A társas kapcsolatok bevezetését egybefűztem a mostani olvasmányunkkal, illetve a heteken át tartó osztályproblémával. Sokat beszélgettünk arról, mi is az a társas kapcsolat, milyen a jó kapcsolat, milyenek a jó barátok, barátnők… Kétszer végeztük el a tükörjátékot. Elsőnek ők választhattak magunknak tetszőleges párt, ahol elsőnek az egyik félnek kellett egy kis mozdulatot mutatni, azt leutánozni, majd csere. Nehezen ment, hogy rövid mozdulat legyen, és ha azt megcsinálta, akkor következhetett a másik mozgás. Majd cseréltek. Ezután én alakítottam ki a párokat aszerint, hogy hetekkel ezelőtt milyen osztályprobléma volt, ki kivel ellenségeskedett. Ezzel szerettem volna őket közelebb hozni egymáshoz. Jól is sikerült. Sokat nevettek a játék végén. Az igazi szenzációt az aratta, amikor egy gyereket kiültettem az osztállyal szemben, és mindenkinek be kellett fejeznie a mondatot az adott illetőre: Szerethető vagyok, mert… Mindenkire sor került. Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát is, valamint a jól bevált meditációval lazítottuk le a foglalkozást, és engedtük magunkhoz közelebb azt a személyt, akivel mostanában picit haragban voltunk. Jól sikerült ezt a hónapot is zárnunk! Várjuk a decembert!
Társas kapcsolatok ápolása
November hónap a társas kapcsolatok építéséről, elmélyítéséről szólt. A témakör „bevezetését” kontemplációval kezdtük. Leültünk a szőnyegre és arra kértem a gyerekeket, hogy csukják be a szemüket. Képzeljék el, hogy egy szobában ülnek, ami tele van játékkal, és több olyan játékkal is, amit párban kell játszani. Nagyon szeretnének ezekkel a játékokkal játszani, de egyedül sajnos nem tudnak. Megkértem figyeljenek az érzéseikre, mit éreznek eközben? Majd elmondtam, hogy belép a szobába a barátjuk és elkezdenek együtt játszani a játákokkal. Most mit éreznek? Majd megkértem nyissák ki a szemüket. Megkérdeztem mit éreztek akkor, amikor egyedül ültek a szobában tele játékkal, és mit éreztek akkor, amikor a barátjuk belépett a szobába? A gyerekek elmondták, hogy nem volt jó érzés egyedül lenni, magányosnak érezték magukat, ám amikor csatlakozott hozzájuk a barátjuk, az nagyon jó érzés volt számukra. Arra jutottunk, hogy az ember társas lény. Igaz, olykor jóleső, ha egyedül vagyunk, de mégis szükségünk van a szeretteinkre, családunkra, barátainkra, mert nélkülük nem tudnánk elképzelni az életünket, és sokkal szomorúbb lenne minden. A hónap folyamán többször megmozgattuk magunkat a ‘Jól érezem magam boogie’ c. dalra. A végén már kívülről fújták a szöveget. Megtanultuk az Édes ősz c. verset, és elolvastuk, majd megnéztük Bogyó és Babóca: A bartság c. meséjét. Miután megbeszéltük a mesét, és kitettem a szereplők képiet, melyeket ők színeztek ki, megkértem őket, hogy guggoljanak ahhoz a szereplőhöz, akinek igazat adtak a mesében, ekkor pedig ketté oszlott a csoport. Volt, aki Bogyónak, míg mások Babócának adtak igazat. Végén arra jutottunk, hogy valahol mindkettőjüknek igaza volt, hiszen Babóca találta a cseresznyét, Bogyó pedig segített neki feltenni a taligára. Így hát mindkettőjüket megillette volna a finom csemege. Ám nem az a lényeg, hogy kinek volt igaza, hanem ha össze is veszünk a másikkal, képesek legyünk a kibékülésre, bocsánatkérésre. Azt vettem észre, hogy ebben a hónapban már sokszor maguktól kértek bocsánatot társaiktól, ha valami szamárságon összezördültek, és kevesebbszer kellett az óvónéniknek a békítő szerepet játszania. A hónap dalát többször is meghallgattuk, sőt a gyerekek már maguktól kérték. Ebben a hónapban külön figyelmet fordítottunk arra is, hogy olyan társukkal is játszanak, akivel egyáltalán vagy csak nagyon ritkán szoktak. Így szövődtek új barátságok, és szorosabbá fűződtek már meglévők is.
A Mi kis osztályunk abban a szerencsés helyzetben van, hogy az ide járó gyerekek nagyon empatikusak egymással. Érzékenyek, figyelnek egymásra, bármely helyzetben segítik egymást.
A hónap témája nagyon közel állt hozzájuk. Élvezettel végezték el a feladatokat. A tükörjáték alkalmával nagyon jó volt a hangulat. Ezt követően pedig 3 csoportot alkottunk. Lerajzolták, hogy kiben, mit szeretnek a legjobban, illetve megterveztek 2 varázsgépet is.
Novemberben a társas kapcsolatainkban rejlő boldogító erőre összpontosítottuk figyelmünket:
– Mire van szükségünk, mit kaphatunk egymástól? (figyelem, törődés, támogatás, erő, bizalom, megértés, elfogadás, tisztelet, szeretet…)
– Hogyan gyakorolhatjuk a társas kapcsolatok ápolását? (Szánj rá időt, figyelmet…!)
A társas kapcsolatok fontosságának megbeszélését egy reklámfilm (Kissanpur – Discovering Real Togetherness) megtekintésével kezdtük. Alaposan megfigyeltük, miként változott meg a szereplők viselkedése, lelkiállapota azáltal, hogy kapcsolatba kerültek egymással, közösen tevékenykedtek, közös célért küzdöttek.
Itt elérhető: https://www.youtube.com/watch?v=DFR-ruC43l4
Boldogság-programunk első évben önmagunk és társaink alaposabb megismerésére helyeztem a hangsúlyt. Ezt szolgálták a foglalkozások játékai, megoldott feladatai:
1. A gyerekek emberi kapcsolatainak összegyűjtése után megoldottuk „Az én köröm” c. feladatot: mindenki feltérképezte saját támogató kapcsolatait, kik azok a személyek az életében, akikre számíthat. (Sok minden kiderült ezáltal a gyerekek érzelmi kapcsolatairól!) – 1. kép
2. „Mi lenne ha…” c. játék: valakiről megbeszéltük, hogy mi lenne, ha növény, állat, étel, autó vagy természeti jelenség lenne, s annak, aki addig kiment a teremből, ki kellett találnia. (Társak megismerése)
3. „Szeretetnyelv-matrica”: Gary Chapman szeretetnyelv-tesztjének kitöltése után minden gyermek elkészítette a saját szeretetnyelvét ábrázoló kis matricát (közösen terveztük meg), amit a tolltartójára ragasztott, ezzel jelezve a környezetének, hogy ő mi által, mikor érzi leginkább a szeretetet. – 2., 3. kép
A teszt megmutatta, hogy csoportunkban a legtöbben a „minőségi idő”-től boldogok! – 4. kép
A foglalkozások, beszélgetések legfőbb tanulsága: Önmagunk és társaink jobb megismerése, az összetartozás érzésének erősítése, s annak megtapasztalása, hogy nem vagyunk egyedül.
Semmilyen körülmények között ne feledkezzünk meg családtagjainkról, barátainkról, csapat – és osztálytársainkról, még inkább igyekezzünk biztosítani őket arról, hogy számíthatnak ránk!
RM
A hónap témája a mindennapokban folyamatosan jelen van. Barát? Nem barát? A Breki csoport vegyes életkorú gyermekek csoportja, évente változik a csoportösszetétel, ezért a barátságok is változnak. Kollégáimmal az a szemléletünk, hogy próbáljunk meg békésen, segítőkészen együtt élni a mindennapjainkat. A támogató jelenlétünk hatására felfedezhetőek már a társas intelligencia csírái, arra nevelem a gyermekeket, hogy kommunikációinkban a szemkontaktus folyamatos, megfelelő legyen, próbáljanak megismerkedni a metakommunikációs jelzésekkel is, tanulják meg, hogy hogyan lehet alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez. A november hónap nagyon sok ilyen helyzetet hozott, óvodánk nevelési programjában a Márton napi megemlékezés, a néphagyomány éltetése, az egészség hetünk programjai, amiben minden napra jutott valami újdonság, váratlan helyzet, amihez alkalmazkodnunk kellett. Nagyon fontos, hogy mi felnőttek olyan viselkedési mintát közvetítünk a gyermekeinknek, ami biztonságot ad, bátran ránk hagyatkozhatnak.
A témát ezeken a programokon keresztül, illetve több részletben dolgoztam fel. Szívesen mozogtak a hónap zenéjére, többször is alkalmaztuk a mindennapos mozgás idején is. a tevékenységek között egy kis felfrissülés mindig jól esik.
Megnéztük a Bogyó és Babóca fimet, aztán meg is beszéltük, milyen érzéseik voltak a szereplőknek. A nagyobbak már konkrétan meg is tudják fogalmazni érzéseket. Az egyik gyermeknek a barátságról eszébe jutott Paff, a bűvös sárkány dal így ezt is meghallgattuk, megbeszéltük, miről is szól.
Az adventi hangolódásban pedig folytatjuk a témát, összekapcsolva a decemberi örömszerzéssel.
A társas kapcsolatok havában minden a barátságról szólt, e köré építettük a mindennapjainkat és tevékenységeinket. Gryllus Vilmos: Őszi falevél versének meghallgatása után képet készítettünk, majd ehhez kapcsolódóan fogtunk hozzá a Márton-napi készülődéshez. Elkészítettük a mécseseket, majd, libás linzert sütöttünk. A szülőkkel együtt töltöttük az estét, egy sétát tettünk a kis lámpásainkkal az óvoda környékén. Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséje jó alkalom volt arra, hogy beszélgessünk a barátságról, a csoportunkban kialakuló baráti kapcsolatokról. A Barátság szív játék minden kisgyermek érdeklődését felkeltette. „Nekem adod a szívedet?” kérdés után, a „Mit adsz cserébe?” a jó szó, ölelés, pozitív tulajdonság elmondása volt a cél. Ezt a játékot többször eljátszottuk a hónap folyamán. Advent első vasárnapjához közeledve az első gyertya meggyújtása után ünnepi műsort adott a mi csoportunk Békéscsaba főterén. A barátok párt alkottak, egymás kezét fogva léptünk színpadra. Öröm látni mennyire várják egymás érkezését a gyerekek, a kötődések nagyon fontosak az óvodás gyerekek életében.
A gyerekekkel közösen megépítettük a boldogság várunkat melyből minden kis manó aktívan kivette a részét. A tevékenység közben fejlődtek a társas kapcsolatok a csoportomban, a közös építés pozitívan hatott a baráti kapcsolatok alakulására.
Az osztály életében az egymással való kapcsolatuk folyamatosan változóban volt, hol jóban voltak egyesek egymással, hol nagyon nem. Ebben az évben stabilabbnak látom az osztályt ezen a téren. A Szalagavatójuk alkalmával többet kommunikáltak, biztatták egymást a táncban, öltözködésben, több dolgot megbeszéltek és ügyesen szerveztek együtt. Ezt mind a Boldogságóra alkalmával meg is tudtuk beszélni, hogy jobban összekovácsolódott a csapat. A hónap dala meghallgatása közben elismerő oklevelet készítettek egymásnak. Egy-két fiú viccet csinált belőle. De örömmel vették, mikor megkapták a többiek ezeket a színes lapokat.
A társas kapcsolatok hónapjában a kézműves foglalkozásokat csoportos formában tartottuk meg, hiszen itt kiemelkedő szerepe van az együttműködésnek.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy odafigyeljünk társainkra és, hogy hogyan tudnak a tanulók hatékonyan együtt dolgozni.
Az egyik ilyen kézműves szakkör témája a Márton-nap volt. A foglalkozás elején a tanulók megismerkedhettek Szent Márton történetével és a hozzá kapcsolódó szokásokkal. Ezt követte a legendához kapcsolódó társasjáték. A játék levezetéseképpen pedig egy közös alkotást hoztunk létre. Öko iskolaként figyelembe vettük a természetes anyagok felhasználását is, így dióhéjból készültek el a libák. míg a díszítéshez kukoricát használtunk.
A gyerekek ismét jó élményekkel gazdagodhattak, mindenképpen hozzájárult a foglalkozás a közösség fejlődéséhez.
Boldogságóránk alkalmával Bogyó és Babóca Barátság című történetének meghallgatása után mindenki megfogalmazhatta érzéseit. Kiscsoportosok vagyunk folyamatosan érkeznek hozzánk a gyermekek, de már vannak kialakult barátságok,amelyek néha elromlanak (elvette a játékomat, nem akar mellém ülni, megharapott) .Varázsgépet építettünk, amely megjavította azokat! Az érzések megfogalmazása után Bagdi Bella Jól érzem magam boogie című dalára táncoltunk!