Meghívás egy közös mozizásra.
Társas kapcsolatok ápolása
A témát egy bingójátékkal indítottuk. Kaptak egy lapot, amin különböző tulajdonságok, tevékenységek voltak felsorolva, és akivel volt közös egyezés, annak a neve felkerült. A végén össze kellett számolni a személyeket, és így rájöttek a gyerekek arra, hogy kivel milyen dolgokban egyeznek.
Egy másik alkalommal A kis herceg című mesét néztük meg, ugyanis a művet irodalom órán is tanulják. Ehhez alkalomhoz illően öltöztem fel. (Lásd: képek között) A gyerekek illusztrációt is készítettek, s az idézet lényegét is megértették a magyarázatom alapján: ,,Jól csak a szívével lát az ember: ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Nagyon lelkesen gyűjtöttük, préseltük a faleveleket, várták a falevélképek készítését, így még elkészítettük a mi „sólymainkat” a Sólyomszemmel feladathoz. A következő boldogságórát relaxálással kezdtük. Ezután megbeszéltük, hogy milyen társas kapcsolatok alkotják, alakítják az ő kicsi életüket. Az őket körülvevő, szerető emberekkel kialakított kapcsolataik: barátság, családi kapcsolatok, iskolai életükben jelenlévő kötödéseik fontosságáról beszélgettünk. Különböző szívecskés színezőket vittem nekik, az volt a feladatuk, hogy annak a személynek színezzék ki és adják oda, aki a számukra a legfontosabb. Többnyire apukáknak, anyukáknak készültek a szívek, de volt testvér, barát, nagyszülő is. A következő alkalommal a barátságról beszélgettünk. Összegyűjtöttük közösen, hogy mitől működik jól egy barátság, mit adhatnak egymásnak a barátok. Nagyon ügyesen összegyűjtötték a barátság legfontosabb ismérveit: védjük meg a barátunkat, ne legyünk vele irigyek, ne verekedjünk, veszekedjünk vele, szeressük egymást, ne csúfoljuk a másikat, ne bántsuk szavakkal sem, játsszunk, tanuljunk együtt, okosan vigyázzunk rá, segítsük egymást a bajban, mondjuk el neki a titkainkat. Körbe rajzoltuk a kezünket és olyan rajzokkal díszítettük, ami a barátságról eszükbe jutott. Ezekkel a kezekkel dekoráltuk a „Jó hírem van!” dobozt. Nagyon jól a mindennapjaink részévé vált a jó hírek mesélése, néhány hét után már ők kérték, hogy mesélhessenek. Le is rajzoltuk a jó híreket és a dobozba kerültek. Aranyosak voltak, ahogy örültek a másik örömének, jó híreinek. Figyeltek egymásra, bátorították egymást. Remélem, hogy ráéreztek arra, hogy mennyire szükségünk van egymásra.
A kép jelképezi a sokszínűségünket, senki sem egyforma. A Süni jelképezi a csoportunk, az osszetartozást.
Halász Judit: Mindannyian mások vagyunk c. dala
Fésűs Éva: Bundavásár c. meséje
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel kitöltöttük a tesztet, majd egyénenként meg is beszéltük. Szeretetnyelv matricát azonban nem terveztünk. Így most a ‘Ki vagy te?’ feladathoz készített munkáikat töltöm fel.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Szivesen,örömmel segitenek egymásnak,hogy elkészüljön az építmény,amit elkepzeltek.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Stabil kialakult baráti kapcsolatok vannak a csoportban, mégis összeségében elmondható, hogy nagyon összetartó csoportként képesek működni minden tevékenységben. Ezeken a foglalkozásokon még fontosabb, hogy olyan társaikkal is sikeresen együttműködjenek, akikkel máskor kevésbé szoktak. Még inkább összekovácsolja a csoportot.
A kapcsolatok ápolása nagyon fontos. Ezt tudják a gyerekek is. Szerencsére olyan osztályközösségről van szó, amely nagyon ragaszkodó. Először is elmondták a gyerekek, hogy mit szeretnek egymásban, majd megbeszéltünk egy olyan tevékenységet, ami nem hétköznapi, nem tananyagi tanulással kapcsolatos, de mégis örömmel végzik. Így esett a választás a varrásra, mégpedig egy gomba készítésére. Bizony volt, aki megküzdött vele, mire elkészült, de nagyon lelkesen, egymást segítve dolgozott mindenki.
Teadélutánt szerveztünk, ahol a diákok be is öltöztek álarcokba, jelmezekbe. Beszéltünk a barátságról, előitéletekről. Sokat szórakoztunk, jól éreztük magunkat.
A foglalkozást egy relaxációs játékkal indítottuk. Körben ülve Palya Bea: Szaladnak a madarak c. dalára egymás hátát – a dal szövegének megfelelően –finoman ütögetve, simogatva megmasszíroztuk.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A gyermekekhez közel álló témájú mesét találtam a téma feldolgozásához: a Mese a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. A mesehallgatás után arról beszélgettünk, miért is olyan jó érzés az, ha vannak barátaink, amit már a gyermekek maguk is ügyesen megfogalmaztak: mert szeret, mert reggelente megölel, mert sokat játszik velem, mert megvigasztal ha szomorú vagyok….
Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen jó is Méhecske csoportosnak lenni, mert itt barátokra lelhetünk és sosem kell magányosnak érezni magunkat. Közösen ki is rajtuk gesztenyékből a csoportunk jelét.
Egy párválasztó énekes játékkal (Kinek nincsen párja…) folytattuk a foglalkozást, mindenki párt választott magának. A Szervusz pajtás… mondókát eljátszva megölelték, megszeretgették párjukat. Kérésükre több alkalommal, párcserével is eljátszottuk a játékot.
A foglalkozást a „Ha boldog vagy” dal közös eléneklésével, mutogatásával zártuk le.