A foglalkozáson először a Körkérdéseink című feladatot végeztük el. A terem elrendezéséből adódóan mi nem kört alkottunk, hanem két sorban álltak a diákok egymással szemben. Feltették a kérdéseket, majd azokról beszéltünk is röviden. Megtudtuk például, hogy nagy részük először 9-10 évesen maradt otthon teljesen egyedül és ez már nem keltett bennük kellemetlen élményeket. Nagyon sokat nevettek a kérdésen, ami arra vonatkozott, hogy hogyan néznek ki, miközben zenét hallgatnak, mindenkinek voltak ehhez kapcsolódó vicces történetei a társakról. Sokat nevettünk. A másik gyakorlatra – Biztonságos vezetés – óra vége előtt került sor. Volt egy vezető és egy önként jelentkező, akinek bekötöttük a szemét. A többiek pedig „akadályokat” képeztek társuk előtt. Megfogalmazták a feladat után, hogy érdekes élmény volt. Vezetőnek és vezetettnek lenni sem volt mindig kellemes, sőt, akik akadályozták a mozgást, nekik is érdekes volt a szituáció. A bizalommal kapcsolatban fogalmaztak meg gondolatokat. Bekötött szemmel nehéz volt a társak között sétálni, nem tudva ki áll előtte, hová vezeti a társa. A feladat során a jókedv jellemző volt, élvezték a gyerekek, így, hogy mindenkit végig bevontunk a játékba.
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A novemberi boldogságórákon a Társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy mindennapi tevékenységeink legnagyobb részét társas közegben töltjük (baráti, családi, iskolai…), hiszen társas lények vagyunk. Ezek a kapcsolatok az egészségünk és a lelki jólétünk szempontjából is nagyon fontosak. Boldogságérzetünket is fokozzák. Többféle kapcsolatrendszer működését jártuk körbe és ezek közül a baráti és a családi kapcsolatok lettek a leghangsúlyosabbak. Olyan tulajdonságokat soroltak, melyek a jó baráttal kapcsolatos elvárásaikat jellemzik. Mindezek folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók fent. A társas kapcsolatokban gyakran előfordulnak konfliktusok, problémák is, melyek közös akarattal, kedvességgel, őszinteséggel megoldhatók. A róka és a farkas a lakodalomban c. mese nem egy mintaszerű barátságot mutatott be. Az alábbi kérdésekre kerestük a válaszokat: Vajon barátságnak mondható-e egy ilyen kapcsolat? Mi felháborító a róka viselkedésében? Miért volt felelős a farkas is a történtekért?
Ebben a hónapban nagyon sok olyan játékot is játszottunk, melyek a társas kapcsolatok fontosságára helyezték a hangsúlyt:
• Táviróoszlop
• Szoborpark
• Sziámi
• Hajtogattam Neked!
• A hóbortos társaság
• A kedvesség világnapja (nov. 13.)
• Név-kör
• Zsipp-zsupp
• Hogy tetszik a szomszédod?
• Karmesterjáték
• Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek! c. dal éneklése, koreográfiával kísérve
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2023. november
Résztvevők: 3. osztály
Az ember életében talán az egyik legfontosabb a társas kapcsolatok minősége. Ezzel a témával szinte folyamatosan foglalkozunk nem csak a november hónapjában. Megbeszéltük, hogy kell cselekedni annak érdekében, hogy mindenkinek jó legyen. Ha épp konfliktus van, próbáljuk mindig megbeszélni, megoldani. Fontos, hogy társas kapcsolataink minőségiek legyenek, s ezért bizony tenni kell. Új játékot játszottunk, melynek a lényege, hogy körben állva egy babzsákot adunk a kiválasztott osztálytársnak. Ha valakinek odaadjuk a Haragszom rád! vagy a Kedvellek téged! mondatot kell mondani. Aki kapta az visszakérdez: Miért? A válaszadás után újabb gyereknek kell adni a babzsákot és a nekiszánt mondatot újra elmondani egészen addig, amíg mindenki sorra nem kerül. Az osztályom tanulói közül mindenki a Kedvellek téged! mondatot választotta, s az indoklás elhangzása mindenkinek a személyiségét erősítette. Barátság témában képeslapot is terveztünk, s a kiválasztott személynek átadták a gyerekek. A hónap témája még jobban erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Minden egyes gyakorlatunkat napimádással kezdjük. A gyermekek kezdenek igazán ráérezni a mikéntjére és úgy hiszem arra is, hogy miért is jó ez a gyakorlat nekünk. Az egyéni helyzeteiket a gyerekeknek egy szép nagy körré alakítottuk és valóságos szélorkánt alkottunk szélláncunk segítségével. Próbáltunk szembe fújni, aztán egymás után fújni. Meghallgattuk egymást szelét. Rájöhettünk, hogy bár mindannyian különbözünk, még is igencsak hasonlóan fújunk. és ha akarjuk, fújhatunk szembe, de mégiscsak jobb érzés közösen, egy irányba fújni. Úgy gondolom, hogy ez a játékos módja a morális rádöbbenésnek, a legkülönbözőbb fogalmakra a legkiválóbb módja a felfedezésnek. Ezek az alkalmak számomra is igazán csemege számba mennek, amikor látom a gyermekszemekben (és egyre több szemben, úgy hiszem) az „Aha!” élményt. A mai felgyorsult világban ez egyre ritkább manna a számunkra is.
A nagy szélorkánt egy kis zenével, a hónapunk dalával csendesítettük. Megpróbáltuk elmutogatni milyenek vagyunk, ha boldogok vagyunk. Vicces pillanatokkal oldottuk hát a hangulatunkat. Körfoglalkozásunkat a „Kis barátom, hogy vagy” játékkal zártuk.
Ezt követően máris rápattantunk hatalmas színes léghajónkra és elutaztunk együtt a Kerekerdőbe. Meghallgattuk kedves kis mackónk történetét és el is beszélgettünk róla. Megfigyelhetően jobban koncentráltak a mesére a gyermekek, igen értékes gondolatokat fogalmaztak meg. Szinte minden részlet megmaradt ebből a fontos üzenetű meséből. Eljátszottuk milyen kétségbeejtő is lehet, ha egyedül vagyunk, nem látunk, nem hallunk. Megtapasztaltuk milyen feloldozás, ha társakra lelünk. (Külön szép élmény a számomra, hogy a következő napokban is egymás közötti beszélgetéseikben elcsíptem a mesével kapcsolatos mondatfoszlányokat.)
Ezt követően relaxáltunk egyet szép nyugalomban. Kedves léghajónkkal pedig visszautaztunk a Süni csoportba. Ezután pedig az aktuális tematikus tervünkhöz csatlakozva elvégeztünk egy szociometriát. Az én kérésem az volt, hogy egy őszi fát rajzoljanak le, majd erre rajzolok nekik három levelet, amikre aztán felírjuk a barátok jelét. Érdemes megtekinteni, milyen különleges színes egyedi fák keletkeztek, így, hogy rögtön a Boldog foglalkozás után rajzoltunk. Őszi színe ritkán pompáztak. Bár ez az időintervallum igen hosszúnak volt mondható, mégis a legkülönfélébben szárnyaló alkotások kerültek ki a kezük alól, teljes koncentrációban.
Igazán hálás vagyok ennek az alkalomnak, mert napokkal később is emlegették egymás között a gyermekek az elvégzett gyakorlatokat.
Mint eddig is, úgy most is a szülői faliújságot folytattam, gyakorlatokat ajánlva a szülőknek. Bízom benne, hogy sikerrel, mert együtt jobb a világ.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Az óra elején a beszélgetésünk során rávezettük a diákokat a pozitív társas kapcsolatok fontosságára. Ahhoz, hogy valóban boldogok legyünk, ki kell alakítani magunkban az egészséges önbecsülést. Ehhez kapcsoltunk egy játékot, melyben egy ping pong labdát kanalak segítségével ügyesen egymásnak adogattak a gyerekek. Közben saját magukról mondtak egy-egy értékes belső tulajdonságot. Második játékunkban fontos volt a bizalom, az egymásra támaszkodás, a szeretet és egymás ismerete. Fontos, hogy megbízható társunk legyen, aki támaszt nyújt, ha az élet kihívások elé állít. A játék lényege, hogy a pamutgombolyagot olyan társuknak dobják, akiről elismerésre méltó tulajdonságot tudnak mondani. Így készült el a pókhálónk. Minden gyereknek ragyogott a szeme az örömtől, elégedetten mosolyogtak, még az is lehet, hogy az önbecsülésük sokkal nagyobbra nőtt.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Az óra elején a beszélgetésünk során rávezettük a diákokat a pozitív társas kapcsolatok fontosságára. Ahhoz, hogy valóban boldogok legyünk, ki kell alakítani magunkban az egészséges önbecsülést. Ehhez kapcsoltunk egy játékot, melyben egy ping pong labdát kanalak segítségével ügyesen egymásnak adogattak a gyerekek. Közben saját magukról mondtak egy-egy értékes belső tulajdonságot. Második játékunkban fontos volt a bizalom, az egymásra támaszkodás, a szeretet és egymás ismerete. Fontos, hogy megbízható társunk legyen, aki támaszt nyújt, ha az élet kihívások elé állít. A játék lényege, hogy a pamutgombolyagot olyan társuknak dobják, akiről elismerésre méltó tulajdonságot tudnak mondani. Így készült el a pókhálónk. Minden gyereknek ragyogott a szeme az örömtől, elégedetten mosolyogtak, még az is lehet, hogy az önbecsülésük sokkal nagyobbra nőtt.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismertük a társas kapcsolatokat. Mit is jelent, hogy hogyan tudjuk kialakítani.
Körbeálltunk, megfogtuk egymást kezét, és különfélébbnél különfélébb alakzatokat alakítottunk ki együtt. Ezzel is kialakíva egymás között a társas kapcsolatokat.
Foglalkozásunkon beszéltünk a barátságról, kapcsolatainkról, azok ápolásáról. Egy szép szó, odafigyelés, kedves gesztus sokat segíthet egy rosszabb napon is.
Legot használva szíveket készítettünk, amellyel nem csak az egymás iránti szeretetünket fejeztük ki, hanem lehetőséget adtunk arra is, hogy más rászoruló gyerekeket támogassunk.
A közösségi médiában megosztott Legoból kirakott szív és minden #BuildToGive hashtag használatával egy rászoruló családnak adományoznak egy doboz Legot.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról a barátságról, ki miért kedveli, mit szeret a legjobb barátjában. Mindenki nagyon szépen megfogalmazta miért szereti a barátját.Majd ezután a gyerekek rajzoltak és hajtogattak egy képes lapot a barátjuknak.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy…című dalát
A társas kapcsolatok témán belül megvitattuk,miért fontos odafigyelni a másikra. Miért fontos,hogy a társadnal őrangyala lehess. A témán belül sikerült megvitatnunk néhány fogyatékosságot is, hogyan figyeljünk a másikra és hogyan tudjuk megkönnyíteni a hétköznapjaikat.