A társas kapcsolatok ápolása volt a hónap témája. Ez a téma még a kis elsős gyermekeknek is teljes mértékben megérthető, átélhető. A hónap során sokat mondókáztunk, mesét hallgattunk, néztünk. A szüleink és a barátaink meghatározó személyek életünk minden percében. Erre a fontos tényre próbáltam ráébreszteni kicsiny tanulóimat, mely úgy hiszem sikerült is. Szertettel meséltek szüleikkel, barátaikkal, szomszédaikkal való kapcsolataikról, a közösen megélt élményekről. Ha elfáradtunk a tanulásban és egyéb tevékenységek végzése során, együtt énekeltünk, színeztünk és meditáltunk is. Nagyon jó hangulatú hónapot búcsúztatunk a napokban.
Társas kapcsolatok ápolása
A Somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola 6. osztályosaival novemberben, a társas kapcsolatok hónapjában két alkalommal találkoztunk.
Az első alkalommal relaxációval indítottunk, majd beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról. Mindannyian kitöltöttük Gary Chapman szeretetnyelv-tesztjét, amelyből kiderült, hogy melyik is a mi jelenlegi szeretetnyelvünk.
A 2. alkalom is beszélgetéssel indult. Aztán „A mi házunk” című játékot játszva, több vitás kérdés eldöntése után megtudtuk, milyen szabályok szerint élnének a gyerekek, ha egy házban laknának. Az óra további részében a csoportok montázst készítettek, amellyel igyekeztek megjeleníteni Arisztotelész gondolatát: „Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.” Az elkészült munkákat az osztálytermünkben állítottuk ki, majd a képtárlátogatás módszerével tekintettük meg.
Társas kapcsolatokról novemberben
A hónap során több alkalommal is volt lehetőségünk a társas kapcsolatokról beszélgetni.
Az ember társas lény, nem jó senkinek sem egyedül lenni. Fontos a családunk és fontos, hogy barátaink legyenek. Az adventi időszak közeledtével még nagyobb hangsúlyt kapott ez a hálás téma. Néhány tanítványom időnként el is érzékenyült, amikor tudatosult benne, mennyire szerencsések is vagyunk, mennyire jó is a mi osztályközösségünk, hiszen mindenki megtalálta a helyét, mindenkit befogadtunk.
Két gyerek éppen egy évvel ezelőtt érkezett hozzánk, de úgy érzik, hogy a kezdetektől velünk vannak. Azonban azért, hogy a társaink elfogadjanak, mindenkinek tennie kell.
Megbeszéltük, hogy mire volt szükség ahhoz, hogy a két úgy osztálytárs beilleszkedjen. Olyan tulajdonságok, amiért szerethetőek.
Majd mindenki kapott egy írólapot, amelyre lerajzolta a kezét, a tenyerébe a saját nevét, ahogy szereti, ha szólítjuk, az ujjaira pedig egy-egy jó, kedves, szerethető tulajdonságát.
A feladat megoldása kisebb nehézségekbe ütközött, mert, elmondásuk szerint könnyebb meglátni a rossz tulajdonságot még magukban is.
Azért, hogy ez könnyebben menjen, elolvastunk egy rövid történetet egy hihetetlenül bölcs afrikai törzsi szokásról.
Amikor a törzsből valaki rosszat tesz, akkor kiállítják a falu közepére, és az egész törzs köré gyűlik, s két napig folyamatosan sorolják neki mindazokat a jó dolgokat, amiket valaha is tett.
Mert a törzs hisz abban, hogy minden ember jónak születik, csak néha hibákat vét. A törzs összegyűlik és segítenek társuknak újra megtalálni önmagát, a jó természetét.
Erre néha mindenkinek szüksége van. Ezért körben helyezkedtünk el mi is, s a kör közepére állítottunk sorban, egyenként mindenkit, akinek felsoroltuk a jó tulajdonságait. Mindenki mondott egy jó tulajdonságot, vagy kedves emléket a kör közepén álló társának, de nem ismételhették meg az előttük már elhangzottakat. Megbeszéltük a tapasztalatokat. A gyerekek úgy érezték, hogy a kedvességet is tanulni, gyakorolni kell, hiszen rosszat könnyebben tudtak volna mondani, mint kedveset, jót. A vélemények egyöntetűen azt igazolták, hogy gyakran van szükség környezetünkben a pozitív megerősítésekre, dicséretekre.
A hónap dalára táncra is perdültek.
A következő foglalkozásunkat ellazulással kezdtük, ám a 10 perc hosszúnak bizonyult számukra, kacarásztak, kuncogtak már az 5. perc után.
A tükörjátékkal folytattuk, ami mindenkit megmozgatott, örömmel vettek részt a játékban. Párokat is cseréltek. Később megbeszéltük a tapasztalatokat, s elmondták, hogy kik azok, akik mozgására könnyebben ráhangolódtak.
Majd a „Szerethető vagyok”segített egymás jobb megismerésében. Figyelmesen hallgatták meg egymást a kis csoportokban, s készítettek plakátokat, az egyéni ízlésviláguknak megfelelően.
Kellemesen töltöttük a boldogság órákat, a gyermekek egyre jobban várják ezeket az alkalmakat.
A heti Boldogságóra foglalkozást egy relaxációval kezdtünk, hogy a feladathoz a gyerekek minél inkább lecsendesedjenek és megpihenjenek.
A relaxációs gyakorlat előtt még a szabad játékidőben kiszínezte minden gyermek a kis ember figuráját. A relaxáció után sorba álltak, hogy ki kinek a barátja, majd a kis figuráikat is úgy tettük sorba. Ezután mindenki választhatott egy gyereket, akit a barátjának gondol és egy színes fonalat, amiből mind a két gyermek kapott barátság karkötőt. A gyerekek nagyon ügyesek voltak és nagyon jó volt nézni, hogy ki kit választ. Leginkább a valóban együtt játszók egymást választották, de akadt olyan is, aki teljesen mást választott, mint akivel együtt szokott játszani. Minden gyermeknek lett barátság karkötője, volt akinek 3 is.
A barátság karkötő felhelyezése után meghallgattuk közösen a hónap dalát, amire együtt táncoltunk, majd elmeséltem nekik a Süni irigy lesz című mesét.
Számomra ez a téma nagyon kedves és érdekes volt, mert napokig kaptam a visszajelzéseket a szülőktől és a gyerekektől is, hogy mennyire tetszik nekik a barátságkarkötő. A gyerekek büszkén viselték és mutatták mindenkinek, illetve mesélték el, hogy mit játszottunk.
A hétszínvirág csoportban a társas kapcsolatok ápolását dolgoztuk fel ebben hónapban. Jól érzem magam boogie című dalra, minden gyerek táncolt. A gyerekeknek elolvastam Bartos Erikától Bogyó és Babóca- Barátság című mesét, megbeszéltük kinek mi tetszett benne. Meghallgattuk Gryllus Vilmustól az Őszi falevél című dalt. Az állatok az erdőben játék nagyon tetszette a gyerekeknek. Mindenki választott magának egy erdei állatot, voltak nyuszik, mókusok, medvék, csigák, sündisznók, őzikék. Megépítettük közösen a barátságjavító gépet. Megbeszéltük, hogyan használjuk és mire való. Izgalmas, aktív délelőttjeink voltak, ahol a gyerekek érdekes élménnyekkel gazdagodhattak és megismerhették a játékokon keresztül a barátság és empátia fontosságát.
A novemberi Boldogságóra elejét Tükörjátékkal kezdtük. A gyerekek tükörképként utánozták a mozgó társaikat. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalát. Becsukott szemmel követtük a dalban levő utasításokat.
Megnéztük az Öreg néne őzikéje című hangos diafilmet. Elmeséltük, miket érezhetett a kisgida. Üzenetet is küldtünk a gidának, és rajzoltunk neki. Elmeséltük, hogy miért szerethető a gida, és az öreg néne. Arról is tájékoztattuk egymást, hogy mi miért vagyunk szerethetőek és kivételesek.
Az órát Pletykajátékkal zártuk. Nagyon érdekes volt, hogy milyen változáson ment keresztül az eredeti szöveg.
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2022. november 21.
Résztvevők: 2. osztály
Mozgás alapú relaxációval kezdődött a foglalkozás. A társas kapcsolatok téma, ami legjobban megnyitja tanítványaimat, így volt ez most is. Megbeszéltük, hogyan cselekedjenek, hogy mindenkinek jó legyen. Ha épp konfliktus van, próbáljuk mindig megbeszélni, megoldani. Fontos, hogy társas kapcsolataink minőségiek legyenek, s ezért bizony tenni kell. Felolvastam az Öreg néne őzikéje című verses mesét. Szívesen vettek részt a tükörjátékban. Nagyon motiváltan, aktívan közreműködtek a „Tégy egy lépést felém!” című közös feladatban. A Tőlem neked jókívánság írása is elérte célját, hisz mindenki kapott egy pici öröm forrást a kívánságok olvasásával. Külön tetszett a gyerekeknek, hogy én is részt vettem a kívánságok írásában és húzásában is. Amíg kihúztuk a cetliket, addig a hónap dalát is meghallgattuk. Az óra vége meditációval zárult. A hónap témája erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
-Relaxáció: Napimádás (Boldogságóra Könyv 37.oldal) -Ismerd meg a barátod! játék :A szemben lévő párok kérdéseket tesznek fel egymásnak,hogy jobban megismerjék egymást. -Mese: Tavaszi ébresztő -Színezés: Boldogságóra Munkafüzet 19.oldal -Azt szeretem benned,hogy… játék (Pozitívumok elmondása egymásról) -Dal:Ha boldog vagy,mutasd meg mindenkinek
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése
1. Motiváció: Te kellesz c. dal éneklése, eljátszása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg c.dalára mozogtunk
3. Téma feldolgozása mesével: Péter Tímea: Fülöpke az óvodában c. mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Szívecskék, óvodai jelek rajzolása közösen a barátság labdára.
6. Lezárás: A barátság labda gurítása a barátnak.