Szeretetnyelv matrica
Novemberben a csoportommal a feladatok közül a szeretetnyelv matricát választottuk ki, bár ezen kívül is sok-sok játékot játszottunk a foglalkozások alatt. A szeretetnyelv tesztben a gyerekek döntő többségénél a Minőségi idő, vagyis a B válasz dominált. Miután csoportokat alakítottunk ki, megbeszéltük, hogy ez miért is fontos. Az én tanulóim számára a legfontosabb, ha a barátja, családja vele tölti az időt (11-12 éves korosztály). Szeretnek beszélgetni, szeretik a számukra kedves emberek társaságát. Elkészült a matrica is, amelyet közösen terveztek, majd valósítottak meg.
Ki vagy te? Feladatlap is kitöltésre került, nagyon kíváncsian jártak körbe, hogy az osztálytársuk az egyes helyekre milyen választ adott, valamint Bingó játékot is játszottunk, ahol szintén sok új információval lettünk gazdagabbak egymásról.
Társas kapcsolatok ápolása
Szeretetnyelv matrica
Novemberben a csoportommal a feladatok közül a szeretetnyelv matricát választottuk ki, bár ezen kívül is sok-sok játékot játszottunk a foglalkozások alatt. A szeretetnyelv tesztben a gyerekek döntő többségénél a Minőségi idő, vagyis a B válasz dominált. Miután csoportokat alakítottunk ki, megbeszéltük, hogy ez miért is fontos. Az én tanulóim számára a legfontosabb, ha a barátja, családja vele tölti az időt (11-12 éves korosztály). Szeretnek beszélgetni, szeretik a számukra kedves emberek társaságát. Elkészült a matrica is, amelyet közösen terveztek, majd valósítottak meg.
Ki vagy te? Feladatlap is kitöltésre került, nagyon kíváncsian jártak körbe, hogy az osztálytársuk az egyes helyekre milyen választ adott, valamint Bingó játékot is játszottunk, ahol szintén sok új információval lettünk gazdagabbak egymásról.
Nagyon izgalmas volt, le tudják-e követni egymás mozdulatait. Szívesen osztották meg élményeiket is ezzel kapcsolatban.
A gyermek már nagyon ügyesen kezelik a tér átrendezését. Miután körbe ültünk kértem, hogy csukják be a szemüket, a színekkel relaxáltunk, majd elmondta mindenki azt a kedvenc színt, melyet az egy percben elképzelt. Nagyon izgalmas volt megtapasztalni a csoportnyomás jelenségét, bizonyos színek hosszú ideig ugyanúgy hangzottak el, majd érdekes volt megtapasztalni azt, hogy kiknél változott a kimondott szín.
A bevezető beszélgetés során kiderült, hogy mely tulajdonságokat kedvelik egymásban, valamint mely tulajdonságaikat gondolják szerethető tulajdonságuknak.
A konfliktusok rendezésének kezdő lépése céljából alkottunk egy varázsgépet, melyen áthaladva javulnak a kapcsolatok azokkal, akikkel vannak súrlódásaik. Amíg áthaladt az adott gyermek, addig a feladatuk az volt, hogy tartsák a kaput és képzeljék el a kedvenc színüket. A kapu végén a kis társa várta, fiúk kezet fogtak, lányok megölelték egymást.
A következő játék páros szoboralkotás volt – egyikük felvett egy pozíciót, a másik gyermek kiegészítette úgy, hogy kapcsolódott hozzá. Vidám pillanatokat éltünk meg, kreatív megoldásokat láthattunk. Ez a feladat mindenkinek kedvence volt.
Az óra végén a hónap dalát hallgattuk, játszottuk.
Kiváló hangulatban nagyot léptünk előre a társas kapcsolatok terén.
Köszönöm a gyermekek munkáját, a tanító néni együttműködését!
A foglalkozás keretein belül kitértünk a társas kapcsolatok sokszínűségére, hogy mit értünk ezalatt és kiket sorolhatunk ide. Szituációs játékkal megpróbáltuk egymást felvidítani. Elkészítettük a barátságláncunkat mindenki nagy örömére. Szerettem volna, hogy a téma továbbéljen a családokban is, ezért egy kis „feladatot” adtam. Családfát készíthetnek a nekik tetsző módon bármilyen technika felhasználásával, ötletesen, kreatívan.
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában.Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást. Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne. Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező karkötőket is. A barátság karkötő meglehetősen nagy múltra tekint vissza, hiszen már az az Amerikában letelepedő indiánok is készítettek egymásnak olyan ékszereket, mellyel az összetartozásukat erősítették. Osztályunkban is a gyerekek, a barátaik csuklójára kötötték, a különböző technikákkal elkészült karkötőket.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege” A fiúk segítettek az udvar szebbé tételében, összeseperték a faleveleket, a lányok pedig megépítették az osztályunk „várát” melyet körbe „ölel” a szeretet.
Testnevelés órán sokat játszunk csapatjátékokat is, ahol igazi csapaként együtt játszanak már a gyerekek.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából. A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást. Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket. De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
Az igazi csoda abban rejlik, hogy minél többet osztunk meg másokkal, annál gazdagabbak leszünk.
Ez a hónap is bővelkedett mesében, alkotásban, sok játékban, éneklésben, közös élményekben.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, mit értünk azon, hogy társas kapcsolat. A család, az osztályközösség, a barátság fontosságát emeltük ki. Hogyan kell óvni, ápolni ezeket a kapcsolatokat, mit kell tenni, hogy szeretetben működjenek. A gyerekek lerajzolták a számukra legfontosabb közösséget. A Boldogságóra faliújságunk ebben a hónapban „Az együtt boldogan!” címet viselte.
A hónap meséjének a Bogyó és Babóca sorozatból A barátság címűt választottam. A mese kapcsán is beszélgettünk a baráti kapcsolatokról. Arról, hogy milyen fontos a megbocsátás, egymás iránti szeretet, odafigyelés, egymás segítése. A gyerekek lerajzolhattak egy részletet a meséből. Kedves rajzok születtek. Érdekes volt látni, hogy mindenki a mesének azon jeleneteit ábrázolta, ahol a két főszereplő már kibékült, barátságban tértek haza otthonaikba. Szerintem, ez azt tükrözi, hogy fontos a gyerekek számára, hogy a konfliktusok rendeződjenek, békében legyünk együtt.
Szeptember és október csodálatos időjárását kihasználva, a szabadban tartózkodva, rengeteg élménnyel gazdagodtunk. Az esős, hideg november azonban már nem adott annyi lehetőséget, sokszor ragadtunk a teremben. Ilyenkor meghallgattuk a hónap dalát. A „Ha boldog vagy…” című dalra, jót mozogtunk, táncoltunk, énekeltünk. Az ősz adta kincseket nem feledtük, a gyűjtött gesztenyéinket felhasználva csiga-bigát gyúrtunk gyurmából. Almanyomatot készítettünk, így tettünk el télire „Barátság-befőttet”.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a „Barátságjavító varázsgép” megépítésének ötlete. Mi a színes rúd készletet hívtuk segítségül. A megépített gépezetekről elmondták, hogyan működik, és hogyan javítja ki az elromlott barátságot. Barátság-házikók is épültek.
Egyik nap tartottunk egy Boldogságóra-játékdélutánt. Eljátszottuk a „Tükörjátékot” többféleképpen is. A „Halraj mozgásban” feladatot is megvalósítottuk. Néztünk olyan kis természetfilmeket, ahol madár és halrajok mozgását figyeltük meg. Megbeszéltük, miért fontos az állatok számára az összetartás, az együttmozgás. Mi is kipróbáltuk, hogy tudunk egymásra figyelve, egymást védve mozogni, járni. Harmadik játékként alkottunk egy „Barátság-alagutat”. Ennek az alagútnak az volt a különleges varázsképessége, hogy az alatta elhaladó fülébe dicsérő szavakat, jókívánságokat suttogott. Természetesen a gyerekek alkották az alagutat, és az alagútban elhaladó társuknak fülébe duruzsolták a jóleső üzeneteket: „Szeretek veled játszani!…Szorgalmas vagy!…Te vagy a legjobb barátom!…Szépen írsz!…”.
Adventhez közeledve, megtanultunk közösen egy karácsonyi verset. Osztály szavalóversenyt rendeztünk. A legsikeresebb előadók képviselhették osztályunkat az iskolai szavalóversenyen.
A társas kapcsolatok ápolása téma feldolgozását a Ficánka középső csoport egy témahét keretén belül valósította meg. A napi foglalkozások megkezdéséhez az összehangoló 1,2,3 relaxációs gyakorlatokat végeztük, mely begyakorlása a hétvégére már igencsak rögzült a gyermekekben és az együtt mozgás örömét is átélték, élvezték. Nyalókás Peti és Tiszta Kati bábjáték, ami a barátságról szólt rávezette a gyermekeket a barátság kapcsolatának megélésére, s arra, hogy hogyan lehet a rosszkedvet, kedvtelenséget jóvá változtatni a barátok segítségével, e kapcsán elmondták saját élményeiket, érzéseiket, mely fokozta is beszédkedvüket,-aktivitásukat. Resztoratív-kör keretében igen kedvelt kommunikációs gyakorlatuk volt, amit mindennap el is játszottunk a ,, Kis barátom, hogy vagy?” játék, amikor is körbe ültek és sorban mindenki a jobbra ülőtől megkérdezte: ,,Kis barátom, hogy vagy?”
Változatos, sokszínű válaszokat adtak a gyerekek, ami abban is megerősítette őket, hogy jó az oviba járni, jó a társak és a barátok közt lenni, közös élményekkel, tevékenységekkel, játékokkal és ezek a megfogalmazások a szociális érzékenységük, erkölcsi értékeik mutatói voltak. A barátság-háló és karkötő készítése szintén nagyon kedvelt játéktevékenységük volt, amikor is mindenki egy társának gurított egy gombolyag fonalat, s majd a fonalat az egyik kezére rátekerve indította tovább a választott barátjának. A csoport összetartását mutatta az, hogy mindenkihez eljutott a barátságfonal egy gyermek és felnőtt sem maradt ki belőle, majd a kézre tekert fonalat, barátságkarkötőnek fontuk össze.
Bagdi Bella : Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dala nagyon – nagy sikert aratott a Ficánkák körében. Megérintette a lelküket, s azt gondoljuk, hogy ez a dal a játékosságánál, vidámságánál, mondanivalójánál fogva a továbbiakban is jelen lesz a csoport életében.
A hónap dalának meghallgatását követően megoldották a gyerekek azt a keresztrejtvényt, amelynek a megfejtése a szeretet szó volt. Karácsonyhoz közeledve a szeretettel kapcsolatos gondolataikat megosztották egymással, majd beszélgettünk arról, hogy a hozzánk közel álló emberek miért fontosak számunkra. A fagyott babzsák játék után meghallgatták Fésűs Éva: Pöttömke piros vitorlása című történetet. Jól megfogalmazták a történettel kapcsolatos véleményüket, gondolataikat. Barátság papírhajókat hajtogattak, ráírták üzeneteiket, végül körbeülve eljuttatták egymáshoz a hajóra írt kedves szavaikat.