Óvodás gyermekeink legfontosabb érzelmi biztonságot nyújtó közege a család. Lehetőség nyílik az érzelmi kötődés kifejezésének egyik módjára a szülők és a testvérek felé. Az ajándékba rajzolt, színezett „alkotásokat” a nap végén a gyermekek igény szerint hazavihetik, és átadhatják szeretteiknek.
Az óvodában az egyik hangsúlyos cél a közösségbe való beilleszkedés, kortárs kapcsolatok kialakulása. A játéktevékenység erre számos lehetőséget biztosít. Az együtt játszás során barátság alakulhat ki, ami bővíti a családon kívüli társas kapcsolatok körét.
Társas kapcsolatok ápolása
Óvodás gyermekeink legfontosabb érzelmi biztonságot nyújtó közege a család. Lehetőség nyílik az érzelmi kötődés kifejezésének egyik módjára a szülők és a testvérek felé. Az ajándékba rajzolt, színezett „alkotásokat” a nap végén a gyermekek igény szerint hazavihetik, és átadhatják szeretteiknek.
Az óvodában az egyik hangsúlyos cél a közösségbe való beilleszkedés, kortárs kapcsolatok kialakulása. A játéktevékenység erre számos lehetőséget biztosít. Az együtt játszás során barátság alakulhat ki, ami bővíti a családon kívüli társas kapcsolatok körét.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése
1. Motiváció: Te kellesz c. dal éneklése, eljátszása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg c.dalára mozogtunk
3. Téma feldolgozása mesével: Bogyó és Babóca barátság c.mese megnézése. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Barátság pizza szeletek készítése ragasztással
6. Lezárás: Játék: A barátság pizza közös elfogyasztása
Társas kapcsolatok
Milyen tárggyal lehet legjobban kifejezni a barátságot összetartó izét?
Három hónapja járnak a gyerekek egy új közösségbe, miközben folyt az ismerkedés és a közösségépítés. Eljutott odáig a kis csapat, hogy lassan mindenki talált barátot, akit le is rajzoltak, majd a többieknek ki kellett találni, hogy ki lehet az. Volt, akire azonnal rájöttek, voltak azonban meglepetések is. Beszélgettünk arról, hogy mitől barát a barát, miért kedvelik vagy szeretik. Következő órán csapatokban készítettünk barátság rajzot úgy, hogy mindenki rajzolt a másik rajzára és végül összerakták az egyes darabkákat egy nagy alkotássá, amihez meséket is kitaláltak. Az egyik mese a szivárványról szólt, aki keresi a színeit. A másik mese, pedig egy ufó találkozásról szólt. mindkettőben közös volt a baráti segítség. Harmadik csoport közben elkészítette a barátság klinikát, ahol magányos embereket kezeltek.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Zsadány, Béke utca 56.
Méhecske csoport
A csoportban már a harmadik hónap témáját dolgoztuk fel: a társas kapcsolatok ápolása. A témához kapcsoljuk az Eseménynaptárunk szerinti betervezett témát is, az orvos gyógyító munkája, egyészség-betegség. A Sarkadi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központból járt nálunk Lívia néni, aki a helyes fogápolásról, a helyes fogmosásról tartott az óvodásoknak előadást. Nagyon érdekes volt. Ezen kívül a középső és a nagycsoport meghívást kapott a fogorvosi rendelőbe, hogy megnézhessék a gyermekek fogait. Megbeszéltük a látogatás előtt, hogy most csak kipróbáljuk a fogorvosi széket és csak annyi lesz a feladatunk, hogy nagyra nyissuk a szájunkat, hogy a doktor bácsi megnézhesse a fogainkat. Gyakoroltuk a száj nagyra nyitását. Megbeszéltük azt is, hogy van egy nagy lámpája a fogorvosnak és azzal világít bele a szánkba, hogy jobban lássa a fogainkat. Elég sok a „rossz fog”, ezért 1-2 gyermek már volt a fogorvosnál, de ennek ellenére ők sem féltek szerencsére.
Az új Önbizalom Programból is megvalósítottuk azt, hogy kitűztünk egy célt magunk elé: elmentünk, bátrak voltunk, nem féltünk a fogorvostól. Megmutattuk a fogainkat és megfogadtuk a tanácsait. Az óvodában délben mindig alaposan mosnak fogat a gyerekek és most már esténként sem felejtik el a fogmosást. Nagyon jó élmény volt ez a kis kirándulás, mert gyalog mentünk el a rendelőig. A friss levegőn és napsütésben sétáltunk, ami szintén egészséges. Mindig egy-egy lépéssel előrébb jutunk a célunk felé. Úgy döntöttünk, hogy nem félünk a fogorvostól, úgy döntöttünk, hogy minden este fogat mosunk és csak utána fekszünk le aludni. Elkészítettük a barátság karkötőinket és a barátság virág szirmait is felragasztottuk egy lapra, valamint felkerült a Boldogságvárunkra a barátság jele is.
CÉLOK
VERSELÉS, MESÉLÉS: Gyermekek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének segítése.; Mondóka, vers, mese megszerettetése.
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC: Az éneklés, énekes játékok megkedveltetése.
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE: Legyenek képesek felismerni és megnevezni a főbb és a finomabb testrészeket. RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA: Fejlődjön finommotorikus készségük; A gyurmázás során ügyesedjen finommotorikus készségük.
MINDENNAPI MOZGÁS: A gyerekek egészségének megerősítése.; A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.
MOZGÁS: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása. ; Alapvető mozgásminták és mozgáskészségek kialakítása, formálása.
FELADATOK
VERSELÉS, MESÉLÉS: Mesehallgatáshoz kapcsolódó szokások erősítése. ; Mesék, versek által a gyermekek érzelmi biztonságának, érzelmi intelligenciájuk fejlesztése ; Mondókák és versek mondásakor a tiszta hangképzésre, a helyes artikulációra való ösztönzés.
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC: Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével.
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE: A testrészeink megismerése a mondókák segítségével
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA: A közös alkotás során szociális érzelmek fejlesztése.; A munka befejezésére való ösztönzés által kitartás, feladattudat alakítása.
MINDENNAPI MOZGÁS: Alkalmazkodóképesség fejlesztése a játékok során.
MOZGÁS: A foglalkoztatási formához kapcsolódó szokások gyakorlásával az együtt mozgásra nevelés.; A kéziszerek kihasználásának sokoldalú bemutatásával a kreativitás fejlesztése
HÉTFŐ
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC
JÁTÉKISMÉTLÉS: ÉNÓ 30. Fáj a kutyámnak (Játékismétlés, mondókázás)
KÉPESSÉGFEJLESZTÉS: A ritmusérzék fejlesztése – Az egyenletes lüktetés megéreztetése a testrész érintései egyenletes, játékos lüktetéssel.
ZENEHALLGATÁS: Gryllus: Őszi falevél Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek Doki dal https://youtu. be/lYuvBvTci98)
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
TEVÉKENYSÉGEK: A Boldogságóra program 3. témája: Társas kapcsolatok ápolása Egészség, betegség, az orvos gyógyító munkája, egészséges táplálkozás
MINDENNAPI MOZGÁS
TEVÉKENYSÉGEK: Itt a szemem, itt a szám Hüvelyk ujjam almafa Jancsi bohóc a nevem Azt kérdezed, hogy vagyok? A fejem, a vállam, a térdem a bokám
KEDD
VERSELÉS, MESÉLÉS
VERSEK: Sarkadi Sándor: Édes ősz Pont, pont vesszőcske…
MODERN MESÉK: Bartos Erika: Bogyó és Babóca/ Barátság Bogyó és Babóca: A fülgyulladás https://www.youtube.com/watch? v=uEC5YN50bkU Lukács Elvíra: Barátságmese: Baráti segítség
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
TÉMAJAVASLAT: Barátság karkötő készítése, fűzése (szívószálból)
MINDENNAPI MOZGÁS
TEVÉKENYSÉGEK: Hüvelyk ujjam almafa Jancsi bohóc a nevem Azt kérdezed, hogy vagyok? A fejem, a vállam, a térdem a bokám Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
SZERDA
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC
JÁTÉKISMÉTLÉS: ÉNÓ 30. Fáj a kutyámnak (Játékismétlés, mondókázás)
KÉPESSÉGFEJLESZTÉS: A ritmusérzék fejlesztése – Az egyenletes lüktetés megéreztetése páros mozdulatokkal (taps, kézrázás, csípő összeérintés, térdrogyasztással)
ZENEHALLGATÁS: Gryllus: Őszi falevél Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek Doki dal https://youtu. be/lYuvBvTci98)
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
TEVÉKENYSÉGEK: A Boldogságóra program 3. témája: Társas kapcsolatok ápolása Egészség, betegség, az orvos gyógyító munkája, egészséges táplálkozás
MINDENNAPI MOZGÁS
TEVÉKENYSÉGEK: Itt a szemem, itt a szám Jancsi bohóc a nevem Azt kérdezed, hogy vagyok? Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok Molnár Orsi: Ugi- bugi
CSÜTÖRTÖK
VERSELÉS, MESÉLÉS
VERSEK: Pont, pont vesszőcske… László Gyula: Szálló levelek
MODERN MESÉK: Bartos Erika: Bogyó és Babóca/ Barátság Bogyó és Babóca: A fülgyulladás https://www.youtube.com/watch? v=uEC5YN50bkU Lukács Elvíra: Barátságmese: Baráti segítség
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
TÉMAJAVASLAT: Barátságszirmokból barátságvirág ragasztása (különböző színű és formájú virágszirmok)
MINDENNAPI MOZGÁS
TEVÉKENYSÉGEK: Itt a szemem, itt a szám Jancsi bohóc a nevem Azt kérdezed, hogy vagyok? A fejem, a vállam, a térdem a bokám Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok Molnár Orsi: Ugi bugi
PÉNTEK
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
TÉMAJAVASLAT: A barátság jelének kiszínezése (Boldogságóra program 3.)
TECHNIKA: Ujjlenyomatokból barátságvirág készítése (temperával)
MINDENNAPI MOZGÁS
TEVÉKENYSÉGEK: Itt a szemem, itt a szám Azt kérdezed, hogy vagyok? A fejem, a vállam, a térdem a bokám Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok A busz kereke csak körbe forog
MOZGÁS
JÁTEK: Halraj mozgásban (Boldogságóra program 3. Téma: A társas kapcsolatok ápolása
FOGYAKORLAT: Labdagurítás, feldobás, elkapás Páros labdagyakorlatok
DIFFERENCIÁLÁS: Az asztali fejlesztő játékokkal játék. A párosító játékokkal közös-páros játékok. Egyéni képességek alapján.
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
November a társas kapcsolatok hónapja.
Ebben a tanévben ismét két új osztálytársunk érkezett. Eltelt pár hét, mire el merték hinni, hogy ők jók is tudnak lenni, értékelik az erőfeszítéseiket, kaphatnak ötöst. Szorongó, önbizalomhiányos gyerekekként érkeztek szeptemberben. A mi osztályunk híresen jól bánik az erősségek felkutatásával. Nagyon sok segítséget és mintát kaptak osztálytársaiktól. Így beilleszkedésük tulajdonképpen zökkenőmentes volt. Mostanra kiderült, hogy egyikük gyönyörűen rajzol, a másikuk a sportban ügyes, mindketten szorgalmasan tanulnak, már-már példaképpé váltak. A szociális képességeik fejlesztéséhez használtuk a társasjátékok adta lehetőségeket. A társas kapcsolatok erősítésére kiválóan alkalmasak. Itteni életük sikertörténetté vált.
A kezdő relaxációnak most azt választottam, hogy körbeülünk, megfogjuk egymás kezét hallgatunk egy nagyon szép zenét szöveg nélkül és az elején ezt mondom:” Nyújtom a kezem fogd meg kérlek, hisz együtt mindig, minden könnyebb! A rosszat is szebbnek látom, ha mellettem van a barátom! Ha simogatod szívemet, leszek vidám kisgyerek!”- aki szeretné becsukhatja a szemét- és a zene vége felé pedig ezt mondom: „Kézen foglak ,elrepítlek, virágos rétre lefektetlek. Napsugárral simogatlak, harmatcseppel megmosdatlak. Szép az arcod, tiszta kezed, jóságos a kicsi lelked. Szeretettel átöleljük, kedvességgel teletöltjük. Benned nyugalom és béke, ébredezz, mert itt a vége!”.- megérkezünk a boldogságórára (lélekben).
Beszélgetünk arról, hogy ki az, aki nekünk fontos. A barátunk, a családunk…És miért fontosak?- gondoskodnak rólunk, játszanak velünk, szeretnek, megölelnek, megvigasztalnak, meghallgatnak.
Ehhez kapcsolódóan Bezzegh Andrea Baráti segítség című meséjét mondtam el a gyerekeknek eszköz segítségével (nyomtatott, laminált képek a mese szereplőiről).
A mesében fontos szerepet kap az összedolgozás, az együttműködés, a probléma közös megoldása.
Így a következő játékban az együtt gondolkodásra, összedolgozásra serkentve a gyerekeket alakzatokat formáztunk úgy, hogy nem engedtük el egymás kezét. Kezdtük a körrel, aztán háromszög, majd négyzet és ezután már a csillag formát ügyesen maguktól alkották meg. Nagy volt az öröm, hogy felfedezték azt, amit ők alkottak maguktól.
Ezután a Hahó együttes Barátság c dalára szabadon végezhető mozgás. A zene végén mindenki keres magának egy párt. Ezzel a párral jól megfigyelik egymást, majd páros játékokat játszunk , Húzz, húzz engemet…, tükörjáték.
Befejezésképp kiszíneztük a barátság és társas kapcsolat jelét és a saját jelüket elhelyezték vagy mosolygós vagy szomorú arcon, attól függően, hogy hogy érezték magukat!
Nekem pedig nagy segítség volt egy kolleganő, aki szívesen vállalta, hogy segít nekem a technikai dolgokban és én nagyon hálás voltam, mert eddig egyedül bonyolítottam a boldogságórákat, de együtt mindig minden könnyebb!
A november hónap a tàrsas kapcsolatokról szól. Újonnan alakult homogén kiscsoport lévén, a szocializáció ilyenkor nagyon erős hangsúlyt kap intézményünkben.
A témàt remekül ki tudtam egészíteni Göbel Orsolya: Varàzsjàték című relaxàciós gyakorlatával.
A hónap dala nagyon tetszett a gyerekeknek, boldogan, örömmel énekelték és utànoztàk a dalban elhangzó motívàciókat.
„Az ember társas lény”, ugye milyen sokszor hallottuk már, úton- útfélen? Annyira igaz mondat ez, mint ahogy levegőt veszünk, hiszen nem véletlenül egyeznek meg abban a pszichológia neves tudósai, hogy a boldogság és az öröm szoros összefüggésben van társas kapcsolataink meglétében. Ösztönösen tudjuk, hogy akinek egy vagy több közeli, (nem pedig felületes) barátai vannak sokkal boldogabbak. Ahogyan a gombák nőnek a réten, a mi csoportunk se lenne társai nélkül.
Barátságunk ápolására, különböző tevékenységekben vettünk részt. Relaxációs zenére ringtunk együtt összekapaszkodva, jobbra- balra, így egymás érintésével is erősítettük összetartozásunkat.
Beszélgetőkörünk kialakítása során( kisgombánk jár körben, akinél éppen jár, az beszél )figyelhettünk egymásra, elmondtuk egymásnak élményeinket, örömünket, bánatunkat. Természetesen toleráltuk azt is, akinek semmi mondanivalója nem akadt.
Bagdi Bella : Jól érzem magam, című dalára táncoltunk, majd közösen elbáboztuk a „Süni irigy lesz” című mesét. Megbeszéltük Süni viselkedését, igyekeztünk rávilágítani a mese tanulságára, úgy , hogy a gyerekeknek önálló véleményeik legyenek.
Közösen építettünk egy csodálatos palotát süninek, macinak, nyuszinak, majd felálltunk a varázsszőnyegünkre, ami minden egyes percben egyre csak zsugorodott, így segíteni kellett egymásnak, hogy mindenki rajta tudjon maradni.
Tevékenységünk végén pedig barátaikat rajzolták le, és boldogan találgatták kinek ki a legjobb barátja.