November a társas kapcsolatok hónapja. Ebben a hónapban egy ölelés fontosságáról szóló mesét hallhattak a gyerekek, az Örömnapok című könyvből (Lukács E.). Ebből kiderül, hogy az ölelés mennyi mindenre gyógyír, és mennyi-mennyi érzelmet lehet vele kifejezni. Már egészen kiskortól fontos, hogy a gyerekeket e szerint vezetgessük az útjukon, és ne haraggal, düh-vel próbálják megoldani a nehézségeket. Amikor a mese végén a társaikon kívül Csupaszív-et is megölelhették, az is beszédes volt számunkra. A csoporton belül vannak a lányok és a fiúk között is barátságok, amelyekbe sokszor már játék közbe sem engedik be a 3. vagy 4. társukat. Ilyenkor megpróbálunk beszélgetni a helyzetről, amely után aztán legtöbbször jó hangulatú, közös játék alakul ki.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben, mint már hét éve is ezt tesszük, közösen megünnepeljük a Magyar Nyelv Napját, amikor a mi óvodánk vendégül látja a község területén működő óvodák kis óvodásait és az őket elkísérő óvónéniket.Azért írok erről az eseményről, mert számunkra ez a legtipikusabb példája a társas kapcsolatok alakításának. Ez alkalommal kilenc csoport 110-120 gyereke van együtt.
Idén a Móra Ferenc: A cinege cipője című verset mondta 112 gyerek egyszerre, ezt megelőzte a csoportok bemutatkozása egy-egy őszi verssel és énekkel. Hogy együtt töltött idő még emlékezetesebb maradjon a gyerekek számára, meghívottunk a Guzsalyos együttes megajándékozott az „Aprók táncházával”.
Természetesen a hónap dalát nemcsak mi hallgattuk egész hónap folyamán, hanem megismertettük a többi gyerekkel is.
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket, elővesszük a fényképüket.
Megnézik saját magukat tükörben.
Milyen a kedvük?
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Hallgassuk meg a dalt a barátságról:
Molnár Orsi: Jó barát
-Kik a barátaid?
-Mutass rájuk!
Milyen a jó barát?
-lehet vele játszani
-sokat nevettek együtt
-segít neked, ha szükséged van rá
Mindenki vegye kezébe a saját fényképét!
Nyújtsd át annak a gyereknek, akit a barátodnak tartasz!
Bagdi Bella: Jobb veled a világ
Hogyan érezzük magunkat, ha a barátainkkal vagyunk?
Válassz a két kép közül!
Mosolygósak vagy szomorúak vagyunk?
Sokat mosolygunk, vidámak vagyunk együtt.
Egyedül nem jó, ezért barátkozunk másokkal.
Ti a Szivárvány csoportba jártok.
A csoportban egymással barátkoztok.
Minden gyermek más és más. Sokszínűek vagyunk, mint a szivárvány színei.
Ennek ellenére elfogadjuk egymást, barátkozunk egymással.
Színezzük ki a saját szivárványunkat, amely a csoportba járó sokféle gyereket szimbolizálja, akik jó barátok!
Ráhangolódás után megbeszéltük, milyen is a jó társas kapcsolat, mi szükséges hozzá. Szituációs játékokkal szemléltettük, hogy milyen egy jó társas kapcsolat.
Izgalmas keresztrejtvényt fejtettünk, boldogság-szívecskéket gyártottunk és hallgattuk a hónap dalát.
Sok barátom van!
Cél: A gyermekek tanulják meg értékelni társas kapcsolataikat, vegyék észre, milyen fontosak számukra a barátaik. Értsék meg, hogy a kapcsolataik ápolása lehetővé teszi, hogy jókedvűek, vidámak és boldogok legyenek.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra:
– Örülök, hogy itt vagy! öleléssel üdvözöltük egymást.
– Majd a gyermekekkel a Csillaglégzés! relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást.
– „Azt szeretem benned!” játék:
A gyermekek körben ülnek a szőnyegen, majd egy szívecskét ad a mellette lévő társának, és befejezi a mondatot.
Motiválás: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása, megtanulása, majd egy sünbábot veszek a kezemre. Ő Sün Soma. Erről a süniről fogok mesélni nektek!
Mesélés Krén – Rostási Nikolett: Sün Soma világgá akart menni című mese elmesélése. A mesélés során hangszínnel, gesztusokkal teszem színessé a mese bemutatását. Kifejezem a szomorúságot, csalódottságot, reményt, örömet.
Beszélgetés: Egy tündérlány bábot használtam motiválásra a beszélgetéshez, aki, panaszkodott, hogy nincsenek barátai. Utána beszélgettünk a meséről, milyen érzések kavarogtak a sünikben?
Ti éreztétek e magatokat egyedül? Milyen érzés volt?
Mitől szűnt meg ez az érzés?
Kik a barátaid? Miért barátok ők? Sorold fel a barátaidat! Alkossatok csoportokat, a barátaitokkal. Kivel lennél szívesen egy csoportban?
Fontos, hogy mindenkinek legyen barátja, ne maradjon egyedül senki!
Dramatikus játék: Hogy vigasztalnád meg a barátodat, ha szomorú? Keresd meg a barátod, és egyikőtök legyen szomorú, a másik vigasztalja meg! Majd cserélhettek. Csoportosan is eljátszhatjuk!
Elbáboztuk a Süni irigy lesz mesét! Mindig nagyon szeretik a gyermekek a bábozást!
Barátságkarkötő készítése A gyermekekkel egy kört alkottunk, ez volt a barátságkarkötő, aminek minden gyöngye egy-egy gyerek, szorosan megfogtuk egymás kezét, hogy nehogy elszakadjon a barátság karkötőnk!
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dalát.
Dramatikus játék: Barátságtánc A barátok zenére mozognak, és közben megfogják egymás kezét, ez a barátságlánc. Vigyáznak, hogy együtt mozogjanak, egymás mellett, nem távolodhatnak el, mert ha igen, elszakad a barátságlánc. Ezzel érzékeltetjük, milyen törékeny a barátság, de ha véletlenül elszakad a lánc, megjavítható (megfogjuk egymás kezét újból). Újra lehet barátság, ha összeveszünk is, és bocsánatot kérünk. )
Zárásként együtt játszottak a barátok! Szabály volt, hogy senki nem játszhat egyedül.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok
A 3 Boldogságóránk témája, aTársas kapcsolatok ápolása volt
Megbeszéltük, hogy, miért fontosa barátságunkat ápolni. A foglalkozást Bagdi Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük. Táncoltunk a hónap dalára Bagdi B. „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek”. Ez az ének nagyon tetszett nekik és megbeszéltük, hogy máskor is fogunk rá táncolni. Süni irigy lesz c. mesét báboztam el, ami által mélyíthettem a társas kapcsolatok fontosságát.
Pókhálót szőttünk közösen, ahol elmondhatták, hogy kit, miért szeretnek. Elkészítettük a barátságláncunkat is.
Végezetül a gyermekek rajzot készítettek a barátjuknak és megölelték egymást.
A gyermekek nagyon élvezték a boldogságórát és örömvolt látni, hogy a foglalkozás végén megölelték egymást a gyermekek.
A Százszorszép csoportban 3. alkalommal töltöttünk közösen boldogságórát. a gyerekek minden alkalommal nagyon várják ezeket a foglalkozásokat. Úgy vélem, hogy ennek a hónapnak a témája a társas kapcsolatok állnak a gyerekekhez a legközelebb. Ez a téma számukra könnyen feldolgozható, hiszen a barátkozásról szól és arról, hogy milyen jó másokkal időt eltölteni. A tevékenységemet egy beszélgetéssel indítottam, mindenki elmondhatta, hogy ki a barátja és, hogy miért az. Miért fontosak, hogy legyenek barátaink. A beszélgetés után elmeséltem nekik Bezzeg Anita: Tavaszi ébresztő című meséjét. Miután megbeszéltük a mese üzenetét egy kis játékkal folytattuk. A játék során ki kellet találniuk, hogy ki áll előtte. Egy gyereknek bekötöttük szemét és tapintás útján kellett felismerni a barátjukat. A tevékenységet rajzolással zártuk, melybe lerajzolhatták a legjobb barátjukat. A gyerekek nagyon boldogan vettek rész a Boldogságórán és már várják a következő alkalmat.
Csoport alakítás után a gyerekek a három fő kérdés segítségével beszélgettek. Magukról, társukról, közösségükről tudhattak meg ismereteket, főként pozitív vonalat követve. Plakáton rajzolták meg érzéseiket.
Müncheni Családok Klubja- Macska
Nemcsak az emberek segítenek egymásnak hanem bizony az állatok és növények is.