A téma feldolgozását Bagdi Bella e hónapra szóló dalával kezdtük. A gyerekeknek nagyon tetszett, többször is meghallgattuk és körben állva, kézen fogva énekeltük, mutogattuk. Beszélgettünk arról, hogy a barátság milyen hatással van ránk, mit érzünk, ha barátaink vannak, ha szeretve vagyunk. Megbeszéltük, hogy milyen érzéseink vannak veszekedés közben – szomorúság, bánat, harag, düh, – illetve mit teszünk veszekedés közben – kiabálunk, sértegetünk. Majd azt is megbeszéltük, hogy milyen jó dolog a békülés, milyen érzéseink vannak ilyenkor pl. öröm, boldogság, vidámság, nevetés. Az érzelmek megfogalmazása nehezen ment a gyerekeknek, így képeket hívtunk segítségül. A képek nézegetése közben próbáltuk kitalálni mit érezhetnek a képen lévő gyerekek és azt is, hogy mi történhetett velük, amiért így éreznek. A nagy csoportos gyermekeket szólásokkal, közmondásokkal ismertettem meg e témában, majd elkezdtünk építeni egy állatkertet is a fa- és papírkockák felhasználásával. A hónap témája még jobban erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást. Tartalmas, élményekben gazdag hónapot zártunk a „Katicásokkal”.
Társas kapcsolatok ápolása
Az ember szocializálódása egy folyamat, amelyben a társas kapcsolatainknak van a legnagyobb szerepe. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az első és legfontosabb egység a család. Felsoroltuk azokat az értékeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan működjön egy család: bizalom, tisztelet, munkamegosztás, őszinteség, figyelem. Ezáltal kialakul az összetartozás érzése, a szeretetteljes családi légkör. Tovább boncolgattuk a közösségi élet színtereit: kortársak, osztálytársak, baráti kapcsolatok, sporttársak és egyéb olyan csoportok, ahol közös kapcsolódási pontok vannak, mint pl.: hobbi, szakkörök.
Többféle kreatív feladat készült a foglalkozások során. Pl.: Képzeld el, hogy egy időgépben elutazhatsz a jövőbe. Milyen világot képzelsz el? A személyes kedvencem a kismadár testvérek megalkotása volt, amelyet örömmel készítettek a gyerekek. Szabadon használhattak vízfestéket, temperát, zsírkrétát, filctollat, színes ceruzát, színes papírokat.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmifogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Micsoda alakok
A feladat a közös rajzzal érdekes megoldásokat hozott. Az első körben még csak céltalan nyomok voltak a papírokon, egymástól független alakzatok. Nehezen váltak meg a saját megkezdett alkotástól, de aztán belejöttek. A hozzárajzoláson túl, színezés és új alakzatok is megjelentek. Kicsit elemeztük mi lehet ez, majd mindenki a saját ötletével folytatta. Figyelni kellett az időre is, mert tovább kellett adni.
Az élményről beszélgetve, mindenki elmondta a ragaszkodást a sajátjához. Majd az izgalmat, mert újat kapott. A közös élmény, csak a végére alakult ki.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Ki miben a legjobb csapatjátékos?
– pizzakészítés
– pár választása; elmondani miért választott a másik engem
– társas kapcsolat jelentésének megbeszélése
– csoportok alakítása- szabadon választhatóan – plakát készítése
– pizzakészítés
– pár választása; elmondani miért választott a másik engem
– társas kapcsolat jelentésének megbeszélése
– csoportok alakítása- szabadon választhatóan – plakát készítése
A Szívecskék 5.a csoport 2023. november 27-én és 30-án dolgozta fel a november havi Társas kapcsolatok témát. Az első alkalommal Marcel Proust „Legyünk hálásak azoknak az embereknek, akik boldoggá tesznek minket; ők a bájos kertészek, akik virágba borítják lelkünket.” idézet vezette rá a gyerekeket, mi is lehet a hónap témája. Összegyűjtötték, hogy kik azok, akik Őket boldoggá teszik, megbeszéltük, hogy a társas kapcsolatoknak milyen fajtái vannak. Természetesen az ismeretség, a családi kapcsolat, rokoni kapcsolat, osztálytársi kapcsolat közül nem hiányzott a baráti kapcsolat sem. Megfogalmazták, hogy a kapcsolatok segítik Őket a rossz időkben, amikor szomorúak vagy fáj valamilyük, szeretve érzik általa magukat. A szorosabb kapcsolatok esetében a titkaikat bizalommal megoszthatják a másikkal. Vagyis igazából a társas kapcsolataink is boldogságfokozó hatásúak, melyek fontosak egészségünk és lelki jólétünk szempontjából. Második órán a leges-legelső barátságuk történetét mesélték el: mikor, kivel, hogyan kötötte az első barátságát, meddig tartott és mi tartotta össze. Volt, akiknek az egyforma táska, vagy tolltartó volt a barátság elindítója, másoknál a közös sportszeretet, valakiknél egy jó beszélgetés, vagy közös tánc adta az alapját a barátság kialakulásának. Örömmel mutatták be azt a rajzot, tárgyat, ami a legjobban kifejezi a jelenlegi legjobb barátjukkal való barátságukat. Egyikőjük fejhallgatót hozott, hiszen a zene szeretete tartja össze őket. Valakiknek barátságnaplójuk van, ahová a közös élmények kerülnek. Egy kisfiú legóból egy szívet rakott össze, mert a barátjával Ők a csupa szív emberek, akiknek biztos alapokon áll a barátsága. A kellemes, jó hangulatú órát az osztály barátsághálójának elkészítésével zártuk, mely jól láthatóvá tette, hogy a mi kis osztályközösségünkben milyen sok baráti kapcsolat alakult ki az évek során.
A gyerekekkel a foglalkozás megkezdése előtt a Leó című animációs filmet néztük meg. Egy osztályállat szemszögéből mutatja be az általános iskola utolsó évét. A fáradt, 74 éves gyík, Leo évtizedek óta ugyanabban a floridai osztályteremben ragadt terráriumi társával, a teknőssel. Amikor megtudja, hogy már csak egy éve van hátra, azt tervezi, hogy megszökik, hogy megtapasztalja a kinti életet, ám ehelyett belekeveredik szorongó diákjai problémáiba – köztük egy lehetetlenül gonosz helyettesítő tanárba. Végül ez lesz a legfurcsább, de leghálásabb bakancslista…
A film rávilágított arra, hogy mennyire fontos társainkat megismerni, hiszen egy-egy viselkedési minta mögött lehet, hogy sok esetben otthoni probléma húzódik meg.
Ezt követően mindenkinek pozitív tulajdonságokat kellett írni az osztálytársáról. Ezeket gyűjtöttem össze és készítettem mindenkinek egy-egy könyvjelzőt.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok gyakorlását összekötöttük a tolerancia világnapjának feladataival.
Plakátot készítettünk arról, hogyan kell viselkednünk a tőlünk eltérő kinézetű, vallású, viselkedésű emberekkel. Több videót is megnéztünk, többek között a Nyuszilány példáját is.
A társas kapcsolatok gyakorlásához az archívumból választottam feladatokat, amelyért külön köszönet a szervezőknek. Meggyőződésem ugyanis, hogy a havi ajánlásban ugyan kiváló példák vannak, a csoport aktuális viselkedésének, az osztályközösség problémáinak, a gyermekek lelkiállapotának megfelelően kell alakítanunk a foglalkozások menetét. Ehhez nyújt segítséget a korosztályonként válogatott feladatgyűjtemény.
A kedvenc játékaink voltak ebben a hónapban: a „Százlábú”, a „4 perc” és a „Csak tekintettel”. Elkészítettük a „Szeretetnyelv tesztet”, és többen otthon a szüleikkel is kitöltették és kiértékeltették a feladatlapot. Így a szülők is betekinthettek a tevékenységünkbe és gazdagodhattak némi önismerettel.
Nagy lelkesedéssel -a csoportmunka erősítésével- alkották meg a „mi házunkat”, amelyen egyébként több órán keresztül dolgoztak, és a szabályalkotással együtt több tantárgyhoz is kapcsolódtunk ezzel.
Úgy érzem, ebben a hónapban igazán a „társaságunk kapcsolatait” ápoltuk a feladatok és gyakorlatok segítségével.
A társas kapcsolatok fontosak az emberi jólét szempontjából, mert segítenek az érzelmi támogatásban, az önbizalom és az identitás kialakításában. Gyerekeknél a barátságok és pozitív kapcsolatok kialakítása segít az empátia fejlesztésében, a konfliktuskezelésben és a szociális készségek megtanulásában. Az ilyen kapcsolatok erősítése játékos tevékenységeken, közös projekteken, figyelmes kommunikáción és támogató környezet kialakításán keresztül valósulhat meg. Az együtt töltött idő, a közös élmények és a kölcsönös tisztelet alapján tudnak a gyerekek egymással szorosabb kapcsolatokat kialakítani és azokat fenntartani.
Novemberben, szokásunkhoz híven több alkalommal foglalkoztunk a témával. Többször meghallgattuk a hónap dalát (Ha boldog vagy, mutasd meg!), melyre szívesen tapsoltak, dobbantottak, mozogtak a gyerekek, illetve énekeltük is a dalt az előadóval együtt. Beszélgettünk a hónap témája szavainak jelentéséről: ki lehet társ, milyen kapcsolatok lehetnek az emberek között.
Barátság karkötőt készítettünk, melyet utána a gyerekek a legjobb barátjuknak ajándékoztak. Sok fejlesztő játékot játszottunk, játszunk csapatokban, ahol örömmel látom, hogy mennyire lelkesen biztatják egymást a gyerekek, mennyire dicsérik ha társuk sikereket ér el. Szerencsére annak nincs nyoma, hogy vesztés esetén megszólnák társukat. Mivel 1. és 4. osztály van együtt, napi szinten segítik a nagyok a kisebbeket, akár tanulásról vagy éppen kézműveskedésről van szó, tehát a társas kapcsolatok működnek osztályon belül és azon kívül is. Egy kis elsős mondta: „Rossz lenne, ha egyedül lennék és bajba kerülnék, nem lenne, aki segítsen. Ezért fontos számomra, hogy legyen egy barátom, akire mindig számíthatok.”