Szivesen,örömmel segitenek egymásnak,hogy elkészüljön az építmény,amit elkepzeltek.
Társas kapcsolatok ápolása
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Stabil kialakult baráti kapcsolatok vannak a csoportban, mégis összeségében elmondható, hogy nagyon összetartó csoportként képesek működni minden tevékenységben. Ezeken a foglalkozásokon még fontosabb, hogy olyan társaikkal is sikeresen együttműködjenek, akikkel máskor kevésbé szoktak. Még inkább összekovácsolja a csoportot.
A kapcsolatok ápolása nagyon fontos. Ezt tudják a gyerekek is. Szerencsére olyan osztályközösségről van szó, amely nagyon ragaszkodó. Először is elmondták a gyerekek, hogy mit szeretnek egymásban, majd megbeszéltünk egy olyan tevékenységet, ami nem hétköznapi, nem tananyagi tanulással kapcsolatos, de mégis örömmel végzik. Így esett a választás a varrásra, mégpedig egy gomba készítésére. Bizony volt, aki megküzdött vele, mire elkészült, de nagyon lelkesen, egymást segítve dolgozott mindenki.
Teadélutánt szerveztünk, ahol a diákok be is öltöztek álarcokba, jelmezekbe. Beszéltünk a barátságról, előitéletekről. Sokat szórakoztunk, jól éreztük magunkat.
A foglalkozást egy relaxációs játékkal indítottuk. Körben ülve Palya Bea: Szaladnak a madarak c. dalára egymás hátát – a dal szövegének megfelelően –finoman ütögetve, simogatva megmasszíroztuk.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A gyermekekhez közel álló témájú mesét találtam a téma feldolgozásához: a Mese a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. A mesehallgatás után arról beszélgettünk, miért is olyan jó érzés az, ha vannak barátaink, amit már a gyermekek maguk is ügyesen megfogalmaztak: mert szeret, mert reggelente megölel, mert sokat játszik velem, mert megvigasztal ha szomorú vagyok….
Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen jó is Méhecske csoportosnak lenni, mert itt barátokra lelhetünk és sosem kell magányosnak érezni magunkat. Közösen ki is rajtuk gesztenyékből a csoportunk jelét.
Egy párválasztó énekes játékkal (Kinek nincsen párja…) folytattuk a foglalkozást, mindenki párt választott magának. A Szervusz pajtás… mondókát eljátszva megölelték, megszeretgették párjukat. Kérésükre több alkalommal, párcserével is eljátszottuk a játékot.
A foglalkozást a „Ha boldog vagy” dal közös eléneklésével, mutogatásával zártuk le.
Osztályfőnökként fontos feladatomnak tartom, hogy az osztályba járó gyermekek, jól érezzék magukat a közösségben, fogadják el egymást olyannak, amilyenek. Biztosítsam számukra a nyugodt, barátságos légkört.
Minden reggel öleléssel indul a napunk, köszöntjük egymást. Az osztályban a Montessori pedagógia módszerével folyik a tanulás. Nyitott polcokon vannak elhelyezve a különböző témakörben készített feladatok, eszközök, amit kedvük szerint választhatnak ki a gyerekek. Szívesen tevékenykednek együtt és egyedül is. Az egyes feladatokat többször is megoldhatják egymás után, így segítve a rögzítést és a gyakoroltatást. A szabad tanulásnak köszönhetően minden gyermeknek van sikerélménye.
Folyamatosan kapnak visszajelzést a munkavégzés közben, dicséret, simogatás, ölelés formájában. Ha sikeresen elvégzi a feladatot, az osztály közös tapssal jutalmazza.
Nagyon szeretnek segíteni a felnőtteknek. Büszkeséggel tölti el őket a megbízatások, tisztségek: naposi, szertáras, virág locsoló felelősi teendők ellátása. A nap végén az iskolában a jutalom táblán, ahol minden tanuló fotója szerepel, egyenként értékelem a tanulókat.
Ahogy Müller Péter írja, az ember értékét nem az esze, a műveltsége, nem a hatalma vagy a tehetsége, hanem a lényéből áradó melegség minősíti. Vagyis a szeretetnek behunyt szemmel is érezhető a jelenléte.
Az évek során kialakult közöttünk a kölcsönös bizalom, inkább vagyok számukra pótanya, mint pedagógus. Hitvallásom: a pedagógus személye fontosabb, mint az, amit tanít.
Minden gyermek értékes, megvannak a saját maga erősségei, pozitív tulajdonságai, amelyek erősítésével érhetjük el, hogy jól érezzék magukat az osztályközösségben.
(Szegedi Veronika, osztályfőnök)
Az e havi foglalkozás keretein belül a társas kapcsolatok ápolásáról, a barátságról beszélgettünk. A mese meghallgatása után arról beszélgettünk, milyen egy igaz jóbarát. A hónap dalának meghallgatása közben őszi gyümölcsöket színeztünk, majd közösen gyümölcskosarat készítettünk, mellyel a csoport egységét szerettük volna szimbolizálni.
Miskolci Kazinczy Ferenc Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola
Ki szeret egyedül lenni, miért jó, ha vannak barátaink, kapcsolataink? Ki a legjobb barátod, miért, mi a kedvenc elfoglaltságotok?
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
A társas kapcsolatok boldogságfokozó hatásainak összegyűjtésével kezdtük. A mottó ezúttal József Attila egyik sora volt: „Csak másban moshatod meg arcodat…”. Mindenki egyénileg felírta, hogy számára mi elengedhetetlen egy hosszútávú jó kapcsolathoz. Ezek felkerültek a táblára. Legtöbben a bizalmat írták. Rapid randit tartottunk, sok jellemzőhöz kellett embert találni, akire illik ez állítás. Ezzel talán olyan személyekkel is beszélhetünk az osztályunkban, akivel amúgy nem tettük volna meg. Utána 3-4 személlyel kerestünk közös tulajdonságot. Mindenki lerajzolta a kezét és egy-egy ujjába egy-egy olyan tulajdonságot írt fel, ami alapján ő jó barát lehet, vagy ami alapján neki lehetnek jó barátai. Egy youtube videó alapján megnéztük, milyen módokon alakul(hat)nak közösségek. Mi is kerestünk lehetőségeket, hogy mi milyen közösséghez tartozhatunk. Ahhoz, hogy a kapcsolataink építése során tudatosabbak legyünk és tudjuk, felénk mások mivel fejezhetik ki a szeretetüket és nekünk mire van igényünk, a szeretetnyelvek tesztjét végeztük el.