A gyermekekkel a terem közepén körbe álltunk és babzsákot dobáltunk egymásnak. Annak dobhatták, akinek szerették, de fontos volt a szemkontaktus felvétele. A gyerekek nagyon élvezték. Ezután leültünk és megbeszéltük a társas kapcsolatok fontosságát, hogyan fejezzük ki, ha valakire odafigyelünk.
Ezt követően minden gyermek elmondta, milyen állat szeretne lenni és miért.
Másnapra előhívattam az állatokról fényképet és elkészítettük a posztert a tulajdonságokkal együtt. A gyermekeknek annyira tetszettek az állatos képek, hogy nem ragasztottuk fel a papírra, hanem mindenki hazavitte magával.
Társas kapcsolatok ápolása
Törteli Szent István Király Általános Iskola
A tanulók csoportokban elkészítették a „Szerethető vagyok” plakátot.
Beszélgetőkör: kik a barátaim? Jó együtt játszani, beszélgetni.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Bogyó és Babóca- barátság.
Ének+ mozgás: A hónap dala.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
Hogy érezted ma magad a foglalkozáson, és mi tetszett?
Beszélgetőkör: kik a barátaim? Jó együtt játszani, beszélgetni.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Bogyó és Babóca- barátság.
Ének+ mozgás: A hónap dala.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
Hogy érezted ma magad a foglalkozáson, és mi tetszett?
Állati jó csapat vagyunk!
Ebben a hónapban diákjaim nagy örömmel keresték, válogatták az állatokat, az állatos képeket az általam választott feladathoz. Motiválta őket a külső, a forma, a szín, az élőhely és a méret. A belső tulajdonságok és a viselkedés kevésbé volt szempont számukra, de a beszélgetések végére megértették a lényeget.
El is készült a 9.E-3. TÁRSAS KAPCSOLATOK végzős osztály ÁLLATI JÓ CSAPAT VAGYUNK! tablója.
A társas kapcsolatok minden életkorban alapvető fontosságúak, a barátsághoz mindenkinek van valamilyen viszonya. A legkisebbeknek a külső hasonlóság és azonos érdeklődés elég a szorosabb kapcsolat kialakításához, a nagyobbaknál a belső tulajdonságok a kapcsolatok alapjai. Az óvodáskor végén már különbözőségeket is el tudnak fogadni egymásban, sőt a barátságról, társaikkal való viszonyaikról már beszélni is tudnak.
A téma feldolgozását a javasolt tevékenységeken kívül még (egy kis -középső csoportban) különböző játékokkal színesítettem.
Ragacs: Lassú tempóban sétálunk, ügyelünk arra, hogy séta közben ne érjünk egymáshoz (az erre kijelölt helyre tehetünk különböző tárgyakat is, amit a gyerekeknek ki kell kerülniük). Amikor azt mondom: „Ragacs!” mindenkinek a hozzá legközelebb álló gyermekhez kell ragadnia, annak megfelelően, hogy milyen testrészt mondok a felszólítás után (pl. váll, comb, mutatóujj stb.) Összeragadva haladnak tovább addig, amíg nem hangzik el az új testrész neve. Ekkor párt váltanak, lehetőleg olyat, akivel ebben a játékban még nem találkoztak.
Tükröm-tükröm: Párokat alkotunk és szembe állunk egymással. Egyikünk lesz a tükör, a másikunk a tükör előtt álló. Egyformán kell mozognunk.
Hangulatjáték: Körben ülünk, három különböző hangulatot ábrázoló lapot mutatok. Először megbeszéljük, hogy mit látunk a képeken. A következő körben arról beszélgetünk, hogy mikor voltunk utoljára vidámak, mérgesek illetve sírósak és miért. A hangulattáblákat körbe is adhatjuk, de a kör közepére is tehetjük, és az veszi el, aki éppen mutatni szeretne valamit az adott érzésről.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A téma feldolgozását a „Tégy egy lépést felém!” játékkal kezdtük. A játék végén megtapasztalhatták a gyerekek, hogy olyan társaikkal is vannak közös kapcsolódási pontjaik, akikkel kevesebbet játszanak vagy barátkoznak. Az Öreg néne őzikéje című mesével folytattuk. A történet átbeszélése, feldolgozása után a csoportok megírták a „Gyógyító üzeneteket”. Nemcsak a történet szereplőinek, hanem egymásnak is írtunk jókívánságokat. Azokat beletettük egy dobozba, amiből mindenki húzhatott. Az elolvasott üzenet valóban boldoggá tette őket, mindenk arcára kiült a mosoly. Végezetül a kialakult csoportok a megadott témák átbeszélése után elkészítették a „Szerethető vagyok” posztereiket.
A tevékenység elején bekapcsoltam egy relaxáló zenét, mely ráhangolódás céljából történt. Kialakítottam a nyugodt, biztonságos környezetet. Sok beteg gyerek miatt kis létszámmal voltak óvodásaim. Ezt követően egy kicsit mozogtunk a zenei aláfestés mellett, majd körben ültünk és beszélgetni kezdtünk, ki miért szereti a barátját, milyen jó dolgokkal tudjuk egymást felvidítani és végül barátságháló is készült fonál segítségével. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd az asztalhoz ülvén barátságláncot készítettünk, vegyes technikát alkalmazva. Melyet egy nagy kartonra felragasztottunk, mindenkit a barátja mellé tettünk. Tartalmas délelőttöt töltöttünk együtt, mely mindenki számára pozitív töltés volt.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyermekek egymással szemben álltak és utánozták egymás mozdulatait.
A 7. osztály tanulói a Boldogságórát önbizalomfejlesztő relaxációval kezdték videó segítségével. Ismertettem velük az 5 szeretetnyelvet, ezekről röviden beszélgettünk. Ezt követően kitöltötték a szeretetnyelv kérdőívet. Az eredmények alapján csoportokat alkottak, és megbeszélték, kinek mit jelent ez az eredmény. Végül rajzokat készítettek a témával kapcsolatban.