Novemberben a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk.
Milyen társas kapcsolataink vannak?
Hányféle módon lehet azokat ápolni?
Miért kedveled a barátodat, milyen értékei vannak?
Sokat játszottunk, erősítve ezzel a csoportkohéziót. ( Kire gondolok? – tulajdonságok felsorolása, körjátékozás, hangszínük tudatos elváltoztatásával is felismerték egymást.)
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra November: Társas kapcsolatok ápolása
„Nem jó az embernek egyedül lenni”
Ezzel a Bibliai igével indítottuk az órát, amely során megbeszéltük, mit is jelent ez a mondat. A gyerekek már az óra elején aktívak és beszédesek voltak. Szinte mindenki bekapcsolódott és hozzászólt a témához.
Megbeszéltük, hogy miért nem jó egyedül lenni, milyen érzést kelt bennünk, ha kirekesztenek bennünket egy közösségből, mit érezhetünk, milyen hatással van ez az életünkre.
HA ROSSZUL ÉRZEM MAGAM, NINCS AKIHEZ ODAFORDULJAK
NINCS AKIVEL MEGBESZÉLJEM A NEHEZSÉGEIMET, PROBLÉMÁIMAT
NINCS AKIVEL EGYÜTT SZOMORKODJAK, AKI OSZTOZIK FÁJDALMAMBAN
NINCS AKIVEL MEGOSSZAM AZ ÖRÖMEIMET
NINCS AKINEK ELMONDJAM A TITKAIMAT
Az óra következő szakaszában arról beszélgettünk miért jó, ha vannak barátaink?
Az interaktív táblán képek segítségével motiváltam a gyerekeket, ami arra is tökéletes eszköz volt, hogy mind jobban megnyíljanak, és megoszthatták az osztályközösséggel a pozitív és a negatív tapasztalataikat a társas kapcsolatokról.
„A MEGPRÓBÁLTATÁSOK IDEJÉN MUTATKOZIK MEG, KI TÖRŐDIK VELED IGAZÁN.”
A gyerekek elmondták gondolataikat a következő idézetről. Ki az őszinte, igaz barát, és ki az aki nem. Könnyen megnyíltak egymás előtt és előttem is ezzel a kérdéssel kapcsolatban is.
Ezt követően közösen elolvastunk egy ókori mesét a barátságról. Megbeszéltük a mese tanulságát. Ötleteket gyűjtöttünk a barátság építésére.
Az óra végén „barátságfüzért” készítettünk a gyerekekkel.
Külön-külön megkértem néhány tanulót, próbálja megoldani, hogy egy nehezen mozdítható asztal pár méterrel odébb kerüljön a teremben. Szerettem volna rávezetni őket, hogy csak mások segítségével, együttesen képesek erre. (Csak egy tanuló volt, aki eljutott eddig a felismerésig.)
Az óra következő részében két idézetet beszéltem meg velük: „Senki sem különálló sziget; minden ember a kontinens része, a szárazföld egy darabja” (John Donne)és
„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.” (Arisztotelész).
Ezután párban dolgoztak a gyerekek, olyan dolgokat kellett gyűjteniük időre, amit egyedül szoktak csinálni, majd olyanokat, amiket mások társaságában. Ezt átbeszéltük, kiemeltük, hogy mik azok a tevékenységek, amiket egyedül és másokkal együtt is végezhetnek.
Az óra végén előkészítettük a következő foglalkozást: „fordított ádventi naptárt” fogunk készíteni.
Beszélgettünk a kapcsolatok fajtàiról, jellemzőiről, előnyeiről. Sajàt tapasztalatokról.
Érzéseket fejeztünk ki az arcunkkal és szoborként a testükkel, pl. Meglepődés, szomorúsàg, harag, kibékülés, szeretet stb.
Leporellót készítettünk a témàhoz kapcsolódóan.
I. Bev.: – Relaxációs gyakorlat: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” (5.)
– Ráhangolódás: Gyerekdal: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.
II. Főrész: – „Barát-sál” gyakorlat.
– Beszélgetés a témakörről. Gondolatébresztő idézet.
„A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.” (svéd közmondás)
– Téma feldolgozása:
– „Tégy egy lépést felém” gyakorlat. Közös megbeszélés.
– „Barátságfüzér” elkészítése. Beszélgetés az érzésekről.
III. Bef.: – Játékos gyakorlat: „Csak tekintettel”
Olvasom a helyzetet a tanulónak és hang nélkül kell valakit megkérnie az adott tevékenységre!
– Meditációs gyakorlat: a társas kapcsolatok pozitív megélésére.
Az első alkalommal beszélgettünk a barátságról, társas kapcsolatokról, és arról, hogy mi köti össze az osztálytársakat, családtagokat. Meghallgattuk a dalt is. Második alkalommal elkészítettük a barátság füzért. Önálló feladatnak adtam otthonra, hogy fogalmazzák meg azt, hogy milyen értéke van egy barátságnak.
A Társas kapcsolatok ápolása hónapjában gondoltunk egy nagyot és vendégségbe hívtuk a kiscsoportosokat. Sokat és nagy izgalommal készültünk erre a napra. Apró ajándékot készítettünk a vendégeknek (többféle dekor anyaggal díszített szívecskével), illetve a nagy nap reggelén „Szeretlek” és „Légy boldog” feliratú sütikiszúró formával készített kekszet sütöttünk, gyümölcsteát főztünk. A vendégeknek előző napon meghívót is készítettünk, melyet az óvónénijük felolvasott nekik. A vendégek megérkezésüket követően helyet foglaltak a mesepárnákon majd közösen megnéztünk két, barátságról szóló mesét. Jóízűen elfogyasztottuk a finom kekszet és teát, majd átadtuk az ajándékot a kicsiknek. Nagy meglepetésünkre és örömünkre ők is készültek nekünk, egy-egy általuk nagy gondossággal színezett szivecskét adtak ajándékba.
Ennek a napnak a jeligéje: Szeressük egymást, legyünk barátok 🙂
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Barátság projektünk nagyon tetszett a gyerekeknek. A hét minden napjára jutott érdekes játék, mese, dal. Boldogság várának harmadik ajtaja mögött lévő kincsesládában nevető labdát találtunk, amit körbe adva kacagássá dagasztottunk. Volt még benne érzelemfelismerő interaktív digitális játék, amit nagyon élveztünk. A láda legnagyobb kincse mégis Az árva királylány karácsonya című mese volt, amiből megtanultuk, hogy nem jó egyedül, és hogy társakkal, családdal, barátokkal sokkal szebb az élet, mindennap ünneppé válhat. Az okos táblánkon szétválogattuk a kártyákat, mi az, ami segíti, vagy éppen gátolja a jó kapcsolat kialakítását: elfogadás, közös játék és érdeklődési kör, mosoly, kedvesség. A Távíróoszlop játékban kiderült, mennyire figyelünk egymásra, az érintésekre. Nagyon jól szórakoztunk. Technika órán, ehhez kapcsolódóan szívkarkötőt készítettünk egymásnak Értékes vagy! üzenetekkel. Délutánonként is folytatódott a társas kapcsolatok ápolása, hiszen Lottit köszöntöttük szülinapján, aki saját kezűleg sütött az osztálynak kürtős kalácsot. A közös éneklés, tánc sem maradt el, sőt barátság kiütőt is játszottunk. Karikán átbújós játékkal zártunk minden napot, és megállapítottuk, hogy egyre ügyesebbek vagyunk, képes mindenki együttműködni a közös cél érdekében.
Több sálat összekötve, zenére sétáltak a gyermekek körbe-körbe. Nagyon élvezték a közös mozgást. Megállva – a beszélő gyermekek – kedves gondolatokat osztottak meg társaikról.