuk Sarkady Sándor Édes ősz jött című vesét, harmonikus mozgással kísérve, majd mindenki a barátjával párban is elmondhatta. Barátaink a madarak is ,,madárlakomát” készítettünk. Kerek tányérformát gyurmáztunk majd magvakkal díszítettük : kukoricával, napraforgó maggal, lecsével és félborsóval stb… Amikor mindenki elkészült megtekintették egymás munkáját és értékelték. Befejezésképpen meghallgattuk és elénekeltük Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek.. című dalát.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónapjában a társas kapcsolatok ápolása témával foglalkoztunk. Gyakorlatunkat a foglalkozást kezdő relaxációs gyakorlattal kezdtük el: malomkörzés, cicanyújtózás. Ezek után meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek!” és közben elmutogattuk, amit hallottunk: tapsoltunk, dobbantottunk, nyújtózkodtunk magasra, kiáltottunk jó nagyot, mondtuk, hogy szép napot, mondtuk, hogy szeretlek. A gyerekek nagyon könnyen megtanulták a fülbemászó dallamot és szöveget és nagyon élvezték a dalt. Ezt követően leültünk a szőnyegre és megkérdezte mindenki sorban a mellette jobbra ülőt, hogy „Kis barátom hogy vagy?” A gyerekek kedvesen válaszoltak a kérdésre majd ők kérdeztek. Nagyon jó játék volt! Mindenki örömmel nyugtázta, hogy kíváncsiak a többiek arra, hogy mi van vele, hogy érzi magát. Megszólalt a kis csengettyű és Boldog Dóri elmondta a mondókát: „Kerek erdő…” Elmeséltem a hónap egyik meséjét: „Bartos Erika: Bogyó és babóca: Barátság” amit a gyerekek nagy kíváncsisággal hallgattak. A mese után beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a barátság, kinek ki a barátja. Ezek után több lehetőség, több feladat közül is választhattak: Az egyik asztalnál színes gyöngyökből barátságkarkötőt készíthettek társaiknak, amelyet nagyon elmélyülten fűztek, és aminek nagyon örültek, amikor felkerült a kezükre. A másik asztalnál kiszínezték a kislány és kisfiú képeket és fölé rajzolták barátaik jelét. A harmadik asztalnál ülők ujjlenyomat képet készíthettek a munkafüzetből fénymásolt lapokra. A gyerekek elmélyülten dolgoztak és volt, aki több feladatot is megoldott a felkínált lehetőségek közül. Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek!” című dalát többször meghallgattuk a hónap során mivel a gyerekek nagyon megszerették.
Az elmúlt napok tevékenységei sok -sok élménnyel tették gazdagabbá csoportunk tagjait. Együtt készültünk a Márton napra. A társas kapcsolatok alakítását segítette, hogy megfeleztük a Márton napi pogácsát, azzal, akit szeretünk a csoportban. Először mi felnőttek mutattuk a gyerekeknek hogyan felezünk pogácsát, majd a gyerekek választhattak. A sünis lámpásokkal társakat kereshettek maguknak. Igazi őszi hangulatot varázsoltunk a termések válogatásával, versek, dalok meghallgatásával. Táncoltunk Gryllus Vilmos Őszi falevél című dalára, szép színes kendőkkel játszottuk el, hogyan peregnek-forognak a színes falevelek. Eljátszottuk a Répa mesét, vidáman kapcsolódtak be a közös mesélésbe. Fotózás zajlott nálunk, együtt nézegettük a képeket, elmondták ki és miért hiányzik nekik.
2.osztàlyosokkal neveket hùztunk az adott osztàlyon belül. Titokban kellett tartani a kihùzott tàrs nevèt. Jòsàgos manòkkà varàzsoltuk magunkat. Feladatunk az volt, hogy kèszitsünk egy szèp rajzot az àltalunk kihùzott tàrsunknak. A rajzokat ezutàn àtadtuk egymàsnak. Kaptunk is, ès adtunk is ajàndèkot. Àtbeszèltük, hogy kinek melyik volt jobb èrzès. Adni vagy kapni?
A foglalkozàs vègèn visszavàltoztunk gyermekkè ès eljàtszottuk a hònap dalàt.
Mi erre a hónapra a tükörjátékot választottuk a csapatunkkal. Nagyon élvezték a feladatot a kis lurkóink, többször is jót játszottunk az elmúlt időszakban velük. Egyre ügyesebb feladatokat találtak ki egymásnak a tükörképek.
Novemberben, a Társas kapcsolatok ápolásának hónapjában, a Boldogságóránkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami a „Tüdőtakarítás” volt. Szerettem volna érzelmileg ráhangolni a gyerekeket a témára, és kitakarítani magunkból a felesleges, negatív érzelmeket és hangulatot.
Az első kapcsolatteremtő játékunk a „Kis barátom, hogy vagy?” volt, amit oda, és vissza is eljátszottunk. Ez igazán fellelkesítette őket. Ettől felbátorodva bevontunk a játékunkba egy üres széket, majd azt a játékot játszottuk, hogy „Jobb oldalamon nem ül senki, üljön ide XY”. A gyerekek nagyon élvezték. Volt, akit többször is maguk mellé hívtak. Szerencsére senki nem került perifériára, mindenkinek akadt olyan társa, aki mellett jól érzi magát. A játék hangulatára alapozva feltettem nekik néhány kérdést. „Hogy érezték magukat, és miért azt a társukat hívták maguk mellé? A beszélgetésből kikerekedett a barátság fogalma.
Meghallgattuk és énekeltük Bagdi Bella- Ha boldog vagy című dalát, amit egész hónapban igényeltek a gyerekek, majd a tevékenység zárásaként mindenki kiszínezhette az előre kivágott gyerek figuráját, és barátságláncot alkottunk. A figurákat ugyan olyan sorrendben ragasztottuk fel egy papírra, ahogyan ők kapcsolódtak egymáshoz. Azóta a csoportszobánkat díszíti a mi „Barátságláncunk”!
A család után a legfontosabb kapcsolatok a közösségekben alakulnak, ezért nagyon fontosak a kortársi csoportok, kapcsolatok. A 3.a. osztályosok a novemberi Boldogságóra témáját dolgozták fel,melynek témája ‘a társas kapcsolatok’ voltak.
A foglalkozást egy tükörjátékkal kezdték, ahol,nagyon szorosan, együttműködve kellett egymással viselkedniük a pároknak, hogy a lehető legjobban leutánozzák a mozgásformákat egymástól. Általában mindenki valamilyen táncmozdulatot mutatott a másiknak, hiszen közben a hónap boldogságdala ment a háttérben.
Ezután beszélgetéssel folytattuk, ahol a csoportokon belül a gyerekek egymásról elmondhatták pozitív tulajdonságaikat. 🥰
Majd mindenki elmondhatta, befejezhette magáról az „Azért vagyok szerethető,mert….” kezdetű mondatot. Sok szép, jó, megható gondolatot fogalmaztak meg önmagukról és társaikról is.
A projektmunka lényege pedig, hogy terveztünk Varázsgépeket csoportokban, amely megjavítja az elromlott barátságokat.
A gyerekek nagyon kreatívan rajzolták meg ezeket is.
A foglalkozás jó hangulatban telt és más oldalukról is megismerhették egymást a gyerekek Edina tanítónéni vezetésével.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Barátság! Milyen különös is ez a szó. Ha jobban elmélyültünk benne a gyerekekkel, rájöttünk hogy sok-sok összetevője van. Nemcsak az együtt játszás, hanem a megtartás is fontos. Nagyon élveztük a tükörjátékot is. Hangos kacagással volt tele a terem. A varázsgép ami megjavítja a barátságot közös munka eredménye.
A hónap során elvégzett feladatok:
A november a társas kapcsolatok, a barátság hónapja. Az ember alapvetően társas lény, szüksége van a megfelelő, igényeit kielégítő kapcsolatokra. Ennek legfőbb és elsődleges színtere a család, a rokonság, bővebb fórumai pedig a barátok, az osztálytársak, munkatársak és távolabbi ismerősök. Minden igaz barátság drága kincs, hiszen alapja a feltétel nélküli szeretet, az őszinteség, a nyitottság, a megbízhatóság. Egy osztályközösségben nem lehet mindenki mindenkivel igaz barátságban, de a csoport szabályait betartva, kölcsönösen tisztelve egymás érdekeit jó kapcsolatot lehet kialakítani a társakkal. Éppen ezért nagy gondot fordítok a csapatépítésre, ennek érdekében rengeteget beszélgetünk, játszunk, éneklünk, alkotunk. Ennek jegyében született meg közös ajtódekorációnk, az „Összetartozunk, mint a borsó, meg a héj-a”, ezt választottam saját kitalációként a hónap fő feladatának. Mindenki kapott egy sablont, amin zöld színnel kiszínezte a növényt, a borsószemek pedig krepp-papírból készült „gyurmicok” (=összegöngyölt papírgolyócskák) lettek. Az elkészült egyedi növénykéket az ajtóra ragasztottuk, a sok kicsiből így egy óriási nagy növény lett, ami az összetartozásunkat szimbolizálja. A cím önmagáért beszél, az osztályba járó gyerekek együttlétére, a közös elvekre, célokra és szabályokra utal, amiket rendszeresen ápolunk. Egyik kis tanítványom jegyezte meg boldogan és okosan, hogy én vagyok a héj, ők pedig a borsószemek – hát igen, ez volt a cél és a lényeg! (Ha valakit érdekel ez a feladat, a következőt kell beírni a Google keresőbe: „peas in a pod krokotak”.)
Lupsánné Kovács Eta Barátság című versét is feldolgoztuk, elkészítettük a szereplőket. Manót, mákgubót, cukorborsót és diót készítettünk sablon alapján több példányban is, hiszen minden gyerek dolgozott az alkotáson. A figurákat a táblára rajzolt óriási diófán lévő nagy odúház elé és köré helyeztük fel, így egy meseillusztráció sikeredett belőle. Négy kismanó már a másik táblára került, ők a gyerekek fantáziája alapján látogatóba érkeznek éppen az odúban lakó manóbarátjukhoz. A vers olvasása és hallgatása közben boldogan hangoztattuk a refrént: „Szó, szó, kopogó, a barátság csudajó/ragyogó!”.
A csoportokban nagyon fontos a megfelelő együttműködés, együtt mozgás. Ennek bizonyítására először eljátszottuk a „tükörjáték” címűt, ahol a párok és a csapatok szemben állva egymás mozdulatait utánozták, mintha tükröt tartottak volna. A halrajok mozgását is tanulmányoztuk természetfilmek segítségével, majd leutánoztuk őket, tehát az élenjáró „vezérhal” mögött haladt mindenki csoportosan, ugyanúgy mozogva, „hömpölyögve” a teremben, ahogy irányító társuk tette azt. Ennek megörökítésére papírból készítettünk színes halacskákat, amiket a faliújság kék színű hátterére azonos irányba haladóan felragasztottunk, így emlékeztetve magunkat közös céljainkra. A kreatív alkotó tevékenységek tehát nagyon jó közösségformáló hatásúak. A rajz és technika órákon készített papírrókák, a tölgyfa lombkoronájában párosan üldögélő makkfigurák, a tölgyfa alatt üldögélő, piros kalapú gombák és a Márton-nap alkalmából készített libák csapata is bizonyítja a jó együttműködést és a segítő, egymást támogató csapatmunkát, az osztályban működő baráti kapcsolatok dinamikáját. Ezek az alkotások emlékeztetnek minket az összetartozásra, az egymásra utaltságra, az összefogásra.
A 3-4. osztályosokkal miután felolvastuk és megbeszéltük a „Kicsi esőcsepp” című mesét, elkészítettük az „Oázis” című képünket is. Szorgalmasan nyírtuk színes papírból és magazinokból a felhőt, a mosolygó esőcseppeket, az oázisunkat benövő rengeteg virágot, ragasztottuk a burjánzó növényzetet. Közben a mese kapcsán sokat beszélgettünk a baráti kapcsolatok őszinteségéről, az összetartás, az egymás mellett történő kiállás fontosságáról, az összefogás hatalmas erejéről. A kicsi esőcseppecske egyedül nem lett volna képes létrehozni azt, ami a testvéreivel együtt sikerült.
Kedvenc játékunk volt, amikor egy tanuló a kör közepére ült és a többiek az illetőről csak pozitív dolgokat, jó tulajdonságokat mondhattak. A végén mindenki arról számolt be, hogy milyen jó volt hallgatni a sok dicséretet és megerősítést.
Relaxációs feladatként Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalát hallgattuk több alkalommal is, ami segített minket megpihenni egy-egy nehéz nap után. A „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dal mozgásos játékával pedig jó hangulatot, kellemes légkört varázsoltunk magunknak foglalkozásainkon.
A boldogságfoglalkozást Sarkadi Sándor: Édes ősz című versének mondogatásával kezdtük, majd a gyerekekkel süniket készítettünk kartonból és színes papírból.
A sünik tüskéi a gyerekek tenyérnyomata. Ezután „Varázsgép” játékot játszottunk, majd a gyerekek meghallgatták Bartos Erika: Bogyó és Babóca-Barátság című történetét.
Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát és beszélgettünk a barátságról.