Ebben a hónapban, miután meghallgattuk jó hangulatban a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt, beszélgető kör keretében eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot. Nagyon jó és egyedi válaszokat adtak a gyerekek egymásnak. Ezt követően meghallgatták Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjét. A mese tanulságát levonva, továbbmélyítettük a gyerekek társas kapcsolatait. A témához kapcsolódóan a gyerekek a barátjukkal elkészítették a barátság karkötőt. Ahogy a fonal szálai egybe fonódtak, ezek a barátságok, társas kapcsolatok is egyre erősebbek lettek a közös tevékenykedés által, illetve egymást segítve.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldog Dòra segítségével beszèlgettünk a társas kapcsolatok formáiròl (csalàdi,baràti). Boldog Dòrával nyíltan osztottàk meg érzelmeiket.
Utàna baràtsàg-ujjlenyomatot készítettünk. Közösen körbe ültük a nagy asztalt,mindenki kapott egy szívecskés papírt,amire baràtai ujjlenyomatait gyüjthette.Vègén megállapítottuk,hogy szerencsére mindenkinek sok barätja van.
Egy másik alkalommal lerajzolta mindenki,hogy kit szeret,ki az aki fontos számàra.
Nagyon szèp gondolatok kerültek felszínre a tèma feldolgozása során.
Foglalkozást vezető: Iglainé Kádár Orsolya
Foglalkozás címe: Kapcsolatok
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– Páros játék (fogj kezet a barátoddal, simítsd meg a barátod vállát, érintsd össze a barátoddal a térded, stb…) Ismert testrészek felelevenítése.
– Család, barát, kapcsolat fogalmának tisztázása, beszélgetés során.
– Család témájú színező színezése.
– Kisebb, nagyobb fogalom tisztázása, kapcsolódó feladatlap segítségével.
– Mozgásos játék megismétlése ismert zene segítségével.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Nagyon jót beszélgettünk a barátságról, a társas kapcsolatokról. Majd mivel hamarosan itt a Mikulás, így mikulást hajtogattunk, színeztünk, és ezekkel ajándékozták meg egymást. Bagdy Bella boldogságdalával igen jó hangulatot teremtettünk magunknak!
Reggeli beszélgetőkörrel ” Kisbarátom, hogy vagy ” kezdtük a mindennapjainkat, mely segítségével érdeklődtünk társaink hogyléte felől . Ezáltal a gyerekek ” valahová” tartozási szükségletét kielégítettük, fontosnak érezhetik magukat. Közösséget építünk, mely bizalommal teli légkört eredményez. 🙂
Az ilyen beszélgetések alkalmával tanulgatják a gyerekek az egymásra való odafigyelést, a meghallgatást és a nyilvánosság előtti megszólalás készségét.
Elmeséltem nekik a Süni irígy lesz cimű mesét, majd bábok segítségével közösen eljátszottuk a történetet. Átbeszéltük, hogy a szereplők hogyan viselkedtek. Megoldást kerestünk a helytelen viselkedésre.
A gyerkekkel beszélgettünk arról, hogy milyen szokás jellemzi a baráti kapcsolatokat. Valamint arról, hogy mi jellemzi a gyerek- gyerek, szülő- gyerek valamint szülő- szülő közötti kapcsolatot.
Közösen tököt faragtunk🎃 és közben jókat😁 kacagtunk.
Elkészítettük a ” Barátságos csoportunkat” , melyhez minden kisgyerek szinezett egy gyerek figurát, amely saját magát ábrázolja.
Majd elhelyeztük a figurákat annak megfelelően, hogy ki kivel szeret játszani és mit. A plakátot kihelyeztük a csopoetunk ajtajára, hogy a szülők is lássák és tudják, hogy mi egy barátságos csoport vagyunk.
A gyerekek meghallgatták és elénekelték mozgással kisérve a hónap dalát. Ezután Lili kétségei című interaktív mesét dolgoztuk fel. Vidám hangulatban „hajtogattam neked” egy varázscsigát, melyet mindenki elajándékozott egy osztálytársának.
Társas kapcsolatok ápolása a csoportunkban mindennapos tevékenység. Szerencsés helyzetben vagyunk mivel a gyerekek akik ebben a csoportba járnak összekovácsolt kis társaságot alkotnak. Örömmel hallgatták végig Szelli manó kalandjait, elkísérték a Süveghegyre, s közben beleélték magukat kalandjaiba.
A hónap nagyon színes társas tevékenységekkel telt. Ehhez a Márton-nap és a Halloween szolgáltattak ötleteket. A tanulókkal kreatív feladatokat végeztünk, melyek során társas kapcsolataik erősödtek, szociális kompetenciáik fejlődtek. Közösen alkottunk, énekeltünk, barkácsoltunk. Márton-nap alkalmából közös összejövetelt szerveztünk, melyen énekeltünk, barkácsoltunk és zsíroskenyeret ettünk.Halloween alkalmából dekor origami tököket hajtogattunk, ahol megtanultak segíteni egymásnak a gyerekek, és mások munkáját értékelhették. Mécsesek is készültek Halottak napja alkalmából.A gyerekek meséltek érzéseikről, és emlékeikről.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az óra elején különböző tárgyakat helyeztem a földre, amelyek a barátságot jelképezhetik. A tanulóknak választaniuk kellett, hogy szerintük melyik tárgy és miért jelképezi legjobban a barátságot. Ezután nekik kellett ötleteket mondani, hogy mik lehtnek még a barátság szimbólumai.
Második feladatként a gyerekeknek egy belső és egy külső kört kellett alkotniuk. Ezek tagjai egymással szemben helyezkedtek el. Kérdéseket tettem fel a barátsággal kapcsolatban, amelyekre először a külső kör tagjai válaszoltak, szemben álló párjuk pedig hallgatta őket. Utána a külső kör egy lépést jobbra haladt, így mindenki egy másik gyerekkel szemben találta magát. Most egy újabb kérdésre a belső kör tagjai válaszoltak. Ezt a haladást újabb kérdések feltevésével többször megismételtük. Végül néhány gyerek beszámolt arról, mit tudott meg néhány társától annak a barátsággal kapcsolatos érzéseiről, gondolatairól.
Ezután a tanulók egy képzeletbeli barátságklinikán párban szituációkat játszottak el.
Az óra végén ismét körben állva minden gyerek megalkotta a barátság szobrát.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az óra elején relaxáltunk, majd meghallgattuk a hónap dalát (többször is). Meghallgattunk egy mesét a barátságról. Megbeszéltük, kik élnek a környezetünkben, kivel milyen kapcsolatban vagyunk. Végül a jó osztályközösség fontosságáról beszéltünk. Mindenki lerajzolta magát egy lufira, s ezeket egy csokorba kötve tettük ki a termünkbe.