A reggeli beszélgetőkörünk után a gyermekekkel a reggeli mocorgó táncos zenés mozgásunkkal folytattuk a napot. Ilyenkor előkerül a nyuszibugi, a repülj velem, a jól érzem magam a bőrömben és a jól érzem magam boogie is.
Ezt követően mosdózás, naposi munka és tízórai következik.
Ezután egy nagy kört formálunk a gyermekekkel.
” Gyerekek! Mi lehet ez?
Benn a vízben vígan élek,
De vergődöm a partra téve,
Szálka nélkül nem létezem,
Testem fedi sok pikkelyem.
A hal! Hol él? Hogyan mozog? Együtt is tudnak úszni? Mutassuk milyen ha együtt úsznak! Kézen fogva futás a teremben. Na de várjatok csak! Milyen ha nehezítünk ? A halacskáknak össze kell gyűjtenie a teremben az összes kincset! Labdák vannak szétszórva a teremben, azok a kincsek. Egyedül vagy együtt könnyebb összegyűjteni? Nézzük meg! ”
A játékot követően rávezető kérdéseket teszek fel a gyermekeknek. ” Hogyan volt könnyebb és biztonságosabb? Egyedül, vagy halrajban?” ” Kikkel szeretünk együtt lenni? a barátainkkal, a családunkkal, hoztam nektek egy mesét! hallgassátok meg!
Bartos Erika Bogyó és Babóca a barátságról című mese óvónői meseszó meghallgatása, majd beszélgetés a meséről.
” Neked ki a legjobb barátok?” Formázd meg őt, mesélj róla! Vesztetek már össze? Mi történt olyankor?”
” Mit gondoltok meg lehet javítani? beszélgessünk róla hogyan! Mindig könnyű ? Beszélgessünk róla hogyan javíthatjuk meg! Mit tehetünk?”
” Mi lenne ha építenénk egy varázsmasinát! Ami egy szempillantás alatt megjavít mindent! Próbáljuk meg”
A varázsgép készítését követően még beszélgetünk arról, miért fontosak a kapcsolataink, mit tehetünk értük.
Társas kapcsolatok ápolása
A reggeli beszélgetőkörünk után a gyermekekkel a reggeli mocorgó táncos zenés mozgásunkkal folytattuk a napot. Ilyenkor előkerül a nyuszibugi, a repülj velem, a jól érzem magam a bőrömben és a jól érzem magam boogie is.
Ezt követően mosdózás, naposi munka és tízórai következik.
Ezután egy nagy kört formálunk a gyermekekkel.
” Gyerekek! Mi lehet ez?
Benn a vízben vígan élek,
De vergődöm a partra téve,
Szálka nélkül nem létezem,
Testem fedi sok pikkelyem.
A hal! Hol él? Hogyan mozog? Együtt is tudnak úszni? Mutassuk milyen ha együtt úsznak! Kézen fogva futás a teremben. Na de várjatok csak! Milyen ha nehezítünk ? A halacskáknak össze kell gyűjtenie a teremben az összes kincset! Labdák vannak szétszórva a teremben, azok a kincsek. Egyedül vagy együtt könnyebb összegyűjteni? Nézzük meg! ”
A játékot követően rávezető kérdéseket teszek fel a gyermekeknek. ” Hogyan volt könnyebb és biztonságosabb? Egyedül, vagy halrajban?” ” Kikkel szeretünk együtt lenni? a barátainkkal, a családunkkal, hoztam nektek egy mesét! hallgassátok meg!
Bartos Erika Bogyó és Babóca a barátságról című mese óvónői meseszó meghallgatása, majd beszélgetés a meséről.
” Neked ki a legjobb barátok?” Formázd meg őt, mesélj róla! Vesztetek már össze? Mi történt olyankor?”
” Mit gondoltok meg lehet javítani? beszélgessünk róla hogyan! Mindig könnyű ? Beszélgessünk róla hogyan javíthatjuk meg! Mit tehetünk?”
” Mi lenne ha építenénk egy varázsmasinát! Ami egy szempillantás alatt megjavít mindent! Próbáljuk meg”
A varázsgép készítését követően még beszélgetünk arról, miért fontosak a kapcsolataink, mit tehetünk értük.
Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra. Melyek akár egy életre szóló barátságok is lehetnek, vagy futó ismeretségek, amik valami tanulsággal vannak jelen az életünkben.
Az óvodában is vannak baráti kapcsolatok, melyeket néha kisebb konfliktusok követnek. Nekünk az a célunk, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak ki kell állnia a próbákat is. Nem köthetők ezek semmilyen feltételhez sem. Én úgy szeretem a másikat, ahogy van, minden hibájával együtt. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is. A témát beszélgető körrel kezdtük. Majd relaxációs gyakorlattal folytattuk. Majd meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Megnéztük a Bogyó és Babóca A barátság című mesét. Ezután különböző jelmezekbe bújtak, mindenféle játékos feladatokat oldottunk meg egyénileg és párosan is.
Novemberben barátság plakátot készítettünk és egy barátságot megerősítő gépet terveztünk.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Beszélgetés, ki milyen közösségekben fordul meg. Milyen kapcsolatok, viszonyok jellemzik a mindennapokat.
Mi a barátság, ki a barátom, mitől lesz barátság. Milyen a jó barátság.
Családtagok, edzőtárak, osztálytársak – milyen a viszony.
Társas kapcsolatok gyakorlása
A téma feldolgozása során arra törekedtem, hogy a gyermekek érzelmi kompetenciája megfelelően fejlődjön, képesek legyenek egymásra, az adott társas helyzetre figyelni, valamint próbálják meg értelmezni a körülöttük levő személyek viselkedését. Olyan játékokat alkalmaztunk a téma feldolgozásához, melyek által jobban megismerhették, megérthették egymást. Ezekkel a játékokkal erősíthettük az egymásra való odafigyelést, a kötődést, az összetartozás érzését, az egymás iránti bizalom alakulását.
A foglalkozást az „Almát szedj, ügyesedj!” „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”, „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” relaxációs gyakorlattal indítottuk. A Bagdi Bella: „Ha boldog vagy…” dalával pozitív energiákat szabadítottunk fel, a gyermekek lelkesen, önfeledten táncoltak, mozogtak a zenére, majd a „Kis barátom, hogy vagy?” játékkal folytattuk a foglalkozást. Ezután készítettünk barátság karkötőt, amit az érzelmileg, hozzájuk legközelebb álló gyermeknek ajándékozhattak. A mezítlábas ösvényen egymást kellett vezetni, így lehetőség nyílt a baráti kapcsolatok, a bizalom alakítására, erősítésére. A foglalkozások alkalmával játszottunk „Szomorú Szilárd, és Boldog Blanka” szituációs játékot is, amit a gyermekek nagyon élveztek. Készítettünk „Bartság-ujjlenyomatok” táblát is, amelyre a gyermekek egymás ujjlenyomataiból különböző ábrákat készítettek. A csoportunk összetételét illetően, a gyermekek sajátos nevelési igényű, tanulásban akadályozott gyermekek, ezért a feladatok elvégzésében, az érzelmek kifejezésében, megfogalmazásában sok segítséget igényeltek, igényelnek.
A kiscsoportosaim még sokat egyedül tevékenykednek. De fontosnak tartom azt, hogy érezzék mindannyian ide tartoznak a Gyöngyvirág csoportba. Mi így alkotunk egy közös egységet, melyben nagy hangsúlyt fektetünk egymás elfogadására, segítésére. Fontos, hogy szeressük társainkat, jól érezzük magunkat a csoportban egymással. Ez a mindennapjainkat is áthatja, de ebben a hónapban különös hangsúlyt fektettünk rá.
Boldogságóra tevékenységemet Csengő- játékkal kezdtük, majd Boldog Dóra is ellátogatott hozzánk.
A Süni irigy lesz mesét nagy figyelemmel hallgatták a gyerekek. Majd beszélgettünk arról, hogy miért viselkedett helytelenül a süni.
A boldogság dalokat mindig nagy élvezettel hallgatja a csoport.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Ezen az órán a hívóképek segítségével idéztük fel, milyen közösségekben élünk, mozgunk. A legszorosabb egységtől, a családtól indultunk el, és elérkeztünk az iskola, intézmény egységéhez, az osztályhoz, a barátokhoz. Szeretettel beszélgettünk arról, miért is szeretjük barátainkat, milyen jó tulajdonságok jellemzik őket. Képet készítettünk róluk, és a közösség kitalálta, kit ábrázol a kép. A jól sikerült munkákat kitettük a falra.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 4. b osztályban „Barátság javító gép” készült.
Tisztáztuk a kapcsolatteremtés 3 fázisát (ismerkedés, kapcsolatépítés, fenntartás), majd mindenki húzott egy “Boldogító erősségek” kártyát, és elmondta, hogy szerinte az adott erősség jellemző rá vagy sem, és meg is indokolta. Egy játékos feladattal 7 csoportban gyakoroltuk az empátia képességét, és bebizonyosodott, hogy a hiánya szinte lehetetlenné teszi a kapcsolatépítést és fenntartást. Majd a tanulók csoportonként összegyűjtötték a 12 – általuk vélt – legfontosabb feltételét annak, hogy sikeresen kapcsolatot alakítsunk ki valakivel. Az eredményt összegezve megkaptuk az osztály közös véleményét, a legerősebb 12 feltételt.