A tervezetben megjelenő mondókát (Ici pici pókocska hosszú hálót sző) a gyerekek már jól ismerik, és nagyon szeretik. Úgy gondoltam, hogy jó relaxációs gyakorlat lehet a társas kapcsolatnál, ha egymás hátára rajzolják a mondókát. Ez erősíti a gyerekekben az egymáshoz való pozitív viszonyulást. Tekintettel voltam az életkorukra, ezért választottam egy állatos mesét, amit egy plüss mackó segítségével meséltem el. A barátság virágot készítettek színes papírból. A gyerekek választották ki, hogy milyen színű virágot szeretnének a kis barátjuknak adni. Úgy gondolom, hogy a személyes ajándék nagy jelentőséggel bír egyébként is, ebben a korban pedig főleg. A virágok elkészülte után segítettem megfogalmazni a gyerekeknek, hogy miért a kiválasztott kispajtásnak szeretnék adni.
Társas kapcsolatok ápolása
Miért van szükség társakra? Erre a mondatra kerestünk választ az osztállyal. A gyerekek közül sok csak a beszélgetés folyamán jött rá, mennyire is fontos a családtagok mellett a barátok jelenléte, támogatása. Sokuk még el sem gondolkodott ezen. A beszélgetés után készíthettek barátaiknak egy kis köszönő kártyát, melyet ki is színezhettek mielőtt odaadták.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
November témája. : Társas kapcsolatok
A gyermekek hallhatták a mackó ebresztő c. mesét, amelyben az állatok a születésnapjat ünneplő medvének kedveskednek.
Társkapcsolati játékokat játszottunk, barátság kezet nyújtottunk és készített is akinek volt kedve. Gyűjtöttünk sok kezet, ölelést és bíztató szavakat. A témát a mindennapokba beépítve igyekeztem megmutatni, de volt olyan is amikor tudatosítottuk az ismereteket. A fényképek ekkor készültek- sajnos voltak hiányzók. Természetesen később az ő játekukba, mindennapi kis óvodai életében is megjelentek az előbb említett témák.
” ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…”
Mindenki nagyon élvezte a játékot. A nehézséget a gyerekek elmondása szerint az jelentette, hogy gyors volt a társ mozgása. Arra a kérdésre, hogy mi volt jobb: tükörnek lenni vagy mozgónak, többen válaszolták, hogy tükörnek. Nem neki kellett kitalálni, hogy mit csináljanak.
A társas kapcsolatok ápolása, a szociális készségek fejlesztése folyamatos feladat. Sokat beszélgetünk a gyerekekkel, játékos feladatokon keresztül is segítjük a gyerekek közötti kommunikációt és a problémák kezelését. Ennél a feladatnál a hasonlóságokról és a különbségek tiszteletéről is beszélgettünk.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Órákon, szabadidőben és délutáni foglalkozásokon szeretnek a gyerekek együtt, csoportokban dolgozni. Közösen megbeszélik a munka menetét, kinek mi a feladata. Kisebb összezördülések előfordulhatnak.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A gyerekek a boldogság óra alatt megértették, hogy a személyes kapcsolatok, melyeket más emberekkel tartunk fenn, alapvetően fontosak hétköznapi tevékenységeink elvégzésében, valamint nagymértékben hozzájárulnak testi, lelki, sőt szellemi jóllétünkhöz. Beszélgettünk arról, milyen társas közegben élünk, miért fontos társas kapcsolatok kialakítására, fenntartására, hogyan hathat boldogságunkra. A legkedvesebb osztálytársat kellett lerajzolni. A végén, a rajzokat összehasonlítottuk, a gyerekek nagyon jól érezték magukat, nem volt hiány kacagásból!
3. Kapcsolatok ápolása – november
– Téma bevezetése, relaxáció: Arcizom lazítás játékosan
– Gyerekdal: „Ha boldog vagy”
– Téma feldolgozása: Kis barátom hogy vagy?- játék, Tavaszi ébresztő c. mese, beszélgetőkör, Béke-béke-barátság játék.
– Téma lezárása: Kooperációs ügyességi játék a varázslatos ejtőernyővel.
– Téma továbbadása: Ovi-mozi: barátságról szóló mese vetítése az egész ovi számára.
Reflexió: A gyermekcsoport egyre izgatottabban várja a közös Boldogságóra játékokat. A gyermekdalhoz mozgást is kapcsoltunk, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. A barátság témaköre közel állt a gyermekekhez, ezért nagyon aktívak voltak. Kedvencük a kooperációs ügyességi játék volt a varázslatos ejtőernyővel, melyhez különféle feladatokat találtam ki. Zenére mozogtunk, labdákkal egyensúlyoztunk, átbújtunk az ernyő alatt. Hamar belejöttek a játékba, és együttműködve oldották meg a feladatot. A barátság-szív továbbadásával a gyermekek kifejezhették szeretetüket egymás iránt. Az ovi-mozit az óvoda minden tagja nagyon élvezte.
Elolvastuk a Boldogságóra című kézikönyv Görög mese a barátságról című olvasmányát, és arról beszélgettünk.
Összegyűjtöttük a legfontosabb fogalmakat, amik egy barátságban szükségesek.
Nagyon hasznos, tanulságos beszélgetés volt.
Szikszai György Református Általános Iskola
Közös tánccal erősítettük meg a társas kapcsolatainkat.