Minden gyermek keresi a gyermekek és felnőttek társaságát. Igyekszünk a megfelelő légkör megteremtésére, példamutató magatartásunk jelenlétére.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a tanévben kezdtünk el belemélyedni a kooperatív csoportmunkákba, ezért kiemelten fontosnak tartottam, hogy megtanítsam őket igazán egymásra figyelni.
Az osztályban mindenki kapott egy névreszóló borítékot, amit kifüggesztettünk egy jól elérhető helyre a tanteremben. Arra kértem őket, bármi jót észrevesznek a másikban, (fejlődött valamiben, kedves volt, kiemelkedő volt valamiben, ügyesebben ment neki valami, figyelmesebb volt) írják meg neki egy cetlire és tegyék a borítékjába. A játék egészen a téli szünetig (közel 2 hónapig) tartott, karácsonyi ajándékként hazavihették. Mivel nagyon kíváncsiak voltak, időnként belenézhettek egyet-egyet kihúzva, rájuk bíztam, milyen gyakran volt szükségük erre a külső megerősítésre. Volt aki csak megtapogatta, hogy milyen vastag már a borítékja, volt aki egyáltalán nem nézett bele, volt aki, rendszeresen húzott belőle.
Azért, hogy mindenkinek legyen, volt olyan is, hogy kihúztuk egymás nevét és úgy írtunk bele, ill. kikötés volt, ha barátnak írnak, 5 másik gyerkőcben is keressenek vmi jót. Változatosan csináltuk, szabadon, nevet húzva, feladathoz kötve, csoportmunkához kötve, hogy biztosan mindenkinek legyen elég elismerése és fenn is tudjam tartani az érdeklődésüket.
Azóta is tart a játék, tolltartó alá rejtve, stb… 🙂
1. Órakezdő relaxáció és éneklés:
– Köszönés szív mutatása.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…
Hervad a virágom,éled a virágom”
1. Órakezdő relaxáció és éneklés:
– Köszönés szív mutatása.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…
Hervad a virágom,éled a virágom” (2 perc)
Szabály ismertetése:
2.Téma bevezetése:
Az ember társas lény ,szüksége van a társaságra.
Az igaz barátság milyen lehet?
3.Téma feldolgozása: Társas kapcsolatok ápolása
A mai órán azzal fogunk foglalkozni , hogy milyen fontos a társas lény.
Milyen a jó barát?
Kutya ,macska barátság..
Madarat tolláról…
Az igaz barátság milyen ?
Távíróoszlop 6-8 fős csoportba ülnek egymás mögé
A téma előkészítése :
Problémától a megoldásig, labirintus megoldása
Keresd meg az utat a kérdőjeltől a felkiáltójelig.
A téma feldolgozása
Meghallgatjuk a spontán véleményeket a mese hallatán.
Az óra lezárása
Jó okom van rá … Szív rajzolása /3 ok ,amiért érdemes ápolni a kapcsolatokat/
Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek… /szól amíg dolgoznak a gyerekek/
Értékelés
Téma tovább gondolása
A boldogság füzetbe gyűjtsenek feljegyzéseket,hogy mit tettek a kapcsolatok érdekében!
játék a Pozitivity társasjátékkal
1. Órakezdő relaxáció és éneklés:
– Köszönés szív mutatása.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…
Hervad a virágom,éled a virágom”
1. Órakezdő relaxáció és éneklés:
– Köszönés szív mutatása.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…
Hervad a virágom,éled a virágom” (2 perc)
Szabály ismertetése:
2.Téma bevezetése:
Az ember társas lény ,szüksége van a társaságra.
Az igaz barátság milyen lehet?
3.Téma feldolgozása: Társas kapcsolatok ápolása
A mai órán azzal fogunk foglalkozni , hogy milyen fontos a társas lény.
Milyen a jó barát?
Kutya ,macska barátság..
Madarat tolláról…
Az igaz barátság milyen ?
Távíróoszlop 6-8 fős csoportba ülnek egymás mögé
A téma előkészítése :
Problémától a megoldásig, labirintus megoldása
Keresd meg az utat a kérdőjeltől a felkiáltójelig.
A téma feldolgozása
Meghallgatjuk a spontán véleményeket a mese hallatán.
Az óra lezárása
Jó okom van rá … Szív rajzolása /3 ok ,amiért érdemes ápolni a kapcsolatokat/
Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek… /szól amíg dolgoznak a gyerekek/
Értékelés
Téma tovább gondolása
A boldogság füzetbe gyűjtsenek feljegyzéseket,hogy mit tettek a kapcsolatok érdekében!
játék a Pozitivity társasjátékkal
Novemberben a társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. A foglalkozás kezdetén Bagdi Bella zenéit vettem elő. Megkérdeztem tőlük, hogy miért fontosak a barátságok? Van-e mindenkinek barátja? Van-e óvodán kívüli barátja? Meséltem nekik egy történetet a barátságról, s megbeszéltük, mit hallottunk a mesében. A mese után elment mindenki játszani, és azt kértem tőlük, hogy most mindenki a barátjával közösen játsszon. Készítsen például közösen rajzot, vagy fűzzenek egymással/egymásnak karkötőt.
Mesére épülő tevékenységgel erősítettük a közösség kapcsolatát. Játékosság,együttérzés, szeretet.barátség,megértés hatotta át feladatainkat,játékainkat.
A projektünket két hétben valósítottuk meg, aminek a címe Süni csoportos vagyok! Célunk a baráti kapcsolatok erősitése és a perifériára szorult gyerekek játékba segítése volt.
I. Bevezető rész ( A foglalkozás előtt Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dala jelzi a gyerekeknek, hogy mindjárt kezdődik a foglalkozás, pakoljanak össze és üljenek a szőnyegre)
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2.Együtt az Á, O, és U hangokban című relaxációs gyakorlat
3.Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése mozgásutánzással, körben állva.
II. rész: Társas kapcsolatok
4.Barátságmese: Baráti segítség című mese elbábozása, majd utána kérdések feltevése, közös megválaszolása. Kérdések: Kik a mese szereplői? Kik szorultak segítségre? Mit érezhetett ekkor a kismókus? Válaszd ki a hangulatát! Hogyan sikerült kihúzni a kiskocsit a gödörből? Te segítettél már valakin, aki rászorult? Milyen érzés volt? Rajtad segített már valaki? Milyen érzés volt?
5.Manómondóka tanulása (3-szor mondjuk el): „Nyújtom a kezemet, fogd meg kérlek, hisz együtt mindig minden könnyebb! A rosszat is szebbnek látom, ha mellettem van a barátom! Ha simogatod szívemet, leszek vidám kisgyerek.”
Mondóka elmondása közösen miközben a gyerekek nagy körben állnak, kezeik maguk előtt nyújtva vannak, és ahogy haladnak egymás felé verselés közben úgy simogatják meg egymás kezeit.
6.A gyermekek színes zsírkrétával rajzolják körbe a bal tenyerüket, mellé pedig az általuk kiválasztott óvodástárs jobb tenyerét. Végül kiszínezik.
III. Befejező rész
7.Foglalkozást záró éneklés: Csiga Duó Gyermekzenekar: Barátság c. zenére közös táncolás a gyermekekkel.
8.Elbúcsúzás: Szeretetkör: Körben ülünk a szőnyegen, a pedagógus elindít egy mozgást, azt kell továbbadni, amíg körbe nem ér. A mozgások: integetés, kézfogás, pacsi, puszidobálás és ölelés.