A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a társas kapcsolatok hónapjában A jobb Veled a Világ színezővel és beszélgető körben fogalmazták meg társaikról, hogy miért jobb társával a világ.
Társas kapcsolatok ápolása
A felső tagozatosok a terem átrendezésében már aktívan segítenek. Ezzel hangolódunk a közös munkára.
A bevezető játék során külső-belső köröket alkottunk, kérdéseket tettem fel, azokra válaszoltak a párok, majd a belső kör jobbra haladt egyel, újabb kérdés, újabb válaszok következtek. A párok kezdetben baráti alapon szerveződtek, a jobbra haladás tette lehetővé, hogy ne csak a barátok beszéljenek egymással.
Ezt követő játék során aláírásokat gyűjtöttek egymástól – egy osztálytárstól maximum kettőt lehetett, ezáltal egyrészt mindenkivel kontaktba kerülhettek, másrészt olyant is megszólítottak, akit nem szoktak. A játék fergeteges volt, óriási hangulat alakult ki.
Miután befejeződött a jó osztályközösség ismérveit gyűjtögettük össze, illetve kis mintás lapra felírták, hogy ők mivel tudnak hozzájárulni a közösségük fejlődéséhez. Ezeket egy lapra ragasztották, majd két gyermek felolvasta.
Az óra végén motiváló idézetet húztak, melyet társaikkal megosztottak – mit jelent számukra. Ezeket hazavitték magukkal.
Köszönöm a gyerekek aktivitását, az osztályfőnökök lelkesedését és a lehetőséget a programra!
A terem átrendezésével kezdtük az órát mind a három osztályban, ezzel hangolódtunk a Boldogságórára. Mondókával, annak eljátszásával találtuk meg a külső-belső fókusz egyensúlyát.
Beszélgettünk a jó osztályközösség jellemzőiről, ezeket összegyűjtöttük, valamint arról, hogy kiben van rossz érzés valamelyik kispajtásával kapcsolatban. Ezzel készítettem elő a játékunkat: párokban állva oszlopot alkotva kaput készítettünk, egyik felén állt az a gyermek, akit megbántottak, a másik felén, aki ővele nem volt túl kedves. A kapu alatt végighaladva szeretetet küldtek társuknak, a végére érve társa megölelte vagy kezet fogott vele. Nagyon sikeres játék volt, jó hangulat alakult ki.
Az összetartás érzését ezt követően megpecsételtük – a fának a lombját ujjukkal készített színes levelek alkották. Egyben megerősítve a jó osztályközösség ismérveit.
Az óra végén a hónap dalát megtanultuk – lelkes dalolással záródott az óra.
Köszönöm a tanító nénik lelkesedését, támogatását, a gyerekek szeretetteli együttműködését és lehetőséget!
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
A játékos feladatok során mindenki megtapasztalhatta, milyen jó együtt. Igyekeztünk minél több dolgot megtudni egymásról. Figyelmesebbek és éberebbek lenni egymás iránt. Mert nagy erő rejlik a társas kapcsolatokban.
Foglalkozás ideje: 2023. 11. 22.
Helye: Református EGYMI Kiskunhalasi Tagintézménye
Korcsoport: 12-21 év, súlyos-halmozott, értelmileg akadályozott tanulók
A foglalkozást vezeti: Dr. Kovács Györgyné
Téma: Társas kapcsolatok
Motiváció:
Nézzük meg együtt a régi képeket, amelyeken együtt van a csoport valamilyen rendezvényen, sétán, programon.
Ugye milyen jó ezeket a képeket nézegetni?
– karácsonyi ünnep, ahol a karácsonyfa előtt álltok
– farsangi mulatság, ahol egy mesét adtok elő
– tavaszi séta együtt
Miért fontosak a társas kapcsolatok?
Mert nem vagyunk egyedül, megoszthatjuk az örömeinket, bánatunkat másokkal.
Közös programokon vehetünk részt.
Hogyan ápolhatjuk ezeket a kapcsolatokat?
Hoztam nektek emberkéket, akik titeket jelképeznek.
Egymás kezét fogják. Ti is így fogjátok egymás kezét, ápoljátok a kapcsolatokat.
Hogyan ápolhatjátok a kapcsolatokat?
– kedves meglepetést készítek
– ölelés, dicséret
– kedvességgel jobbá teszem a napját
– mosoly
– felhívom telefonon, ha beteg, érdeklődöm felőle
Válasszátok ki a smiley-k közül, hogyan érezzük magunkat, ha a barátainkkal lehetünk együtt?
Vidámak vagyunk, örülünk.
Hallgassuk meg Bagdi Bella: Szeretet című dalát!
Együtt lenni jó!
A foglalkozást Mikulás-napi szokásokkal kapcsoltuk össze. Nagyon jól éreztük magunkat.
Ez a Boldogság fa nagy-nagy aktivitással készült. Osztálytermünk külső falára helyeztük ki. Mindenki nagyon büszkén mutatja meg a saját maga által készített mandalákat .
Szajoli Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Az egyén és a közösség szerepe és egymásra gyakorolt hatása.
Már vannak kialakult baráti kapcsolatok csoportunkban, így a mostani téma érzelmileg nagyon közel áll a gyerekekhez. A kiscsoportos gyerekek esetében feladatunk, hogy segítsünk a gyerekeknek baráti kapcsolatokat kialakítani, a kialakulóban lévő kapcsolatokat megerősíteni. Próbáltuk összeszedni, hogy mi az, ami jellemző egy barátságra, a barátok hogy viselkednek egymással. Gilicés barátság karkötőt készítettünk, melyet mindenki oda adhatott a csoportban annak, akit barátjának tekint. Ezúttal Zs. Maca Hogyan talált barátra az eltévedt méhecske c. meséjével ismerkedhettek meg a gyerekek. A mesét nagy figyelemmel követték végig. A foglalkozás végén meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy c. dalát. A tevékenység során a gyerekek végig nagyon aktívak voltak.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A társas kapcsolatoknak nagyon sok jótékony hatása van. Ösztönösen tudjuk, hogy azok az emberek, akiknek legalább egy vagy több közeli barátjuk van, sokkal boldogabbak a felületes ismerősökkel rendelkezőkhöz képest.
A kutatások szerint nem a kapcsolati hálónk mérete, hanem az azt alkotó kapcsolataink minősége számít. Azaz hogyan és milyen gyakran veszünk részt közös tevékenységekben a barátainkkal, megosztunk-e egymással mély gondolatokat és személyes érzéseket, valamint nyújtunk-e érzelmi-lelki támogatást barátainknak vagy rokonainknak.