A gyerekek kitöltötték Gary Chapman szeretetnyelv-tesztjét, amelyből kiderül, hogy melyik is az ő jelenlegi szeretetnyelvük.
Társas kapcsolatok ápolása
Az 5. B osztály csökkent létszámmal, de annál nagyobb lelkesedéssel vágott neki a feladat teljesítésének. Sajnos a kapkodás gyakori hiba volt, amikor már közelebb kerültek a célhoz. De az is előfordult, hogy a biztonság kedvéért az egész táblát megpróbálta kitölteni valaki. Sokan megfogalmazták, hogy baráti körükön kívül sem volt nehéz közös pontot találni, legfeljebb meglepődtek. Másoknak kicsit többet kellett törni a fejüket. Talán az okozott legnagyobb örömöt, ha olyan osztálytársak ismertek rá hasonlóságukra, akik keveset beszélgettek eddig egymással. Mindenki jól érezte magát, s csaknem egyszerre érték el a bingót is.
A szeretetnyelv erősítette a gyerekek önismerete mellett a társismeretet is. Kiderült a teszt eredményéből, hogy kinek mi a fontos. Egyénileg elkészítették a saját szeretetnyelv-matricájukat.
Szeretetnyelv-tesztet töltöttünk ki. Kiértékeléskor kiderült, hogy az osztály legjellemzőbb szeretetnyelve a minőségi idő. Bizonyos időközönként igénylik szeretteik osztatlan figyelmét, a velük való közös tevékenységeket. Az emlékezetes, közös élmények töltik fel őket leginkább. A beszélgetés után közösen terveztek szeretetnyelvükhöz illeszkedő matricát.
Nekünk pedagógusoknak a gyerekek közeli kapcsolatrendszere jól megfigyelhető, éppen ezért ebben a hónapban nagyon sokat beszélgettünk a barátságról, a család fontosságáról. Vegyes csoport lévén a nagyok sokat segítenek az esetlegesen kialakult a feszültségek oldásában és a kicsiknek a beilleszkedésben. A nagyokkal több éve részesei vagyunk a programnak, ezért ők már ügyesen beszélnek saját érzelmeikről, a család- és a társakhoz való kötődésükről.
A szülők bevonásával elkészítettük a „ Jó tulajdonságaim” fát. (Minden gyermekről 5 jó tulajdonságot kellett írni a családnak)
Az „Azt szeretem benned” játék során szintén sok kedves és pozitív tulajdonságot hallhattak a gyermekek magukról, amely az önértékelésükben remélhetőleg sokat segített.
A „KI van a takaró alatt?” főleg a kicsik körében aratott nagy sikert.
Nekünk pedagógusoknak a gyerekek közeli kapcsolatrendszere jól megfigyelhető, éppen ezért ebben a hónapban nagyon sokat beszélgettünk a barátságról, a család fontosságáról. Vegyes csoport lévén a nagyok sokat segítenek az esetlegesen kialakult a feszültségek oldásában és a kicsiknek a beilleszkedésben. A nagyokkal több éve részesei vagyunk a programnak, ezért ők már ügyesen beszélnek saját érzelmeikről, a család- és a társakhoz való kötődésükről.
A szülők bevonásával elkészítettük a „ Jó tulajdonságaim” fát. (Minden gyermekről 5 jó tulajdonságot kellett írni a családnak)
Az „Azt szeretem benned” játék során szintén sok kedves és pozitív tulajdonságot hallhattak a gyermekek magukról, amely az önértékelésükben remélhetőleg sokat segített.
A „KI van a takaró alatt?” főleg a kicsik körében aratott nagy sikert.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat támogatásának köszönhetjük, hogy november első napaiban a szép őszi időt kihasználva eljutottunk Szolnokra a RepTárba. A gyerekek és a szülők is nagy örömmel fogadták a kirándulás hírét. Az utazás és a kirándulás biztonsági szabályait betartva mindenki a barátja mellett ülhetett és a Repülő Múzeumban is szabadon sétálgathattak, nézelődhettek. Az otthonról hozott elemózsiával lelkesen kínálgatták egymást. Ebéd után megnéztük a szolnoki Vadasparkot, ahol már igazán őszi hangulat fogadott minket. Nagyon jó hangulatú, vidám kirándulás volt, ahol gyerekek, felnőttek jól érezték magukat. Napokig beszéltek élményeikről a gyerekek.
Október a társas kapcsolatok hónapja. A téma feldolgozásába bevontuk az egész alsó tagozatot, és megkezdtük az adventi készülődést is. Egy kedves történettel indítottuk, melynek főszereplője: Benő, a karácsonyi manó. ( A mesét itt találjátok: https://www.muzsaktarsulat.hu/adventi-keszulodes-online-eloadas-gyerekeknek/ )
Berendeztünk Benőnek egy szobát is az iskola folyosóján. Igazán közös munka volt, hiszen készült kandalló, postaláda, hintaszék, ablak, játékok…Mindenki hozta és elkészítette a saját ötletét. Varázslatosan szép lett. Itt találkozunk hetente egy-két alkalommal.
Az első találkozó egy utazás volt, elrepültünk Lappföldre, Benő otthonába. Aztán a gyerekek megismerték Benő történetét. Így nyitottuk meg a helyet a folyosón.
Benő szobájában a karácsonyi hangulat mellett fejlesztő játékok is vannak, amiket bárki kipróbálhat, akár a szobában, vagy el is viheti az osztályába.
Van Benőnek egy zsákja, melybe fogadalmakat rejtett, amiket minden hétfőn reggeli találkozásnál húzunk ki. A következő hétfőn Benő tündérporral meg is jelöli azokat a gyerekeket, akiknek sikerült megtartani a fogadalmat. A tündérpor (csillámpor) olyan fényesen világít, hogy még az északi sarkon is látható a Mikulás otthonában. A gyerekek figyelik, segítik egymást, várják a találkozókat, gyakran játszanak a folyosón kialakított szobában. Arra is van példa, hogy azért ül valaki a hintaszékbe, hogy a ringatózástól és a kellemes hangulattól kicsit megnyugodjon. Így már a dührohamok kezelésére is használjuk.
Így lett „Benő szobája” a társas kapcsolatok központja, az alsósok meséjében.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
A legtöbben már ismerték öreg néne és az őzikék meséjét, örömmel vettek részt a beszélgetésben, feladatokban. A tükörjáték során nagyokat nevettünk. A gyerekek igyekeztek minél viccesebb és minél nehezebben követhető mozdulatokat mutatni párjuknak.
Két és fél hónap iskolában eltöltött idő után, először került sor a véletlenszerű csoportalakításra. A félelmeimmel pont ellentétes hatása lett. Akikkel kevésbé (esetlegesen egyáltalán nem) barátkoztak, játszottak, közös tevékenykedtek a gyerekek, most óriási örömmel fogadták, hogy együtt fognak dolgozni. 🙂