Az adventi időszakban még inkább egymásra tudnak fókuszálni a gyerekek. Minden nap kihúzzuk az adventi naptárból valaki jelét. Öröm látni, hogy nem irigykednek egymásra a gyerekek, örülnek társuk „sikerének”!
A boldogságóránkat az „Ellazulni jaj, de jó!” című dal meghallgatásával kezdtük, amire a szöveg szerint mozogtunk. A foglalkozást a tükörjátékkal folytattuk, fiúk-lányok álltak egymással szemben. Felváltva mutattak mozdulatokat egymásnak a gyerekek… az utánzás többé-kevésbé sikerült. Mókás kuszaság lett egyik-másik mozdulatból, jókat nevettünk.A mese elhangzása után kérdések nélkül is tökéletesen elmondták a gyerekek, hogyan kell viselkedni a barátainkkal, miért jó, hogy van kivel játszanunk stb. Megbeszéltük, hogy sokkal jobb társaságban lenni és közösen játszani, de sajnos előfordul, hogy nem egyezik meg a gyerekek véleménye egy-egy játékszituációt illetően, aminek veszekedés, mérgelődés lesz a vége. Éppen ezért közösen megépítettük a csoport varázsgépét, ami meg tudja javítani az elromlott barátságokat. Itt nagyon jól tudták gyakorolni az összedolgozást a gyerekek. Segíteni kellett, hogy ne mindig csak ugyanaz a 3-4 gyermek mondja meg, illetve döntse el, hogy milyen is legyen az a varázsgép, másnak is adjanak lehetőséget, hogy elmondják ötleteiket. A boldogságóra hatására a hónapban többször előfordult, hogy a kreatívabb gyerekek segítettek egy-egy építmény, vizuális alkotás elkészítése során társuknak a legnagyobb nyugalomban. Munkánk meghozta gyümölcsét!
Társas kapcsolatok ápolása
Fazekas József Általános Iskola
Az órát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyerekek kényelmesen elhelyezkedtek szivacsokon, majd megkértem őket, hogy kövessék a dalban szereplő utasításokat. A feladat nemcsak ráhangolódást adott a boldogságórára, hanem segítette a gyerekeket abban, hogy magukra figyeljenek, ellazuljanak, kilépjenek a mindennapok pörgéséből. Az Ellazulni jaj, de jó! című dal után beszélgettünk a gyerekekkel a havi témáról: mit jelent a „társas kapcsolatok” kifejezés, milyen kapcsolataink vannak, kikkel és milyen helyzetekben kerülünk kapcsolatba, miért okoznak nekünk boldogságot kapcsolataink.
Beszélgettünk arról is, hogy hány ember alkothat egy-egy „társaságot”: párokba álltunk, hármasával, négyesével, ötösével csoportokat alkottunk. Megbeszéltük azt is, hogy osztályunk is egy közösség, iskolánk tanulói is egy csoportba tartoznak, családtagjainkkal is közösséget alkotunk. Kiemeltük a különböző kapcsolatok jellemzőit (pl: párokban – legjobb barátok, 4-5 fő egy-egy baráti közösség, stb.), majd hangsúlyoztuk, hogy minden közösség más-más szempontból fontos. Egyben viszont azonosak: mindegyik közösségünk, társas kapcsolataink jelentősen hozzájárulnak boldogságunkhoz!
Ebből a gondolatból kiindulva végeztük el feladatainkat, melyeket az online ötlettárból választottam ki. A Tükörjátékkal vidám hangulatot varázsoltunk az órára, gyakoroltuk a jobb-bal fogalmát, megtanultunk még jobban egymásra figyelni, mely kapcsolataink egyik legfontosabb eleme. Elénekeltük az Apacuka zenekar Tükörkép című dalát, amire egy jót táncoltunk!
Következő feladatunk a Tégy egy lépést felém című játék volt, amiből megtanultuk, hogy nem vagyunk egyedül a gondolatainkkal, félelmeinkkel, érzéseinkkel, hiszen mások is érezhetnek hasonlóan, mint mi, másoknak is lehetnek hasonló félelmei, de örömökben is osztozhatunk másokkal, lehet hasonló az érdeklődési körünk stb. A közösség érzése, az ezzel járó boldogság ebben a játékban is bebizonyosodott.
Óránk végén az alkotásé volt a főszerep. Mindenki rajzolt egy (kettő, három…) figurát, amiket kezüknél fogva körbe állítottunk, megmutatva ezzel a képpel is az összetartozás fontosságát, a közösségi boldogságot. Ezt a képet kitettük az osztálytermünkben, hogy mindig figyelmeztessen minket arra, hogy egy csapathoz tartozunk, mindent megteszünk egymásért, segítjük egymást, vigyázunk kis közösségünkre.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre, szociális kapcsolatokra. A társas kapcsolatok döntő hatással vannak személyiségfejlődésükre, és társadalmi beilleszkedésükre. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontosak a társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jóllétünk szempontjából is. A gyermekek szocializációja a családban kezdődik, majd az óvoda az a szocializációs közege az, ami tovább formálja a gyerekek jellemét. A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival. Legtöbben az emberi kapcsolatokban érezzük át a szeretet érzését, és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk.
Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt. A foglalkozást Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie-jával kezdtük, majd Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Barátság című meséjével folytattuk, téma lezárásaként a gyerekek megépítették a csoportunk Varázsvárát.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Nálunk mindig történik valami. Így volt ez november utolsó keddjén is, amikor az iskolában ismét projektnapot tartottunk a Boldogságórás csoportokkal. Ezúttal a Boldogságóra havi témáját dolgoztuk fel a lelkes gyerekekkel együtt. A program a tanév tíz hónapjában változatos módon mindig más és más témát ölel fel. A novemberi téma a Társas kapcsolatok voltak.
A választható témák közül a Kicsi esőcsepp történetét választottuk. A mese történetét verses-dalos-rajzos kézműves foglalkozáson dolgoztuk fel a gyerekekkel.A nap kezdetén röviden ismertettük a programot, majd ráhangolódásként dalos-verses-mozgásos percek következtek.
A Kis esőcsepp meséjét néma csendben hallgatta mindenki.
Ezután megvitatták a gyerekek a hallottakat és beszélgettek a víz körforgásáról a természetben. Az ismeretterjesztő bevezetés után kezdődhetett a munka,szivárvány-felhő-Napocska kifestése,teve oázis,pálmafák készétése . Elkészült a poszter.
Az alkotások elkészülte után , a nap lezárásaként közösen elénekeltünk,táncoltunk a Boldogságóra novemberi dalára.
Élményekben gazdag foglakozás volt.
(Állatbarátok csoportja, Fityfiritty csoport, Kis csemeték,Nagy csemeték,Kis ürge csopot)
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A hónap témáját nem 1 konkrét órán dolgoztuk fel, Kollégámmal közösen egész hónapban építettük a közösséget, kovácsoltuk a Csapatot.
Novemberünk elég sűrűre sikeredett:
-osztályon belüli és évfolyamok közti focimeccs, mely végre jókedvben telt, egyre kevesebb a súrlódás
-Évszakbúcsúztató hagyományunk vetélkedővel és az évszak Szülöttjeinek köszöntésével folytatódott (a mellékelt egyedi, csak nekünk tervezett kitűzőt kapták)
-…és betegségem alatt hirtelen egy „Hajni néni gyógyulj meg!!” fényképet kaptam…azon nap legjobb pillanata volt! Köszönöm Kollégámnak is a szervezést, de elmondása szerint nem kellett noszogatni Őket. Ahogy akkor sem, ha Napközisünk megérkezik, sietnek üdvözölni Őt! 🙂
Minden reggel a „Ha boldog vagy ..” c. dallal kezdünk, ez a gyerekek kedvence. A heti témához kapcsolódóan tanultunk egy érintős mondókát: Keze,lába van neki. Szeme, szája van neki. Füle, orra van neki. Itt szalad a kisnyuszi(ekkor megcsiklandozza az egyik gyermek a vele szemben lévő gyermeket. A többi esetben az adott testrészt simogatják meg) Majd csere, és azután új pár választása volt. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy ne csak a barátok kerüljenek párba, hanem lehetőleg mindenki-mindenkivel.
A süni irigy lesz mesét többször elolvastam ebben a hónapban.Nagyon sokszor megbeszéltük, hogyan kell a barátoknak helyesen viselkedni. Mikor a mesét már jobban megismerték színházasdit játszottunk. Mivel nem akartunk senkit kizárni a műsorból, így minden gyermek választhatott egy állat szerepet magának. Mikor a Maci, Nyuszi labdázni hívták a Sünit, azután a többi állatott is meghívták egy közös labdázásra. A gyerekek nagyon örültek a közös játéknak. Megbeszéltük, hogy mindig figyelniük kell egymásra és ha valakivel nem játszanak, akkor őt is hívják magukhoz
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre, szociális kapcsolatokra. A társas kapcsolatok döntő hatással vannak személyiségfejlődésükre, és társadalmi beilleszkedésükre. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontosak a társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jóllétünk szempontjából is.
A gyermekek szocializációja a családban kezdődik, majd az óvoda az a szocializációs közege az, ami tovább formálja a gyerekek jellemét. A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival. Legtöbben az emberi kapcsolatokban érezzük át a szeretet érzését, és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk.
Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre, szociális kapcsolatokra. A társas kapcsolatok döntő hatással vannak személyiségfejlődésükre, és társadalmi beilleszkedésükre. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontosak a társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jóllétünk szempontjából is. A gyermekek szocializációja a családban kezdődik, majd az óvoda az a szocializációs közege az, ami tovább formálja a gyerekek jellemét. A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival. Legtöbben az emberi kapcsolatokban érezzük át a szeretet érzését, és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk. Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt.
A foglalkozást Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Barátság című meséjét néztük meg a gyerekekkel, majd megbeszéltük miért fontos a barátság. Téma lezárásaként a gyerekek megépítették a csoportunk Varázsvárát.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre, szociális kapcsolatokra. A társas kapcsolatok döntő hatással vannak személyiségfejlődésükre, és társadalmi beilleszkedésükre. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontosak a társas kapcsolatok az egészségünk és a lelki jóllétünk szempontjából is.
A gyermekek szocializációja a családban kezdődik, majd az óvoda az a szocializációs közege az, ami tovább formálja a gyerekek jellemét. A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival. Legtöbben az emberi kapcsolatokban érezzük át a szeretet érzését, és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk.
Csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyerekek érdeklődjenek egymás iránt, elfogadják, segítsék egymást és szívesen játszanak együtt.
A foglakozást Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Barátság című meséjével kezdtük, majd megbeszéltük a gyerekekkel miért fontos a barátság. Téma lezárásaként a gyerekek megépítették a csoportunk Varázsvárát.
Meghallgattuk Bagdi Bella -Jól érzem magam boogie cimű dalát , táncoltunk rá. Utánna megbeszéltük miért fontos a barátság, ki kinek a barátja. Eljatszottuk a halraj mozgásban cimű mozgásos játékot. Elolvastam Bartos Erika Bogyó és Babóca barátsága cimű mesét. Megbeszéltük a történetet. Építő kockából varázsgépet készitettuük,ami megjavítja az elromlott barátságokat.