TÁRSAS KAPCSOLATOK
3-6 évesek részére
2022.11.23.
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – magastartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve „lezuhanni”, majd visszarepítjük a magasba, és átadjuk a lendületnek, hogy az szinte magától vigye fel és le a két kart. (ez az ősi mozgatópályák által vezetett mozgás automatikusan kikapcsolja a szorongásközpontot)
5’ A téma bevezetése Kis barátom, hogy vagy? Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 87.oldal mintájára csoport munka Mindenki sorban a tőle jobbra ülőtől szépen kérdezze meg, hogy: „kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszoljon, majd ő tegye fel ezt a kérdést sorban a tőle jobbra ülőtől.
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 43. oldal egyéni és páros munka Most gondoljunk a legjobb barátunkra! Keressük meg, hogy mi jellemző rájuk, és mi jellemző ránk, illetve, hogy mi a közös bennünk.
20’ Barátságötös
Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére 108. oldal csoportmunka Barátságötös a Barátságvirág mintájára
Mondjatok 5 dolgot, hogy mi az, amit fontosnak tartotok a barátságban. A virágnak öt szirma van, találjunk magunknak öt barátot, és óvodai jelüket rajzoljuk fel a szirmokra, majd színezzük ki tetszés szerint.
2’ A téma lezárása Bagdi Bella Világomban minden rendben van c. CD, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dal CD hallgatás- tánc Táncoljunk!
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása kiemelt feladat volt. Remek, összetartó közösség ez az osztály. A közelítő feladatokkal sok örömet szereztünk egymásnak. Beszélgetések, őszinte megnyilvánulások tarkították ezeket az órákat. A tükör-feladat különösen tetszett nekik. Sok kép-és videóanyag készült, sajnos ezek megsemmisültek. A tükrös feladatot ismét eljátszottuk, erről készült a videófelvétel.
Társas kapcsolatok
Kiscsoportosok lévén, azaz az év elején még nem volt fontos a gyermekek számára a társ, a barát illetve a barátság. Eleinte a játék teremtette meg a kapcsolatfelvétel alapját. Természetesen a közös foglalkozások, a közös élmények, beszélgetések meghozták csoportunkba év végére a barátság szó legmélyebb (amennyire egy 3 évesnek mély lehet) jelentését. Ahogy a szociális kompetenciájuk fejlődött úgy változott a csoport is. Az asszociatív játék és kooperatív játék váltakozva jelenik meg. A gyermekek szociális készségeiktől illetve annak fejlődésétől is függ milyen minőségű társas kapcsolatok kiépítésére képesek.
Novemberi foglalkozást tartottam és a témám a barátság volt. Nagyon várták, hogy elmeséljék a csoport előtt egyesével, ki kinek a barátja. Büszkék voltak magukra, azok akiknek a nevét mondták. Ez a téma nem volt nekik új csak még nem vettük nagyító alá eddig. Minden nap amikor valaki azért jött panaszkodni, hogy az XY nem azt mondta hogy nem vagyok a barátja, mi óvónők mindig ugyanazt feleltük: “Itt mindenki mindenkinek a barátja”. Sokan ezt a választ is adták meg amikor feltettem a kérdést: -“ki a barátod?” Miután mindenki elmondta válaszát, mese következett a barátságról, Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Hónapok meséit választottam, a címe : A zöld kukac. A mese végén átbeszéltük még egyszer a mesét, miért fontos a barátság, milyen az amikor nincs kivel megosztanod a bajod vagy nem tudsz kitől segítséget kérni, ha elakadsz egy játékban például. Igyekeztem számos példát hozni nekik az óvodai életből az gyermekek egymás közti barátságának függvényében. Nagyon tetszett nekik ez a rész, amikor önmagukat felismerték és tudtak reagálni, hogy akkor mi történt és hogyan éreztek és ki volt az akivel játszottak, aki segített nekik. Ezután mindenki választott egy párt, barátot és ölelkezés következett, majd csoportos ölelés, ahol én álltam középen és aztán elestünk a szőnyegen és nevettek ezen a gyerekek nagyokat. Majd a szőnyegen kukaccá váltunk, megnéztük, hogy a mi csoportunk milyen hosszú‘barátságkukaccá’ tud válni. Átvezetésként színezővel készültem, Bogyó és Babócással, és miután elkészült a gyerekek egymásnak ajándékozhattak, annak akivel a legjobban szeretnek játszani. Közben zenét tettem be és aki elkészült és átadta a művét mehetett a szőnyegre táncolni vagy játszani. A gyerekek egész nap erről beszéltek, a szülőknek hazamenetelkor meséltek barátjaikról, kivel játszottak aznap. Úgy gondolom nagyon jó hangulatban telt az a nap, az a hét és folyamatosan igyekszünk, hogy mélyítsük a csoport minden egyes tagja közt a társas kapcsolatok fontosságát.
A novemberi hónapban a meglévő barátságok ápolására és újak kialakítására fektettük a hangsúlyt. Igyekeztünk olyan játékokkal, és egyéb feladatokkal kedveskedni a gyerekeknek, amiben fontos a közösség összetartó ereje. A heti mesénk a Répa meséje volt, amit a gyerekekkel megtanítottunk és a hét zárásaként az óvoda többi csoportja előtt elő is adtunk. A mese által sokat beszélgettünk arról, hogy miért fontos hogy segítsük egymást. A héten mindenki a számára legkedvesebb barátja mellett ebédelhetett. Elmondható, hogy a csoportban már mélyebb barátságok is születtek, de figyelnek arra, hogy ne maradjon senki magányos. Szívesen hívják unatkozó társaikat játékba, erre meg is szoktuk kérni a gyerekeket.
Boldogságóra – TÁRSAS KAPCSOLATOK
Foglalkozásunkat a gyermekek által jól ismert „Ha boldog vagy mutatsd meg mindenkinek” című dallal kezdtük, melyet mozgással kísértünk. Ezt a dalt nagyon szeretik a gyermekek, boldogan és hangosan éneklik is.
A téma bevezetéseként élő barátságláncot alkottunk és minden gyermek a mellette lévő gyermekekről mondott egy-egy pozitív tulajdonságot, emléket.
A téma feldolgozását a „Tavaszi ébresztő” című mesével kezdtük. A mesét a hozzá kapcsolódó kérdések megbeszélésével dolgoztuk fel, majd beszélgettünk a barátságról és annak fontosságáról.
Mivel a csoportban indián hetünk volt így a gyermekek közösen festhették ki a Margarétások totemoszlopát. A közös festés hozzájárult a csoporton belüli kapcsolatok erősítéséhez. A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a társas kapcsolatok jelét, majd felragasztottuk a megfelelő lépcsőfokra.
A gyermeki társas kapcsolatok alakulása-, alakítása egy nagyon érdekes, egyénre szabott, és egyéntől függő dolog. Néha jó az, ha egyedül játszik a gyermek, de a társakkal való közös tevékenykedés tartalmasabb játéktevékenységet, és csodálatos végeredményt tud produkálni. Mindenki hozzátesz egy kicsit a játékhoz, vagy éppen elvesz belőle, de a végeredmény igazi csapatmunkát tükröz. Novemberi hónapunknak ez volt a fő témaköre.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ezen a foglalkozáson megbeszéltük ,hogy milyen a jó barát.Baráti kapcsolatokat alakítunk,ápolunk,egy jó közösség szeretnénk lenni.
Egy bizalommal teli mély barátság minden embert boldoggá, stabilabb személyiséggé kovácsol.
Novemberre már kialakultak vagy megerősödtek az előző nevelési évben köttetett barátságok. A gyerekekkel sokat beszéltünk, erről a témáról. Megbeszéltük kinek ki és miért a barátja. Mit szeret benne? Milyen közös kedvenc játékaik vannak? Szoktak-e óvodán kívül találkozni? Milyen érzés az, ha nem jön óvodába a barátjuk? Vannak-e olyan gyerekek, akik többen barátok? Szoktak–e veszekedni? Hogyan békülnek ki? stb.
A süni irigy lesz mesét elbáboztuk, majd a hét folyamán többször a gyerekek is elmesélték bábokkal. A mesét átbeszéltük, milyen az igazi barátság.
Mindenkinek az volt a feladata, hogy rajzolja le egy szív formájában, hogyan látja a barátját. Színesnek, egyszínűnek, kicsinek nagynak stb? Majd köré festettünk egy hatalmas szívet a csoportunkat jelképezve.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ezen a foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy milyen a jó barát. A tenyerüket körbe rajzolva, ujjukba és tenyerükbe írták, hogy milyennek gondolják ők a számukra jó barátot.