A gyerekek a hívogató zenére gyorsan körém gyülekeztek. Beszéltünk róla, hogyan érzik magukat a csoportban, kik a barátaik, mit szeretnek együtt csinálni, miért barátok. Az előkészített emberalakokat igyekeztek valósághűen kiszínezni, azután elkészítettük a barátságláncot. A gyerekek kérésére többször meghallgattuk és eljátszottuk a hívózenét: Bagdi Bella: Ha boldog vagy…
Társas kapcsolatok ápolása
TÁRSAS KAPCSOLATOK
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok jelentőségét jártuk körbe a 2/B tanulóival. Középiskolás diákok számára nagyon fontos a barátság kérdése.
A lányok számára az volt a feladat, hogy írjanak a hozzájuk közel álló csoporttársukról 1-1 pozitív gondolatot, olyan tulajdonságot, amiért szeretik és fontosnak tartják a kapcsolatukat.
Mielőtt hozzáfogtak volna egy – egy jó tulajdonság, számukra kedves történet leírásába, arról beszélgettünk, hogy az életünket mennyi kapcsolat hálózza be, és ez a hálózat óvja meg őket, teszi nyitottabbá, közvetlenebbé, bátrabbá.
A rendelkezésre álló idő eltelte utána lányok nagy lelkesedéssel olvasták a kedves gondolatokat.
Már a harmadik lépcsőfokra érkeztünk. A társas kapcsolatok hónapjában vagyunk.
Újra közénk érkezett Boldog Dóra, akit megszeretgettünk és örültünk hogy eljött közénk.
Boldogságóránkat relaxációval kezdtük. (Almát szedj ügyesedj,szőlőt szedj ügyesedj-nyújtóztunk-hajoltunk-)
Kedvenc perceink következtek, ahol a Jól érzem magam… zenére mozogtunk, ugráltunk, táncoltunk jókedvűen.
Majd egy kedves mesét hallgattunk Bogyó és Babóca barátságáról. Megbeszéltük a mese folyamatát, és ehhez kapcsolódott a téma feldolgozása is. Mi emberek, társas lények vagyunk, és szükségünk van a közösségre, a társas kapcsolatokra. Életünk nagy részét közösségben töltjük. A barátság oltalmaz bennünket a magánytól, szükségünk van egymásra, a pozitivitásra.
A legfőbb eszköz: a szeretet.
Majd az Állatok az erdőben játék következett. Sokféle állatkává változtak a gyerekek és elbújtunk az őszi erdőbe, oduba, avarba, fába stb…
A meleg fészek relaxáció során minden kisgyermek egy párnát kapott és ez személyesítette meg a meleg puha fészket. Becsuktuk a szemünket és elképzeltük, hogy egy meleg puha fészekben vagyunk, mely lágy tollpihével ölel körbe bennünket. Összekucorogtunk és magunkhoz öleltük a párnát. Megpihentünk, majd lassan nyújtózkodva felébredtünk, és felültünk. Hívni, szólítani kezdtük a mamáinkat akik hamarosan eljöttek értünk.
Beszélgettünk arról hogy kivel lehetne, kivel szertnénk egy fészekben lakni.
A foglalkozás végén a barátságkarkötő elhelyezésével választottunk barátot.
Szabadidőben szeretet virágot színezhettünk.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Hálás vagyok … mondókával indítottuk a foglalkozást. Elmentünk közösen a Tulajdonságboltba, ahol akciót hirdettek a jóbarátra jellemző tulajdonságokból, így gyorsan mindet megvettük: őszinte, megbízható, önzetlen, segítőkész, figyelmes. Ezeknek a tulajdonságoknak a segítségével ÖTSOROST készítettünk a barátról.
Tükröt tartottunk magunk elé, és belenézve mindenki elmondta mit szeret magán a legjobban. Nagyon élvezték a gyerekek, és én nagyon örültem, mert mindenki tudott mondani magán szerethető dolgot. A Tükröm, tükröm kört ezzel a mondattal zártuk: Szeretem és elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok.
Útra keltünk az Önbizalom-tavához, útközben jól eltapostuk az önbizalomcsapdákat, majd a tóhoz érve, annak tükréből mindenki választott egy rá jellemző pozitív erősséget. (Pozitív erősségek kártyacsomag) Mindenki mesélt egy történetet, amiben megmutatkozott az általa választott tulajdonság.
A csodálatos Kerekerdő lakói segítettek nekünk eligazodni a társas kapcsolatokban. Az Ölelésnap című mesén keresztül megértettük, hogy milyen jó érzés, ha szeretnek minket, milyen melegséggel tölti el szívünket, ha törődnek velünk, hogy nehézségek idején kitartani és segíteni az az igazi erőfeszítés. Bölcs Manóanyó megtanította, hogy a szeretet oltalmaz a félelemtől, és hogy a barátság olyan szent kapocs, ami oltalmaz a magánytól, mert mindig van kihez fordulni baj esetén.
Elhatároztuk, hogy még gyakrabban fogjuk megölelni egymást, hiszen az ölelés a legszebb és legcsendesebb módja annak, hogy kifejezzük azt, hogy szükségünk van egymásra. Az órát egy közös masszírozással zártuk, együtt mondtuk el az Időjárásmesét.
Készítettünk egymásnak BARÁTSÁG CSÁKÓT, majd egy kedves mondat és ölelés kíséretében adtuk oda egymásnak. minden csákón piros szív jelezte a szeretetet, ami összeköt minket.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
A hónap témája lehetőséget teremtett arra, hogy az éppen aktuális problémákhoz kapcsolódóan beszélgessünk a társas kapcsolatokról, és különbséget tegyünk a családi, rokoni, baráti, párkapcsolati és ismerősi viszony között. Átbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jóbarát, mindezt konkrét helyzetekhez kötve.
Olvastunk mesét a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. Elcsodálkoztak a tanulók, hogy a süni minden vágya az volt, hogy megsimogassák, mégsem hagyta, hogy a kislány megtegye ezt, sőt megszúrta őt. Kérdéseimre válaszolva jutottak arra a következtetésre, hogy a süni mégsem volt gonosz. Társaink nem gonoszságból bántanak, lehet mögötte szomorúság és félelem.
Testnevelés órán páros jógagyakorlatokon keresztül tapasztalták meg az együttműködést, az összehangolt munkát.
Játszottunk Tükörkép játékot, ahol mindkét szerepbe- vezető és követő- belebújhattak. A tanulók többsége a vezető szerepét preferálta inkább.
Párban történő beszélgetés során minél több közös és eltérő tulajdonság találása volt a feladat. Ez alapján levontuk a következtetést: mindenki hasonlít valamiben a társaihoz és különbözik is tőlük.